de schelde

Dit is de plaats voor cultuur en historie. Ook voor nostalgie en geschiedenis van steden, dorpen, kerken, rivieren, enz. kan je hier terecht.

belgan
Lid geworden op: 11 dec 2003, 16:13

04 mei 2007, 10:47

Een maat van mij beweerde bij hoog en bij laag dat hij, als jonge snaak in de jaren vijftig bij wijze van vermaak, de schelde overzwom ter hoogte van sint-anneke.
Is dat mogelijk? Want als limburger staan wij nogal wantrouwig tegenover dat vissersverhaal van de anwerpenaren
8O Belgan

air
Lid geworden op: 06 jul 2006, 17:00
Locatie: In de A van mAai! Antwerpen dus!

09 mei 2007, 11:12

In de jaren vijftig kon men nogal bravourestukjes uithalen, en de Schelde overzwemmen zou gekund hebben, de pakkans was ook veel kleiner dan vandaag het geval is! :)
Maar de Schelde heeft, omdat het een getijdenstroom is, een gevaarlijke onderstroom en s, als ik mij niet vergis, ongeveer 450 à 500 m. breed,
alleen goede zwemmers geraken, volgens mij, veilig aan de overkant.

via de link hieronder kan je misschien meer te weten komen:

http://www.geschiedenisvanantwerpen.be/ ... 7ad1a0[url][/url]

hopelijk heb je hier wat aan,
:)
I'm fluent in two languages: sarcasm and movie quotes.

trader
Lid geworden op: 11 mar 2003, 19:11
Locatie: ergens in groot Antwerpen

09 mei 2007, 18:13

Awel belgan ik kan beamen dat zulks inderdaad mogelijk was/is.

Ikzelf heb rond diezelfde periode dat ook gedaan, samen met mijn neef en diens vriend. Van Sint-Anneke naar Noordkasteel ging vlot maar het terugkeren was door de stroming niet zo simpel.

Het eerste wat ik kreeg toen ik uit het water stapte was een serieuze pandoering van mijn tante die van niets wist maar wel verwittigd was geworden door vrienden van onze "stunt".

groetjes
-------------------------------------
Windows XP Home - 256MB - Norton Antivirus &
Firewall 2003 - DVD/CD-RW - SP2
Aspire 1601LC

SDW
Lid geworden op: 24 dec 2004, 11:42
Locatie: ANTWERPEN- BELGIE

20 dec 2007, 14:50

In de jaren 46/47 was ik lid van een zwemclub welk in de Gasthuistraat ging oefenen en behoorde ik tot de goed geoefende jongeren en ging zelf mee doen aan zwemwedstrijden in Delft in Nederland .

Nadien was ik aktief in de roeiersclub als bareur of stuurman aan het Albertkanaal of gingen wij zielen met een roeiboot met een zelfgemaakt primitief zeil of door ons vast te klampen aan de voorbij varende lichters en toen waren wij echte waterratten.

Herhaalde malen heb ikzelf en andere vrienden van de club in de Schelde gaan zwemmen aan het Sint Anneke en zwommen wij de schelde over en terug, ik herinner me nog dat een der grote problemen was om aan de zijde van het Noordkasteel door het riet en de motor aan de kant te geraken
Wens de LUCHTVAART te bevorderen
om de VREDE en VRIENDSCHAP te ontwikkelen tussen de ganse MENSHEID
zonder onderscheid van RAS,NATIONALITEIT of RELIGIE