Internetverbinding(en)-opgelost

Vragen/antwoorden betreffende het Internet.

Prutser
Lid geworden op: 30 aug 2004, 21:05
Locatie: N.W Brabant

01 feb 2022, 17:21

Hallo,

Graag een 'nice to know' vraagje.

In de rechter benedenhoek van mijn PC-scherm (uiterst rechts in mijn taakbalk) staat het 'staafjes-icoontje' dat het bereik van de verbinding weergeeft met het internet.
Wanneer ik daarop met mijn linkermuisknop druk krijg ik een hele reeks verbindingsinstellingen, gaande van 'telenet-53E89' tot 'willemsjan, willemsjan2, JanWillemsGast, JanWillemsGast2, TelenetWiFree, Wifi-2.4-5080 tot Proximus Public Wi-Fi ….

Ter info : wij hebben thuis een beveiligd draadloos netwerk, ooit door een IT-technicus geïnstalleerd.
Ondertussen is de man verhuisd en kan ik het hem niet meer vragen.

Wat moet ik mij voorstellen bij deze reeks 'verbindingskanalen naar internet' (want dat zijn toch deze 'vermeldingen') ?

Ik merk dat het grootste deel van deze kanalen (????) verwijzen naar het beveiligd (draadloos) thuisnetwerk en een paar andere niet.

Wat is het nut van zoveel 'eigen verbindingskanalen'? Werden deze destijds door die IT-technieker daar 'bewust' gecreërd ? (ik heb daar tot op heden weinig aandacht aan besteed) … of worden die op één of andere manier 'automatisch gegenereerd' ?

Ik heb al genoteerd dat volgens de 'individuele staafjes-iconen' de bereikbaarheid van de eigen beveiligde kanalen (???) niet altijd mooi 'synchroon' lopen. Het is dus best om af en toe eens te switchen ?

Zoals in de aanloop van mijn topic : dit is maar een vraagje uit nieuwsgierigheid … Meer niet.

Prutser
Willen is Kunnen

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

01 feb 2022, 19:49

dat is gewoon het bereik
wat wil zeggen dat er in het bereik van uw ontvangst (verbinding) zoveel staan als je er kunt zien
waarom ?
omdat je daar uw verbinding mee zou kunnen maken , en omdat de uwe daar ook bij staat
daar heeft die it technicus dus in princiepe niets mee te zien (die heeft uit die lijst uw computer verbinding gemaakt met uw internetmodem)
uw netwerkkaart kan dus alle mogelijk verbindingen (internetmodems)zien in een omtrek van .....

nu men kan dat oplossen als men die niet wil zien , maar dat kan enkel de eigenaar die gebruik maakt van die bepaalde verbinding , men kan die onzichtbaar zetten
bv.
als jij die van u onzichtbaar zet gaat niemand uw verbinding meer zien
maar dat geeft dan wél een probleem als der moet ingelogd worden op uw verbinding , want die is niet zichtbaar meer dan

al die verbindingen en vermeldingen zijn dus niet van u en bij u , uw netwerkkaart ziet die verbindingen in een bepaalde omtrek en laat die u zien

als je er geen kennis van hebt is het best daar gewoon af te blijven , anders kan het wél eens zijn dat je geen internet meer hebt

Prutser
Lid geworden op: 30 aug 2004, 21:05
Locatie: N.W Brabant

02 feb 2022, 10:41

Beste Verhaegen,

Bedankt voor uw uitleg.

Vriendelijke groeten,

Prutser
Willen is Kunnen