ADSL en 2 computers

Vragen/antwoorden betreffende het Internet.

RikDC
Lid geworden op: 20 okt 2023, 09:59

20 okt 2023, 10:11

Goedemorgen , ik ben nieuw hier , al volg ik de site wel regelmatig en is mijn vrouw een zeer frequente bezoeker.
Ik zal maar direct met de deur in huis vallen want ik heb natuurlijk een vraag / probleem.....

Wij zijn Vlamingen die al 13 jaar in de Ardennen wonen waar de tijd een beetje stil staat.
Op veel vlakken is dat plezant maar bij andere dan weer vervelend.

Zoals de titel zegt hebben wij hier nog steeds ADSL via een oude kabel en heeft Proximus niet de intentie om hier op korte tijd wat aan te doen....

Tot voor kort ging het internetverkeer traag maar bruikbaar .
Noodgedwongen kochten we 2 nieuwe pc's (één is laptop ) en het spel is naar de k....n !

Deze pc 's zijn natuurlijk meer belastend voor het povere adsl net dan onze oude bakken.

Probleem is nu dat we niet meer samen (mijn vrouw met haar lap-top en ik met pc) op het net kunnen.
Zodra één van ons als tweede inlogt dan is het gedaan want dan is het niet meer bruikbaar.

Ik vrees dat hiervoor niet direct een oplossing voorhanden is maar ik probeer toch maar om hier de vraag te stellen.

Met dank bij voorbaat.

Rik

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

20 okt 2023, 12:06

Zou een tweede nummer / aansluiting aanvragen een oplossing kunnen zijn?

Sony
Lid geworden op: 19 feb 2005, 13:45
Locatie: Boom

20 okt 2023, 14:08

RikDC,

Bbox 3 van proximus aanvragen en in gebruik nemen.
Proximus public wifi toestaan
Afbeelding
zodat een tweede pc ook draadloos gebruik kan maken van de modem/router.

Sony
I Afbeelding SeniorenNet

RikDC
Lid geworden op: 20 okt 2023, 09:59

21 okt 2023, 10:50

Goedemorgen ,
Bedankt voor jullie suggesties.
Een tweede aansluiting zou waarschijnlijk helpen maar het zou ook helpen om mijn bankrekening te verlagen......

En de Bbox die staat hier maar die maakt de adsl lijn niet sneller .
De laptop werkt op de wifi hier en da pc is verbonden met kabel.

Public wifi gaat ook over mijn zelfde aansluiting en de oude kabel van Proximus neem ik aan.

Als ik het verkeerd heb dan sta ik open voor suggesties , dank bij voorbaat.

Rik

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

21 okt 2023, 11:11

Ik heb ooit op mijn MODEM een "router" aangesloten,
zodat ik verder dan alleen de woonkamer WiFi kon gebruiken.

Ik heb geen Proximus maar Telenet en van laatstgenoemde weet ik, dat ze hun signaal verzwakt hebben.

Een kennis, wiens echtgenoot en beide kinderen met hun PC thuis werken, gebruiken alleszins een router.
Daar zitten meerdere antennetjes, op die het signaal doorsturen.

RikDC
Lid geworden op: 20 okt 2023, 09:59

21 okt 2023, 14:02

Oeioei , de vraag is hier precies niet goed begrepen.
Het gaat in feite over het beperkt vermogen van de ADSL.
Die router enz. dat heb ik ook , maar dan voor onze diepvriezer ( heeft een app voor controle en bediening op afstand ) en omdat de diepvriezer nogal ver staat was een versterker nodig.
De laptop van mijn vrouw werkt op de wifi en staat vlakbij de B box .

Nu hebben wij ook ieder een tablet en die werken uiteraard op de wifi hier en dat gaat probleemloos.
Deze tablets vereisen niet zoveel van de verbinding neem ik aan.

Door de nieuwe computer en laptop hebben wij nu wel snelle computers maar dat helpt niks want de adsl lijn is daar dan weer niet blij mee.

In feite zoek ik iets , een instelling of zo , waardoor onze beide computers wat minder vermogen eisen.....

Bedankt voor de suggesties.

Rik

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

21 okt 2023, 15:06

Pc’s zijn niet noodzakelijk (meer) belastend voor het netwerk, wel het gebruik ervan. Mogelijk staat het automatisch updaten van Windows (of andere software) aan. Dit kan zeer belastend zijn en lang duren voor een trage ADSL lijn. Misschien dit automatisch updaten uitschakelen?

janneke dust2
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: Antwerpen LO

21 okt 2023, 22:18

Heb je soms een GSM met onbeperkte of groot mobiel data vollume.
Als je dan ook nog goede ontvangst hebt dan kan je een GSM hotspot laten spelen en via de GSM op het internet gaan.
Acer Nitro N50-600 ,Win11-64b,i7-3GHz,16GB RAM,500GB SSD,1TB HDD
Laptop HP pavilion, win11 64bit, 16GB RAM, SSD 512GB
Firefox, Microsoft Outlook 2019

RikDC
Lid geworden op: 20 okt 2023, 09:59

22 okt 2023, 06:11

En ook op het laatste bericht (waarvoor dank ) moet ik negatief antwoorden.
We gebruikten de gsm regelmatig als hotspot als we op reis waren met de mobilhome.

Ergens geen wifi , dan gebruikten we dit om op onze tablets o.a. de krant te lezen.

We hebben prepaid simkaartjes bij J... mobile omdat we vrijwel nooit bellen en op de plaatsen hier in de buurt waar we regelmatig komen , café , restaurant enz. is wifi beschikbaar .

Ik het verleden hadden we ook abonnementen voor een forfaitair bedrag per maand en dan voelden wij ons meestal bedrogen....

Verder ook bedankt voor de tip.

Rik

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

23 okt 2023, 09:26

RikDC schreef:
22 okt 2023, 06:11
....

Rik
Heb je een bBox2 of een bBox3 ? ( een witte kromme doos of een zwarte platte doos :D ) Op de bBox'en zijn er twee ingangen om met een ethernetkabel aan te sluiten , dus ene voor de PC en de andere kan je met de Laptop verbinden.

p.s. ADSL is al lang niet meer de norm. De bBox'en werken met VDSL. Wie is uw provider ? Proximus ? Scarlet ? Of ?

RikDC
Lid geworden op: 20 okt 2023, 09:59

23 okt 2023, 16:06

Beste Fred ,

Laat u even aan de minister van telecommunicatie weten dat :

-ADSL niet meer de norm is....
-Dat wij een b-box 3 hebben die op adsl werkt want hier ligt niks anders !!!
-Dat Proximus en Scarlet hetzelfde is.

Om het met de woorden van Piet Huysentruyt te zeggen :
" Wat heibbe wei vandoag geleird....? "

"Euh....niks zeker !

Evengoed bedankt voor de moeite .

Rik

RikDC
Lid geworden op: 20 okt 2023, 09:59

23 okt 2023, 16:07

Ah ja , Fred ,

Op de b-box 3 zijn meer dan 2 ingangen....


Rik