Veilig op de fiets

Hier is plaats voor openbaar debat.

berretz
Lid geworden op: 08 jan 2014, 08:34
Locatie: 2070

20 dec 2022, 06:12

Die inklapbare zijspiegels doen er ook geen goed aan.

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

20 dec 2022, 08:38

E.T. schreef:
19 dec 2022, 11:18
Daarom dat in beschaafde landen aan autobestuurders aangeleerd wordt om het portier met de rechterhand te openen.
Daarvoor moet je je schouders draaien en kijk je automatisch iets verder naar achter ...
:lol: Probeer dat maar eens als 80 jarige 8)
of zwaarlijvig :evil:
of nek artrose :roll:
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

20 dec 2022, 11:47

U had het toch toch over rechts uitstappen ...!??? :roll:
Waarop ik schreef dat het dan beter is de linkerhand te gebruiken!?
Op die manier draai je uw lichaam toch naar rechts, en zie je toch meteen of er rechtsachter iemand aankomt ...? Je kan ook beter eerst even in de rechter buitenspiegel kijken.
Maar hoe dan ook, éérst goed 'uitkijken' vóóraleer je iets doet, is absoluut noodzakelijk voor uw eigen veiligheid, en dat geldt voor alles eigenlijk. Iedereen, en dus ook fietsers, moeten er rekening mee houden dat hij/zij niet altijd 'op tijd' (kan) worden gezien.
Gisterenavond scheelde het geen haar of ik had een fietster mee, wéér eentje zonder licht natuurlijk!
E.T. schreef:
19 dec 2022, 11:18
Vooral het rechts uitstappen uit de auto kan gevaarlijk zijn voor achteropkomende fietsers, dagelijks worden zij opgeschrikt door die opendraaiende portieren, regelmatig met ernstige gevolgen.

Daarom dat in beschaafde landen aan autobestuurders aangeleerd wordt om het portier met de rechterhand te openen.
Daarvoor moet je je schouders draaien en kijk je automatisch iets verder naar achter ...
Ja, in landen waar ze links rijden, en waar de bestuurder geacht wordt rechts in- en uit te stappen.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

20 dec 2022, 14:00

Goed opgemerkt, met al dat links en rechts helemaal in de war geraakt :oops: :oops: :oops:

Wat is de ‘Dutch reach’?
Het is een techniek om van binnenuit je portier te openen, waarbij je automatisch in je spiegel en lichtjes over je schouder kijkt. Daardoor merk je achteropkomend verkeer beter op. Je opent de deur met de hand die het verst van de deurgreep verwijderd is. Voor wie aan de bestuurderskant zit dus met de rechterhand, wie aan de passagierszijde zit, gebruikt de linkerhand. 

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

20 dec 2022, 18:06

Dat ziet er idd beter uit E.T.. :wink:
Maar ik vind links uitstappen nog gevaarlijker.
Voor aankomende auto's, fietsers, en- maar, vóóral voor uzelf!
Een goede raad van tante Kaat: altijd éérst goed uitkijken, is de boodschap!!!
En dan kan het tóch nóg gebeuren dat je iets niet (op tijd) hebt gezien. :|

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

20 dec 2022, 18:55

Veilig op de fiets?

- Rijd niet op het voetpad! Er kunnen mensen plots hun woning verlaten!
- Rijd niet op de autoweg waar een fietsbaan is!
- Gun andere fietsers ook een plaatsje op het fietspad! Duw hen niet aan de kant!
- Rijd aan de juiste kant van de weg, niet in tegengestelde richting, tenzij waar het mag
- Stop voor voetgangers! Ze zullen u dankbaar zijn!
- Stap af op een zebrapad! Voetgangers verdienen ook een plaatsje onder de zon!
- Stop voor alles wat gevaar kan opleveren, zowel voor uzelf als voor anderen!
- Steek voor èn achter ,uw lichten aan 'vanaf het ogenblik' dat het duister wordt!
- Probeer niet alleen alles te zien, maar probeer vooral zoveel mogelijk te vóórzien!
- Hang de ezel niet uit door (snel) te (willen) slalommen tussen druk verkeer!
- Houd uw GSM in uw zak, waar hij hoort, als je aan het fietsen bent!
- En laat die middelvinger waar hij is, en hoort te zijn!
- En tenslotte, toon wat respect voor anderen, ze zullen u automatisch ook meer respecteren!

Kortom, gebruik uw verstand in het verkeer! En elders ook natuurlijk! :wink:

Sjamaan Equi
Lid geworden op: 26 okt 2022, 11:43

20 dec 2022, 22:06

Mijn Idee was dat de helft van de dodelijke dodehoekongevallen kan vermeden worden als iedereen rechts afstapt

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

21 dec 2022, 10:39

In bijna alle ´dodehoekongevallen´ zijn ook de fietsers aan ´t rijden ...

Als je stil staat naast je fiets kom je inderdaad zelden onder een vrachtwagen terecht, want dat zou betekenen dat die te kort draait.

Maar wie stapt af?

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

21 dec 2022, 12:19

Ach jongens, en meisjes uiteraard, niets is veiliger dan naast een vrachtwagen rechts naast de stuurcabine, enkele meters, naar achteren te wachten, zodat je kan zien wat de vrachtwagenbestuurder van plan is. Rechts afslaan, of gewoon rechtdoor rijden.
En ook de vrachtwagenbestuurder kan u dan goed zien in zijn zijspiegel(s).
Heeft dus niets met links of rechts afstappen te maken.

Vertrek bij groen licht beter een paar seconden later dan de vrachtwagen.
En dat laatste geldt ook voor voetgangers.
Kijk goed uit wat er links naast u gebeurt, of kàn gebeuren!
Steek het kruispunt pas over als je er zeker van bent dat het voertuig dat rechts gaat afslaan, u heeft gezien. Steek nooit 'zomaar' een kruispunt over zonder links of rechts te kijken, , gewoon omdat het licht groen wordt aan de overkant.

Ik blijf erbij, dat de meeste, en vóóral zwakkere weggebruikers, zich veel teveel op allerlei borden, kruispunt-lichten, en witte lijnen baseren, en denken dat ze hun gezond(sic!) verstand NIET meer hoeven te gebruiken.

M.a.w., rijd mij maar dood, ik ben toch in mijn recht. :mrgreen:

Seppe123
Lid geworden op: 05 jan 2015, 10:53

21 dec 2022, 15:08

Dus eigenlijk zijn de fietsen allemaal verkeerd gemaakt. De pikkel staat aan de linkerzijde. Als je dan rechts afstapt en je wil uw fiets parkeren...dan moet je rond uw fiets stappen om aan de pikkel te geraken. 8O :lol:

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

21 dec 2022, 18:09

Ik denk eerder dat de mens verkeerd is gemaakt. :oops:
Nee, is natuurlijk niet voor een links- of rechts op- en afstappende fietser bedoeld. :wink:

God moet een kater van formaat hebben gehad toen hij de mens heeft gemaakt. :twisted: :wink:

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

22 dec 2022, 16:38

Links op- en afstappen is toch alleen maar logisch. De poot van een fiets staat links.

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

22 dec 2022, 16:41

Seppe123 schreef:
21 dec 2022, 15:08
...dan moet je rond uw fiets stappen om aan de pikkel te geraken. 8O :lol:
Mijn man doet dat inderdaad zo. Dat is een 'valse rechtse', van in de tijd toen je op school met een regel op je vingers geslagen werd als je links schreef. Alleen schrijven doet hij rechts, voor de rest alles links. Dus ook aan de verkeerde kant op en af zijn fiets stappen.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

22 dec 2022, 17:57

Ik had vroeger een linkse- èn een rechtse fiets (2 fietsen dus, ja). 8)
Ik heb ze alle twee weggedaan, omdat ik steeds de verkeerde nam.:oops:
Die verdomde pikkel zat altijd aan de verkeerde kant. :evil: :wink:

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

23 dec 2022, 15:10

Nu er helaas weer een triest ongeval gebeurde met overstekende fietser,
voegt het TV- nieuws er graag beelden aan toe...
Maar wat ik dan zie en helaas ook hier nabij BRUGGE,
is dat fietsers jong en oud rijdend op een zebrapad oversteken.

Quote
Heeft een fietser voorrang wanneer hij/zij over een zebrapad fietst?
Neen. Als fietser heb je geen voorrang op een zebrapad. Wil je toch genieten van deze voorrang,
stap af en steek de straat te voet over.
Wil je over het zebrapad fietsen, wacht totdat je op een veilige manier kan oversteken
zonder hierdoor andere weggebruikers te hinderen.
Fietsers die rijden op een fietspad moeten bovendien stoppen voor voetgangers
als het zebrapad het fietspad kruist.


Voor alle duidelijkheid: als je fietst, ben je een bestuurder die deelneemt aan het verkeer.
Als je de fiets aan de hand hebt, ben je een voetganger.
Enkel een voetganger heeft voorrang op een voetgangersoversteekplaats.
Einde citaat