Jezus heeft nooit bestaan

hier is plaats voor alle wereldreligies

dirkbali
Lid geworden op: 12 jul 2010, 12:09
Locatie: Indonesie

10 feb 2012, 14:57

Enkel in de Bijbel wordt Jezus vermeld. Geen enkele auteur uit de tijd waarin hij verondersteld werd geleefd te hebben schrijft over hem.

Er bestaan geen brieven of dagboeken over Jezus, geen christelijke, geen Joodse, geen Griekse, en geen Romeinse brieven of dagboeken. Niemand schreef over Jezus toen hij nog leefde.

Denk even wat die man verondersteld werd gedaan te hebben : toespraken tot duizenden mensen, mirakels, zelfs een dode terug levend gemaakt, en niemand schreef dit op toen Jezus nog leefde.

Hij werd verondersteld in een triomfantelijke processie Jeruzalem te zijn binnengekomen en niemand schreef daar over. Geen boek, geen dagboek, geen graffiti, niets.

Er bestaat ook geen enkele beschrijving van hoe de man er uit zou gezien hebben. Is dat niet vreemd ? Had hij geen enkel opvallend fysisch kenmerk ?

Enkel de Bijbel, en een tijdens de middeleeuwen vervalst geschrift van Flavius Josephus, een Jood die een Romeinse naam aangenomen had en Romeins staatsburger werd, spreekt over Jezus, en dan nog generaties NA zijn dood, geen tijdsgetuigen dus.

Geen enkele Jood, en ten tijde van Christus waren er veel intellectuele Joden die boeken schreven, vermeldt Christus.

Zelfs de meest beroemde Jood uit die tijd, Philo, die in Jeruzalem woonde en de intocht van Jezus dus zou moeten gezien hebben, schrijft er niets over. Deze filosoof moet de moord op de onschuldige kinderen door koning Herodes meegemaakt hebben, maar ook daar schrijft hij niets over. Je zou denken dat er over zo’n verschrikkelijke gebeurtenis – indien het echt gebeurd is – toch wel geschreven zou worden door de schrijvers van die tijd, maar neen, geen woord.

Er leefden 42 schrijvers die leefden en werkten in de periode dat Jezus verondersteld werd geleefd te hebben en geen enkele vermeldt hem.

Er waren wel een aantal Jezussen die echt bestaan hebben. De naam Jezus was toen onder de Joden een veel voorkomende naam, zoals in deze tijd Piet of Jan.

In de geschriften van Josephus vinden wij een een aantal Jezussen.
Een daarvan was Jezus, de zoon van Sapphias, de stichter van een bende oproerkraaiers, een andere was Jezus, een leider van een dievenbende wiens bendeleden gingen lopen wanneer zij hoorden dat hij aangehouden was, nog een andere Jezus was een geestelijk gestoorde die zeven jaar lang door Jeruzalem liep roepend “Wee, wee, Jeruzalem!" en die veel werd afgerammeld maar zich niet verzette en uiteindelijk door een steen geveld werd tijdens het beleg van Jeruzalem.

De volkstelling onder keizer Augustus heeft nooit plaatsgegrepen, want geen enkele Romeinse bron vermeldt dit feit. Nochtans is de tijd van Augustus goed gedocumenteerd, door zeer veel schrijvers uit die tijd.

Geen enkele Jood moest naar de stad van zijn voorvaderen reizen om geteld te worden, zodat de niet-bestaande Jozef en de niet-bestaande Maria nooit van Nazareth naar Bethlehem gegaan zijn.

Jezus heeft dus nooit bestaan.

Ik versta het gevoel dat mensen hebben dat het soms allemaal teveel wordt. Ze hunkeren naar een opperwezen dat mits het juiste ritueel, het mooie kaarsje, het smekend gebed, hun zal helpen in nood.

Het is verstaanbaar, maar totaal nutteloos om te bidden. Het is tijd dat we volwassen worden. Er is geen magische vriend, enkel wij zijn er.

We zijn niet perfect, we zijn niet almachtig, maar we hebben intelligentie.

Ik weet wat het is om te geloven. Iedereen in je omgeving gelooft hetzelfde, en wie een geloofspunt in vraag stelt wordt al snel gecorrigeerd door een geloofsgenoot, ja zelfs gereïnforceerd door peer pressure zodat je bang wordt om uitgestoten te worden uit de veilige kudde schapen.

Pas later begreep ik dat de vergelijking met schapen gevaarlijk is, omdat de goede herder zijn schapen bewaakt om ze eerst te ontdoen van hun wol en ze daarna op te peuzelen. Een onbetrouwbare herder dus, eerder een wrede bewaker met slechte bedoelingen

En vrije wil ? Een optelsom van genetica, opvoeding, sociale druk, marketing en wat je vanochtend hebt gegeten.

En al die argumenten over God die de mens een vrije wil heeft gegeven ? In principe kan ik soep met alfabetvermicelli naar binnen slurpen en dan betere argumenten uitschijten dan al die verdedigers van de vrije wil bij elkaar, maar dan wordt dit een boek en geen artikel.
Gast

13 feb 2012, 12:42

dirkbali schreef:Enkel in de Bijbel wordt Jezus vermeld. Geen enkele auteur uit de tijd waarin hij verondersteld werd geleefd te hebben schrijft over hem.

Er bestaan geen brieven of dagboeken over Jezus, geen christelijke, geen Joodse, geen Griekse, en geen Romeinse brieven of dagboeken. Niemand schreef over Jezus toen hij nog leefde.
Juist.
Denk even wat die man verondersteld werd gedaan te hebben : toespraken tot duizenden mensen, mirakels, zelfs een dode terug levend gemaakt, en niemand schreef dit op toen Jezus nog leefde.
Omdat hij dat nooit gedaan heeft terwijl hij nog leefde.
Hij werd verondersteld in een triomfantelijke processie Jeruzalem te zijn binnengekomen en niemand schreef daar over. Geen boek, geen dagboek, geen graffiti, niets.
Gebeurde wel meer dat er een ' Messias ' zijn intrede maakte. Kranten bestonden toen nog niet.
Er bestaat ook geen enkele beschrijving van hoe de man er uit zou gezien hebben. Is dat niet vreemd ? Had hij geen enkel opvallend fysisch kenmerk ?
Niks vreemds aan.
Enkel de Bijbel, en een tijdens de middeleeuwen vervalst geschrift van Flavius Josephus, een Jood die een Romeinse naam aangenomen had en Romeins staatsburger werd, spreekt over Jezus, en dan nog generaties NA zijn dood, geen tijdsgetuigen dus.
En dan nog de vraag over welke Jezus hij het had.
Geen enkele Jood, en ten tijde van Christus waren er veel intellectuele Joden die boeken schreven, vermeldt Christus.
Weten we niet. Er zijn heel wat geschriften teloor gegaan na de val van Jeruzalem en tijdens de laatste opstand in 120 n.C. Wat de latere leer van het christendom in de weg stond werd dan ook nog eens vernietigd. Denk maar aan de bib. van Alexandrië.
Zelfs de meest beroemde Jood uit die tijd, Philo, die in Jeruzalem woonde en de intocht van Jezus dus zou moeten gezien hebben, schrijft er niets over.
Misschien omdat hij niet in Jeruzalem woonde, maar in Egypte ?http://nl.wikipedia.org/wiki/Philo_van_Alexandri%C3%AB
Deze filosoof moet de moord op de onschuldige kinderen door koning Herodes meegemaakt hebben, maar ook daar schrijft hij niets over.
Je zou denken dat er over zo’n verschrikkelijke gebeurtenis – indien het echt gebeurd is – toch wel geschreven zou worden door de schrijvers van die tijd, maar neen, geen woord.
Omdat dit nooit heeft plaats gevonden. Dat weet ondertussen reeds elke leek.
Er leefden 42 schrijvers die leefden en werkten in de periode dat Jezus verondersteld werd geleefd te hebben en geen enkele vermeldt hem.
42 ? Ik dacht dat het er meer waren.
Er waren wel een aantal Jezussen die echt bestaan hebben. De naam Jezus was toen onder de Joden een veel voorkomende naam, zoals in deze tijd Piet of Jan.
O ja ? Nieuw op Sen.net zeker ?
In de geschriften van Josephus vinden wij een een aantal Jezussen.
Een daarvan was Jezus, de zoon van Sapphias, de stichter van een bende oproerkraaiers, een andere was Jezus, een leider van een dievenbende wiens bendeleden gingen lopen wanneer zij hoorden dat hij aangehouden was,
He kijk, dan toch enkele kandidaten. En moest g' nie weten, zeloten en sicarii noemden de Romeinen toen oproerkraaiers en misdadigers. Weten ze hier al een tijdje op Sen.net.
nog een andere Jezus was een geestelijk gestoorde die zeven jaar lang door Jeruzalem liep roepend “Wee, wee, Jeruzalem!" en die veel werd afgerammeld maar zich niet verzette en uiteindelijk door een steen geveld werd tijdens het beleg van Jeruzalem.
Het O.T. staat bol van zulke zweefkezen. Nog niet opgevallen ?
De volkstelling onder keizer Augustus heeft nooit plaatsgegrepen, want geen enkele Romeinse bron vermeldt dit feit. Nochtans is de tijd van Augustus goed gedocumenteerd, door zeer veel schrijvers uit die tijd.
Misschien ben jij het die niet zo goed gedocumenteerd bent. Wat dacht je hier van ? : http://nl.wikipedia.org/wiki/Coponius
Geen enkele Jood moest naar de stad van zijn voorvaderen reizen om geteld te worden, zodat de niet-bestaande Jozef en de niet-bestaande Maria nooit van Nazareth naar Bethlehem gegaan zijn.
1 - Het ging hem niet om een volkstelling, maar een registratie van bezitters van onroerende goederen in Judea.
2 - En moest je het nog steeds niet weten; men heeft de ossuaria van maria en Jozef zelfs reeds gevonden in 1980. Is hier ook op dit forum te lezen.
Jezus heeft dus nooit bestaan.
Jezus heeft dus wél bestaan. Maar niet de versie die je kan lezen in het N.T.

]

dhr.antoon
Lid geworden op: 24 mei 2007, 19:55

14 feb 2012, 07:51

Een groot deel van dit betoog is weerlegd dor oa de dodezeerollen
Geloven dat Jezus niet bestaan heeft of in een geheel ander perspectief
dan in de schrift vermeld getuigd van weinig kennis.
zelf studeren en een mening vormen is beter dan op broodschrijvers, theologen kwakzalvers en zgn. wetenschappers af te gaan.
Gast

14 feb 2012, 08:29

dhr.antoon schreef:Een groot deel van dit betoog is weerlegd dor oa de dodezeerollen
Geloven dat Jezus niet bestaan heeft of in een geheel ander perspectief
dan in de schrift vermeld getuigd van weinig kennis.
Blijkt uit deze post dat je de inhoud van de Dode Zee rollen ook niet kent. Vertel me eens waar er enig sprake is van ene Jezus in deze rollen ??
Gast

14 feb 2012, 12:07

Het Laatste Nieuws en de VRT bestond nog niet,vandaar niks. :P :P

dhr.antoon
Lid geworden op: 24 mei 2007, 19:55

14 feb 2012, 13:01

Ik zal het hele zaakje afwerken deel voor deel
Buitenbijbelse bronnen zijn schaars maar ze zijn er wel, ook buiten flavius om.
Er is verder geen sluitend bewijs dat er iets toegevoegd is aan het boek, ik heb het boek zelf ook de gewraakte passage geeft een klen beetje het karakter van flavius als schrijver weer, flavius verwoord de mening van veel mensen zonder er een waardeoordeel aan toe te voegen.
Helaas voor ons gaat hij er dus niet diep opin.

Dat er niet veel geschreven is verder is niet verwonderlijk de christenen waren een kleine minderheid en er waren meer mensen die zich als de Messias opwierpen, verder sloot de Christen gemeenschap niet aan, aan het Hellenistisch denkbeeld van moed kracht en niet praten over zwakte en vrouwen negeren, toenmalige schrijvers zouden een misselijk gevoel krijgen om er diep op in te gaan

Ook een reden kan zijn dat er veel historisch materiaal vernietigd is door branden oorlogen en andere rampen, brand preventie stond nog in de kinderschoenen
Over de rollen zal ik het nog hebben
zelf studeren en een mening vormen is beter dan op broodschrijvers, theologen kwakzalvers en zgn. wetenschappers af te gaan.
Gast

14 feb 2012, 13:34

dhr.antoon schreef:Ik zal het hele zaakje afwerken deel voor deel
Buitenbijbelse bronnen zijn schaars maar ze zijn er wel, ook buiten flavius om.
En wat schreef Flavius hierover ? En wat zijn deze ' buitenbijbelse bronnen ' ?
Er is verder geen sluitend bewijs dat er iets toegevoegd is aan het boek, ik heb het boek zelf ook de gewraakte passage geeft een klen beetje het karakter van flavius als schrijver weer, flavius verwoord de mening van veel mensen zonder er een waardeoordeel aan toe te voegen.
Helaas voor ons gaat hij er dus niet diep op in.
Nogmaals : Wat schreef Flavius hierover ? En vanwaar de bewering dat er aan de teksten van Josephus niet geknoeid is ? Wetenschappers zijn er anders wel over eens dat er aan geknoeid is, maar dat past natuurlijk niet in jou sprookje.
Dat er niet veel geschreven is verder is niet verwonderlijk de christenen waren een kleine minderheid en er waren meer mensen die zich als de Messias opwierpen,
Dat is dan weer een open deur intrappen.
verder sloot de Christen gemeenschap niet aan, aan het Hellenistisch denkbeeld van moed kracht en niet praten over zwakte en vrouwen negeren, toenmalige schrijvers zouden een misselijk gevoel krijgen om er diep op in te gaan
Het N.T. staat bol van Hellenistisch gedachtengoed. Moet je maar eens wat ' buitenbijbelse lektuur ' op naslaan, maar dat is in jou sekte verboden niet ?
Ook een reden kan zijn dat er veel historisch materiaal vernietigd is door branden oorlogen en andere rampen, brand preventie stond nog in de kinderschoenen
Grappig.
Over de rollen zal ik het nog hebben
Niks gevonden tot nu toe ? Over naar de ' ouderen '. ( je kan ook weer een tijdje wegblijven tot dit is ondersneeuwt he. )

dhr.antoon
Lid geworden op: 24 mei 2007, 19:55

14 feb 2012, 15:08

Wat betreft de dodezeerollen daarin worden een reeks sluitende profetieën vermeld die uitgekomen zijn, je kan rustig zeggen Dat Jezus daarin vermeld is men noemt het het 5e evangelie
Voor die tijd was er behoorlijk wat twijfel wat betreft de authenticiteit, ook vanwege de profetieën maar dat is rechtgezet.
De rollen geven het complete boek Jesaja weer, precies zoals de daarna oudste manuscripten waar zomaar 1000 jaar tussen zat.

Hierbij moet men bedenken dat de ouderdom van de Jesajarol voor de gewone tijdtelling is, voordat er sprake was van een Jezus.
Uiteraard moet je het wel willen zien vooroordeel opzij zetten en erop studeren

Nogmaals : Wat schreef Flavius hierover ? En vanwaar de bewering dat er aan de teksten van Josephus niet geknoeid is ? Wetenschappers zijn er anders wel over eens dat er aan geknoeid is, maar dat past natuurlijk niet in jou sprookje.
Geleerden hebben het wel meer mis, argument van weinig waarde
zelf studeren en een mening vormen is beter dan op broodschrijvers, theologen kwakzalvers en zgn. wetenschappers af te gaan.
Gast

14 feb 2012, 16:11

dhr.antoon schreef:Wat betreft de dodezeerollen daarin worden een reeks sluitende profetieën vermeld die uitgekomen zijn, je kan rustig zeggen Dat Jezus daarin vermeld is men noemt het het 5e evangelie
Voor die tijd was er behoorlijk wat twijfel wat betreft de authenticiteit, ook vanwege de profetieën maar dat is rechtgezet.
De rollen geven het complete boek Jesaja weer, precies zoals de daarna oudste manuscripten waar zomaar 1000 jaar tussen zat.

Hierbij moet men bedenken dat de ouderdom van de Jesajarol voor de gewone tijdtelling is, voordat er sprake was van een Jezus.
Uiteraard moet je het wel willen zien vooroordeel opzij zetten en erop studeren
O, bedoel je boek Jesaja ? Maar vriend toch, daar is enkel sprake van een messias, maar in de verste verte niet van de komst van Jezus he. Zelfde boek Jesaja dat men al kon lezen in de Tenach. Weet je nog steeds niet wat ' messias ' betekend ?
Als dat alles is wat je kan verzinnen, is het duidelijk dat er van Jezus totaaaaaaaaaal geen sprake is in de Dode Zee rollen. Tjonge, vanuit welke desolate streek kom jij zeg !

Maar nu dwaal je toch wel een beetje af hoor. Als je nederlands kan lezen zou je moeten merken dat ik net het bestaan van ene historische Jezus zeker niet tegenspreek. Echter is het niet de geschiedenis van deze Jezus die je in het Grote Boek kan lezen. Maar ach, laa-maa-zitte, je kan dit toch allang niet meer volgen. Indien dit zo was, kwam je nu niet af met zulke onzin.
Geleerden hebben het wel meer mis, argument van weinig waarde
En dat was dus de kers op de taart . Ben jij toch een grapjas joh !

dhr.antoon
Lid geworden op: 24 mei 2007, 19:55

14 feb 2012, 16:30

hier kan je kort op reageren wat je zegt is je mening, en die respecteer ik verder.
Ik ga er ook geen woordspelletje van maken maar ik hou het lieven bij onderzoekers en uitleggers die tenminste elemaintaire bijbel kennis bezitten, zonder poespas of hersenspinsels en die logische gevolgtrekkingen maken die meestal blijken te kloppen.

Ik weet dat je een historische Jezus niet tegenspreekt, heb ik dat dan ooit gezegt, wat je wel doet is er een draai aan geven, die gewoon niet klopt
verder doe je het af met op de man spelen dus zwaktebod zoveel.
Als jij werkelijk bekend ben met de inhoud van de bijbel zou je inzien dat je maar raak kletst.
Laatst gewijzigd door dhr.antoon op 14 feb 2012, 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.
zelf studeren en een mening vormen is beter dan op broodschrijvers, theologen kwakzalvers en zgn. wetenschappers af te gaan.
Gast

14 feb 2012, 16:35

dhr.antoon schreef:hier kan je kort op reageren wat je zegt is je mening, en die respecteer ik verder.
Ik ga er ook geen woordspelletje van maken maar ik hou het lieven bij onderzoekers en uitleggers die tenminste elemaintaire bijbel kennis bezitten, zonder poespas of hersenspinsels en die logische gevolgtrekkingen maken die meestal blijken te kloppen.
Welke onderzoekers ? Welke uitleggers ? Die van je sekte ? Ach man, ga beter wat belletjetrek doen dan hier wat uit je nek te komen kletsen. Nog steeds géén antwoord op mijn vraag waar ergens in de Dode Zee rollen sprake is van Jezus. Niet dus. Sta je hier voor de 101ste keer voor aap. Je zal het nooit leren.

dhr.antoon
Lid geworden op: 24 mei 2007, 19:55

14 feb 2012, 16:44

Welke onderzoekers ? Welke uitleggers ? Die van je sekte ? Ach man, ga beter wat belletjetrek doen dan hier wat uit je nek te komen kletsen. Nog steeds géén antwoord op mijn vraag waar ergens in de Dode Zee rollen sprake is van Jezus. Niet dus. Sta je hier voor de 101ste keer voor aap. Je zal het nooit leren.
ja als jij appels voor peren aanziet, dan blijf je achterlopen, dit is mijn laatste woord, je komt niet verder dan loos geschreeuw de allerbeste groeten
zelf studeren en een mening vormen is beter dan op broodschrijvers, theologen kwakzalvers en zgn. wetenschappers af te gaan.
Gast

14 feb 2012, 16:56

dhr.antoon schreef:
Welke onderzoekers ? Welke uitleggers ? Die van je sekte ? Ach man, ga beter wat belletjetrek doen dan hier wat uit je nek te komen kletsen. Nog steeds géén antwoord op mijn vraag waar ergens in de Dode Zee rollen sprake is van Jezus. Niet dus. Sta je hier voor de 101ste keer voor aap. Je zal het nooit leren.
ja als jij appels voor peren aanziet, dan blijf je achterlopen, dit is mijn laatste woord, je komt niet verder dan loos geschreeuw de allerbeste groeten
Geen Jezus te vinden dus. Wist ik al ja-ren m'n beste. Schreeuwen doe jij, en dan nog inhoudsloos. Probeer eens een ander forum. ( en zeker niet FT, want daar heb je al een bolwassing gehad en zien ze je niet graag komen )
Gast

15 feb 2012, 14:12

We zijn Toontje weer kwijt voor een tijd. Had ik het niet gedacht ?

Mysterie Man
Lid geworden op: 30 sep 2009, 09:56

15 feb 2012, 17:30

talisman schreef:We zijn Toontje weer kwijt voor een tijd. Had ik het niet gedacht ?
:wink: Hey Talisman, nog steeds op de ongelovigen inhakkend als een volleerd kruisvaarder :wink:

'k Denk wel dat je dit keer gelijk had: er staat in de Dode Zeerollen volgens mij niks over Jezus. Het zijn dan ook voorchristelijke geschriften.
Het leven is één groot feest, maar we moeten wel ZELF de slingers ophangen.