Baltimore bridge....
-
Charlie Maru - Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33
Een realistisch filmpje uitgelegd door een voormalige Chief Engineer over het mogelijk verloop van het accident, al ben ik het voor geen 100% met hem eens, maar wel voor 95%.
Gezien er eigenlijk nog niets vrijgegeven is, dan is het alléén maar "giswerk"
https://www.youtube.com/watch?v=jxeKXjDVqMA
- Niet alle schepen hebben een noodgenerator, sommige hebben alléén maar noodbatterijen.
- Dit schip heeft geen 3 maar 4 Dieselgeneratoren.
- Dit schip heeft geen vaste propeller maar een pitch propeller.
Gezien er eigenlijk nog niets vrijgegeven is, dan is het alléén maar "giswerk"
https://www.youtube.com/watch?v=jxeKXjDVqMA
- Niet alle schepen hebben een noodgenerator, sommige hebben alléén maar noodbatterijen.
- Dit schip heeft geen 3 maar 4 Dieselgeneratoren.
- Dit schip heeft geen vaste propeller maar een pitch propeller.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier
-
boeffer - Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
- Locatie: In mijn zetel
Op vliegvelden mogen sommige vliegtuigmaatschappijen niet meer landen tov de bedenkelijke staat. Is er keuring op schepen?
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, de slijtageslag duurt langer dan de waarborg
-
Charlie Maru - Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33
Er is zeker keuring op schepen.
Als ze niet voldoen worden ze aan de ketting gelegd......
Als ze niet voldoen worden ze aan de ketting gelegd......
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier
-
boeffer - Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
- Locatie: In mijn zetel
Had zijn ankers uitgegooid, schip is 3 voetbalvelden lang dus stopt niet zo gauw. Heeft nog verwittiging gegeven om verkeer te stoppen. En had al zo'n accident in Antwerpen.
https://be.marketscreener.com/koers/aan ... -46302132/
https://be.marketscreener.com/koers/aan ... -46302132/
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, de slijtageslag duurt langer dan de waarborg
-
Charlie Maru - Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33
Bij manoeuvers is de machinekamer altijd bemand.
Ook al gebeurt de besturing volledig automatisch vanop de brug, er moet ten alle tijden manueel kunnen overgenomen worden.
Alléén heeft deze situatie zich voorgedaan op het slechts mogelijke moment en op de slechts mogelijke plaats.
"Tijd" is het enige wat nodig was om uit deze penarie te geraken, en "tijd" was er niet, ook al zou de volledige machine-bemanning aanwezig geweest zijn, het zou geen enkel verschil hebben gemaakt.
In dit geval hadden een paar minuten méér tijd misschien wel een hemelsbreed verschil kunnen maken.
Dit geldt op zee vanaf BZR ( begin zeereis) tot EZR (Einde zeereis) .
Het geldt eveneens in de haven zolang het schip aangemeerd tegen de kaai ligt.
Indien er 's nachts in de haven werkzaamheden dienen te gebeuren zoals ballast e.d. , dan wordt de machinist van wacht verwittigd.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier
-
Charlie Maru - Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33
Had alléén het linker anker uitgegooid, maar het zou mij verwonderen dat het enig effect zou hebben gehad.
Zo'n massa in beweging aan een snelheid van 7-8 knopen op dat moment stop je zomaar niet.
De situatie zou misschien anders kunnen zijn geweest als er nog slepers aanwezig zouden zijn geweest, maar die hadden het toneel al verlaten van zodra het schip zijn bocht van 180° had genomen bij het verlaten van de kaai.
In Antwerpen was het een voorval van een hele andere aard, daar had het schip tijdens het manoevreren met zijn kont een stuk kaai weggemaaid......
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier
-
voorn - Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
- Locatie: Antwerpen
Alles loopt prima met de computertechnologie.
Minder personeel of wacht nodig
Tot het zoals in de chemie het verkeerd loopt en er mankracht nodig is.
Daar sta je dan met 4 man en een ploegleider om uit de troep te geraken i.p.v 6 minimum vroeger.
Minder personeel of wacht nodig
Tot het zoals in de chemie het verkeerd loopt en er mankracht nodig is.
Daar sta je dan met 4 man en een ploegleider om uit de troep te geraken i.p.v 6 minimum vroeger.
-
Charlie Maru - Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33
Tja voorn.......de technologie is niet meer weg te denken hé......
Als er in de chemie gevaarlijke processen aan de gang zijn en de stroom valt volledig weg zodat alle pompen stilvallen, of je daar nu met 4 of met 20 man staat, zal het ook weinig verschil maken totdat er terug stroom beschikbaar is.
In sommige gevallen heb je dan ook maar een paar minuten tijd om te herstarten, als het niet om fracties van minuten gaat tenminste.......want dan kies je maar beter eieren voor uw geld.......
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier
-
boeffer - Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
- Locatie: In mijn zetel
Een tijdje geleden zag ik naar Below Deck en zijn matrozen. Die kapitein botste ook met zijn achterste tegen de kaaien. Daar zou het dan gaan om cavitatie op de schroef.
Door te hoge rpm onstaan er luchtbelletjes rondom de schroef, deze verliest zijn werking dan. Vergelijk het met chef kok die een schuimpje (luchtbelletjes) maakt met de mixer in de saus.
Of daar hulpmiddelen tegen zijn zoals bvb onze ABS of ASR weet ik niet.
Door te hoge rpm onstaan er luchtbelletjes rondom de schroef, deze verliest zijn werking dan. Vergelijk het met chef kok die een schuimpje (luchtbelletjes) maakt met de mixer in de saus.
Of daar hulpmiddelen tegen zijn zoals bvb onze ABS of ASR weet ik niet.
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, de slijtageslag duurt langer dan de waarborg
-
Charlie Maru - Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33
Update:
Ondertussen 1,5 maand later.....
- Laatste stukken van de metalen brugconstructie worden verwijderd.
- Als laatste wordt het schip verwijderd, zou nog wel enkele dagen kunnen duren.
Een voorlopig rapport is momenteel bekendgemaakt, daarin zijn alléén de vaststellingen vermeld maar geen concrete oorzaak.
https://www.ntsb.gov/investigations/Pag ... MM031.aspx
Voorlopig rapport - rechtstreekse pdf download (24 blz):
https://www.ntsb.gov/investigations/Doc ... rt%203.pdf
Zo te zien was er de dag ervóór al een black-out geweest doordat de hoogspannings transfo automatisch werd uitgeschakeld.
Op het moment van het ongeval stond de 2de transfo in dienst. Op zeker moment werd deze om één of andere duistere reden automatisch uitgeschakeld waardoor het schip de 1ste black-out ondervond; de rest is miserie.
Waarschijnlijk zal de oorzaak in die richting moeten worden gezocht......
Ondertussen 1,5 maand later.....
- Laatste stukken van de metalen brugconstructie worden verwijderd.
- Als laatste wordt het schip verwijderd, zou nog wel enkele dagen kunnen duren.
Een voorlopig rapport is momenteel bekendgemaakt, daarin zijn alléén de vaststellingen vermeld maar geen concrete oorzaak.
https://www.ntsb.gov/investigations/Pag ... MM031.aspx
Voorlopig rapport - rechtstreekse pdf download (24 blz):
https://www.ntsb.gov/investigations/Doc ... rt%203.pdf
Zo te zien was er de dag ervóór al een black-out geweest doordat de hoogspannings transfo automatisch werd uitgeschakeld.
Op het moment van het ongeval stond de 2de transfo in dienst. Op zeker moment werd deze om één of andere duistere reden automatisch uitgeschakeld waardoor het schip de 1ste black-out ondervond; de rest is miserie.
Waarschijnlijk zal de oorzaak in die richting moeten worden gezocht......
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier