Het huis van mijn Vader ...

hier is plaats voor alle wereldreligies

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

24 jan 2013, 00:47

In het N.T zegt Jezus ergens dat het huis van Zijn Vader vele kamers heeft .

In het ingels ; "" In the house of My Father are many mansions "" .

Wat moeten we ons nu daarvan voorstellen . Die kamers of "" mansions "" waarover Jezus sprak zijn dat inderdaad kamers of vertrekken van het hemelse paradijs . De één al beter ingericht ( luxuees ) dan de ander ... ?

Kunnen we deze beschouwen als werelden, andere planeten, sferen of paralelle universums ... ??

Words to ponder . Of wordt deze vraag verder afgedaan als larie en apekool met gezegden van ( kwestie van de haarklievers hier voor te zijn ! ) in den aard van "" Als ge op de eerste plaats zit in de helle is het toch ook niet mis, vanwege al die missen ( deernes ) daar . :wink:

mvg-werewoef
AMEN en AUM

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

24 jan 2013, 07:03

werewoef schreef:In het N.T zegt Jezus ergens dat het huis van Zijn Vader vele kamers heeft .

In het ingels ; "" In the house of My Father are many mansions "" .

Wat moeten we ons nu daarvan voorstellen . Die kamers of "" mansions "" waarover Jezus sprak zijn dat inderdaad kamers of vertrekken van het hemelse paradijs . De één al beter ingericht ( luxuees ) dan de ander ... ?

Kunnen we deze beschouwen als werelden, andere planeten, sferen of paralelle universums ... ??
Je gaat dit weer te hoog zoeken WW. Jezus heeft het over het huis van zijn vader, en niet over een hemels paradijs. Als de joden het hadden over hun " Koninkrijk Gods " hadden ze het over het koninkrijk dat God hen had toegewezen. Na deze mislukking om dit Rijk weer onder joods messiaans bewind te brengen, is het Paulus die dit Rijk dan maar naar de hemel verplaatst heeft. Kijk maar eens na en geef me achteraf gelijk. En o ja, onze regering heeft ook ' vele Kamers ' hoor. Ze hebben er zelfs een kabinet en een kabinet-madam ( een kabinet-meneer noemen ze een kabinetchef :lol: )

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

24 jan 2013, 09:02

Werefoef schreef:In het N.T zegt Jezus ergens dat het huis van Zijn Vader vele kamers heeft .
Hiermee, zoals ik het zie, worden bewustzijns gebieden mee bedoeld. Deze wereld is er ook één van. Maar er zijn vele anderen waar het bewustzijn veel hoger is dan deze wereld. Eigenlijk is deze wereld, voor de huidige mens, een bakermat voor het ontstaan van zijn bewustzijn.
Alles is Één en die Éne is Alles.

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

24 jan 2013, 09:25

janx schreef:
Werefoef schreef:In het N.T zegt Jezus ergens dat het huis van Zijn Vader vele kamers heeft .
Hiermee, zoals ik het zie, worden bewustzijns gebieden mee bedoeld. Deze wereld is er ook één van. Maar er zijn vele anderen waar het bewustzijn veel hoger is dan deze wereld. Eigenlijk is deze wereld, voor de huidige mens, een bakermat voor het ontstaan van zijn bewustzijn.
8O

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

24 jan 2013, 12:20

Janks, met je gedachte van hogere bewustzijnswerelden of toestanden kan ik best leven hoor .

Wie zei er ook weer dat deze aarde ( wereld ? ) eigenlijk een brug is en dat je er geen huis op hoefde te bouwen .

Ben seffens eens benieuwd wat de bijbelexegese van het worldwideweb
b gaat zeggen, zie , maar eerst een goeie mok of koffiekan koffie ...

werewoef
AMEN en AUM

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

24 jan 2013, 15:12

talisman schreef: Jezus heeft het over het huis van zijn vader, en niet over een hemels paradijs.
Jezus zegt :' Mijn koninkrijk is niet van deze wereld', waarom het dus zoeken op aarde ?

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

24 jan 2013, 15:37

bluevelvet schreef:
talisman schreef: Jezus heeft het over het huis van zijn vader, en niet over een hemels paradijs.
Jezus zegt :' Mijn koninkrijk is niet van deze wereld', waarom het dus zoeken op aarde ?
Omdat hij hiermee wou zeggen dat zijn ' Rijk Gods ' niet in de wereld van Romeinen paste. Deze wereld van de Romeinen zou spoedig vergaan, zo hoopten ze en daarvoor had men een messias nodig. Hoeveel keer moet je dat nog uitleggen zeg !!

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

24 jan 2013, 16:42

talisman schreef:Omdat hij hiermee wou zeggen dat zijn ' Rijk Gods ' niet in de wereld van Romeinen paste. Deze wereld van de Romeinen zou spoedig vergaan, zo hoopten ze en daarvoor had men een messias nodig. Hoeveel keer moet je dat nog uitleggen zeg !!
Wat je zegt is wel een beetje tegenstrijdig denk ik. Die nodige messias is dan toch gewenst om het van de Romeinen over te nemen. En dat is toch, meen ik, op aarde. Misschien is hier toch wel een rijk ( **) bedoeld die niet van deze aarde is in die uitspraak van Jezus. En als je er vanuit gaat dat Jezus helemaal niet heeft bestaan dan is geheel die uitspraak ook nog tegenstrijdig als hiermee een regering overname mee wordt bedoeld is mijn gedachte.

(**)Hiermee, zoals ik het zie, worden bewustzijns gebieden mee bedoeld. Deze wereld is er ook één van. Maar er zijn vele anderen waar het bewustzijn veel hoger is dan deze wereld. Eigenlijk is deze wereld, voor de huidige mens, een bakermat voor het ontstaan van zijn bewustzijn.
Alles is Één en die Éne is Alles.

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

24 jan 2013, 18:16

janx schreef:
talisman schreef:Omdat hij hiermee wou zeggen dat zijn ' Rijk Gods ' niet in de wereld van Romeinen paste. Deze wereld van de Romeinen zou spoedig vergaan, zo hoopten ze en daarvoor had men een messias nodig. Hoeveel keer moet je dat nog uitleggen zeg !!
Wat je zegt is wel een beetje tegenstrijdig denk ik. Die nodige messias is dan toch gewenst om het van de Romeinen over te nemen. En dat is toch, meen ik, op aarde.
Ja natuurlijk, wat dacht je ? En waar zit hier een tegenstrijdigheid ? In jouw denken ?
Misschien is hier toch wel een rijk ( **) bedoeld die niet van deze aarde is in die uitspraak van Jezus.
En waarom denk je dat ? Was hij een messias of niet ? Weet je niet wat de joden verstonden onder messias ?
En als je er vanuit gaat dat Jezus helemaal niet heeft bestaan dan is geheel die uitspraak ook nog tegenstrijdig als hiermee een regering overname mee wordt bedoeld is mijn gedachte.
Ik ga daar niet van uit. Jij wel ?
(**)Hiermee, zoals ik het zie, worden bewustzijns gebieden mee bedoeld. Deze wereld is er ook één van. Maar er zijn vele anderen waar het bewustzijn veel hoger is dan deze wereld. Eigenlijk is deze wereld, voor de huidige mens, een bakermat voor het ontstaan van zijn bewustzijn.
Dat is misschien wat Paulus voor ogen had, maar niet Jezus de nazoreër, en die heeft wél bestaan. Die van Paulus enkel in zijn hoofd.

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

25 jan 2013, 00:40

Even terug ;
BV geeft Jezus zegt :' Mijn koninkrijk is niet van deze wereld', waarom het dus zoeken op aarde ?

Hieruit blijkt dus dat het niet aangaande deze wereld betreft.

talisman:Omdat hij hiermee wou zeggen dat zijn ' Rijk Gods ' niet in de wereld van Romeinen paste. Deze wereld van de Romeinen zou spoedig vergaan, zo hoopten ze en daarvoor had men een messias nodig.

janx;
Wat je zegt is wel een beetje tegenstrijdig denk ik. Die nodige messias is dan toch gewenst om het van de Romeinen over te nemen. En dat is toch, meen ik, op aarde.

talisman; Ja natuurlijk, wat dacht je ? En waar zit hier een tegenstrijdigheid ? In jouw denken ?

janx; Omdat ik er uit opmaak dat jij er vanuit gaat dat het een wereldse leiderschap zou betreffen ( zo ook het toenmalige joodse volk denk ik )

Ik denk eerder, wat uit de tekst van jezus blijkt, dat het niet om een wereldse machtsgreep ging.
janx schreef:En als je er vanuit gaat dat Jezus helemaal niet heeft bestaan"{......]
talisman schreef:Ik ga daar niet van uit. Jij wel ?
Ik ga daar ook niet vanuit.
Alles is Één en die Éne is Alles.

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

25 jan 2013, 08:31

janx schreef:Even terug ;
BV geeft Jezus zegt :' Mijn koninkrijk is niet van deze wereld', waarom het dus zoeken op aarde ?

Hieruit blijkt dus dat het niet aangaande deze wereld betreft.

Ik denk eerder, wat uit de tekst van jezus blijkt, dat het niet om een wereldse machtsgreep ging.
Ik ging er van uit dat BV een citaat gebruikte, maar blijkt toch niet zo te zijn.
Wat staat er bij Johannes 18: 36

'Jezus antwoordde: ‘Mijn koningschap hoort niet bij deze wereld. Als mijn koningschap bij deze wereld hoorde, zouden mijn dienaren wel gevochten hebben om te voorkomen dat ik aan de Joden werd uitgeleverd. Maar mijn koninkrijk is niet van hier.’

" hoort niet BIJ DEZE wereld " en niet ; VAN deze wereld. Er staat ook niet "AARDE."
Zo zie je maar.
Je moet eens de vier evangelisten natrekken op het woord ' Koninkrijk ' en zien in welke context dit staat.

:wink:

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

25 jan 2013, 11:35

Ik heb het boek dat ik nog bezit even na gekeken en de tekst staat hier een ietsjes anders talisman.

ik heb de vertaling:
....Doorlast van

HOOG-MOGENDE HEEREN STATENGENERAAL
DER VEREENIGDE NEDERLANDEN
en volgens het besluit van
DE SYNODE NATIONAAL
gehouden te Dordrecht in de jaren 1618 en 1619
uit de oorspronkelijke talen in onze NEDERLANDSCHE TAAL GETROUWELIJK OVERGEZET.

Johannes 18:36
Jezus antwoorde: Mijn Koninkrijk is niet van deze wereld. Indien Mijn Koninkrijk van deze wereld ware, zo zouden Mijn dienaren gestreden hebben, opdat Ik den joden niet ware overgeleverd; Maar nu is Mijn koninkrijk niet van hier.

Hier staat dus: Maar nu is Mijn koninkrijk niet van hier.

jij schreef: Maar mijn koninkrijk is niet van hier.’

het verschil betreft twee woordjes, te weten: "nu is".

Misschien vind je dit een geneuzel, maar ja, het geeft mogelijk wel een andere invulling.
Alles is Één en die Éne is Alles.

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

25 jan 2013, 13:01

janx, je bent mij voor, ik wilde net de zelfde tekst uit de Statenvertaling aanhalen. Talisman neemt de nieuwste bijbelvertaling maar die laat te wensen over.
De Statenvertaling en ook de James King, zijn rechtstreeks vertaald uit de grondtalen Grieks en Hebreeuws en zijn de meest betrouwbare.

Het koninkrijk waar Jezus over sprak heeft niets te zien met de Romeinse overheersing van toen. Ten andere in zijn voorbeeld om te bidden tot God, "Het onze Vader" zegt hij : Uw Rijk kome, Uw wil geschiedde ......
Het was dus niet 'nu', het moe(s)t nog komen en het zal niet werelds zijn. Daar verwijzen andere teksten naar.

Om een tekst beter te begrijpen is het heel nuttig andere verzen op te zoeken die er kunnen verband mee houden.
Jezus zegt in Johannes 8 : 23 (in de tempel tot de Joden)
Gij lieden zijt van beneden, Ik ben van boven; gij zijt uit deze wereld, Ik ben niet uit deze wereld. Duidelijk aantonent dat de mens aards en werelds is en Jezus geestelijk en hemels. Hoofdstuk 17 heeft het herhaaldelijk over 'de wereld'. Daar komt duidelijk naar voren dat Jezus niet werelds is en ook niet aasde op een werelds koningschap.

Nog een opmerking is dat er in het vers sprake is van dienaren die voor hem zouden gestreden hebben. Het gaat hier niet over een groepje apostelen. Toen Jezus gearresteerd werd in de hof van Gethsémané, en een apostel het zwaard op nam zei Jezus dat hij indien hij wou, een beroep kon doen op meer dan twaalf legioen engelen om hem te verdedigen. Mattheus 26:53

Toen Jezus beproefd werd door de duivel om een akte van aanbidding te doen bood de duivel alle koninkrijken van de wereld aan Jezus aan. Hoe zou Jezus een koningschap van de duivel kunnen aanvaarden ? De duivel was er ook van overtuigd dat engelen hem zouden op hun handen dragen om zijn voet niet te stoten aan een steen. (Matt.hoofdstuk 4)

Met dienaren verwees Jezus naar de engelen.
Laatst gewijzigd door bluevelvet op 25 jan 2013, 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

25 jan 2013, 13:04

janx schreef:Ik heb het boek dat ik nog bezit even na gekeken en de tekst staat hier een ietsjes anders talisman.

ik heb de vertaling:
....Doorlast van

HOOG-MOGENDE HEEREN STATENGENERAAL
DER VEREENIGDE NEDERLANDEN
en volgens het besluit van
DE SYNODE NATIONAAL
gehouden te Dordrecht in de jaren 1618 en 1619
uit de oorspronkelijke talen in onze NEDERLANDSCHE TAAL GETROUWELIJK OVERGEZET.

Johannes 18:36
Jezus antwoorde: Mijn Koninkrijk is niet van deze wereld. Indien Mijn Koninkrijk van deze wereld ware, zo zouden Mijn dienaren gestreden hebben, opdat Ik den joden niet ware overgeleverd; Maar nu is Mijn koninkrijk niet van hier.

Hier staat dus: Maar nu is Mijn koninkrijk niet van hier.

jij schreef: Maar mijn koninkrijk is niet van hier.’

het verschil betreft twee woordjes, te weten: "nu is".

Misschien vind je dit een geneuzel, maar ja, het geeft mogelijk wel een andere invulling.
Let eens op de datum van deze uitgave !!

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

25 jan 2013, 14:38

Maar beste talisman alles wat je uit de oudheid haalt is verjaard en dat kun je enkel maar met je hedendaagse kennis bekijken en beoordelen. Maar op zich is dat geen garantie voor de juistheid. We hebben nu eenmaal geen ooggetuigen die het werkelijke verhaal kan vertellen. Het is en blijft wat je er zelf van kan maken, met behulp van je opgedane kennis, ervaringen en eigen innerlijke gevoel hoe alles te plaatsen is mijn gedachte hierover.
Maar los hiervan, ik heb al mijn bijbels naar de prullebak laten verhuizen behalve mijn 'Rembrandt Bijbel' wegens de tekeningen die er in staan. Dus daar zal ik het mee moeten doen als ik iets wil na trekken.
Alles is Één en die Éne is Alles.