Microsoft 365 - Word : pagineren ..

Vragen/antwoorden betreffende computer software.

Prutser
Lid geworden op: 30 aug 2004, 21:05
Locatie: N.W Brabant

15 apr 2023, 18:01

Hallo,

Ik zit meteen probleempje met 'pagineren' in Word (Microsoft 365).Ik ben een 'familieboek' aan het maken/schrijven en zit een beetje in de knoei met het pagineren of met de lay-out.
Het boek telt 5 delen. Elk deel heeft een titelblad met blanco keerzijde, gevolgd door een pagina met 'Deel I', Deel II' enz. eveneens met blanco keerzijde en vervolgens een inhoudstafel bij elk deel.
Elk deel heeft op die manier een 'intro' van drie pagina's (voor- en keerzijde).
Het is mijn bedoeling om die eerste 6 bladzijden niet te pagineren.
Het pagineren loopt dus pas vanaf de 7de bladzijde van elk deel.
Ter info: ik kan vrij goed overweg met Word, maar zo'n familieboek schrijf ik niet elke dag en is 'pagineren' dus ook eerder iets uitzonderlijk.
Wat doe ik precies ? (gebaseerd op wat zoekwerk op internet):
01. ik open (bvb) 'Deel I' van het boek en plaats mijn cursor in de linker-bovenhoek van pagina 2 (de keerzijde van het titelblad)
02. ik selecteer 'Invoegen' ... vervolgens 'Voettekst' ... en daarna 'Voettekst bewerken' ...
03. ik vink de optie 'Eerste pagina afwijkend' aan en kies 'Voettekst' en 'Voettekst bewerken' ... ga vervolgens naar 'Paginanummer' en duid mijn voorkeur aan ( rechts onder).
RESULTAAT: het titelblad draagt geen paginanummer (wat O.K. is) ... maar de paginering start al onmiddellijk op de keerzijde van het titelblad met het volgnummer 2... terwijl het mijn bedoeling is dat de paginering pas zou starten op blz. 7 (na de inhoudstafel) met volgnummer 1.

M.a.w. ik doe iets verkeerd ... en mogelijk is mijn stappenplan om te pagineren ook nog voor verbetering vatbaar. :oops:

Bijkomend vraagje : hoe doe ik het voor bvb. 'Deel II' (en de volgende delen) ?
Het 'scenario' voor de 'intro' van elk deel is identiek (= de eerste 6 blz. zonder paginanummer) en pas dan verder met het paginanummer (volgnummer van de laatste blz. van het vorige deel).

Tot zover mijn uitgebreide (hopelijk begrijpbare) uitleg hoe ik het doe ... echter met een ontoereikend resultaat.
Wie helpt mij evt. met een begrijpbaar stappenplan?

Alvast bedankt voor de hulp.
Willen is Kunnen

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

15 apr 2023, 18:19

Best lijkt mij om overal te ´pagineren´ (?)
Je moet dan ´pagina einde´ invoegen daar waar je een blanco pagina wil. Op de blanco pagina voeg je opnieuw het commando in.
Pagina nummers kan je instellen vanaf een bepaalde bladzijde.

TIP
Kies voorafgaandelijk je lettertype, je printer en alle kantlijn instellingen.

franç
Lid geworden op: 10 jul 2003, 12:34

16 apr 2023, 17:32

Prutser schreef:
15 apr 2023, 18:01
Wie helpt mij met een begrijpbaar stappenplan?
Opmerking vooraf: ik heb nu Word 2010 voor me, en wat ik schrijf is op die versie gebaseerd.
In Word 365 is de aanpak niet anders, maar mogelijk staan sommige opdrachten op een iets andere plaats.

1. Open een nieuw Worddocument, de cursor staat dan automatisch links-bovenaan op de eerste blz. (er is nog maar 1 blz).

2. Klik boven het lint op Invoegen en klik daarna in het lint (in de groep 'Pagina's') 6 keer op Pagina-einde. De cursor staat dan links-bovenaan op blz. 7 (maar de pagina's zijn nog niet genummerd).

3. Klik boven het lint op Indeling (in vroegere Wordversies 'Pagina-indeling' genoemd), klik daarna in het lint op Einde markeringen, en klik vervolgens onder 'Sectie-einden' op Doorlopend.

4. Klik boven het lint op Invoegen en klik daarna in het lint op Pagina-nummer --> Onderaan pagina --> Alleen nummer 2 (je mag ook een andere optie kiezen als je de nummering op een andere plaats wil). De cursor staat nu op blz. 7 vóór paginanummer 7.

5. Merk op dat het gedeelte van de pagina dat bestemd is voor de voettekst en paginanummering, is gemarkeerd met een stippellijn, en dat je rechts-onderaan ziet staan: Zelfde als vorige.

6. Bovenaan in het lint staat (in de groep 'Navigatie') de tekst Aan vorige koppelen geel gemarkeerd. Klik 1 keer op die tekst zodat de gele kleur verdwijnt. Merk op dat rechts-onderaan op blz. 7 de tekst "Zelfde als vorige" nu is verdwenen.

7. Wis onderaan op blz. 7 het paginanummer 7, laat de cursor daar staan (en zorg dat ook de stippellijn van de voettekstmarkering blijft staan), klik boven het lint op: Invoegen en in het lint op Paginanummer --> Opmaak paginanummers. Er verschijnt dan een klein venster.

8. Duid in dat venster onder Paginanummer aan: Beginnen bij en zorg dat rechts daarvan komt te staan: 1 . Klik dan op Ok.

9. Als nu onderaan blz. 7 op de plaats van de paginanummering niet het cijfer 1 staat, typ dat dan daar zelf in.

10. Scroll met het muiswieltje naar boven tot je bij paginanummer 6 komt en wis dat paginanummer.

11. Dubbelklik daarna (boven de stippellijn die de voettekst markeert) op een willekeurige plaats in het document.

12. Sla het document op onder een geschikte naam.

Je bent klaar: de eerste 6 pagina's van het document zijn nu niet genummerd en het paginanummer op blz. 7 is 1, zoals je wilde. De achtste pagina zal automatisch nummer 2 krijgen.

Wil je verderop in het document opnieuw ergens bij paginanummer 1 (of een ander paginanummer) beginnen, dan voeg je een sectie-einde in daar waar de nummering ophoudt, en ook een sectie-einde daar waar de blanco-nummering ophoudt en de nieuwe nummering begint. Je zorgt er dan ook weer voor dat de nummering van het eerste blanco blad en het eerste blad met nummering daarna, niet aan de vorige paginanummers gekoppeld blijven, en je zorgt ervoor dat het eerste blad daarna geen- of juist wel een nummer krijgt. Alles exact hetzelfde zoals hierboven beschreven.
Succes ermee! Laat a.u.b. weten of het is gelukt.

Prutser
Lid geworden op: 30 aug 2004, 21:05
Locatie: N.W Brabant

17 apr 2023, 19:48

Beste Franç(ois?),

Heel erg bedankt voor je super duidelijk stappenplan voor het pagineren.
Uw stappenplan ga ik zeker bewaren (want pagineren is nu wel iets dat ik niet elke dag nodig heb) :oops:
Maar het werkt pico bello ... en als IK het nu kan ... wel dan kan iedereen het :lol: :lol: :lol:

Nogmaals 1.000x DANK om mij hiermee te helpen (hopelijk zijn uw auteursrechten niet te hoog) :wink:

Vriendelijke groeten,
Willen is Kunnen

franç
Lid geworden op: 10 jul 2003, 12:34

18 apr 2023, 07:28

Prutser schreef:
17 apr 2023, 19:48
(hopelijk zijn uw auteursrechten niet te hoog) :wink:
Met je sympathieke reactie hierboven is die 'factuur' meer dan voldoende voldaan ;)