Autokeuring
-
Dicksy - Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17
Misschien had hij zijn voertuig aangeboden voor verkoop ofwel verschillen de regels betreffende autokeuring tussen Wallonië en Vlaanderen.door voorn » Vandaag, 18:05
In Wallonië kreeg een man een rode kaart omdat hij het tweede deel van zijn inschrijving niet bij had.
Sinds wanneer moet je dat bij hebben.
Er is op gedrukt dat we dit thuis moeten bewaren tegen diefstal van de auto.
Keuring: enkel deel ‘voertuig'
Naar de technische keuring hoeft u enkel het deel ‘voertuig' mee te brengen. Het deel ‘thuis' mag u thuislaten. Enkel als de auto gekeurd wordt voor verkoop, wordt gevraagd om de twee delen mee te brengen.
-
Fazal - Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00
Ik zou echt niet weten wat men met dat tweede deel bedoelt!???
Ik heb nog nooit dat tweede deel gezien.
Alle documenten bevinden zich in altijd in mijn wagen, misschien niet zo slim, maar mijn wagen staat meer in de garage dan dat ik ermee rijd, enfin, toch de laatste jaren.
Ik heb geen enkel document in huis. Wel kopieën van alle documenten welke zich in mijn wagen bevinden. En elk jaar opnieuw, vervang ik de kopie van het keuringbewijs door een nieuwe.
Ik heb nog nooit dat tweede deel gezien.
Alle documenten bevinden zich in altijd in mijn wagen, misschien niet zo slim, maar mijn wagen staat meer in de garage dan dat ik ermee rijd, enfin, toch de laatste jaren.
Ik heb geen enkel document in huis. Wel kopieën van alle documenten welke zich in mijn wagen bevinden. En elk jaar opnieuw, vervang ik de kopie van het keuringbewijs door een nieuwe.
-
Charlie Maru - Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33
Dan is uw koekedoos ouder dan 10 jaar.......
Inschrijving in 2 delen bestaat sinds 2013, 1 deel verplicht mee te hebben (in de wagen) en een 2de deel dat men verplicht thuis moet bewaren.
Dit verplicht qua veiligheid, wanneer je de wagen verkoopt moet dat verplicht met de 2 delen, wordt hij gestolen, dan kan men er zonder dat 2de deel in principe nergens mee weg.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier
-
Fazal - Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00
Bedankt voor de uitleg beste Charlie. Dat wist ik dus hélemaal niet.
En idd, mijn koekendoos dateert van bouwjaar 2010 (maar toch Euro 5), en heeft nog maar, en slechts, 48.000 km op de teller, en wordt in de garage regelmatig goed onderhouden. Ook het koetswerk is nog zo goed als nieuw. Geen schrammetje op te zien. Hout vasthouden dus. Er kan altijd iets gebeuren.
Op nog geen 2 weken tijd, had ik ± een paar maanden geleden, 2 maal lichte schade opgelopen op een parkeerterrein van Delhaize. Wellicht door mensen die moeite hadden met parkeren. En die waren natuurlijk ribbedebie.
Misschien gek genoeg voor tenslotte zo'n oude wagen, heb ik de schade tòch laten herstellen, omdat ik mijn wagen zolang mogelijk in de beste staat wil behouden. Ik hou trouwens niet van beschadigd materiaal. En dat geldt voor alles wat ik bezit.
En idd, mijn koekendoos dateert van bouwjaar 2010 (maar toch Euro 5), en heeft nog maar, en slechts, 48.000 km op de teller, en wordt in de garage regelmatig goed onderhouden. Ook het koetswerk is nog zo goed als nieuw. Geen schrammetje op te zien. Hout vasthouden dus. Er kan altijd iets gebeuren.
Op nog geen 2 weken tijd, had ik ± een paar maanden geleden, 2 maal lichte schade opgelopen op een parkeerterrein van Delhaize. Wellicht door mensen die moeite hadden met parkeren. En die waren natuurlijk ribbedebie.
Misschien gek genoeg voor tenslotte zo'n oude wagen, heb ik de schade tòch laten herstellen, omdat ik mijn wagen zolang mogelijk in de beste staat wil behouden. Ik hou trouwens niet van beschadigd materiaal. En dat geldt voor alles wat ik bezit.
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Als er plaats genoeg is neem ik steeds twee plaatsen in op een parking , dus recht op de scheidingslijn. Ik heb er tot nu toe nog geen opmerking over gekregen.
( p.s. met wat voor wagen rij je ? )
-
Prima Vera - Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10
-
Charlie Maru - Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33
Als gepensioneerde zullen er wel een redelijk aantal zijn in hetzelfde geval.Fazal schreef: ↑21 mei 2023, 14:17Bedankt voor de uitleg beste Charlie. Dat wist ik dus hélemaal niet.
En idd, mijn koekendoos dateert van bouwjaar 2010 (maar toch Euro 5), en heeft nog maar, en slechts, 48.000 km op de teller, en wordt in de garage regelmatig goed onderhouden. Ook het koetswerk is nog zo goed als nieuw. Geen schrammetje op te zien. Hout vasthouden dus. Er kan altijd iets gebeuren.
Mijn koekedoos dateert van einde 2013 en ik heb hier een van de eerste dubbel-delige inschrijvingen.
Op 9,5 jaar nog geen 14.000 Km, voor mij is het dus een "noodzakelijk kwaad" aangezien ik ergens in de "middle of no-where" zit. De rest van mijn verplaatsingen doe ik nog steeds met de moto. ; ook al zijn dit geen massa's Km meer.......
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier
-
Charlie Maru - Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33
Het zou den eerste niet zijn die zijn wagen terugvindt bovenop een container wanneer hij ergens in de weg staat of slecht geparkeerd.....
Dan is dat meestal redelijk vlug afgeleerd.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Op "privaat" terrein zoals een parking van een Delhaize is die kans uitermate klein. Men zou de parkeerplaatsen toch wat breder moeten maken met al die brede SUV "tanks" van tegenwoordig. In de parkeertoren van het UZ-Gent rest er amper 30 centimer plaats aan weerskanten als je er parkeert. Je hebt het zelfs moeilijk om zelf nog uit je wagen te geraken. Ik heb er al een paar gezien die er niet eens tussen geraakten , en dan maar naar een hoger verdiep moesten uitwijken waar ze niet tussen de lijntjes moesten kleuren ...
-
Fazal - Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00
En nog minder voor anderen. Asociaal gedrag is troef tegenwoordig.
Toon mij 'hoe' je u beweegt in het verkeer en 'hoe' je parkeert, en ik weet niet 'wie' je bent, maar wèl 'hoe' je bent.
-
Fazal - Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00
Sorry Fred, ik had uw vraag te laat opgemerkt.
Maar goed, beter laat dan nooit. En een vraag (aan mij) heeft recht op een antwoord.
Heeft eigenlijk geen belang, maar ik rijd nog steeds met een Skoda Octavia 1.4 TSI, van, zoals ik al schreef, bouwjaar 2010. Buiten de herstellingen van het koetswerk, één keer een paar nieuwe banden vooraan (wegens het bijna stilstaand manoeuvreren met servo-stuur, in de ondergrondse garage), en tweemaal een nieuwe batterij (wegens te lang stilstaan, en te korte ritten, waardoor de batterij niet voldoende werd opgeladen). Voor de rest zijn, tot hiertoe, (hout vasthouden dus) de onkosten praktisch tot nul te herleiden.
Laatst gewijzigd door Fazal op 22 mei 2023, 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Toch een goede wagen , nietwaar ? Met 48.000 km op de teller kan er nog niet veel mank lopen. De batterij gaat sowieso ongeveer 5 jaar mee tenzij je die steeds volgeladen kunt houden ( met een batterijlader bvb. als de wagen lang stil blijft staan ).