Okkernotenboom snoeien

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over je tuin, tuinieren, planten, vijver, en alles wat erbij hoort

FreFel
Lid geworden op: 27 okt 2008, 21:22
Locatie: Veltem-Beisem

27 jan 2019, 11:26

Beste tuinliefhebbers, ik heb een okkernotenboom staan van 25 jaar oud. Er zijn takken die moeten bijgesnoeid worden. Wat gebeurt er? De snoeiwonde blijft sap lekken en geen klein beetje. Ik heb er al een wondheelmiddel opgesmeerd maar niets helpt. Ik dacht dat de sapstroom in de winter stopte? Wat moet ik doen?

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

27 jan 2019, 12:36

Frefel;

Notenbomen staan erom bekend dat ze erg kunnen bloeden. Daarom is het belangrijk om een goed snoei toe te passen voor je boom , dat betekent dat je werkt met een soort toekomstbeeld, waarbij je takken die later problemen zullen gaan geven weghaalt voordat ze te dik zijn.
Wij hadden thuis 18 notelaars en als het gebeurde dat  één bleef zijn sap verliezen deed men er een jutezak gevuld met cement errond en inderdaad na een paar dagen stopte hij met sap te verliezen , wat mijn vader ook dikwijls deed was de wonde insmeren met teer en afdekken met een jutezak, en hij had daar dikwijls succes mee.
Of dat zo gezond was voor de boom (denk het niet) , maar wie was ik om daar tegen in te gaan, als hij maar het volgend jaar terug noten gaf en dat deed hij wel :D
In principe zal het bloeden vanzelf stoppen als de boom in blad komt.
In feite snoei je eerst een kleine tak en als die wond na enkele dagen droog blijft snoei maar verder en anders wacht.
Hou u hier aan in de mate van het mogelijke ;  Snoeien is aan te raden in de nazomer (september) of in de winter. In de nazomer gaat de boom stilaan in winterrust, de bladeren beginnen te vallen en de sapstroom is al veel minder. In de winter is de boom volledig in rust, er zijn geen bladeren en vruchten meer aanwezig.
En in feite moet je helemaal niet snoeien een notelaar moet "GESLEGEN worden, dwz vroeger nam men een lange, stevige roede en sloeg men de noten uit de boom en alle kleine, en minder zware takken werden eruit geslegen evenals oude scheuten en het volgend jaar had ge prachtige oogst;
Ja de goede oude tijd hé :D :D

procman4
Lid geworden op: 29 jun 2009, 11:47
Contacteer:

27 jan 2019, 16:04

Joepie, mijn geheugen is nog goed. Ik wist onmiddellijk dat er op mijn pc “iets” opgeslagen was over
het snoeien van “okkernotenboom”.
Maar waar ? Dat terug vinden op je pc is de dag van vandaag geen probleem, meer hé.

Dus hieronder alles ('t is niet veel) wat ik er over kan vertellen :

090203 notelaarnotenboom

Brt-2 op 03-02-2009

snoeien ALLEEN als de boom VOLLEDIG in blad staat. Late zomer bvb, kan nog in oktober.


Wat ik mij meen te herinneren : 't was een wekelijkse rubriek, met diverse tuinonderwerpen. En een vaste tuinman.

Succes met je boomverzorging.


procman4
__________________________________
Win 11 Home (in nieuwe laptop)
Google Chrome - soms Mozilla Firefox
Geen echt fan van Edge ; presenteert me te veel pagina's met weinig zinvolle inhoud.
(Daarom -->) AdBlock Plus
Verder : Open Office

FreFel
Lid geworden op: 27 okt 2008, 21:22
Locatie: Veltem-Beisem

27 jan 2019, 21:01

Bedankt beste mensen voor de goede raad.
Helaas ik heb gisteren een tak weggesnoeid van 5cm doorsnede en de wonde blijft maar bloeden.
Op één dag een halve emmer. Hoe moet ik het bloeden stoppen?

procman4
Lid geworden op: 29 jun 2009, 11:47
Contacteer:

28 jan 2019, 00:03

Volgens deze blz : blijf er [[met je flikken (excuseer het woord) ]] volledig van af.

https://www.tuinadvies.be/tuinvrienden/ ... -een-maand

Maar zelf ken is er te weinig van, dus Googlen, hé.


Succes in het voorjaar/de zomer toegewenst
__________________________________
Win 11 Home (in nieuwe laptop)
Google Chrome - soms Mozilla Firefox
Geen echt fan van Edge ; presenteert me te veel pagina's met weinig zinvolle inhoud.
(Daarom -->) AdBlock Plus
Verder : Open Office