Energieprijzen

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

08 mei 2023, 22:13

Dicksy schreef:
08 mei 2023, 21:50
....
Dan stel ik mij toch de vraag of u niet beter gesteld bent met een digitale meter gekoppeld aan een maandelijkse afrekening van uw echt verbruik? :roll:
Uiteraard zal ik juister behandeld worden met een digitale meter , maar ik wil die niet betalen en dus ga ik hem ook niet aanvragen.

Een maandelijkse afrekening ? Ja , dat kan , onder voorbehoud dat ze hun eenheidsprijzen exact op het einde van de maand blijven wijzigen. Bekijk eens het overzicht van wat ik nu het voorbije jaar "flexibel" aangerekend kreeg en op welke datums ze van eenheidsprijs wisselden.

Enne ... ik wens niet dat ze een spaarpotje aanleggen. Ik betaal nog steeds 70 Euro per maand ondanks dat ze nu 106 Euro per maand voorstelden. Ik leg liever mijn eigen spaarpotje aan :D Als ik maandelijks zou betalen wordt dat steeds het juiste bedrag en kan ik geen spaarpotje meer aanleggen. :D

EnergiekostenEneco.jpg
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 08 mei 2023, 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

08 mei 2023, 22:23

E.T. schreef:
08 mei 2023, 22:11
Het gebruikersprofiel en de fictieve maandelijkse verbruiken worden net gebruikt om de jaarlijkse waarde van het vast tarief te bepalen ...
Ik vrees dat u zich vergist. De eenheidsprijs die bij een vast contract wordt aangerekend is ( of was bij mij ) een gemiddelde van eenheidsprijzen die Eneco bij een Flexibel tarief had moeten aanrekenen.

Kijk nog eens naar de tabel van 2017-2018 , daar staat één globaal jaarljks verbruik van 2.346 kWh aan 6,79199 cEUR/kWh . Dat heeft niets met een gebruiksprofiel te maken. Mijn buur met een 5 maal hoger verbruik zou bij Eneco gedurende dat jaar ook 6,79199 cEUR/kWh betaald hebben.

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

09 mei 2023, 09:36

Fred1950 schreef:
08 mei 2023, 22:13
Uiteraard zal ik juister behandeld worden met een digitale meter , maar ik wil die niet betalen en dus ga ik hem ook niet aanvragen. .......
De plaatsing van een digitale meter op aanvraag is vanaf 1 januari 2023 gratis.

https://www.vreg.be/nl/veelgestelde-vra ... tale-meter
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

09 mei 2023, 09:50

Charlie Maru schreef:
09 mei 2023, 09:36
Fred1950 schreef:
08 mei 2023, 22:13
Uiteraard zal ik juister behandeld worden met een digitale meter , maar ik wil die niet betalen en dus ga ik hem ook niet aanvragen. .......
De plaatsing van een digitale meter op aanvraag is vanaf 1 januari 2023 gratis.

https://www.vreg.be/nl/veelgestelde-vra ... tale-meter
Dat mag wel zo zijn , maar ale iedereen plotseling de teller aanvraagt gaan die plaatsingen daarom ook niet sneller gebeuren ( bvb. wegens gebrek aan personeel ). Uiteindelijk kom je dan terug op de wachtlijst terecht en zal men de huidige planning van installaties volgen per regio. En dus zal ik waarschijnlijk ook niet sneller bediend worden dan wat voor mij gepland is in 2024.

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

09 mei 2023, 10:22

Kom...kom....Fred.......
Nu dat je hem gratis kunt aanvragen is't ook weeral niet goed.......
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

09 mei 2023, 10:45

Charlie Maru schreef:
09 mei 2023, 10:22
Kom...kom....Fred.......
Nu dat je hem gratis kunt aanvragen is't ook weeral niet goed.......
Hem NU aanvragen en hem binnen 10 maanden krijgen zijn vijgen na Pasen. Ik wil NU een rechtzetting van wat men mij als "standaard gebruiksprofiel" het voorbije jaar heeft aangerekend. Mijn persoonlijk gebruiksprofiel is echt ongeveer 8 kWh per dag , en dat is hetzelfde in de winter als in de zomer. Volgens dat "Energy Monitor" staafdiagramma op vorige blz. zou ik in januari 2023 iets meer dan 300 kWh of 9,6 kWh/dag verbruikt hebben. Dat klopt dus langs geen kanten.

p.s. mijn bleitbuien stopten als kind ook niet met een snoepke of een aaike. :D Men moest boeten voor het onrecht dat mij werd aangedaan. :twisted:

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

09 mei 2023, 12:05

Ik heb op Eneco "iets" ontdekt :!: :D . Verwacht nog een antwoord of mijn idee gaat marcheren .... :)

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

09 mei 2023, 16:37

Fred1950 schreef:
09 mei 2023, 12:05
Ik heb op Eneco "iets" ontdekt :!: :D . Verwacht nog een antwoord of mijn idee gaat marcheren .... :)
Ik dacht om maandelijks de tellerstanden aan Eneco door te geven. Zowel Eneco als Fluvius laten dit toe , maar .... het gaat niet marcheren :cry:

Antwoord van Eneco :

Dit wordt altijd op basis van het onafhankelijke standaard verbruiksprofiel berekend. De meterstanden op de energiemonitor zijn alleen voor jezelf en om je voorschotbedrag in de gaten te houden.


Antwoord van Fluvius :

Je bent steeds vrij om op eigen initiatief tussentijdse meterstanden door te geven aan Fluvius. Wij noteren deze dan in jouw dossier en bezorgen ze aan jouw energieleverancier.

Jouw leverancier is echter niet verplicht om op basis van deze tussentijdse meterstanden een afrekening op te maken. Voor vragen over de mogelijkheden rond een tussentijdse afrekening, alsook om dit effectief aan te vragen, neem je contact op met jouw leverancier.

De leverancier is enkel verplicht om maandelijkse facturatie mogelijk te maken indien op jouw adres een digitale meter aanwezig is.


Wie dat begrip "standaard verbruiksprofiel" uitgevonden heeft mag onder de kapblok. :evil: "Weeral" zo'n typisch onzinnig idee van het graaigebroed. :evil:

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

09 mei 2023, 16:54

door Fred1950 » 13 minuten geleden
Fred1950 schreef: ↑Vandaag, 12:05
Ik heb op Eneco "iets" ontdekt :!: :D . Verwacht nog een antwoord of mijn idee gaat marcheren .... :)
Je bent steeds vrij om op eigen initiatief tussentijdse meterstanden door te geven aan Fluvius. Wij noteren deze dan in jouw dossier en bezorgen ze aan jouw energieleverancier.

Jouw leverancier is echter niet verplicht om op basis van deze tussentijdse meterstanden een afrekening op te maken. Voor vragen over de mogelijkheden rond een tussentijdse afrekening, alsook om dit effectief aan te vragen, neem je contact op met jouw leverancier.

De leverancier is enkel verplicht om maandelijkse facturatie mogelijk te maken indien op jouw adres een digitale meter aanwezig is.
Wat is het 'voordeligst' voor Eneco? De vraag stellen is ze beantwoorden.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

09 mei 2023, 17:09

Dicksy schreef:
09 mei 2023, 16:54
....

Wat is het 'voordeligst' voor Eneco? De vraag stellen is ze beantwoorden.
Ik vraag me nu wel af of Eneco ( en anderen ) nog steeds dat "standaard verbruiksprofiel" toepast als ge een digitale meter hebt , en toch nog geen maandelijkse afrekening wenst te doen ( dus wel met voorschotfacturen ). 8O

Kijk , als de Ombudsman op mijn klacht negatief reageert heb ik echt wel veel goesting om naar de Raad Van Staten te stappen om dat "standaard verbruiksprofiel" te doen vernietigen. :twisted:

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

09 mei 2023, 17:16

door Fred1950 » 1 minuut geleden
Dicksy schreef: ↑16 minuten geleden
....

Wat is het 'voordeligst' voor Eneco? De vraag stellen is ze beantwoorden.
Ik vraag me nu wel af of Eneco ( en anderen ) nog steeds dat "standaard verbruiksprofiel" toepast als ge een digitale meter hebt , en toch nog geen maandelijkse afrekening wenst te doen ( dus wel met voorschotfacturen ). 8O
Heb daar nooit bij stilgestaan omdat ik een 3-jarig vast contract heb. Kan het ook niet zijn dat dit 'standaard verbruiksprofiel' enkel van toepassing is op de variabele energie contracten vrij toe te passen door de energieleverancier zoals Fluvius ook stelt?

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

09 mei 2023, 17:31

Natuurlijk is het verbruikerprofiel belangrijker bij een variabele prijsbepaling wat niet wegneemt dat ook in de vaste contracten gebruikt werd/wordt om een inschatting te maken van vraag en aanbod.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

09 mei 2023, 17:41

Dicksy schreef:
09 mei 2023, 17:16
....
Heb daar nooit bij stilgestaan omdat ik een 3-jarig vast contract heb. Kan het ook niet zijn dat dit 'standaard verbruiksprofiel' enkel van toepassing is op de variabele energie contracten vrij toe te passen door de energieleverancier zoals Fluvius ook stelt?
Als ge een vast contract hebt kan en mag het niet anders zijn dat men je een vaste eenheidsprijs ( EuroCent/kWh ) voor minstens één jaar aanrekend. Mogelijks betaal je het tweede ( en het daaropvolgende jaar ) een nieuwe vaste eenheidsprijs.
E.T. schreef:
09 mei 2023, 17:31
Natuurlijk is het verbruikerprofiel belangrijker bij een variabele prijsbepaling wat niet wegneemt dat ook in de vaste contracten gebruikt werd/wordt om een inschatting te maken van vraag en aanbod.
Ik denk nog steeds dat je de essentie niet snapt. Bij vaste contracten is de eenheidsprijs ( EuroCent/kWh ) gans het jaar door een constante , en die geldt voor ALLE gebruikers van die welbepaalde producent ( Engie , Eneco , etc ... ) . Van enig verbruiksprofiel is helemaal geen sprake. Net door die eenheidsprijs kan je met andere producenten vergelijken en eventueel overstappen. Als de eenheidsprijs ( EuroCent/kWh ) afhankelijk zou zijn van een verbruiksprofiel kan je nooit een keuze maken omdat je niet op voorhand weet wat je eigen profiel gaat kosten bij een andere producent.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

09 mei 2023, 17:51

8)
Laatst gewijzigd door E.T. op 09 mei 2023, 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

09 mei 2023, 17:54

Ook voor het bepalen van de vaste eenheidsprijs zal de leverancier rekening houden met een periode van veel vraag en weinig aanbod (winter) en veel aanbod en mindere vraag (zomer) doet hij dat niet loopt hij de kans veel duurder te zijn dan de concurentie of over de kop te gaan ...