Legerdienst Siegen

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

BIBIEKE
Lid geworden op: 26 jun 2005, 22:13
Locatie: Nijlen

12 jun 2008, 14:14

Hallo Prugny
Het is inderdaad eigenaardig dat er zo weinig van onze legermakkers op SeniorenNet terechtkomen
Ik ben ook in Turnhout binnengegaan Mei 64 weekje later naar Siegen
Inderdaad waren een maand later het hele bon.naar vogelzang,wij waren nog te bleu,en hebben toen twee weken moeten aan eten in de refter bij 2é A waarschinlijk Jij ook wel,mischien hebben we elkaar wel ontmoet zonder het nog te weten,van de 1é Cie heb ik nu precies niet zoveel man gekend,temeer dat wij ook zoveel buiten de kazerne waren,heb Jij er toevallig ene Demeersman gekend,ik dacht dat die ook van de 1é cie was
We hopen maar dat we langs deze weg eens wat oude makkers terugvinden
Groetjes
aan alle Carpatten en ook aan alle (tijdelijke)Siegenaars

Pamicx
Lid geworden op: 05 jun 2008, 11:50
Locatie: Turnhout

13 jun 2008, 13:45

BartV schreef:Was ook gelegerd in Siegen vanaf januari 1968 tot september 1968, maar dan bij de 1° Cie Med., 'aangesloten' aan de kazerne van het Bataljon Bevrijding. Het was de tijd van Luitenant Lemahieu en van Kapitein Van Laere in de Medical. Het was een vrij kleine Cie, maar we hadden de handen vol met de infirmerie die moest dienen voor de Bevrijding, de Artillerie, de Carpaten en ook de Lanciers die elders in de stad gelegerd waren. Vaak werden militairen naar Keulen naar het militair hospitaal gebracht voor grondiger onderzoeken. Dan moesten wij de begeleiding doen (was letterlijk bij het krieken van de morgen !...). Ook de geregelde begeleiding -te voet ! !- ) naar het station Siegen van de vakantiegangers die naar de DVT gingen staan me nog voor de geest. Dat gebeurde in het holst van de nacht, want de verlofgangerstrein vertrok rond 01.00 u. als ik mij niet vergis. Daarna mocht de begeleidende onderofficier helemaal alleen terug de berg opklimmen in het pikdonker, tenzij er een vriendelijk 'piket' was van een of andere eenhied van het kwartier die ons met een jeep wilde oppikken...
Het was ook de tijd dat we in augustus in permanent alarm waren (geen oefening en ook geen grap !) wegens problemen met het oostblok. Het paradeplein stond elke avond vol met voertuigen die klaar stonden om in allerijl te kunnen vertrekken. Dat waren toen mijn laatste dagen in Siegen want eind september zwaaide ik daar af.
Zielig dat alles daar nu leeg en verlaten staat, want we leefden er een hele tijd intensief samen, soms maanden aan een stuk zonder verlof !...
Nog mensen met ervaringen uit die tijd ?
Waar is de tijd ?... Vele van mijn lotgenoten van die tijd moeten nu zo goed als senior zijn dacht ik. Het zou prettig zijn als mensen die ook in die tijd in de "Medical" lagen (zoals dat daar heette) zich eens kenbaar zouden maken.

Beste Bart,

Uw bericht op het forum stamt reeds uit december 2005, maar ik ben daar nu pas op terecht gekomen.
Op het forum over Siegen denk ik dat gij de enige zijt die melding maakt over de cie medical.
Ik "lag" ook in de 1 cie medical in die periode .
Na eerst 2 maand opleiding tot KRO arts in de Leopoldskazerne te Gent vanaf 1-8-1967 verhuisde ik in oktober met de dvttrein naar Siegen waar ik terecht kwam in de 1 cie medical en ben daar afgezwaaid op 31 oktober 1968. Blijkbaar zat jij daar ook in die cie als infirmier. Dan moeten wij ongetwijfeld mekaar gekend hebben. Normaal moesten er daar 7 artsen zijn maar we waren maar met 3, Het was dus hard werken, maar er waren ook plezantere dingen. Elke avond "kickeren" in de bar van de cie Medical heeft mij onvergetelijke momenten opgeleverd. Ik weet nog : Ik speelde elke avond samen op de tafelvoetbal ( als verdediger ) samen met tandarts Hubert Daelman uit Ninove, die in Brussel zijn praktijk heeft. Wij vormden daar het "koninginneteam" , waarmee we ook 1 maal het kampioenenteam ( dus duitsers ) van Siegen in een café zijn gaan kloppen ! Die waren zo overmoedig geweest ons tot een spelletje uit te nodigen. Een van die 2 stelde vooraf zijn lief voor als trofee. Na de match lachte die nogal groen, maar we hebben dat " in der minne" geregeld !
In de infirmerie van de cie med was er ook een infirmier Fierens. Die moet ge ook wel gekend hebben. Hij was uit het Kortrijkse.
De dokter-beroepsmilitair was Dr. Lambrechts uit Dilzen ( of was het Bilzen ? ). Lemahieu en Van Laere heb ik daar ook gekend. En er was nog een Stubbe of Strubbe. De overige namen ben ik zo wat vergeten. Ook de namen van de chauffeurs die mij rondreden op visite met de VW kever ben ik kwijt.
Ondanks al dat werken pro patria en met een te kleine "pre", hebben we daar toch een mooie tijd gehad.

Onlangs sprak ik nog een oud beroepsmilitair die voor onze tijd ook in Siegen gelegerd was en die vond dat er in de kazerne maar 2 echt gezellige bars waren en dat was die van de 1cie med en die van de rijkswacht en dat wil wat zeggen, want er werd nergens zo veel gezopen als bij de rijkswacht ! Bij ons ging het er heel wat braver aan toe, want we moesten 's morgens op tijd zijn om het "Rapport" af te werken en dat gaat niet met een houten kop !

Uw bericht op het forum heeft mij aangenaam verrast . Hopelijk hoor ik nog iets van u.

Groeten

Paul

prugny
Lid geworden op: 25 nov 2007, 18:01
Locatie: hart van W-Vl.

13 jun 2008, 18:42

Hi Bibieke & Jeronimo

Bikieke, ik zie dat we inderdaad dezelfde periode in Siegen waren. Ik herinner me trouwens ook nog heel goed de eerste paar weken de dagelijkse trips naar de refter bij 2A, over de middag vooral in de brandende zon. Op het einde van onze dienst, toen de carpaten opnieuw naar Vogesang waren moesten we als anciens/afzwaaiers in de kazerne blijven en werd de eigen refter gebruikt.
Het is inderdaad wel zo dat de verschillende compagnies, niet veel onderling contact met elkaar hadden. Ik meen me de verkenners vooral te herinneren als die mannen die veel rondtoerden met die kleine jeepkes ... De diverse companies hadden trouwens ook niet telkens dezelfde opleiding, niet; met ons compagnie hadden we wel een voltreffer, de opleiding stormfusselier (voor wat voor beker was dat precies weer? Piron of iets dergelijks?) vanaf het binnenkomen tot eind februari, een normale dracht dus.
Namen herinneren is allicht één van de grootste problemen geworden zeker aan onze leeftijd. Wel staan er een paar onderofficieren goed in mijn geheugen gegrift; uiteraard van de 1ste Comp;: Sgt DeBelder, Sgt Feys en Sgt Robbeneck (of zoiets). De compagnieoverste was Lt Struyf, meen ik; ne kleine maar .....
Namen van collegas en kamergenoten herinner ik me enkele, maar daar zal jij ook niet veel aan hebben vrees ik.

Jeronimo moet ik feleciteren met de prachtige Carabiniers site; die was me totaal onbekend. Leuk ook jullie jaarlijkse optocht in Lembeek, ik denk mogelijks eens naar die Paasstoet te komen zien.

Goed, we hebben de carpatjes opnieuw wat dichter in huis gehaald, de groetjes nog aan jullie beiden, maar aan iedereen eigenlijk ...

tot eerlang, misschien komt er toch nog een onbekende bekende bij !!
prugny
PARVI SED MAGNI

kortrtja
Lid geworden op: 12 jun 2008, 17:16
Locatie: Moorsele

14 jun 2008, 13:37

Ben ook in Siegen geweest bij 6° Lanciers vanaf 1mei 1967 tot eind januari 1968 afzwaai. Opleiding genoten in Leopoldsburg 3 maanden. Van mei tot oktober eskadron C en dan overgeplaats naar Staf en diensten waar ik de taak kreeg om Majoor Leroy overal naar toe te voeren. Ik was zijn chauffeur dus en mijn naam is Tanghe Jacques. Het waren inderdaad bijna allemaal west vlamingen.
Ondertussen heb ik reeds enkele foto's gezien maar ik moet zeggen dat ik niet veel mensen meer herken.
Wat mij is bijgebleven is het overlijden van een makker tijdens het vervoer over spoor naar een plaats in Duitsland waar maneuvers zouden plaats vinden. De mensen die toen bij het 6° lanciers waren, tussen mei en december 1967 moeten zich dat nog herinneren. De naam van de ongelukkige was Jhonny Expeel. Met enkelen zijn we dan naar Moorsele gegaan onder leiding van een onderofficier en de comandant van het C eskandron om de begrafenis bij te wonen.
Bij ons op de kamer lag er een zekere Loncke, een zekere Desmet en een zekere Roelens. Die waren van aan de kanten Roeselare of Izegem en ik meen mij ook iemand te herinneren van aan de kust.

Groetjes

Herman45
Lid geworden op: 24 mar 2006, 22:35
Locatie: Oost-Vlaanderen

15 jun 2008, 09:19

Op ons laatste oefening april 1967 .
Van links naar rechts : KRO Dochy , ?? , ?? , KROO Herman Seghers , KROO Freddy Verelst .

Afbeelding
REGIS ULTIMA RATIO

fafi4nik
Lid geworden op: 07 mei 2007, 18:30
Locatie: knokke-heist

15 jun 2008, 11:52

hallo Kortrja

fijn om iets terug te vinden van iemand die daar dezelfde

periode bij 6l was . de persoon van aan de kust was misschien

Man-chauffeur sm. Lips :?: . Het dodelijk ongeval van sm.Expeel

herinner ik me ook dat zijn dingen die u bij blijven de rest van

uw leven. :!: .

groeten fafi4nik.
Windows XP, Home, SP3, NL, Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 3.00GHz, 512 MB RAM, HDD:117 GB, NTFS,

Herman45
Lid geworden op: 24 mar 2006, 22:35
Locatie: Oost-Vlaanderen

21 jun 2008, 13:50

Op onze laatste oefening April 1967 . Een snelwasje aan de beek doet deugd . Ik geloof dat het Wachtmeester Van LOO was .

Afbeelding
REGIS ULTIMA RATIO

Witse
Lid geworden op: 08 jul 2004, 17:22
Locatie: dicht bij Gent

24 jun 2008, 18:32

Dag allemaal ik was beroeps soldaat of BV (geen bekende vlaming)
in Siegen bij de Carpatten 1958 - 1961.
En heb verschillende foto's van collega's maar waarvan ik de naam niet ken ?
Mijn kamergenoten waren Emiel Leemans 'De Witte' en Louis Maes (de magazijnier van wapens) ook Boekens en nog zoveel anderen.
Ik was magazijnier van auto onderdelen,- in de garage bij 1ste Sergeant Dupont Andre en mecaniciens Etienne Everaert,Louis en sStan die de benzine gaf.
Zal eens opzoeken hoe allemaal noemen.
Wie heeft het boek ' de acht van Stanleystad 'nog niet ? Te koop bij een carpat.Ik ben lid van De Carapat '3 maandelijks tijdschrift van de carpatten.

jeronimo
Lid geworden op: 23 jan 2005, 22:18
Locatie: pajottenland

24 jun 2008, 19:06

Hallo witse,
ben ook lid van de carpatten, verleden jaar was ik op de bijeenkomst in Leopoldsburg, dit was zeer goed meegevallen en zal er dit jaar zeker ook zijn.
Ben van de klas / 53
niet wat ge zegt telt maar hoe ge het zegt.

Witse
Lid geworden op: 08 jul 2004, 17:22
Locatie: dicht bij Gent

24 jun 2008, 20:48

Jeronimo
ik ben ook eens geweest maar het is nogal ver voor mij en de gezondheid laat het niet meer toe soms.

Waarom wordt dit niet eens in Oost-vlaanderen gedaan in plaats van in Leopoldsburg zoals in Leopoldskazerne te Gent of op een andere locatie bvb Wachtebeke of iets anders.Kan ook in Park van Beervelde of ergens ten velde.

jeronimo
Lid geworden op: 23 jan 2005, 22:18
Locatie: pajottenland

24 jun 2008, 22:49

Witse,
Er vertrekkken twee bussen van het leger in Oostende en er zijn verschillende opstapplaatsen,
In het boekje " de carpat" staan de richtlijnen voor inschrijving en
opstapplaatsen.
niet wat ge zegt telt maar hoe ge het zegt.

kortrtja
Lid geworden op: 12 jun 2008, 17:16
Locatie: Moorsele

28 jun 2008, 08:34

Hallo fafi4nik,

Het zou inderdaad kunnen dat de persoon van aan de kust een M.A.N chauffeur was en Lips noemde. Het zou ook kunnen denk ik dat u dat bent.

Groetjes kortrtja

Herman45
Lid geworden op: 24 mar 2006, 22:35
Locatie: Oost-Vlaanderen

28 jun 2008, 21:48

Op onze laatste oefening , april 1967 . Nog een kattewasje aan de beek .

Afbeelding
REGIS ULTIMA RATIO

Witse
Lid geworden op: 08 jul 2004, 17:22
Locatie: dicht bij Gent

01 jul 2008, 20:30

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Witse op 02 jul 2008, 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Witse
Lid geworden op: 08 jul 2004, 17:22
Locatie: dicht bij Gent

01 jul 2008, 20:46

wiAfbeeldinge kent Boeykens uit Diepenbeek of Sint Truiden carpat 1958-60