Sporten in de kou

Waar vandaan: Geld en werk > Optimaal verzekeren > Gezondheid > Preventie - koude > Sporten in de kou

Sporten in de kou

Extreme koude valt de extremiteiten aan

Als het vriest dat het kraakt, probeert ons lichaam zich te beschermen tegen warmteverlies. Het bloed heeft dan de neiging om weg te stromen uit de koudste zones van ons lichaam, onze vingers bijvoorbeeld. Zo kan het bloedvolume dalen van 120 ml per minuut voor 100 mg huid tot minder dan 0,2 ml. Dit mechanisme, huidvasoconstrictie genoemd (samentrekking van de huidbloedvaten), doet het isolatievermogen van de huid ongeveer zes keer toenemen. Dat geeft uiteraard een zeer onaangenaam gevoel. Bescherm dan ook goed de extremiteiten: neus, oren, vingers en tenen.

Het belang van een goede opwarming

Wilt u gaan sporten in de vrieskou, dan moet u weten dat het bloed wegtrekt uit uw been- en armspieren, en dat dit aanvankelijk uw lenigheid onvermijdelijk inperkt. Vandaar dat u heel voorzichtig moet beginnen met een lange en grondige opwarming. Naarmate u uw inspanningen opdrijft, komt de thermogenese (warmteproductie) op gang, verbetert uw rendement en verdwijnt het koudegevoel. Toch is het opletten geblazen na de inspanning: hoe sterker u bezweet bent en hoe meer blootgesteld aan de wind, hoe meer u de kou opnieuw zult gaan voelen. Kunt u niet meteen in de warmte komen na de inspanning, kleed u dan goed en trek iets anders aan, zeker als u traditionele bovenkledij draagt in katoen, die het zweet opslorpt. De textielindustrie heeft een doeltreffender technologie ontwikkeld, Gore-Tex, die niet alleen beschermt tegen buitenvochtigheid, maar er ook voor zorgt dat het zweet wegkan.

Liters tegen bevriezing

Zelfs als u sport bij zeer koud weer, hoeft u niet te vrezen dat uw luchtwegen zullen bevriezen. Onze mond en keel zijn immers uitstekend aangepast om de omgevingslucht te bevochtigen en op te warmen. Een luchtstroom van -10°C wordt al opgewarmd tot 37°C op het ogenblik dat ze de longblaasjes bereikt! Toch maken sommigen zich ongerust omdat ze soms last hebben van prikkelingen in de bovenste luchtwegen, vooral dan achteraan in de keel. Die onprettige gewaarwordingen zijn niet het gevolg van een uiterst lage luchttemperatuur, maar van de lage vochtigheidsgraad waarmee een dergelijk weertype doorgaans gepaard gaat. Vandaar dat u voldoende moet drinken om het vochtverlies door waterdamp te compenseren. Als u al die voorzorgsmaatregelen in acht neemt, biedt sporten in de kou alleen maar voordelen.

Bron:

E-mail deze pagina | Afdrukken | In favorieten opslaan In favorieten opslaan | Share/Bookmark

Je mening is belangrijk! Was deze pagina nuttig?



Een vraag of een probleem op SeniorenNet?
Kijk dan in het Helpcentrum (klik hier). Als je het daar niet kan vinden, helpen we je via e-mail op support@seniorennet.nl.

Zoek binnen SeniorenNet:

Untitled Document

Poll

U heeft voor internet het liefste: