waterstof motor
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Dat is niet waar. De batterij gaat ongeveer 5000 cycli mee , en één cyclus komt overeen met één keer volledig leeg rijden en daarna volledig vol laden. De batterij vol laden terwijl die nog half vol is en daarna terug rijden tot wanneer die terug half leeg is , is maar een halve cyclus.
Nu , een electrische wagen verbruikt gemiddeld 20 kWh/100km . Als die dus 100.000 km heeft gebold , heeft die in totaal 20.000 kWh verbruikt. Stel dat die wagen een batterij van 60 kWh aan boord heeft ( iets wat nu regelmatig voorkomt ) , dan heeft die batterij van die wagen slechts 20.000/60 = 333,33 cycli doorlopen . Die is in het fleur van zijn leven. Laat ons stellen dat die batterij na 1 miljoen km rijden , of 3333 cycli "ouderdomsrimpels" zal hebben.
En dus ... hoe kleiner de batterij in kWh , hoe meer laadcycli per gereden kilometers. De batterij van hybrides die doorgaans veel kleiner zijn zullen dus vlugger versleten geraken als die bestuurder steeds maar op zijn batterij rijdt.
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Dank U , Wil-puntekeWil. schreef: ↑15 sep 2023, 09:20Die zgn. batterijdegradatie valt nogal mee. Het gaat over 2% per jaar. Het verschilt een beetje naargelang het merk
Hier vind je een hulpmiddel om dat uit te rekenen per auto: merk en bouwjaar intypen en dan op + klikken.
....
-
Charlie Maru - Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33
Volgens uwen theorie gaat uw batterij dus zeker 100.000 Km mee.....Fred1950 schreef: ↑15 sep 2023, 11:50Dat is niet waar. De batterij gaat ongeveer 5000 cycli mee , en één cyclus komt overeen met één keer volledig leeg rijden en daarna volledig vol laden. De batterij vol laden terwijl die nog half vol is en daarna terug rijden tot wanneer die terug half leeg is , is maar een halve cyclus.
Nu , een electrische wagen verbruikt gemiddeld 20 kWh/100km . Als die dus 100.000 km heeft gebold , heeft die in totaal 20.000 kWh verbruikt. Stel dat die wagen een batterij van 60 kWh aan boord heeft ( iets wat nu regelmatig voorkomt ) , dan heeft die batterij van die wagen slechts 20.000/60 = 333,33 cycli doorlopen . Die is in het fleur van zijn leven. Laat ons stellen dat die batterij na 1 miljoen km rijden , of 3333 cycli "ouderdomsrimpels" zal hebben.
Als gij na 10 jaar 25.000 Km ermee op den teller hebt, dan zou die batterij 40 jaar moeten mee gaan.....
Dat wil ik nog wel nekeer zien.......
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Die zal na 40 jaar al meer opgeroest zijn dan dat de batterij het heeft begeven.Charlie Maru schreef: ↑15 sep 2023, 12:29....
Als gij na 10 jaar 25.000 Km ermee op den teller hebt, dan zou die batterij 40 jaar moeten mee gaan.....
Dat wil ik nog wel nekeer zien.......
Ge moet uw batterij en de wagen ook met respect behandelen , nietwaar. De 5000 cycli zijn er bij een "zorgvuldig" gebruik zonder de batterij pijn te doen. Als ge de wagen volgeladen boven de 30 graden Celcius laat staan gaat ge de batterij lichtjes beschadigen. Als ge steeds maar aan "snelladen" doet ook. En steeds maar snel optrekken is even erg als snelladen. Bij snel accelereren trekt ge bijna een stroom uit de batterij die zo goed als gelijk is aan de stroomsterkte bij het snelladen.
Maar goed , als ge wild te keer gaat met een fossiel zal de motor na 50.000 km ook al versleten zijn.
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Wel ... de zoon van mijn nicht rijdt met zijn hybride praktisch alleen maar electrisch. Enne ... als de fossiel motor lange tijd niet heeft gedraaid start die zelfs niet meer op.
-
MichelN - Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
- Locatie: Groot-Leuven
TWEE jaar, ietieken, en 't is een naft, meer nog: een Lexus hybrid bij mijn jongste. Mijn oudste dochter had na bijna drie jaar nog liever een jaar langer gebold met de Mercedes dan met een Audi nu, maar dat mocht niet van de leasemaatschappij.
Wanneer gaat dat linkse idiote ambtenarengedaas over salariswagens eens ophouden? Mensen in de privé worden beloond voor hun prestaties, zo simpel is dat, niet om wat de achterlijke vakboungden kwekken.
Laatst gewijzigd door MichelN op 15 sep 2023, 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.
"Les socialistes aiment tellement les pauvres qu'ils en fabriquent" (Jacques Godfrain)
-
tokkio - Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
- Locatie: vlaanderen
Zoals ik eerder al heb geschreven is een E auto goed voor rond de kerk te rijden,en een batterij die 40 jaar meegaat ,dat is dan het 9 gende wereldwonder, een fiets batterij gaat amper 5 jaar me, en per jaar kan men er minder E mee rijden, maar moet meer fysiek harder trappenCharlie Maru schreef: ↑
Vandaag, 12:29
....
Als gij na 10 jaar 25.000 Km ermee op den teller hebt, dan zou die batterij 40 jaar moeten mee gaan.....
Dat wil ik nog wel nekeer zien.......
Maar de Saoedi's hebben het al lang begrepen,dat hun einde van geld uit de aarde te scheppen voorbij is, en ze weten ook dat als "iedereen E gaat rijden, men met 100 kernfusie centrales niet gaan toekomen, dus gaan ze werk maken om met de productie van groene stroom voor waterstof, terug het heft in handen te krijgen;
en de regeringen zullen snel het Noorwegen concept volgen,het zal of de stroom voor de E auto's extra belasten door een andere slimme meter te plaatsen,en speciale stekkers, zodat de gewone burger zonder E auto niet mee moet betalen aan het gigantisch verbruik dat zo een batterij nodig heeft.
https://www.solar365.nl/nieuws/saoedi-a ... 8B2AF.html
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.
-
E.T. - Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15
Jammeren over geld dat naar ergens anders gaat maar salariswagens daar mag je niet aan komen hé.
Dat mensen een grote salariswagen krijgen/verdienen is niet eens het probleem wel dat dat op onze kosten is.
Dat mensen een grote salariswagen krijgen/verdienen is niet eens het probleem wel dat dat op onze kosten is.
De vraag is wat je meetelt als 'kost'. Het laatst beschikbare cijfer spreekt over 3,75 miljard euro gemiste inkomsten, daarbovenop komt nog een 'maatschappelijke kost' van 905 miljoen euro. Samengeteld 4,7 miljard euro.
-
tokkio - Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
- Locatie: vlaanderen
Salaris wagens zijn een bron van inkomsten voor de bedrijven,maar als ze grote afstanden moeten afleggen zullen hun vertegenwoordigers toch liever een benzine/dieselwagen hebben, dat geeft zekerheid dat ze nog thuis kunnen geraken, zo een E auto geeft alleen maar stres als ze de batterij capaciteit zien zakken.E.T. schreef: ↑15 sep 2023, 15:58Jammeren over geld dat naar ergens anders gaat maar salariswagens daar mag je niet aan komen hé.
Dat mensen een grote salariswagen krijgen/verdienen is niet eens het probleem wel dat dat op onze kosten is.
De vraag is wat je meetelt als 'kost'. Het laatst beschikbare cijfer spreekt over 3,75 miljard euro gemiste inkomsten, daarbovenop komt nog een 'maatschappelijke kost' van 905 miljoen euro. Samengeteld 4,7 miljard euro.
maar daar gaat het niet over ,wel over de waterstof motor,dat wordt de toekomst,zeker als het waterstofpoeder op punt staat,alleen duurt de doorbraak te lang,alhoewel het neit alleen voor autos,maar ook in huis kan gebruikt worden.
https://solidsprocessing.nl/artikel/een ... oedervorm/
https://gocar.be/nl/autonieuws/nieuwe-t ... mobiliteit
Waterstof heeft veel mogelijkheden,nu nog de ingenieurs, bedrijven,en regeringen vinden die er werk willen van maken.
Volvo zet al een grote stap.
https://www.volvotrucks.nl/nl-nl/news/m ... rstof.html
Het is de toekomst.
https://www.tno.nl/nl/duurzaam/co2-neut ... waterstof/
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
In Denemarken zijn 3 waterstoftankstations. Die gaan alle 3 dicht. Niet rendabel volgens de CEO van Everfuel, het bedrijf dat waterstof produceert.
In Denemarken rijden 136 waterstofauto's rond. Onvoldoende om rendabel te zijn. Een verhaal van de kip en het ei.
De CEO ziet dat voorlopig de batterij-elektrische auto's het gaan halen, maar door het succes daarvan zal het net in de problemen komen en dan zou waterstof weer aantrekkelijk kunnen worden.
Mijn mening staat hier.
In Denemarken rijden 136 waterstofauto's rond. Onvoldoende om rendabel te zijn. Een verhaal van de kip en het ei.
De CEO ziet dat voorlopig de batterij-elektrische auto's het gaan halen, maar door het succes daarvan zal het net in de problemen komen en dan zou waterstof weer aantrekkelijk kunnen worden.
Mijn mening staat hier.
pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.