Elektrische wagens

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

03 feb 2020, 09:52

Eén zonnepaneel levert véél minder energie op dan een auto dagelijks verbruikt.
Op mijn dak liggen 18 panelen. Die leveren op 1 jaar 5.300 kWh. D.w.z. dat 1 paneel 295 kWh op één jaar opbrengt ofwel 0,8 kWh per dag.

Een elektrische auto verbruikt rond 17 kWh per 100 km. Zelfs voor ritjes van 50 km per dag levert 1 paneel maar 10% van wat er nodig is en dan moet die 'auto met zonnepanelen' nog constant in het volle licht staan of rijden.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

03 feb 2020, 10:11

Fred1950 schreef:
02 feb 2020, 21:34
Men is iets over de remmen vergeten te vertellen, die verslijten minder snel. Omdat men sterk op de motor kan afremmen kan men na wat oefening aan "one pedal driving" doen , vooral in steden en in files.
Dat valt te betwijfelen. Aangezien het gewicht van de elektrische auto veel groter is, is er meer sleet op de momenten dat er wel degelijk moet geremd worden.
De slijtage van de banden klopt ook niet helemaal. Vooreerst gaat een verstandige bestuurder niet sneller accelereren omdat die wagen dat kan. Voorts ontstaan er tijdens het schakelen bij een klassieke wagen ( ook bij die met een automatische versnellingsbak ) onvermijdelijk korte fricties met het wegdek. Dit soort fricties kent een elektrische wagen niet.
Je gaat uit van 'de ideale verstandige bestuurder'. Laat 1000 mensen rijden met een elektrische auto en je zult merken dat ze gemiddeld genomen sneller accelereren. Ik heb zelf een behoorlijk vinnige auto en ik vertrek daar ook sneller mee dan met mijn vorige auto's.

De fricties bij het schakelen waarover jij spreekt zijn verwaarloosbaar. Eén hobbeltje of putje in het wegdek veroorzaakt méér fricties dan wat een automaat oplevert.

Draai of keer het zoals je wil, een auto van 2,2 ton zoals de kleinste Tesla verslijt zijn banden enkel door het gewicht al sneller dan een gelijkaardige wagen van 1,5 ton.
Een batterij is ook nooit definitief "versleten". Men vervangt de versleten cellen en de batterij krijgt een nieuw leven.
Hoeveel cellen zitten er in een auto? De Tesla:
"the 85 kWh battery pack contains 7,104 lithium-ion battery cells in 16 modules"
Wanneer ga je beginnen vervangen? Wie kan dat, want de cellen zitten ingekapseld in een omhulsel dat je niet op 1,2,3 ontmantelt. Ga je vanaf een bepaalde batterijleeftijd dan om de twee weken naar de garage moeten om een aantal cellen te laten vervangen? Kostprijs aan 60 euro uurloon? Zo werkt het niet in een garage. Voldoet het geheel niet meer? Vervangen.
In de link die ik hogerop heb gegeven wordt uitgegaan van een levensduur van 20 jaar voor de auto. Dan moet minstens 1 keer de batterij-set vervangen worden.

Het voordeel van een gehuurde batterij is dat die kosteloos vervangen wordt. Eigelijk komt het op een soort lening neer van het bedrag dat je voor de batterij had moeten betalen, en hoe langer die meegaat, hoe voordeliger voor de fabrikant.
De huurprijs is minstens even groot als de aankoopprijs. Je kunt een auto huren. De totale huurkost is over de levensduur van de auto groter dan de aanschaf van een auto. Als dat niet het geval was, konden verhuurfirma's nooit winst maken.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

03 feb 2020, 11:11

De wagen hoeft niet zwaarder te zijn dan een fossiel geval. De E-auto die een afgeleide is van de fossiel versie is zwaarder, maar de E- wagens die van scratch ontwikkeld zijn, zijn niet zwaarder. De Kangoo ZE van SOF weegt slechts 100 kg zwaarder dan het fossiele evenbroertje, ondanks dat de batterij ervan 300 kg weegt. Men bespaart op andere zakens om het gewicht naar beneden te halen. De motor is lichter en de carosserie van de Tesla S is praktisch volledig uit polyester gemaakt, dus ook veel lichter.

Ik vrees dat je blijkbaar niet echt weet hoe die batterijen opgebouwd zijn. De batterij bevat een aantal uitneembare modules en per module zitten er een aantal cellen die wel gemakkelijk toegangbaar zijn. Dacht je dat men iedere cel er uit neemt en afzonderlijk gaat testen/vervangen ? Nee hoor. De batterij zelf wordt meestal door de autoconstructeur ontworpen en de cellen zelf komen uit .... kies maar ( China , Zuid Korea , .... ) . In zo'n batterij zit er ook nog eens een pak elektronica ( per batterij en per module ) die niet hoeft verwisseld te worden ( als ze niet defect is ). Men vervangt de volledige batterij als haar capaciteit onder een bepaald perentage is gedaald ( 70% dacht ik , moet het aan SOF vragen ), en de oude batterij wordt dan in zijn geheel "gereviseerd" . Slim bedacht , of niet ? :mrgreen: .... maar blijkbaar niet te begrijpen door .....

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

03 feb 2020, 11:59

Fred1950 schreef:
03 feb 2020, 11:11
De wagen hoeft niet zwaarder te zijn dan een fossiel geval. De E-auto die een afgeleide is van de fossiel versie is zwaarder, maar de E- wagens die van scratch ontwikkeld zijn, zijn niet zwaarder.
De Hyundai kona electric weegt 1685 kg. De gewone kona weegt 1233 kg. Een verschil van 450 kg.

De Volkswagen ID3 (heeft geen 'gewone' tegenhanger) weegt 1600 kg.
De Golf 7 (zelfde grootte) weegt 1293 kg. Een verschil van 300 kg. Dat is het gewicht van 4 volwassen personen die 'permanent aan boord zijn' .
Men bespaart op andere zakens om het gewicht naar beneden te halen. De motor is lichter en de carosserie van de Tesla S is praktisch volledig uit polyester gemaakt, dus ook veel lichter.
Een Tesla S weegt minimaal 2,2 ton. Een Mercedes E (zelfde afmetingen) weegt minimum 1575 kg. Dat is 625 kg minder. Dat is een extra last van 8 personen die permanent 'meerijden'.

Kortom: er zijn geen elektrische wagens die maar evenveel wegen als hun broertje met verbrandingsmotor. Het draait gemiddeld om 350 - 400 kg extra.

Het punt dat ik wilde aanhalen is, dat een elektrische auto meer weegt en dus ook meer bandenslijtage zal vertonen. Dat is wel duidelijk, denk ik.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

03 feb 2020, 12:18

Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

03 feb 2020, 12:20

Wil. schreef:
03 feb 2020, 11:59
.....

Het punt dat ik wilde aanhalen is, dat een elektrische auto meer weegt en dus ook meer bandenslijtage zal vertonen. Dat is wel duidelijk, denk ik.
Is dat wel zo duidelijk ? Wie beweert dat de banden door het groter gewicht meer verslijten ? Hoe sneller verslijten de banden van vrachtwagens ten opzichte van de "gewone" autoband ? Je moet meer druk op de band steken, dat is pas duidelijk ....

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

03 feb 2020, 12:23

De verkoop van de Tesla M3 heeft geboomed door de verkoop van leasingwagens , en niet door de verkoop aan particulieren. Blijkbaar hebben die maatschappijen nu hun gading gekregen en stopt de verkoop.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

03 feb 2020, 14:10

Fred1950 schreef:
03 feb 2020, 12:20
Wil. schreef:
03 feb 2020, 11:59
.....

Het punt dat ik wilde aanhalen is, dat een elektrische auto meer weegt en dus ook meer bandenslijtage zal vertonen. Dat is wel duidelijk, denk ik.
Is dat wel zo duidelijk ? Wie beweert dat de banden door het groter gewicht meer verslijten ? Hoe sneller verslijten de banden van vrachtwagens ten opzichte van de "gewone" autoband ? Je moet meer druk op de band steken, dat is pas duidelijk ....
Je moet de band van een vrachtwagen niet vergelijken met die van een personenwagen.

Een zware wagen doet de banden meer slijten. Dat lees je op elke site waarop de factoren worden besproken die aanleiding geven tot slijtage. Gewicht is er één van. Het is toch vanzelfsprekend?
Voorbeeld: "The weight of the vehicle can also affect the rate of wear of the tire. If it is heavier vehicle then tires of such vehicle wear quickly."

Nog één: "The heavier the vehicle the faster the car tyres wear."

En dan nog deze: "If your vehicle load is heavy or you’re towing a lot of the time… your tyres will be affected. Simply put, additional weight and towing make your tyres work harder, which leads to more rapid tyre wear – particularly when accelerating, braking and cornering"

Het is toch vanzelfsprekend dat het tot stilstand brengen van een zware auto de banden meer doet slijten? Idem voor elke bocht die wordt genomen.

Fred, je zit je nu aan elke strohalm vast te klampen om iets te bewijzen dat onmogelijk is. De lijst met voor- en nadelen staat op de vorige blz. Als voor jou enkele van die voordelen belangrijker zijn dan al de nadelen, dan rij je gewoon elektrisch. Simpel toch?
Anderzijds vallen er heel wat valabele tegenargumenten aan te halen.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

03 feb 2020, 16:13

Wil. schreef:
03 feb 2020, 14:10
... Je moet de band van een vrachtwagen niet vergelijken met die van een personenwagen.

.....
Wat is het wezenlijke technische verschil dan wel ?

( een E-auto komt minder bruusk tot stilstand dan iemand die hiervoor telkens zijn voetrem moet gebruiken - ook afhankelijk van de rijstijl , maar toch )

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

03 feb 2020, 16:47

Het verschil tussen een band voor een personenwagen of een vrachtwagen mag zijn wat het wil, het doet hier niet ter zake.

Een auto van twee ton en half die een bocht neemt, brengt meer sleet teweeg aan de banden dan een gelijkaardige auto die 600 kg minder weegt. Dat valt niet te betwisten. Het zijn fysische krachten die daarvoor verantwoordelijk zijn.

Idem bij het remmen. De veel grotere massa die tot stilstand moet gebracht worden, doet de banden meer slijten. Wie dat niet inziet, is kwaadwillig.


Bandenslijtage en bijhorend fijnstof zijn slechts één element van de vele die als een negatief punt voor elektrische auto's kunnen worden aangestipt.
Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

04 feb 2020, 01:03

Eventjes bij Sof wat nagevraagd over het gewicht van Renault Kangoo's ... ( ET phone home :) )

Leeggewicht van de Kangoo's ( korte versies ) :

Kangoo benzine of diesel : 1373 kg
Kangoo ZE ( van Sof - oude versie ) : 1505 kg
Kangoo ZE 2017 ( nieuwe batterij - nieuwe motor - grotere actieradius ) : 1430 kg

De nieuwste versie is dus amper 60 kg zwaarder dan het fossiel broertje.

De Kangoo van Sof is ondertussen al 6 jaar oud en het onderhoud ervan is nul-komma-nul-komma-nul-komma ...
Hij is op die 6 jaar twee keer naar de garage geweest, éénmaal wegens vier doorboorde banden door jonge vandalen ( gans de straat was het slachtoffer ) en éénmaal omwille van een rode kaart bij de autokeuring wegens slecht afgestelde lichten. Sof laadt steeds thuis met een mobiele lader ( de zogenaamde FlexiCharger van Renault ).

( Oh ja , en twee nieuwe ruitenwissers vooraan , maar die plaatst hij zelf )

petrol
Lid geworden op: 29 jan 2018, 08:06

04 feb 2020, 04:14

Tesla spurt 20 procent hoger op Wall Street.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

04 feb 2020, 09:48

SOF schreef:
04 feb 2020, 01:03
Leeggewicht van de Kangoo's ( korte versies ) :

Kangoo benzine of diesel : 1373 kg
Kangoo ZE ( van Sof - oude versie ) : 1505 kg
Kangoo ZE 2017 ( nieuwe batterij - nieuwe motor - grotere actieradius ) : 1430 kg
De Kangoo van 2017 weegt 1320 kg. De elektrische versie van '17 weegt 1430 kg. 110 kg meer. Maar die van 2019 weegt al 1553 kg. Dat is 233 kg meer.
Dus meer bandensleet in bochten en bij het remmen/accelereren.
klik hier

De gemiddelde personenwagen met een actieradius van 400 km weegt 350 kg meer dan de petroleumversie; de Tesla minstens een halve ton meer.
Dus meer bandensleet in bochten en bij het remmen/accelereren.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

04 feb 2020, 10:11

Wil.

Je haalt de gewichten van de Kangoo ZE en de Kangoo ZE Maxi door mekaar. De Maxi is langer ( 5 zit ) terwijl ik het had over de korte versies ( 4 zit benzine en 2 zit ZE ). De versie 2019 heeft nog steeds dezelfde batterij ( 33 kWh ) en dezelfde motor als de versie die in 2017 werd gelanceerd. ( ditmaal allemaal zelf gegoogled zonder hulp van SOF :D )