Opladen elektrische auto
-
E.T. - Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15
Ik heb in mijn garage een eenvoudig stopcontact
met aarding
220 V
enkel fase
kring afgezekerd met 16 A
? Kan ik hiermee een elektrische auto mee opladen?
? En hoe lang zou dat dan kunnen duren voor ritjes van zo'n 100 km per dag?
:oops:In de veronderstelling dat er nog stroom is hé je weet maar nooit met die gammele kerncentrales ...
met aarding
220 V
enkel fase
kring afgezekerd met 16 A
? Kan ik hiermee een elektrische auto mee opladen?
? En hoe lang zou dat dan kunnen duren voor ritjes van zo'n 100 km per dag?
:oops:In de veronderstelling dat er nog stroom is hé je weet maar nooit met die gammele kerncentrales ...
-
Danny. - Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
- Locatie: Vlaams Brabant
Effe Googelen https://www.egear.be/elektrische-auto-thuis-opladen/
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender
-
Itsme - Lid geworden op: 19 aug 2005, 20:07
- Locatie: Grens Hageland - Kempen
Er vanuit gaande dat ge in een min of meer vlak landschap en waar vlot verkeer mogelijk is gebruikt een kleine elektrische wagen ongeveer 20 KWh per 100 Km.
En er rekening mee gehouden dat ge maar 15 A (16 gezekerd) uit uw 230 V net kunt trekken moet ge toch rekenen op een kleine 6 uur laadtijd voor die 100 Km
20000/(230 x 15) = 5.79 uur
Ook even letten op uw maximaal mogelijke stroomafname (de hoofdzekering in uw meter) - want tegelijkertijd strijken, de was doen, of frietjes bakken kan problemen opleveren als je bvb maar 32 A ter beschikking hebt.
En er rekening mee gehouden dat ge maar 15 A (16 gezekerd) uit uw 230 V net kunt trekken moet ge toch rekenen op een kleine 6 uur laadtijd voor die 100 Km
20000/(230 x 15) = 5.79 uur
Ook even letten op uw maximaal mogelijke stroomafname (de hoofdzekering in uw meter) - want tegelijkertijd strijken, de was doen, of frietjes bakken kan problemen opleveren als je bvb maar 32 A ter beschikking hebt.
Chi pecora si fa, il lupo mangia
-
Flashback - Lid geworden op: 08 mei 2014, 17:47
- Locatie: Boemerskonte
Hoewel ik de kost van 0.31 €/kWh in uw berekening wat naar de hoge kant vind (nachttarief all-in is al beschikbaar aan >0.2) ga ik er wel mee akkoord dat een e-mobiel duur is voor een gezin.
Rekening houdende met de ontwikkeling van V2H (voertuigbatterij naar huisnet) waarmee bv. Nissan volop bezig is en hetwelke vrij snel beschikbaar zou komen kan een e-mobiel ook voor batterijvoeding zorgen voor de woning (waarvoor nu extreem dure batterij packs moeten aangeschaft worden).
In tijden van beschikbaarheid j/n van de 230V levering aan uw woning ... een oplossing !
Beknopt hoe het werkt :
- uw gezin verbruikt +/- 3.500 kWh per jaar, gemiddeld +/- 10 kWh/dag
- laden van je voertuig kan 's nachts gebeuren vanuit het elektriciteitsnet, bv. 50 kWh
- dit betekent dat er voor minstens 4 dagen stroomuitval een reserve beschikbaar is in de batterij van uw e-mobiel (bij beschikbaarheid van V2H technologie)
- is de publieke stroomuitval langer dan die 4 dagen ... oplossing zoeken om het voertuig toch te laden. (In deze situatie is een Plug-In-Hybride natuurlijk beter want dan kan de batterij opladen via de hulpmotor in het voertuig, welliswaar met luchtvervuiling)
De aanschaf van een e-mobiel KAN dus meerdere voordelen bieden en de meerkost ervan deels afschrijven :
- steeds noodstroom ter beschikking
- op nachttarief opladen en bij dagtarief gebruiken ... de leveranciers van uw electriciteit zullen het niet graag hebben want het opladen kost je dan 0,2 x 50 = 10 € terwijl je 4 dagen loskoppelt van de netstroom en daarmee 0,3 (dagtarief) x 40 (4 dagen aan 10 kWh) = 12 € bespaart ! Voor bezitters van zonnepanelen is dit de ideale oplossing om zich los te koppelen van het stroomnet !
Het is op basis van deze mogelijkheden dat ons vroeger forumlid Sof voortging ... alleen is de technologie nu beschikbaar.
Rekening houdende met de ontwikkeling van V2H (voertuigbatterij naar huisnet) waarmee bv. Nissan volop bezig is en hetwelke vrij snel beschikbaar zou komen kan een e-mobiel ook voor batterijvoeding zorgen voor de woning (waarvoor nu extreem dure batterij packs moeten aangeschaft worden).
In tijden van beschikbaarheid j/n van de 230V levering aan uw woning ... een oplossing !
Beknopt hoe het werkt :
- uw gezin verbruikt +/- 3.500 kWh per jaar, gemiddeld +/- 10 kWh/dag
- laden van je voertuig kan 's nachts gebeuren vanuit het elektriciteitsnet, bv. 50 kWh
- dit betekent dat er voor minstens 4 dagen stroomuitval een reserve beschikbaar is in de batterij van uw e-mobiel (bij beschikbaarheid van V2H technologie)
- is de publieke stroomuitval langer dan die 4 dagen ... oplossing zoeken om het voertuig toch te laden. (In deze situatie is een Plug-In-Hybride natuurlijk beter want dan kan de batterij opladen via de hulpmotor in het voertuig, welliswaar met luchtvervuiling)
De aanschaf van een e-mobiel KAN dus meerdere voordelen bieden en de meerkost ervan deels afschrijven :
- steeds noodstroom ter beschikking
- op nachttarief opladen en bij dagtarief gebruiken ... de leveranciers van uw electriciteit zullen het niet graag hebben want het opladen kost je dan 0,2 x 50 = 10 € terwijl je 4 dagen loskoppelt van de netstroom en daarmee 0,3 (dagtarief) x 40 (4 dagen aan 10 kWh) = 12 € bespaart ! Voor bezitters van zonnepanelen is dit de ideale oplossing om zich los te koppelen van het stroomnet !
Het is op basis van deze mogelijkheden dat ons vroeger forumlid Sof voortging ... alleen is de technologie nu beschikbaar.
-
Flashback - Lid geworden op: 08 mei 2014, 17:47
- Locatie: Boemerskonte
Hoewel we wegdwalen van het topic wens ik hierop te reageren :
- € 930 is schandelijk veel geld, en je moet de Vreg test eens uitvoeren
- bij deze test vond ik (met postcode 3580 Beringen) met ingave van 3000 kWh en enkel op dagtarief een prijs van € 766 (goedkoopste) tot € 1011 voor de duurste
- met € 50 verschil kan je bv. ook veel benzine kopen ....
-
Charlie Maru - Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33
Dit is een utopie.
Enkele dagen bewolkt en je batterijen laden nagenoeg niets op waardoor je dan 's avonds de kaars moet bovenhalen.
Alsook op de kortste dagen heb je maar 8 uur tussen zonsop-en ondergang. Op de langste dagen is dit zo'n 16uur.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier
-
Flashback - Lid geworden op: 08 mei 2014, 17:47
- Locatie: Boemerskonte
@ Charlie,
je mag die zin niet uit zijn context halen want hij hoort samen met het bezitten van een e-mobiel.
De auto neemt de functie van een thuisbatterij over als hij aan het stroomnet hangt en levert de energie die nodig is als de zonnepanelen onvoldoende zon krijgen bij dag.
Daarom dat een plug-in auto interessant wordt ... die zal zijn batterij laden tijdens het rijden en die lading wordt 's avonds weer in de functie van thuisbatterij gebruikt.
Het lijkt complex maar o.a. Nissan heeft het volledig uitgewerkt. Het kan en het bestaat, google maar eens op V2H.
Het zal in eerste instantie niet allemaal zonder het publieke net kunnen verlopen MAAR al doende leert men, en dat vind ik nu precies zo leuk aan de druk die de jongeren op het klimaatwerk van de politici zetten !
je mag die zin niet uit zijn context halen want hij hoort samen met het bezitten van een e-mobiel.
De auto neemt de functie van een thuisbatterij over als hij aan het stroomnet hangt en levert de energie die nodig is als de zonnepanelen onvoldoende zon krijgen bij dag.
Daarom dat een plug-in auto interessant wordt ... die zal zijn batterij laden tijdens het rijden en die lading wordt 's avonds weer in de functie van thuisbatterij gebruikt.
Het lijkt complex maar o.a. Nissan heeft het volledig uitgewerkt. Het kan en het bestaat, google maar eens op V2H.
Het zal in eerste instantie niet allemaal zonder het publieke net kunnen verlopen MAAR al doende leert men, en dat vind ik nu precies zo leuk aan de druk die de jongeren op het klimaatwerk van de politici zetten !