Waar vandaan: Geld en Werk > Goed doel natuurbehoud > Levende zee: De 'juiste' producten uit de zee promoten

Publireportage

De 'juiste' producten uit de zee promoten

WWF wil dat de consumenten makkelijk de juiste (= duurzaam gevangen) producten uit de zee kunnen herkennen. Zo kunnen zij door hun koopgedrag de vraag naar duurzaam gevangen vis en schaaldieren doen toenemen.

In 1996 lanceerden WWF en Unilever (één van de grootste aankopers van diepgevroren vis) een initiatief dat verandering moest brengen in de manier waarop vis wordt gevangen, op de markt gebracht en verkocht. Hiermee wilden zij de toekomst van de visserij veiligstellen.

De Marine Stewardship Council (MSC) is een onafhankelijke non-gouvernementele organisatie. Zij werkt met vissers, kleinhandelaars en andere actoren op de markt, en identificeert, certificeert en promoot verantwoorde visserijpraktijken. Daarmee bedoelen we een visserij die oog heeft voor het milieu, sociaal gunstig is en economisch rendabel is.

Strikte criteria
De MSC ontwikkelde een standaard om visvangsten te evalueren en te certificeren. Deze standaard – de principes en criteria voor een duurzame visvangst – is de enige internationaal erkende set ecologische criteria die toelaat te evalueren of een visvangst duurzaaam en milieuvriendelijk is.

Een kwaliteitslabel
Enkel de producten afkomstig van visvangsten die werden geëvalueerd door een onafhankelijke certificeringsorganisatie mogen het MSC-label dragen. Voor de eerste keer kan de consument makkelijk vis uit een goed beheerde bron herkennen - en kopen. 

logo mscEen goed idee dat werkelijkheid werd
MSC kan ondertussen rekenen op de steun van kleinhandelaars, regeringen, NGO's, natuurbehoudsorganisaties en bedrijven uit de visserijsectore. Wereldwijd zijn vandaag zo'n 15 visvangsten (groot en klein) gecertificeerd.

Een 20-tal visvangsten wordt momenteel geëvalueerd en meer dan honderd van de belangrijkste aankopers van zeeproducten hebben zich geëngageerd om productne met het MSC-label te kopen (waaronder supermartketens in Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Groot-Brittannië en de VS). Momenteel zijn er meer dan 240 MSC-gelabelde producten verkrijgbaar in 26 landen: vers, diepgevroren, gerookt en in blik.

Bron: WWF