Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

03 mar 2024, 10:40

En ondanks dit alles blijven de Russen het ene na het andere Oekraïnse dorp innemen.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

03 mar 2024, 10:48

Dicksy schreef:
03 mar 2024, 10:40
En ondanks dit alles blijven de Russen het ene na het andere Oekraïnse dorp innemen.
Tot hoe ver mogen de Russen vanwege de VS Reps, Ukraine bezetten ?
Laat het middel nooit het doel vervangen !

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

03 mar 2024, 10:53

Tot Trump president is, toch?

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

03 mar 2024, 11:00

socrates schreef:
03 mar 2024, 10:39
...
Dat was toch de oorspronkelijke bedoeling met de "sancties" ? Is de S.U. ook niet ten onder gegaan uit economische nood ?
Van BRICS was er toen nog geen sprake ( https://en.wikipedia.org/wiki/Member_states_of_BRICS )
socrates schreef:
03 mar 2024, 10:48
Dicksy schreef:
03 mar 2024, 10:40
En ondanks dit alles blijven de Russen het ene na het andere Oekraïnse dorp innemen.
Tot hoe ver mogen de Russen vanwege de VS Reps, Ukraine bezetten ?
Daar hebben ze waarschijnlijk nog niet over nagedacht. :) De 4 oblasten ( Donetsk, Kherson, Luhansk, Zaporizhzhya ) die zich afgescheurd hebben moeten nog door de Russen "bevrijd" worden , en in de oblast Donetsk is er nog heel wat werk te verrichten. :mrgreen:

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

03 mar 2024, 17:08

De Russische filosoof Alexander Doegin zei in een interview op 24 februari 2024 op het Al-Arabiya Network (Saoedi-Arabië) dat de wereld “dichter dan ooit” bij een nucleaire oorlog is.

Verwijzend naar de recente goedkeuring van de Verenigde Staten om F-16 straaljagers uit Denemarken en Nederland aan Oekraïne te leveren, zei hij dat het Westen “provocerende” maatregelen neemt. Doegin zei dat Rusland niet kan weten of deze vliegtuigen kernkoppen aan boord hebben en dat dit er daarom heel goed toe zou kunnen leiden dat Rusland zijn toevlucht neemt tot het gebruik van strategische of tactische kernwapens tegen Polen, Oekraïne, Londen, Berlijn of New York.

Hij voegde eraan toe dat westerse politici ‘onverantwoordelijk’ zijn als ze denken dat Poetin niet ‘op dezelfde manier zal reageren’, en hij voegde eraan toe dat het Russische nucleaire programma niet slechts een onderhandelingstroef of een vals lokmiddel is. Doegin zei voorts dat als het om een kernoorlog gaat, het belangrijk is om de eerste te zijn die ermee begint en ‘op de rode knop te drukken’.

Met betrekking tot Oekraïne zei Doegin dat Rusland wil dat het land in zijn huidige vorm ophoudt te bestaan.



De laatste zin lijkt me het belangrijkst in dit interview.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

03 mar 2024, 17:12

Ja behalve de duidelijkheid van die laatste zin, zie ik niets nieuw in zijn betoog. Ik zou hem als journalist dan wel hebben gevraagd "waarom" Oekraïne" zou moeten vervellen ?
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

03 mar 2024, 18:31

Wil. schreef:
03 mar 2024, 17:08
.....

Met betrekking tot Oekraïne zei Doegin dat Rusland wil dat het land in zijn huidige vorm ophoudt te bestaan.
.....
Wie interpreteert ? Ik kan dat evengoed interpreteren als dat de huidige regering in Oekraïne moet verdwijnen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

03 mar 2024, 18:38

Staat er 'het land' of 'de regering van het land' ? :roll:

Is die zin in overeenstemming met voorgaande uitspraken van Russische topkaders die beweren dat Oekraïne niet bestaat?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

03 mar 2024, 18:48

land

het land zelfst.naamw. Uitspraak: [ lɑnt ] Verbuigingen: landen (meerv.) 1) gebied met grenzen en een eigen regering Voorbeelden: 'de landen van Europa' , 'ontwikkelingslanden' Synoniem: staat 2) stuk grond van een boer Voorbeeld: 'op het land werken' 3) deel van de aarde dat boven het water uitsteekt.

Het zal het land zijn inclusief zijn huidige regering.

Wat wel belangrijk is in zijn uitspraak: in zijn huidige vorm.

Op 24 februari 2022 viel het Russische leger op bevel van de Russische president Poetin Oekraïne binnen, naar eigen zeggen om het land te demilitariseren en denazificeren.

Voor Poetin de reden voor de inval in Oekraïne. Tot op heden is er voor hen geen verandering en dus kan Oekraïne niet in deze (de huidige) vorm blijven bestaan.
Moeilijk om te begrijpen......dacht het niet.
Laatst gewijzigd door Dicksy op 03 mar 2024, 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

03 mar 2024, 19:22

Altijd kaderen in de sfeer van wat voordien werd gezegd dienaangaande.

→ UA is gewoon een deel van Rusland. Het land kan in zijn huidige soevereine vorm niet blijven bestaan. Dat de regering die wél onafhankelijk wil blijven, dan wel moet vervangen worden is de logica zelf.


Stukje tekst van de Ukrainian Research Institute van de Harvard University:

Het recente essay van de Russische president Vladimir Poetin, 'Over de historische eenheid van Russen en Oekraïners', dat in het Russisch, Engels en Oekraïens op de website van het Kremlin werd gepubliceerd, borduurt voort op zijn vaak geuite bewering dat Oekraïners en Russen 'één volk' zijn. In wat Anne Applebaum ‘in wezen een oproep tot het opnemen van de wapens’ noemde, stelt Poetin dat Oekraïne alleen soeverein kan zijn in partnerschap met Rusland, dat het de Donbas niet nodig heeft en zijn aanspraken op de Krim teniet heeft gedaan met zijn onafhankelijkheidsverklaring van de Sovjet-Unie en verzwakt is door de pogingen van het Westen om de eenheid van de Slaven te ondermijnen.


Voeg daar de recente uitspraak van de spindokter van Poetin , Doegin, aan toe en alles zou helder moeten zijn.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

03 mar 2024, 19:30

Wil. schreef:
03 mar 2024, 18:38
Staat er 'het land' of 'de regering van het land' ? :roll:

Is die zin in overeenstemming met voorgaande uitspraken van Russische topkaders die beweren dat Oekraïne niet bestaat?
Komt daarbij nog dat Russisch zich niet gemakkelijk laat vertalen , vooral als ze "gezegdes" gebruiken ( "Idioms" in het engels ). Probeer maar eens een Nederlandse zin zoals "ge staat voor gek" in het Russisch te vertalen , en dat dan meteen terug in het Nederlands te vertalen. Weet ge hoe Google dat vertaalt ? Jawel in "het is een goed idee" :lol: :lol:

Probeer maar

"ge staat voor gek" --> этот статус для тебя
"этот статус для тебя" --> het is een goed idee


Ge moet dus een tweetalige Rus zijn die het Nederlands al lang goed beheerst om echt te weten wat een Rus bedoelt met zijn uitspraak.
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 03 mar 2024, 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

03 mar 2024, 19:32

Fred1950 schreef:
03 mar 2024, 19:30
Wil. schreef:
03 mar 2024, 18:38
Staat er 'het land' of 'de regering van het land' ? :roll:

Is die zin in overeenstemming met voorgaande uitspraken van Russische topkaders die beweren dat Oekraïne niet bestaat?
Komt daarbij nog dat Russisch zich niet gemakkelijk laat vertalen , vooral als ze "gezegdes" gebruiken ( "Idioms" in het engels ). Probeer maar eens een Nederlands zin zoals "ge staat voor gek" in het Russisch te vertalen , en dat dan meteen terug in het Nederlands te vertalen. Weet ge hoe Google dat vertaalt ? Jawel in "het is een goed idee" :lol: :lol:

Probeer maar

"ge staat voor gek" --> этот статус для тебя
"этот статус для тебя" --> het is een goed idee
Jij bent echt wel de simpelste "ingenieur" die ik ken. Jongens toch.

Je suis chemin. :lol:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

03 mar 2024, 19:36

JA Wil. , : Eén puzzelwoord gevonden voor `Voor gek staan`. 6 letters. AFGAAN. :lol: :lol:
Kent ge alleen maar Aaantwaarps ??? :mrgreen:

Probeer het eens met "Bonestaak Biden staat voor gek" :twisted:
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 03 mar 2024, 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

03 mar 2024, 19:43

Wil. schreef:
03 mar 2024, 19:32
Fred1950 schreef:
03 mar 2024, 19:30
Wil. schreef:
03 mar 2024, 18:38
Staat er 'het land' of 'de regering van het land' ? :roll:



Jij bent echt wel de simpelste "ingenieur" die ik ken. Jongens toch.

Je suis chemin. :lol:
Mais tu va quand même un assez grand corridor. :)
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

03 mar 2024, 19:46

Ik ga het nog eens moeilijk voor je maken: Doegin in het Engels (vak waarvoor je gebuisd was ... )

Als je vragen hebt, laat maar horen. Ik versta die taal tamelijk goed en kan het voor jou vertalen 8)

Bron

Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.