Bluft Xi Jinping ?
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
China claimt 90% van de Zuid-Chinese Zee voor zich en dit in tegenspraak met het nautisch recht dat alle landen die grenzen aan die zee een gebied toekent van 200 mijl.
China heeft recent een fysieke barrière aangebracht midden in de zee om aan de Filipijnen duidelijk te maken tot waar hun deel van de zee komt.
Deze actie heeft de aandacht van de VS getrokken. Die hebben verscheidene militaire bases in dat gebied.
Verscheidene andere landen worden ook benadeeld door die houding van China: Vietnam, Maleisië, Brunei, Tailand.
Voor de Chinezen gaat het om de bijna alleenheerschappij op die zee met inbegrip van visserijrechten maar wellicht ook het recht op olie- en gaswinning in die zee.
China heeft recent een fysieke barrière aangebracht midden in de zee om aan de Filipijnen duidelijk te maken tot waar hun deel van de zee komt.
Deze actie heeft de aandacht van de VS getrokken. Die hebben verscheidene militaire bases in dat gebied.
Verscheidene andere landen worden ook benadeeld door die houding van China: Vietnam, Maleisië, Brunei, Tailand.
Voor de Chinezen gaat het om de bijna alleenheerschappij op die zee met inbegrip van visserijrechten maar wellicht ook het recht op olie- en gaswinning in die zee.
pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
-
Charlie Maru - Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33
Wie een put graaft......
HLN:
Chinese kernonderzeeër “raakt verstrikt in val” die bedoeld was om westerse duikboten te dwarsbomen: “Vrees voor 55 dode matrozen”
Volgens een geheim Brits rapport zouden 55 Chinese zeelieden zijn omgekomen na een catastrofaal defect van de zuurstofsystemen van hun kernonderzeeër, waardoor de bemanning vergiftigd werd. Dit gebeurde nadat de duikboot verstrikt raakte in een val die net door de Chinezen zelf was opgesteld in de Gele Zee om westerse duikboten te hinderen. China ontkent dat deze tragedie zich heeft voorgedaan.
https://www.hln.be/buitenland/chinese-k ... ~a5e0c94f/
HLN:
Chinese kernonderzeeër “raakt verstrikt in val” die bedoeld was om westerse duikboten te dwarsbomen: “Vrees voor 55 dode matrozen”
Volgens een geheim Brits rapport zouden 55 Chinese zeelieden zijn omgekomen na een catastrofaal defect van de zuurstofsystemen van hun kernonderzeeër, waardoor de bemanning vergiftigd werd. Dit gebeurde nadat de duikboot verstrikt raakte in een val die net door de Chinezen zelf was opgesteld in de Gele Zee om westerse duikboten te hinderen. China ontkent dat deze tragedie zich heeft voorgedaan.
https://www.hln.be/buitenland/chinese-k ... ~a5e0c94f/
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier
-
Dicksy - Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/12/20 ... dt-taiwan/
Taiwan blijft uniek in de wereld. De eilandstaat met de naam "Republiek China" heeft een eigen regering, een eigen leger, een eigen munt en paspoort, maar is niet erkend door de Verenigde Naties. Dat komt omdat er maar één China kan zijn en dat is sinds de jaren 70 voor de meeste landen de Volksrepubliek China.
De communistische leiding van China beschouwt het eiland als een ongehoorzame provincie en heeft zich voorgenomen om het op een dag in te lijven. Vreedzaam als het kan, met geweld als het moet.
Is het nu van China of niet?
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
De Chinese economie zit in het slop. Hoewel de export in november gestegen was tegenover een jaar daarvoor, kon die hogere export slechts bereikt worden door de prijzen 'af fabriek' te verlagen. Dat knaagt aan de winst van de bedrijven. Tegelijk zijn de geïmporteerde goederen en half afgewerkte producten duurder geworden. Ook dát betekent lagere winsten.
Daaraan moet nog toegevoegd worden dat de Yuan 6% aan waarde verloren heeft op één jaar tegenover de dollar. Chinese bedrijven moeten bijgevolg ook langs die kant meer betalen.
China is nu op een punt gekomen waar veel bedrijven het hoofd niet meer boven water kunnen houden. Ofwel laat de overheid die ondernemingen failliet gaan (het kapitalistisch principe), ofwel gaat ze die ondersteunen en leningen geven, maar waarschijnlijk is dat uitstel van executie en is de totale kost van het faillissement dan groter.
Daaraan moet nog toegevoegd worden dat de Yuan 6% aan waarde verloren heeft op één jaar tegenover de dollar. Chinese bedrijven moeten bijgevolg ook langs die kant meer betalen.
China is nu op een punt gekomen waar veel bedrijven het hoofd niet meer boven water kunnen houden. Ofwel laat de overheid die ondernemingen failliet gaan (het kapitalistisch principe), ofwel gaat ze die ondersteunen en leningen geven, maar waarschijnlijk is dat uitstel van executie en is de totale kost van het faillissement dan groter.
pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
-
Dicksy - Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17
De Chinese Xi belooft ondanks politieke spanningen 'bruggen' met Europa te bouwen
'De twee partijen moeten nauwer samenwerken', zei Xi tijdens het bezoek van de Belgische premier Alexander De Croo aan Peking.
BEIJING – De Chinese president Xi Jinping heeft tijdens een ontmoeting met de Belgische premier Alexander De Croo in Peking gezworen ‘bruggen’ met Europa te bouwen, net zoals het Chinese ministerie van Defensie waarschuwde dat het de onafhankelijkheidsbewegingen in Taiwan zou ‘verpletteren’.
“Geconfronteerd met de turbulente internationale situatie moeten er meer ‘bruggen’ worden gebouwd tussen China en Europa. De twee partijen moeten nauwer samenwerken … en gezamenlijk de wereldvrede, stabiliteit en welvaart bevorderen”, aldus Xi, volgens een gepubliceerde lezing door de Chinese regering na de ontmoeting met De Croo.
https://www.politico.eu/article/china-x ... elections/
Bruggen bouwen met China doet België al in zijn eentje.
Terwijl De Lijn elektrische bussen bestelt in China, zit Van Hool in crisis: “65% van werknemers is deze week economisch werkloos”
Openbaarvervoersmaatschappij De Lijn heeft 92 elektrische bussen besteld bij de Chinese constructeur BYD. De Lijn kan nog 408 extra bussen bij BYD bestellen, zonder een extra openbare aanbesteding te doen. Busbouwer Van Hool uit Koningshooikt (Lier) valt dit keer dus uit de boot. Het is een nieuwe opdoffer voor het bedrijf, dat al vier jaar in een crisis zit. “Deze week staan zelfs 1.500 van de 2.300 werknemers van Van Hool op economische werkloosheid”, zegt Hans Vaneerdewegh, secretaris van de socialistische vakbond ABVV.
Goed voor de Chinese economie. Nu is het nog afwachten of de VS zijn goedkeuring gaat geven aan deze deal of dat ze sancties gaan afkondigen tegen België omwille van deze aankoop.
-
E.T. - Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15
Waarom "tijdelijke" werkloosheid bij Vanhool in België?
In Macedonie hebben is daar geen last van, toch?
En niet vergeten, DeLijn wacht nog altijd op een groot deel van de levering van de bij Vanhool eerder bestelde bussen. Natuurlijk zoek je dan andere leveranciers!
In Macedonie hebben is daar geen last van, toch?
En niet vergeten, DeLijn wacht nog altijd op een groot deel van de levering van de bij Vanhool eerder bestelde bussen. Natuurlijk zoek je dan andere leveranciers!
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Sinds wanneer moeten wij de goedkeuring van de VS krijgen ?
Maar wel in vervlogen gouden tijden ...
-
Dicksy - Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17
door Fred1950 » 45 minuten geledenSinds wanneer moeten wij de goedkeuring van de VS krijgen ?Dicksy schreef: ↑Vandaag, 11:53
....
Goed voor de Chinese economie. Nu is het nog afwachten of de VS zijn goedkeuring gaat geven aan deze deal of dat ze sancties gaan afkondigen tegen België omwille van deze aankoop.
De VS liggen toch overhoop met China over Taiwan. Heeft de EU, de EU steunt Taiwan, dan geen schrik dat die bussen volgestoken gaan worden Chinese spionageapparatuur nu hun spionagenetwerk via het Vlaams Belang opgerold is. Die bussen zullen wel niet in boemerskonten gaan rondrijden maar misschien wel in Brussel.
En wat de VS zegt is voor de EU nog altijd de bijbel en België is lid van diezelfde EU.
Europa zinkt dieper weg in de economische oorlog tegen China
https://www.dewereldmorgen.be/artikel/2 ... gen-china/
Wat China betreft, net zoals in andere zaken, lijken Brussel en Berlijn de beslissingen die in Washington worden genomen als een echokamer na te bootsen.
Er is geen vooruitzicht op een onafhankelijk Europees buitenlands- en handelsbeleid, hoe hard Peking dat ook moge wensen. Wat betreft onze voorbereiding op een beleid voor een confrontatie met China, lijkt het alsof de EU zelfs het voortouw wil nemen. Nochtans staat er veel op het spel.
China is de grootste handelspartner van de EU, meer zelfs dan de de VS. Een ‘gecontroleerde ontkoppeling’ zoals commissievoorzitter Ursula von der Leyen nastreeft onder de vlag van ‘economische zekerheid’ (benoemd als de-risking, nvdr) zou miljoenen jobs op de helling zetten.
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Het Chinese BYD ( auto/bus + batterij maker ) ligt technisch +-2 jaar voorop op onze Westerse techniek. Bij ons industrieel komen spioneren hoeft BYD niet te doen , integendeel ze vrezen meer voor onze industriële spionage. De prijzen liggen laag omdat ze bussen/auto's masaal in de wereld aan de man kunnen brengen , en hoe groter de productie , hoe lager de kostprijs per eenheid kan worden. De BYD bussen worden trouwens in Hongarije in mekaar gezet , niet in China ( bespaart op vervoerkosten ).Dicksy schreef: ↑13 jan 2024, 17:56....
De VS liggen toch overhoop met China over Taiwan. Heeft de EU, de EU steunt Taiwan, dan geen schrik dat die bussen volgestoken gaan worden Chinese spionageapparatuur nu hun spionagenetwerk via het Vlaams Belang opgerold is. Die bussen zullen wel niet in boemerskonten gaan rondrijden maar misschien wel in Brussel.
En wat de VS zegt is voor de EU nog altijd de bijbel en België is lid van diezelfde EU.
...
bron : https://www.vrt.be/vrtmax/a-z/de-markt/ ... d20240112/
Ursula ? Dat ze eens pleit om het beter te doen dan de Chinezen in plaats van zich defensief op te stellen. Blijkbaar bepalen de politiekers in het "Westen" meer het economisch reilen en zeilen dan in China zelf. Ik dacht dat bemoeienis van de Staat in de economie iets typisch was voor communisme , maar het blijkt dat het een "eigenschap" is van het "vrije Westen".
-
boeffer - Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
- Locatie: In mijn zetel
Op mijn werk reden maar 2 j nieuwe trucks met veel motorlawaai, en gingen al naar de haven voor export. De huidige trucks bollen al 6 j, denkelijk commonrail met meerdere inspuiting per cyclus, euro 5 dacht ik.
Zoals tegenwoordig zal dat uitbesteed zijn het transport.
En mogen wij weten wanneer ze vernieuwd worden?
Als de Lijn meer als 2000 bussen heeft zal 100 nwe bussen maar een klein deel zijn.
Zoals tegenwoordig zal dat uitbesteed zijn het transport.
En mogen wij weten wanneer ze vernieuwd worden?
Als de Lijn meer als 2000 bussen heeft zal 100 nwe bussen maar een klein deel zijn.
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, de slijtageslag duurt langer dan de waarborg
-
Odulleke - Lid geworden op: 08 nov 2022, 18:44
Bij BN (Het vroegere Brugeoise-Nivelles en nu Bombardier) wordt er enkel nog geassembleerd. Alles wordt er toegeleverd de carosserie komt bijvoorbeeld uit Frankrijk en Spanje, Italië, Tsjechië zijn toeleveranciers van andere onderdelen. Maar zelf maken doet BN niets meer dit tot in tegenstelling tot vroeger.
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Bruges & Nivelles was vroeger niet alleen een assembleur van locomtieven. Ik spreek over lang vervlogen tijden waar WIJ toen zelfs nog locomotieven exporteerden .
Hier https://www.trainworld.be/src/Frontend/ ... _NL_V1.pdf vind ik fabricanten terug zoals
• Franco-Belge
• Cockerill
• Zimmermann & Hanrez
• La Meuse
• Tubize
• La Hestre
• Haine St Pierre
• Saint-Léonard
Wat we zelf doen , doen we beter dan de Chinezen , maar helaas , we "doen" niks meer. Laat Ursula daar eens iets over vertellen. In Duitsland en elders wordt er ook amper nog iets zelf in mekaar gestoken , bijna alles komt uit China. Europa is tanend ... ( in verval , en de VS ook )
Hier https://www.trainworld.be/src/Frontend/ ... _NL_V1.pdf vind ik fabricanten terug zoals
• Franco-Belge
• Cockerill
• Zimmermann & Hanrez
• La Meuse
• Tubize
• La Hestre
• Haine St Pierre
• Saint-Léonard
Wat we zelf doen , doen we beter dan de Chinezen , maar helaas , we "doen" niks meer. Laat Ursula daar eens iets over vertellen. In Duitsland en elders wordt er ook amper nog iets zelf in mekaar gestoken , bijna alles komt uit China. Europa is tanend ... ( in verval , en de VS ook )