Scarlet ADSL > VDSL

Vragen/antwoorden betreffende het Internet.

Junior
Lid geworden op: 10 jan 2005, 14:18
Locatie: Kapellen

11 sep 2019, 13:57

Volgens een schrijven van Scarlet zijn zij bezig met een omschakeling van ADSL naar VDSL. Dat verloopt, bij mij althans, niet zonder problemen. Daaromtrent enkele vraagjes...
Volgens een technieker is er helemaal nog geen omschakeling gebeurd. Desondanks wordt mij nu wel het Loco-abonnemenent aangerekend. Hoe kan ik controleren of ik nu wel effectief op VDSL zit met de beloofde bijpassende down- en upload snelheden ?
Ondanks de (beloofde) verbeterde snelheden, krijg ik nu voor het eerst bij het openen van hln.be dat balkje bovenaan dat iets deze pagina vertraagt. Vroeger (op deze pagina) nooit gehad !
Op aan site met computerspelletjes moet ik nu steeds manueel aanklikken dat ik Adobe Flash wil activeren. Vroeger nooit gehad hier !
Dus graag wat antwoorden en vooral ook ervaringen van andere Scarlet-abonnees over hun ervaringen.
Laptop : Windows 10, AVG, Mozilla Firefox & Thunderbird

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

11 sep 2019, 20:37

Junior schreef:
11 sep 2019, 13:57
Volgens een schrijven van Scarlet zijn zij bezig met een omschakeling van ADSL naar VDSL. Dat verloopt, bij mij althans, niet zonder problemen. Daaromtrent enkele vraagjes...
Een omschakeling, daar mag jij geen enkel probleem van ondervinden, dat gebeurt in de centrale, en dan nog enkel wanneer de lijnen naar de verdeelkasten er voor aangepast zijn.
Anderzijds, Scarlet is een dochteronderneming van Proximus, de lijnen zullen dus wel allang aangepast zijn.
Junior schreef:
11 sep 2019, 13:57
Volgens een technieker is er helemaal nog geen omschakeling gebeurd. Desondanks wordt mij nu wel het Loco-abonnemenent aangerekend. Hoe kan ik controleren of ik nu wel effectief op VDSL zit met de beloofde bijpassende down- en upload snelheden ?
Het type abonnement heeft totaal niets met de lijn te maken.
Ofwel ben je ingegaan op een aanbod, ofwel hebben ze je een duurder type abonnement aangesmeerd zonder je akkoord. Zou mij toch eigenaardig lijken, maar alles kan natuurlijk.

Of je op VDSL zit ?
Als je nu met ADSL bezig bent, dan betekent dit dat je logischerwijze momenteel een ADSL-modem gebruikt.
Voor VDSL heb je een andere modem nodig.

Welke modem heb je nu ?
Junior schreef:
11 sep 2019, 13:57
Ondanks de (beloofde) verbeterde snelheden, krijg ik nu voor het eerst bij het openen van hln.be dat balkje bovenaan dat iets deze pagina vertraagt. Vroeger (op deze pagina) nooit gehad !
Op aan site met computerspelletjes moet ik nu steeds manueel aanklikken dat ik Adobe Flash wil activeren. Vroeger nooit gehad hier !
Dit heeft niets met ADSL of VDSL te maken hoor.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Junior
Lid geworden op: 10 jan 2005, 14:18
Locatie: Kapellen

13 sep 2019, 09:46

Charlie Maru schreef:
11 sep 2019, 20:37
Junior schreef:
11 sep 2019, 13:57
Volgens een schrijven van Scarlet zijn zij bezig met een omschakeling van ADSL naar VDSL. Dat verloopt, bij mij althans, niet zonder problemen. Daaromtrent enkele vraagjes...
Een omschakeling, daar mag jij geen enkel probleem van ondervinden, dat gebeurt in de centrale, en dan nog enkel wanneer de lijnen naar de verdeelkasten er voor aangepast zijn.
Anderzijds, Scarlet is een dochteronderneming van Proximus, de lijnen zullen dus wel allang aangepast zijn.
Junior schreef:
11 sep 2019, 13:57
Volgens een technieker is er helemaal nog geen omschakeling gebeurd. Desondanks wordt mij nu wel het Loco-abonnemenent aangerekend. Hoe kan ik controleren of ik nu wel effectief op VDSL zit met de beloofde bijpassende down- en upload snelheden ?
Het type abonnement heeft totaal niets met de lijn te maken.
Ofwel ben je ingegaan op een aanbod, ofwel hebben ze je een duurder type abonnement aangesmeerd zonder je akkoord. Zou mij toch eigenaardig lijken, maar alles kan natuurlijk.

Of je op VDSL zit ?
Als je nu met ADSL bezig bent, dan betekent dit dat je logischerwijze momenteel een ADSL-modem gebruikt.
Voor VDSL heb je een andere modem nodig.

Welke modem heb je nu ?
Junior schreef:
11 sep 2019, 13:57
Ondanks de (beloofde) verbeterde snelheden, krijg ik nu voor het eerst bij het openen van hln.be dat balkje bovenaan dat iets deze pagina vertraagt. Vroeger (op deze pagina) nooit gehad !
Op aan site met computerspelletjes moet ik nu steeds manueel aanklikken dat ik Adobe Flash wil activeren. Vroeger nooit gehad hier !
Dit heeft niets met ADSL of VDSL te maken hoor.
In dat schrijven van Scarlet stond dat ze ergens in september gingen stoppen met adsl en dat dus voor die tijd die werken dienden uitgevoerd worden.

Een technieker van Proximus heeft hier aan mijn aansluiting zitten prutsen met als resultaat dat ik een week zonder internet zat. Dan hebben ze hier op straat werken uitgevoerd en dat heeft het probleem opgelost.

Ondanks de vermelding hiervan, heb ik geen nieuwe modem gehad omdat ik reeds het meest recente model had. Die technieker zei dat dit model ook voor vdsl geschikt was. Maar na de werken kreeg ik opnieuw een mail dat die technieker nog ging langskomen. Dat is niet gebeurd, maar ik heb hem wel aan de telefoon gehad en die zei me dat die adsl>vdsl omschakeling nog niet voor binnenkort was. Dus wat is er dan precies gebeurd hier ??

In het nieuwe systeem had Scarlet een Poco en een Loco abonnement. Ik heb voor die iets duurdere Loco gekozen vanwege het onbeperkte volume. Maar heb hier inderdaad mijn twijfels over deze hele gang van zaken. Indien er geen adsl>vdsl omschakeling is, betaal ik nu een paar euro meer voor exact hetzelfde. Vandaar mijn vraag. En dus ook hoe ik kan controleren of ik nu met adsl of vdsl werk...

De gang van zaken bij en communicatie met Scarlet is wel een beetje problematisch omdat men blijkbaar niet weet wat Proximus precies doet enomgekeerd.
Laptop : Windows 10, AVG, Mozilla Firefox & Thunderbird

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

13 sep 2019, 13:45

Junior schreef:
13 sep 2019, 09:46
Een technieker van Proximus heeft hier aan mijn aansluiting zitten prutsen met als resultaat dat ik een week zonder internet zat. Dan hebben ze hier op straat werken uitgevoerd en dat heeft het probleem opgelost.
Voor zover ik zou kunnen uitmaken heeft de technieker een andere splitter gestoken, ADSL splitter vervangen door VDSL splitter.
Nu kan het mogelijk zijn dat de staat van de lijn een invloed heeft gehad op de nieuwe splitter, vandaar de werken.
Junior schreef:
13 sep 2019, 09:46
Ondanks de vermelding hiervan, heb ik geen nieuwe modem gehad omdat ik reeds het meest recente model had. Die technieker zei dat dit model ook voor vdsl geschikt was.
Dat zou best kunnen dat je al een VDSL modem had gekregen, maar dat die werkt(e) in ADSL-modus.

Welk merk en/of type modem heb je ?
Junior schreef:
13 sep 2019, 09:46
Maar na de werken kreeg ik opnieuw een mail dat die technieker nog ging langskomen. Dat is niet gebeurd, maar ik heb hem wel aan de telefoon gehad en die zei me dat die adsl>vdsl omschakeling nog niet voor binnenkort was. Dus wat is er dan precies gebeurd hier ??
Dat kunnen wij hier moeilijk gaan uitmaken hé.........wat er gebeurd is.
Junior schreef:
13 sep 2019, 09:46
In het nieuwe systeem had Scarlet een Poco en een Loco abonnement. Ik heb voor die iets duurdere Loco gekozen vanwege het onbeperkte volume. Maar heb hier inderdaad mijn twijfels over deze hele gang van zaken.

Indien er geen adsl>vdsl omschakeling is, betaal ik nu een paar euro meer voor exact hetzelfde. Vandaar mijn vraag.
Exact hetzelfde kan je niet zeggen.
De voorwaarden in het abonnement worden toegepast in de grenzen van het mogelijke.

Een Poco abonnement geeft je max. 30 Mbit/s download en 50GB volume.
Een Loco abonnement geeft je max.50 Mbit/s download en onbeperkt volume.

Onbeperkt volume zal je nu wel krijgen maar de snelheid zal momenteel in de grenzen van het mogelijke zijn.
Junior schreef:
13 sep 2019, 09:46
En dus ook hoe ik kan controleren of ik nu met adsl of vdsl werk...
Ga eens naar de configuratiepagina van uw modem.
Heb je daar geen eigenschappen van de netwerk-verbinding ? en in welke modus je het signaal ontvangt ? ADSL of VDSL ? en aan welke synchronisatiesnelheden ?
Kan ook zijn dat het ergens in statistieken wordt weergegeven.
Het geeft natuurlijk ook geen garantie dat je deze gegevens er kunt in weervinden.

Bij een B-box2 van Proximus kon je dat uitlezen, bij een B-box3 niet meer, daar hebben ze dat allemaal weggelaten.

Doe eens een snelheidstest.
https://www.test-aankoop.be/acties/internetspeed/test

Welke down-en uploadsnelheden krijg je ?
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Junior
Lid geworden op: 10 jan 2005, 14:18
Locatie: Kapellen

14 sep 2019, 07:45

Mijn modem is een B-box3
Bij het meten van mijn internetsnelheid kom ik aan 9,058 download en 0,223 upload. Lijkt me belachelijk laag...
Waar is de configuratiepagine van mijn modem ? Is dat die 192.168.1.1 ? Daar geraak ik niet binnen (wachtwoord vergeten).
Laptop : Windows 10, AVG, Mozilla Firefox & Thunderbird

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

14 sep 2019, 13:22

Configuratiepagina is idd. 192.168.1.1
Maar op een B-box3 worden de synchronisatie-gegevens spijtig genoeg niet weergegeven.

Anderzijds, 9 Mbit/s is een ADSL snelheid.
Normaal gezien met uw Loco abonnement zou je op VDSL toch een test moeten kunnen halen tussen de 45 & 50 Mbit/s.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Junior
Lid geworden op: 10 jan 2005, 14:18
Locatie: Kapellen

14 sep 2019, 19:14

Ik zal nog wel eens contact opnemen met Scarlet en zien wat ze daar te vertellen hebben...
Laptop : Windows 10, AVG, Mozilla Firefox & Thunderbird