Proximus versus Scarlet

Vragen/antwoorden betreffende het Internet.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

21 jan 2022, 22:23

Proximus zou geleidelijk aan al haar abonnees naar een fiberaansluiting sturen. Zo'n Internetaansluiting zou wel gevoelig duurder zijn. Het goedkopere Scarlet zou zelfs nog geen fiber kunnen aanbieden. Internet via fiber zou veel hogere snelheden mogelijk maken wat dan de prijsverhoging zou moeten verantwoorden.
Vraag : Als men in een appartementsgebouw woont waar de aansluiting binnen het gebouw via koperen kabels wordt verdeeld, houdt de snelle aansluitng dan niet op waar de interne kabel begint ?
Laat het middel nooit het doel vervangen !

meloentoe
Lid geworden op: 03 mar 2011, 00:39

24 jan 2022, 12:39

Volgens mij wordt de fiberkabel in het appartementencomplex aangesloten tot en met ieders meterkast.
Windows 10-21H2; Malwarebytes Premium; Linux Mint 19.3 Xfce; linuxfirewall

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

24 jan 2022, 19:53

meloentoe schreef:
24 jan 2022, 12:39
Volgens mij wordt de fiberkabel in het appartementencomplex aangesloten tot en met ieders meterkast.
Vanaf de modem van Proximus vertrekken kabels naar elke kamer in het appartement, dat zijn geen glasvezelkabels, wie kan je niet zo maar vervangen maar ze zijn dan ook de flessenhals waarin heel het snelle signaal van de fiber weer naar de voormalige "traagheid" wordt omgezet.
Ook wie geen snel internet nodig heeft zal toch een veel duurder abonnement moeten betalen, het zou gaan van 24 € nu naar 42 € met fiber. (voor enkel internet)
Laat het middel nooit het doel vervangen !

meloentoe
Lid geworden op: 03 mar 2011, 00:39

24 jan 2022, 20:20

Voor zover ik kan overzien worden er vanaf het modem geen glasvezelkabels gebruikt, maar UTP-kabels.
Windows 10-21H2; Malwarebytes Premium; Linux Mint 19.3 Xfce; linuxfirewall

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

24 jan 2022, 20:46

meloentoe schreef:
24 jan 2022, 20:20
Voor zover ik kan overzien worden er vanaf het modem geen glasvezelkabels gebruikt, maar UTP-kabels.
Ik ben geen techneut maar ik leid daaruit af dat de dure hoge snelheid van de galsvezel- aansluiting doodloopt op die UTP-kabel toch ?" Een ketting is maar zo snel als haar traagste schakel."
Laat het middel nooit het doel vervangen !

meloentoe
Lid geworden op: 03 mar 2011, 00:39

24 jan 2022, 20:58

Hallo socrates,

Ik ben nog minder techneut dan u waarschijnlijk. Omdat ik op dit moment ook geconfronteerd word met aanleg van glasvezel (in een appartementencomplex), heb ik mij proberen in te lezen.
Daarbij kwam ik tegen dat een glasvezelkabel vanaf het modem niet mogelijk is en dat het gebruik van UTP kabel (die u waarschijnlijk nu ook in gebruik heeft) niet vertragend of verstorend werkt. Ik zal zien of ik nog een link kan geven naar het artikel.
Windows 10-21H2; Malwarebytes Premium; Linux Mint 19.3 Xfce; linuxfirewall

meloentoe
Lid geworden op: 03 mar 2011, 00:39

24 jan 2022, 21:12

meloentoe schreef:
24 jan 2022, 20:58
Hallo socrates,

Ik ben nog minder techneut dan u waarschijnlijk. Omdat ik op dit moment ook geconfronteerd word met aanleg van glasvezel (in een appartementencomplex), heb ik mij proberen in te lezen.
Daarbij kwam ik tegen dat een glasvezelkabel vanaf het modem niet mogelijk is en dat het gebruik van UTP kabel (die u waarschijnlijk nu ook in gebruik heeft) niet vertragend of verstorend werkt. Ik zal zien of ik nog een link kan geven naar het artikel.

Dit artikel heb ik gelezen:

https://forum.kpn.com/internet-9/glasve ... utp-529401
Windows 10-21H2; Malwarebytes Premium; Linux Mint 19.3 Xfce; linuxfirewall

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

24 jan 2022, 21:50

meloentoe schreef:
24 jan 2022, 20:58
Hallo socrates,

Ik ben nog minder techneut dan u waarschijnlijk. Omdat ik op dit moment ook geconfronteerd word met aanleg van glasvezel (in een appartementencomplex), heb ik mij proberen in te lezen.
Daarbij kwam ik tegen dat een glasvezelkabel vanaf het modem niet mogelijk is en dat het gebruik van UTP kabel (die u waarschijnlijk nu ook in gebruik heeft) niet vertragend of verstorend werkt. Ik zal zien of ik nog een link kan geven naar het artikel.
De omschakeling naar fiber heeft toch als doel meer data tegen hogere snelheid te kunnen verplaatsen. Als die "stroom" data tegen hoge snelheid op glasvezel dan terecht komt op een "wegversmalling" (UTP-koperdraad), dan kan die capaciteit toch alleen maar afnemen, zo niet heeft het omschakelen naar glasvezel toch geen zin.
Bovendien heeft iemand die enkel TV kijkt en beperkt surft op internet, toch geen hogere capaciteit nodig, hij of zij moet dan wel meer betalen voor dezelfde diensten.
Laat het middel nooit het doel vervangen !