Bluft Xi Jinping ?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

18 apr 2023, 18:12

Chinese defensieminister "vastbesloten" om samenwerking met Russische leger te versterken
De Chinese minister van Defensie, Li Shangfu, is "vastbesloten" om de samenwerking met het Russische leger te versterken. Dat heeft hij dinsdag gezegd tijdens zijn bezoek aan Moskou, zo berichtten de Russische persbureaus.
De afstand wordt duidelijk kleiner.

image.png
image.png (331.9 KiB) 145 keer bekeken

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

18 apr 2023, 19:36

Wie gelooft die mensen nog?


Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

18 apr 2023, 19:43

Oei Wil. dat ben ik niet gewoon van u dat u een dictatuur op zijn woord geloofd. Ze verkopen ze niet, ze 'verhuren' ze. :lol:
Laatst gewijzigd door Dicksy op 18 apr 2023, 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

18 apr 2023, 19:51

Doe ik ook niet :wink:

China zit met een probleem: de economie doet het slecht omwille van de enorme vastgoedcrisis die nu alle aandacht van de leiders opeist.

Tegelijk zitten heel wat schuldenaren (landen) die meewerkten aan de belt-and-road in grote moeilijkheden. Daarvan gaan er een heleboel - waaronder Rusland - mogelijk hun schuld niet kunnen terugbetalen. Het gaat niet over kleingeld.

Dat is de achtergrond die niet zoveel mensen kennen. Dat is de reden waarom de Chinezen niet te gretig zijn om leningen toe te staan aan RU. Ze willen boter bij de vis en ze willen zeker geen roebels. Ondertussen daalt die roebel en bijgevolg wordt voor Poetin alles duurder. De Chinezen houden de boot af en gebruiken Rusland als een grondstoffenmarkt, meer niet. Maar ook op dat vlak schiet Poetin tekort. Hij kan de olie en het gas niet leveren die China wil.
AfbeeldingAfbeeldingpSor
Laatst gewijzigd door Wil. op 31 jul 2023, 19:01, 2 keer totaal gewijzigd.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

18 apr 2023, 20:02

China en India kopen Russische ruwe olie boven het prijsplafond
(Door Tsvetana Paraskova - 18 april 2023, 8:30 uur CDT)

China en India, de belangrijkste afnemers van Russische ruwe olie in de afgelopen maanden, hebben in april Russische ladingen opgepikt tegen prijzen boven het prijsplafond van $ 60 per vat dat is vastgesteld door de G7, meldt Reuters, daarbij verwijzend naar handelaren en eigen berekeningen .

Het vlaggenschip van Rusland, de Oeral van ruwe kwaliteit, wordt nu verhandeld boven de prijslimiet van $ 60 en is tot dusver deze maand voornamelijk naar India en China gegaan, volgens gegevens van Refinitiv Eikon, geciteerd door Reuters.
India is naar schatting goed voor meer dan 70% van de Oeral-zendingen in april, en China ontvangt tot nu toe 20% van die zendingen deze maand, volgens schattingen van Reuters.

Rusland was in januari en februari de grootste leverancier van ruwe olie aan China, waarmee het Saoedi-Arabië inhaalde, dat volgens Chinese douanegegevens vorig jaar de grootste leverancier van olie aan China was. Terwijl China de aankoop van goedkope Russische ruwe olie versnelde met kortingen op internationale benchmarks, steeg de Chinese invoer van ruwe olie uit Rusland jaar op jaar met 23,8% tot 1,94 miljoen vaten per dag (bpd) in januari en februari 2023.
Meer recentelijk keerde de Russische wekelijkse export van ruwe olie over zee terug naar meer dan 3 miljoen vaten per dag in de week tot 14 april, een herstel van een dieptepunt in acht weken in de voorgaande week, zo bleek eerder deze week uit gegevens van door Bloomberg samengestelde scheepsvolgdiensten. Het grootste deel van die export gaat naar China en India.
Maar ook op dat vlak schiet Poetin tekort. Hij kan de olie en het gas niet leveren die China wil.
China is blijkbaar toch tevreden met wat de Russen leveren en ze betalen zelfs meer dan het prijsplafond. :roll:

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

18 apr 2023, 21:20

Wil. schreef:
18 apr 2023, 19:51
...... Ondertussen daalt die roebel en bijgevolg wordt voor Poetin alles duurder. .....
Die staat op een koers van net één jaar geleden ... so what.

Untitled229.png
Untitled229.png (41.79 KiB) 123 keer bekeken
Untitled230.png
Untitled230.png (43.51 KiB) 123 keer bekeken

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

18 apr 2023, 21:39

China en India doen officieel niet mee aan de westerse sancties. Ze zijn echter ook niet dom: ze bedingen kortingen die hoog oplopen (tot 25%) omdat ze weten dat RU zijn olie niet kwijt geraakt.

Merk op dat de hoeveelheid die eind januari nog werd verscheept naar China/India, sterk is teruggelopen (minus 1/3)

Afbeelding

Het totale geëxporteerde volume mag dan nog ongeveer gelijk gebleven zijn, de prijzen zijn uitermate sterk gedaald en daarmee ook de inkomsten van Poetin. Dát is de hoofdbedoeling van de westerse sancties.
Een groot deel wordt goedgemaakt door 'onbekende bestemmingen' . Dat zijn o.a. Noord-Afrikaanse landen die de olie goedkoop kopen en nadien verder verkopen aan westerse landen (met winst). Dat is geen probleem zolang die winst maar uit de zakken van Poetin blijft.


Als het over gas gaat is de toestand nog moeilijker voor RU. De gaspijplijn die nu bestaat is veel te beperkt om een groot volume door te jagen. Het moet dus via LNG-schepen, maar die heeft RU niet voldoende in voorraad én RU heeft heel weinig LNG- fabrieken die gewoon gas kunnen omzetten in LNG.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

18 apr 2023, 21:48

Fred1950 schreef:
18 apr 2023, 21:20
Wil. schreef:
18 apr 2023, 19:51
...... Ondertussen daalt die roebel en bijgevolg wordt voor Poetin alles duurder. .....
Die staat op een koers van net één jaar geleden ... so what.
Sinds 21/6/22 is de dollar 64% duurder geworden tegenover de roebel en bijgevolg ook alle producten die nog kunnen geïmporteerd worden en die in usd worden verrekend.

Tegenover de euro is het van 't zelfde laken een broek: de euro is 68% duurder geworden.
Het gaat in beide gevallen bv. over geneesmiddelen; daarop zijn geen sancties gelegd maar ze worden wel enorm veel duurder tegenover midden juni.

Meer dan +60% voor alle import en jij zegt 'so what' ??
De vraag dient gesteld: houdt het op bij +65% of gaan we naar + 100% of meer? Logisch dus dat de Chinezen willen betaald worden in yuan.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

18 apr 2023, 21:48

Het verwonderde mij al dat het zo lang duurde voor het grafiekske verscheen. :lol: Het neemt niet weg dat ondanks de sancties de Russen meer olie uitvoeren dan men gehoopt had en inkomsten haalt uit oliehandel.

Ik redeneer zo:
Ik verkoop liever 10 potten choco aan 5 euro dan mijn buurman die vasthoudt aan zijn prijs van 10 euro/pot. Ik ga 's avonds naar huis met 50 euro in de pocket terwijl mijn buurman de volgende dag zijn potten weer kan proberen te verkopen aan 10 euro. Ik verkoop ze wel aan 5 euro met de zekerheid alle dagen voor 50 euro eten op de plank te hebben. Wat mijn buurman gaat eten zijn mijn zorgen niet.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

18 apr 2023, 21:55

Je kunt zo redeneren als je toekomt met 50 euro, maar dat is voor Poetin zijn geval helemáál niet het geval.

Ik heb een tijd geleden al uitgelegd dat het voorziene jaartekort op 2 maanden tijd al voor 88% was opgebruikt. RU is nu aan het interen op zijn reserves. Die zijn tegen het jaareinde zeker op. Gaat Poetin het zo ver laten komen?

Hij kan niet terecht op de internationale geldmarkt. Hij kan niet terecht bij de Chinezen want die willen eerst de schuld van de belt-and-road terugbetaald zien. What's next? Geld drukken? Ja, maar dan moet hij eens gaan kijken naar Venezuela om daar vast te stellen wat hyperinflatie teweegbrengt.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

18 apr 2023, 22:03

Afspraak hierover op 31/12/2023.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

18 apr 2023, 23:54

Dicksy schreef:
18 apr 2023, 22:03
Afspraak hierover op 31/12/2023.
:lol: Het is nu wel het moment om roebels te kopen. :wink:

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

19 apr 2023, 09:26

Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

19 apr 2023, 10:21

G7 schrikt van groeiende invloed China: “Ze zijn compleet de slag aan het verliezen”
(Artikel van Corneel Vanfleteren • Gisteren om 19:29)

- Roctus kadert de dreiging: “Het Internationaal Monetair Fonds stelt sterke eisen voor een bepaalde samenwerking die landen in het globale zuiden niet willen of niet aankunnen. En dan staat China soms klaar met een lening die de gevestigde orde niet zou afgeven. Die landen gaan dan akkoord met een samenwerking met China.”
- “Het is dubbel. Aan de ene kant schrikt men van de groeiende invloed van China op het wereldtoneel. Aan de andere kant wil men graag dat China meedoet aan het oplossen van een conflict en zijn invloed dan toont. Maar dat doet het dan niet op de manier die de G7 wil.”
- “Nu wordt de G7 wakker geschud omdat ze invloed in het globale zuiden aan het verliezen zijn. Dat is ook een punt dat op de agenda is gebracht door Japan. Dat land is al jaren veel actiever op dat gebied, met goede relaties met India, Indonesië en Vietnam. De G7 is daar compleet de slag op economisch vlak aan het verliezen”, zegt Roctus.
M.a.w. het Westen is zijn grip op de wereld aan het verliezen ten gunste van China.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

19 apr 2023, 11:02

Dat is vast zo. De vraag is of de wereld beter af is met een dictatuur die de wet oplegt - want dat zal het gevolg zijn - dan met een democratie die dat doet.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.