Veilig op de fiets

Hier is plaats voor openbaar debat.

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

23 dec 2022, 17:36

Hobo schreef:
23 dec 2022, 15:10
Nu er helaas weer een triest ongeval gebeurde met overstekende fietser,
voegt het TV- nieuws er graag beelden aan toe...
Maar wat ik dan zie en helaas ook hier nabij BRUGGE,
is dat fietsers jong en oud rijdend op een zebrapad oversteken.
Sowieso is het ook gewoon veiliger om te voet, fiets aan de hand, over te steken.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

23 dec 2022, 18:33

Ik zal mijzelfs nog maar eens citeren:
Ik schreef:
20 dec 2022, 18:55
Veilig op de fiets?

- Stap af op een zebrapad! Voetgangers verdienen ook een plaatsje onder de zon!
- Stop voor alles wat gevaar kan opleveren, zowel voor uzelf als voor anderen!
En nog een kleine aanvulling misschien:

Steek (mèt of zònder fiets) de straat niet onverwachts over, en al zéker niet wanneer je niet weet of de autobestuurder u wèl dan niet, heeft gezien!
Let op de afstand en de snelheid waarmee de wagen op uw pad komt!
Gebruik uw gezond verstand en kijk eerst goed uit, en hang vooral de held niet uit!!!

Een paar seconden wachten kan uw leven redden!
Beter een paar seconden te laat komen dan in het mortuarium terechtkomen.
Maar goed, als iemand dat er voor over heeft, moet hij/zij dat zelf maar weten natuurlijk. :|

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

24 dec 2022, 14:18

Als je met de fiets rijdt over een zebrapad ben je in fout als er iets mis loopt

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

24 dec 2022, 18:57

Fout of niet, wèl- of géén voorrang.

Ook voetgangers zouden beter wat op hun tellen passen ipv plotseling en zonder uit te kijken, op een zebrapad de rijbaan over te steken! De rijbaan is geen wandeltuin. En een zebrapad is niet van aard hen onkwetsbaar te maken. Nogmaals ..., kijk eerst goed uit vooraleer je u als fietser of voetganger in- en tussen het verkeer begeeft! Zebrapad of niet!

De macho uithangen en hierbij sneuvelen, zal van u geen held maken!
Je zal er zéker geen standbeeld voor krijgen! En dan nog ..!? 8O

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

26 dec 2022, 21:38

Tav Fazal

Dit zo maar ... Weet je wat het zo gevaarlijk maakt bij een E-Bike ? Velen hebben geen besef en zijn zich niet bewust hoe snel dat men wel gaat ; je trapt " gezapig " en gemakkelijk de pedalen rond en rijdt daardoor te snel zonder dat je het weet . Komt daarbij ook nog dat de remmen op een elektrische fiets niet van de poes zijn . Kopje over is vlug gebeurd . Heb ook een E-Bike gehad en zou nooit mijn ondersteuning aangezet hebben in de dorps of stadskern, tenzij misschien minimaal . Goedkopere fietsen zijn dan ook veel zwaarder van gewicht .
Ook een paar rijlessen van de winkel zijn een must . Zo leer je ook goed opstappen , starten en je remmen te doseren . Hopelijk heeft iemand iets aan deze tips .... :wink:

werewoef
AMEN en AUM

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

27 dec 2022, 08:44

De enigste gemeente die dat goed aanpakt is Hemiksem.
Als u meer rijdt dan de aangegeven snelheid zal bij het naderen van het zebrapad aan de school het licht automatisch op rood springen.
Kan dat niet in andere gemeenten aan de scholen?

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

27 dec 2022, 08:50

werewoef schreef:
26 dec 2022, 21:38
Tav Fazal

Dit zo maar ... Weet je wat het zo gevaarlijk maakt bij een E-Bike ? Velen hebben geen besef en zijn zich niet bewust hoe snel dat men wel gaat ; je trapt " gezapig " en gemakkelijk de pedalen rond en rijdt daardoor te snel zonder dat je het weet . Komt daarbij ook nog dat de remmen op een elektrische fiets niet van de poes zijn . Kopje over is vlug gebeurd . Heb ook een E-Bike gehad en zou nooit mijn ondersteuning aangezet hebben in de dorps of stadskern, tenzij misschien minimaal . Goedkopere fietsen zijn dan ook veel zwaarder van gewicht .
Ook een paar rijlessen van de winkel zijn een must . Zo leer je ook goed opstappen , starten en je remmen te doseren . Hopelijk heeft iemand iets aan deze tips .... :wink:

werewoef
Das hoe je het bekijkt hé,
Een gewone fiets is ook gevaarlijk, degene die er mee rijd moet beseffen hoe gevaarlijk het is. En remmen doe je altijd met de achterrem, samen gedoceerd met de voorremmen.

En kwestie E-bike,
De meeste kopen de goedkoopste, nl;
motor in voorwiel: de gevaarlijkste, meer gewicht met sturen en je word de bocht ingetrokken, op niet verharde wegen (zand en fijne kiezel) is dit zeer gevaarlijk, daar gebeuren de meeste val partijen mee.
en als je stopt met trappen blijft de motor U voortduwen zolang het wiel draait.
Idem met motor in achterwiel, U word voorruit getrokken.

Maar ja de ongelovige Thomassen zoals Fredje 1950 zal dit ontkennen

Dit heb je niet met een middenmoter, stop je met trappen is er geen ondersteuning meer op de wielen.

Het is ook daarom dat de fabrikanten van E-bike driewielers meer en meer over stappen op middenmoter.
Ik spreek hier niet over de gewone driewielers maar over de drie en vierwielers voor mindervaliden,
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

27 dec 2022, 12:41

Dat zal allemaal wel waar zijn, maar ik had het meer over het gezond verstand gebruiken in het verkeer.
Dat geldt niet alleen voor fietsers, maar ook voor voetgangers en autobestuurders,
En juist dàt, blijkt voor sommigen veel moeilijker te zijn dan met een elektrische fiets rijden.

Hieronder een paar video's die aantonen dat (ook) bij zwakke weggebruikers het gezond verstand ver te zoeken is. En gezien we het hier over 'veilig op de fiets' hebben:

https://www.youtube.com/watch?v=c-0pc2uxyYg

https://www.youtube.com/watch?v=6M4uaiL0iTQ

https://www.youtube.com/watch?v=Xe6NWl8YRu0

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

27 dec 2022, 15:15

WAAR is de tijd van een fietsbel
en o.a. ook reflectoren op de spaken van de wielen :!: :?:

H.

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

27 dec 2022, 15:41

Fazal schreef:
27 dec 2022, 12:41
Dat zal allemaal wel waar zijn, maar ik had het meer over het gezond verstand gebruiken in het verkeer.
Yep, niemand gebruikt nog zijn gezond verstand, alleen wij de ouderen, allee de meeste toch :lol:
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

27 dec 2022, 15:43

Hobo schreef:
27 dec 2022, 15:15
en o.a. ook reflectoren op de spaken van de wielen :!: :?:
H.
deze zijn niet meer verplicht op voorwaarde dat er een witte reflecterende band op de buiten band aanwezig is.
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

27 dec 2022, 19:54

Nog geen enkele gezien met een witte reflecterende band.
Ofwel rijden die niet meer als het donker wordt ...!???

Veel fietsers dragen daarbij nog 'donkere' kledij, en rijden 'zonder' licht!
En dus erger nog..., met het verstand op nul! :evil:

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

28 dec 2022, 08:12

Al de koersfietsen ern bijna alle nieuwe fietsen zijn met die grijze reflecterende strip uitgerust

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

28 dec 2022, 11:51

genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

28 dec 2022, 12:02

Dan geef je duizende euro uit voor een super lichte racefiets ... en dan moet daar toch wel een bel op! Wie verzint zoiets?