PC Windows 11 start niet meer op-opgelost

Vragen/antwoorden betreffende computer software.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

19 apr 2024, 12:22

_Jos_ schreef:
19 apr 2024, 09:10
Het is gelukt :D

Eerst de partities verwijderd. Een licentie sleutel werd niet gevraagd maar ik moest wel de internetverbinding (wifi) instellen om verder te kunnen. Ik zie nu de updates klaarstaan als ik de pc wil afsluiten.

In ieder geval bedankt voor de hulp want zonder had ik dit niet kunnen oplossen.
Prima ! :) Hebt ge al gecheckt of Windows geactiveerd is ? Bepaalde functies werken niet zonder activatie. Ge hebt 3 maanden tijd om te activeren ( als ik me goed herinner ).

_Jos_
Lid geworden op: 02 apr 2011, 11:13

23 apr 2024, 11:07

Ik zie onder Activeringsstatus dat Windows is geactiveerd met een digitale licentie die is gekoppeld aan mijn Microsoft-account.

Dus ik veronderstel dat ik na 3 maanden niet meer hoef te activeren?

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

23 apr 2024, 11:24

_Jos_ schreef:
23 apr 2024, 11:07
Ik zie onder Activeringsstatus dat Windows is geactiveerd met een digitale licentie die is gekoppeld aan mijn Microsoft-account.

Dus ik veronderstel dat ik na 3 maanden niet meer hoef te activeren?
Die is blijkbaar inderdaad geactiveerd. Raar , want als je alle partities verwijdert ga je *normaal* ook de licentie sleutel uitwissen. Dat blijkt dus niet het geval te zijn , dus de sleutel is gekoppeld aan de serienummer van je PC , en Microsoft heeft die via je account terug gevonden -- of -- , en dat lijkt me meer waarschijnlijk , er steekt een stukje EFI ( UEFI ) code op je harde schijf waarin de licentiesleutel terug te vinden is en die niet bij het verwijderen van de partities werd gewist.

Nu , als dit niet het geval was geweest ging ik je wel met een "vuile truuk" kunnen helpen , maar dan wel per PB

Als ge een beetje wilt weten over UEFI , dan kan je hier terecht https://www.freecodecamp.org/news/uefi-vs-bios/ Let wel op : UEFI vervangt de BIOS niet , zoals dat artikel laat uitschijnen. De BIOS die ook UEFI aankan gaat een deel van zijn eigen computercode niet uitvoeren , maar laadt en "springt" naar de EFI computercode op de harde schijf.....

_Jos_
Lid geworden op: 02 apr 2011, 11:13

23 apr 2024, 11:58

Raar vond ik ook dat na opnieuw installeren van Windows de taakbalk onderaan er nog uitzag zoals ik hem daarvoor had gepersonaliseerd met bv koppeling naar Kladblok en Paint.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

23 apr 2024, 12:19

_Jos_ schreef:
23 apr 2024, 11:58
Raar vond ik ook dat na opnieuw installeren van Windows de taakbalk onderaan er nog uitzag zoals ik hem daarvoor had gepersonaliseerd met bv koppeling naar Kladblok en Paint.
Dat is nog het raarst vanal. Je bent toch zeker dat je alle partities had gewist. Of heb je bepaalde instellingen naar je Microsoft account cloud geuploaded.

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

23 apr 2024, 13:32

Fred1950 schreef:
23 apr 2024, 11:24
_Jos_ schreef:
23 apr 2024, 11:07
Ik zie onder Activeringsstatus dat Windows is geactiveerd met een digitale licentie die is gekoppeld aan mijn Microsoft-account.

Dus ik veronderstel dat ik na 3 maanden niet meer hoef te activeren?
Die is blijkbaar inderdaad geactiveerd. Raar , want als je alle partities verwijdert ga je *normaal* ook de licentie sleutel uitwissen. Dat blijkt dus niet het geval te zijn , dus de sleutel is gekoppeld aan de serienummer van je PC , en Microsoft heeft die via je account terug gevonden -- of -- , en dat lijkt me meer waarschijnlijk , er steekt een stukje EFI ( UEFI ) code op je harde schijf waarin de licentiesleutel terug te vinden is en die niet bij het verwijderen van de partities werd gewist.
Met een digitale licentie staat je activatie geregistreerd door middel van een sleutel op de registratie-servers van Microsoft.....nikske raar of EFI. :wink:
Deze sleutel wordt gevormd aan de hand van verschillende hardware (Merk-type-serienummer)
Niet te verwarren met product sleutel dat bestaat uit de 25 karakter-reeks. (deze is telkens dezelfde per merk - HP, Acer enz....)
Een versie met digitale licentie kan je niet heractiveren met de product sleutel.

Met een herinstallatie wordt diezelfde sleutel terug gevormd en wordt Windows terug automatisch geactiveerd bij het eerste contact met internet/registratieserver.
Zolang je geen contact maakt met het internet zal je Windows niet geactiveerd worden. :wink:
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

23 apr 2024, 15:58

Charlie Maru schreef:
23 apr 2024, 13:32
Fred1950 schreef:
23 apr 2024, 11:24
_Jos_ schreef:
23 apr 2024, 11:07
Ik zie onder Activeringsstatus dat Windows is geactiveerd met een digitale licentie die is gekoppeld aan mijn Microsoft-account.

Dus ik veronderstel dat ik na 3 maanden niet meer hoef te activeren?
Die is blijkbaar inderdaad geactiveerd. Raar , want als je alle partities verwijdert ga je *normaal* ook de licentie sleutel uitwissen. Dat blijkt dus niet het geval te zijn , dus de sleutel is gekoppeld aan de serienummer van je PC , en Microsoft heeft die via je account terug gevonden -- of -- , en dat lijkt me meer waarschijnlijk , er steekt een stukje EFI ( UEFI ) code op je harde schijf waarin de licentiesleutel terug te vinden is en die niet bij het verwijderen van de partities werd gewist.
Met een digitale licentie staat je activatie geregistreerd door middel van een sleutel op de registratie-servers van Microsoft.....nikske raar of EFI. :wink:
Deze sleutel wordt gevormd aan de hand van verschillende hardware (Merk-type-serienummer)
Niet te verwarren met product sleutel dat bestaat uit de 25 karakter-reeks. (deze is telkens dezelfde per merk - HP, Acer enz....)
Een versie met digitale licentie kan je niet heractiveren met de product sleutel.

Met een herinstallatie wordt diezelfde sleutel terug gevormd en wordt Windows terug automatisch geactiveerd bij het eerste contact met internet/registratieserver.
Zolang je geen contact maakt met het internet zal je Windows niet geactiveerd worden. :wink:
Wat je beschrijft is de UEFI en/of OEM procedure. Op oudere PC's die geen UEFI ondersteunen heb je wel een 25 karakter product sleutel nodig ( bvb . W269N-WFGWX-YVC9B-4J6C9-T83GX is de KMS key voor Windows 11 Pro ) en die is NIET dezelfde voor alle PC's van een bepaald merk , maar WEL uniek per windows versie. Als de licentie sleutel geldig is voor die Windows versie moet je nadien nog steeds activeren ( gebeurt niet automatisch ). Er bestaan verschillende soorten "keys" ( MAK , OEM en de fameuze KMS keys ) . Microsoft noemt dit "channels".

p.s.

1. de key die ik hierboven toon is geldig bij het installeren maar kan niet gebruikt worden bij de activatie met een Microsoft server - dus waardeloos voor de "gewone gebruiker". Die Microsoft KMS keys vind je hier https://learn.microsoft.com/en-us/windo ... Cwindows81 .

2. je kan steeds de licentie informatie tonen met het commando slmgr.vbs /dlv in een Command Prompt window. Wil je de complete 25 karakter key zien , dan kan dit met de KeyFinder van https://www.magicaljellybean.com/keyfinder/ , en dus ook die "digitale licentie"

_Jos_
Lid geworden op: 02 apr 2011, 11:13

26 apr 2024, 10:00

Fred1950 schreef:
23 apr 2024, 12:19
_Jos_ schreef:
23 apr 2024, 11:58
Raar vond ik ook dat na opnieuw installeren van Windows de taakbalk onderaan er nog uitzag zoals ik hem daarvoor had gepersonaliseerd met bv koppeling naar Kladblok en Paint.
Dat is nog het raarst vanal. Je bent toch zeker dat je alle partities had gewist. Of heb je bepaalde instellingen naar je Microsoft account cloud geuploaded.
Alle partities zijn gewist:

Afbeelding

Cloud gebruik ik niet maar Microsoft blijft constant pushen om het te gebruiken.
Blijkbaar heb ik ongewild een back-up gemaakt:

Afbeelding

Microsoft heeft blijkbaar graag zoveel mogelijk info over ons op de eigen servers staan...

_Jos_
Lid geworden op: 02 apr 2011, 11:13

26 apr 2024, 10:03

Charlie Maru schreef:
23 apr 2024, 13:32
Met een herinstallatie wordt diezelfde sleutel terug gevormd en wordt Windows terug automatisch geactiveerd bij het eerste contact met internet/registratieserver.
Zolang je geen contact maakt met het internet zal je Windows niet geactiveerd worden. :wink:
Ik moest inderdaad verbinding maken met het internet voor ik verder kon.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

26 apr 2024, 13:36

_Jos_ schreef:
26 apr 2024, 10:00
.....
Blijkbaar heb ik ongewild een back-up gemaakt:
....
Inderdaad ! :wink:
_Jos_ schreef:
26 apr 2024, 10:03
....

Ik moest inderdaad verbinding maken met het internet voor ik verder kon.
Je kon dat op één of ander manier wel omzeilen ( bvb. router afleggen ) , maar dan ging je wellicht heel wat meer problemen hebben gehad om je gegevens ( instellingen ) terug te krijgen en met je licentie / activatie.

Dat zijn dan de voordelen van het hebben van een "Microsoft account" , i.p.v een "Local account" Nadeel , je verliest een pak privacy. Elon Musk weet er vanaf nu alles over :lol:


MSAcct toSetupWindows_CA679.jpg

( Prentje openen in een nieuwe tab en vergroten om de tekst wat leesbaarder te maken .. )

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

26 apr 2024, 14:56

_Jos_ schreef:
26 apr 2024, 10:03
Charlie Maru schreef:
23 apr 2024, 13:32
Met een herinstallatie wordt diezelfde sleutel terug gevormd en wordt Windows terug automatisch geactiveerd bij het eerste contact met internet/registratieserver.
Zolang je geen contact maakt met het internet zal je Windows niet geactiveerd worden. :wink:
Ik moest inderdaad verbinding maken met het internet voor ik verder kon.
Als de installatie een internetverbinding kan detecteren, dan kan je idd. niet verder.
Maar je kunt wel gerust herinstalleren zonder internetverbinding.
Simpelste oplossing is de wifi uitschakelen op de laptop alvorens te beginnen.(en/of geen netwerkkabel kabel aansluiten)

Wanneer je dan naar een internetverbinding gevraagd wordt sla je dit af, dan kan je verder en ga je een lichtjes ander pad gaan bewandelen. Je hoeft dan geen Microsoft account in te geven of aan te maken. Idem voor paswoord, dan kom je na de opstart rechtstreeks op je bureaublad uit.
Als je dat wilt kan je nadien nog altijd een Microsoft account ingeven of aanmaken. Zelfde voor paswoord.

Zolang je dan geen verbinding maakt met het internet zal je installatie niet geactiveerd worden.
Je krijgt je activatie automatisch terug eens je terug met het internet verbonden bent, en daar heb je geen Microsoft account voor nodig.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

26 apr 2024, 15:08

Charlie Maru schreef:
26 apr 2024, 14:56
....
Je krijgt je activatie automatisch terug eens je terug met het internet verbonden bent, en daar heb je geen Microsoft account voor nodig.
Dat zal wel nooit het geval zijn op een PC/laptop waar voordien nooit Windows 10 ( of 11 ) in een geactiveerde toestand aanwezig is geweest , geloof me vrij. De meeste laptops worden verkocht met een geactiveerde OEM licentie , en dan kan die inderdaad terug heractiveren. Verwissel maar eens de harde schijf en installeer met een "local account" zonder internet verbinding. Je gaat nadien een geldige licentiesleutel moeten ingeven vooraleer te kunnen activeren met een actieve internet verbinding.

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

26 apr 2024, 15:13

Fred1950 schreef:
26 apr 2024, 13:36
Je kon dat op één of ander manier wel omzeilen ( bvb. router afleggen ) , maar dan ging je wellicht heel wat meer problemen hebben gehad om je gegevens ( instellingen ) terug te krijgen en met je licentie / activatie.
Kom....kom....Fred, uw klak vliegt weer een beetje naar alle kanten....

Zonder account zal je natuurlijk geen gegevens terug krijgen die er aan gekoppeld zijn.
Wat de activatie betreft, de Microsoft account heeft daar geen enkele invloed op.
En voor de rest heel wat méér problemen ???????? Tot nu toe nog nooit ondervonden. :wink:

Wanneer ik een herinstallatie doe, dan begin ik telkens vanaf NUL.
m.a.w. : Het eerste wat ik doe is ALLE partities verwijderen, om daarna terug aan te maken/indelen.
Daarna installeer ik steeds zonder Microsoft account of paswoord; diegene die het willen kunnen er nadien een ingeven of aanmaken. :wink:
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

26 apr 2024, 15:31

Charlie Maru schreef:
26 apr 2024, 15:13
.....

Wanneer ik een herinstallatie doe, dan begin ik telkens vanaf NUL.
m.a.w. : Het eerste wat ik doe is ALLE partities verwijderen, om daarna terug aan te maken/indelen.
Daarna installeer ik steeds zonder Microsoft account of paswoord; diegene die het willen kunnen er nadien een ingeven of aanmaken. :wink:
Zozo , en je hebt hiervoor nooit een licentie sleutel nodig. Je kan uiteraard illegaal installatie media op het internet terugvinden die noch om een licentiesleutel , zelfs niet om activatie vragen. En wat nog interessanter is , je kan zo een installatie disk of USB perfect zelf maken met tools die Microsoft zelf ter beschikking stelt ( oscdimg , dism ) ...

Installeer eens Windows 10 op een oude PC die Windows 7 of 8 heeft gedraaid ....

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

26 apr 2024, 16:30

Fred1950 schreef:
26 apr 2024, 15:31
Charlie Maru schreef:
26 apr 2024, 15:13
.....

Wanneer ik een herinstallatie doe, dan begin ik telkens vanaf NUL.
m.a.w. : Het eerste wat ik doe is ALLE partities verwijderen, om daarna terug aan te maken/indelen.
Daarna installeer ik steeds zonder Microsoft account of paswoord; diegene die het willen kunnen er nadien een ingeven of aanmaken. :wink:
Zozo , en je hebt hiervoor nooit een licentie sleutel nodig. Je kan uiteraard illegaal installatie media op het internet terugvinden die noch om een licentiesleutel , zelfs niet om activatie vragen. En wat nog interessanter is , je kan zo een installatie disk of USB perfect zelf maken met tools die Microsoft zelf ter beschikking stelt ( oscdimg , dism ) ...
Allez gij.......waarom illegale installatie media van het net gaan halen als je deze eigenlijk niet nodig hebt ?
En uw interessanter geval met de tools van Microsoft, dat is al in voege vanaf het begin van Windows10 onder de noemer "MediaCreationTool".

Fred, de Jos zijn probleem was gekoppeld aan een "digitale licentie".
Het gaat hier dus niet om eender welke andere vorm van licentie of bedrijfslicenties.
Ik heb het hier dan ook over digitale licentie nietwaar ?
_Jos_ schreef:
23 apr 2024, 11:07
Ik zie onder Activeringsstatus dat Windows is geactiveerd met een digitale licentie
Trouwens, 99% van de gebruikte toestellen in omloop voor privé gebruik zijn voorzien van een digitale licentie; er worden nog bitter weinig pc's zelf ineen gestoken waar je dan zelf nadien een licentie moet voor aankopen, het is den dag van vandaag het sop van de kool niet meer waard.
Fred1950 schreef:
26 apr 2024, 15:31
Installeer eens Windows 10 op een oude PC die Windows 7 of 8 heeft gedraaid ....
Wat is dat nu voor zever ????
We hebben het hier wel over een "HERINSTALLATIE", en niet over een upgrade.
Dus Win11 herinstalleren op een PC waar voordien ook Win11 op stond, of Win10 herinstalleren waar voordien ook Win10 op stond.

Trouwens, Win10 op een oude PC is (voor mij) geen enkel probleem hoor. :wink:
Ik heb er al op Win10 gezet waar voordien Vista op stond........alléén zijn/waren die oude knollen geen racepaarden en lopen ze wat op hun gemakske......
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier