Beveiligde schijf formateren

Vragen/antwoorden betreffende computer software.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

20 jan 2023, 10:23

Is er hier iemand die een volle CD-RW heeft kunnen wissen en opnieuw volledig kunnen branden?

Zo ja, dan had ik graag geweten met welk programma, welke pc, welke besturing en wat er oorspronkelijk opstond?

Ben benieuwd :wink:

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

20 jan 2023, 10:54

voor mij is dat te lang geleden , dat kan ik me niet meer herinneren
maar ik deed indertijd véél met clone cd/dvd en met nero en aschampo

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

20 jan 2023, 11:33

Flurk schreef:
20 jan 2023, 09:52
Beste Fred1950,

Het was geen CD-RW maar een CD-R waarop ik de liedjes heb gebrand. Sorry voor de vergissing.
Het is ook niet de bedoeling deze CD-R te wissen, dat kan trouwens niet.

Mijn probleem ligt bij de DVD-RW's die waarschijnlijk door Windows 10 worden geblokkeerd zie
https://www.anymp4.com/nl/dvd/dvd-eraser.html
ze kunnen wel worden afgespeeld maar niet worden gewist.

Groetjes,

Probeer het eens op deze manier ( sorry voor de engelse versie , heb nog nooit een Nederlandstalige versie van Windows gebruikt ). Klik met de rechter muisknop op het icoon van je DVD speler / station om dat pop down scherm te zien verschijnen. Als het op die manier niet lukt vrees ik dat de CD/DVD schijf waardeloos geworden is. Probeer het ook eens met een andere DVD-RW of CD-RW schijf ( al dan niet leeg , beide moet lukken )


CD-R en DVD-R kan je niet wissen , dat staat ook vermeld in de link die je hierboven hebt gepost.


Untitled165.png
Untitled165.png (38.56 KiB) 531 keer bekeken

Flurk
Lid geworden op: 04 jan 2003, 18:17
Locatie: Roeselare

20 jan 2023, 17:42

Beste Fred1950,

Denk je nu echt dat ik alles wat je voorstelt al niet heb uitgeprobeerd?
Steeds kom ik op

Afbeelding

Proberen te wissen met CDBurnerXP geeft dit


Afbeelding

Iemand een oplossing?
HP Envy 700-209eb
2 TB 12 GB x64 processor - Intel i7-4770
Windows 10 - Firefox

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

20 jan 2023, 19:04

@Flurk die CDBurnerXP is toch duidelijk, de schijf IN je pc is Niet herschrijfbaar (DVD-ROM)
Je enige keus is : Uitwerpen 8O

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

20 jan 2023, 21:08

En ... Wegwerpen :) ( als ge alles wat erop staat niet meer nodig hebt )

ROM betekent " Read Only Memory" ( of "Read Only Media" )

Al bij al moet ge toch niet klagen over het verlies van één schijfje ... wat kost dat voor het ogenblik ? Minder dan een halve Euro per stuk : https://www.allekabels.be/dvd-en-cd/164 ... gKJF_D_BwE en ongeveer 1,3 Euro per stuk voor een herschrijfbare DVD https://www.mediamarkt.be/nl/product/_p ... lsrc=aw.ds

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

21 jan 2023, 08:24

Fred1950 schreef:
20 jan 2023, 21:08
En ... Wegwerpen :) ( als ge alles wat erop staat niet meer nodig hebt )
Das zeker da, kapot knippen en de vuilbak in.
Jongens toch....... :lol:
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

Flurk
Lid geworden op: 04 jan 2003, 18:17
Locatie: Roeselare

21 jan 2023, 09:34

Beste Forum,

Geloof het of niet, maar met een nieuwe DVD+RW (merk Philips - gisteren aangeschaft) krijg ik hetzelfde resultaat indien ik er wat op wil branden. Eveneens met een DVD-RW zelfde resultaat.

Afbeelding

Eigenaardig want branden op een CD-R (ook Philips) is geen probleem met CDBurnerXP.
Misschien gaat branden op een DVD-R wel, heb ik niet uitgeprobeerd. Ik zal mij ook geen zo'n DVD-R aanschaffen want die heb ik niet nodig.

Ik heb al begrepen dat niemand een oplossing kan aanbrengen, laten we de zaak afsluiten. Indien ik wat wil opslagen, dan doe ik het voortaan op een USB-stick.

De aangekochte DVD's zal ik wegschenken aan mijn buur, gezien ik ze toch nooit zal kunnen gebruiken.

Dank aan allen die zo vriendelijk waren om mij met raad en daad bij te staan.
Groetjes.
HP Envy 700-209eb
2 TB 12 GB x64 processor - Intel i7-4770
Windows 10 - Firefox

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

21 jan 2023, 10:33

het komt inderdaad voor dat sommige apparaten alléén + schijven of - schijven kunnen behandelen als het rw schijven zijn
komt niet door de brandersoftware

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

21 jan 2023, 10:50

Flurk schreef:
21 jan 2023, 09:34
Beste Forum,

Geloof het of niet, maar met een nieuwe DVD+RW (merk Philips - gisteren aangeschaft) krijg ik hetzelfde resultaat indien ik er wat op wil branden. Eveneens met een DVD-RW zelfde resultaat.

Afbeelding

Eigenaardig want branden op een CD-R (ook Philips) is geen probleem met CDBurnerXP.
Misschien gaat branden op een DVD-R wel, heb ik niet uitgeprobeerd. Ik zal mij ook geen zo'n DVD-R aanschaffen want die heb ik niet nodig.

......

Ge toont nu een beeld van een DVD-R , niet van een DVD-RW. !

En voor alle duidelijkheid : een CD-R of DVD-R kunt ge éénmalig schrijven ( tot die vol is ) , maar die kunt ge NOOIT wissen. Zelfs een lege CD-R of DVD-R kunt ge niet wissen , en als dat toch zou lukken , dan is die "beschreven" en daarna niet meer bruikbaar.

Een CD-RW en DVD-RW kunt ge wel wissen en hergebruiken tot die versleten is ....

Dus , als ge dan toch zo graag wist , koop dan uitsluitend CD-RW's of DVD-RW's aan 1,3 Euro per stuk :D
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 21 jan 2023, 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

21 jan 2023, 11:08

Ik blijf een beetje op m´n honger zitten.
Je brand putjes in 1 van de daarvoor gevoelige lagen, deze lees je dan later uit.
Is het nu zo dat voor een RW versie een ander materiaal gebruikt wordt waarbij de bestaande putjes ´verwijderd´ kunnen worden, als het ware weggebrand/weggesmolten?
Kan elke DVD brander dit?
Of zit er een trukje achter?

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

21 jan 2023, 11:17

E.T. schreef:
21 jan 2023, 11:08
Ik blijf een beetje op m´n honger zitten.
Je brand putjes in 1 van de daarvoor gevoelige lagen, deze lees je dan later uit.
Is het nu zo dat voor een RW versie een ander materiaal gebruikt wordt waarbij de bestaande putjes ´verwijderd´ kunnen worden, als het ware weggebrand/weggesmolten?
Kan elke DVD brander dit?
Of zit er een trukje achter?
Er wordt inderdaad een ander materiaal gebruikt. Bij het wissen worden als het ware de "putjes" nog wamer gemaakt waardoor die als het ware gaan "smelten" en met materiaal van errond opgevuld geraken ( om het wat plastisch voor te stellen ). Elke DVD brander "zou" dit moeten kunnen , maar heel wat oudere types kunnen dat niet aan , ook al afhankelijk van het merk van de schijfjes. De kleur van de beschrijfbare oppervlakte van het schijfje speelt zelfs soms een rol ...

drefacteur
Lid geworden op: 12 mar 2008, 13:42
Locatie: Zoersel

21 jan 2023, 17:40

Dag,

Als ge de DVD's dan toch aan uwe gebuur wilt geven,probeer dan eens op zijne computer.Gaat het wel,dan is er toch iets mis met uwen DVD brander.Is maar een gedacht zene. :-)

Groeten,

Dré
HP 24-g011nb All-in-One
Windows 10 Home 64-bit
Intel Core i5 6200U @ 2.30GHz
Totaal fysiek geheugen 8.00 GB