Er komen steeds minder atheisten en steeds meer gelovigen

hier is plaats voor alle wereldreligies

wayti
Lid geworden op: 06 aug 2008, 23:25
Locatie: Antwerpen

26 dec 2011, 20:59

Ondanks het op dit forum niet direct te merken is:

Is blijkbaar de Islam niet langer de snelst groeiende godsdienst
Er komen ook steeds minder atheïsten in de wereld, christendom (en vooral katholieke kerk) groeit snelstNiet de islam, maar wel het christendom groeit wereldwijd sneller dan alle andere godsdiensten. Dat blijkt uit een rapport van de International Bulletin of Missionary Research (IBMR). Elke dag zouden er wereldwijd 83.000 christenen bijkomen. Het aantal mensen dat zich niet wil binden aan een religieuze overtuiging neemt iedere dag met duizend af.

Uit het "Status of Global Mission 2012" blijkt dat de islam op twee staat qua zieltjesgewin: 79.000 nieuwe aanhangers per dag en daarmee zijn er bijna 1,8 miljard moslims in de wereld. 2,3 miljard aardbewoners noemen zichzelf christen.

Jodendom bijna opnieuw op niveau voor nazi's
Ook het jodendom groeit dagelijks met 250 zielen. In 1970 waren er nog 11 miljoen joden in de wereld, vandaag zijn het er 15 miljoen en daarmee heeft de godsdienst na meer dan 70 jaar weer bijna het niveau bereikt van voor de Holocaust.

Hindoes
Met ruim 950 miljoen aanhangers is het hindoeïsme de derde godsdienst in de wereld. Er komen dagelijks 37.000 hindoes bij, vooral in India. Wereldwijd noemen 658 miljoen mensen zich niet-religieus of agnost en 138 miljoen atheïst. Dat aantal neemt dagelijks af met een duizendtal volgens het rapport.

Met bekeringen heeft het volgens de Amerikaanse studie overigens niet echt te maken: het geboortecijfer bepaalt de groei van de verschillende godsdiensten.

Katholieke kerk geen last van schandalen
Van de 2,3 miljard christenen zijn er 1,2 miljard katholieken. Daarna volgen protestanten (426 miljoen), onafhankelijke kerken (378 miljoen), orthodoxen (271 miljoen), anglicanen (87,5 miljoen) en overige christenen (35,5 miljoen). En ondanks alle schandalen is met 31.000 nieuwe leden per dag de Rooms-Katholieke Kerk de snelst groeide christelijke groepering. (mvl)
GOD=LIEFDE voor alles wat leeft.

angelica
Lid geworden op: 13 jun 2011, 12:14
Locatie: Oostmalle

26 dec 2011, 22:22

Ik spreek nu eens voor mezelf, dit is mijn eigen, persoonlijke mening : Ik vind het spijtig, dat mensen kerken of tempels nodig hebben, dat ze als schapen hun vermeende leiders maar blijven volgen, zonder zich ooit af te vragen wat er nu van waar is. Het koninkrijk is IN de mens, niet in tempels, niet in kerken. Dat vind ik persoonlijk nu verkeerd van sommige godsdiensten : men legt allerlei geboden en verboden op, en tracht de mens als een gewillig lammetje te laten volgen, meelopen in het gareel. In plaats van de mens als individu te zien, en hem aan te moedigen op zoek te gaan naar zijn innerlijke waarden, zijn individuele eigenschappen te ontplooien. Maar dan heeft men geen leiders meer nodig, dan zoekt men de leider in zichzelf, is men zijn eigen goeroe.
Als ik voor mezelf mag spreken : ik voel me dichter bij God als ik alleen ben, rustig thuis of in de natuur. Ik heb niet zoveel behoefte aan gemeenschap, niet aan rituelen en al helemaal niet aan starre dogma's.
Maar ik kan wel geloven dat er mensen zijn die daar een zekere houvast in menen te zien (een soort van schijnzekerheid). Maar niemand die hen eens zegt dat in dit leven niets zeker is, niets blijvend. De enige continuïteit is verandering. Maar, zoals reeds verschillende keren gezegd : iedere vogel zingt zoals hij gebekt is. Misschien, moeten we leren mekaar te aanvaarden in onze verscheidenheid, om zo boven alle religies uit te stijgen en op die manier een eenheid te kunnen vormen. Eenheid in verscheidenheid : door tolerantie, door respect, door acceptatie van die verscheidenheid. Maar dit is maar wishful thinking. Zie ik zo direct nog niet gebeuren, daarvoor zou wel een drastische en plotse mentaliteitsverandering nodig zijn. Dromen mag ook nog eens zeker?
vriendelijke groet
Schoonheid ligt in het oog van de toeschouwer

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

27 dec 2011, 00:44

Heel interessant topic van je Wayti , maar als je over atheisten praat , moeten we dan niet in gedachte houden dat er verschillende soorten atheisten zijn ? En ook nog het feit dat ondanks deze groei in Belgie de kerken leeglopen en dat er nauwelijks nog priesterroepingen zijn .

mvg- werewoef
AMEN en AUM

wayti
Lid geworden op: 06 aug 2008, 23:25
Locatie: Antwerpen

27 dec 2011, 07:15

Als ik voor mezelf mag spreken : ik voel me dichter bij God als ik alleen ben, rustig thuis of in de natuur. Ik heb niet zoveel behoefte aan gemeenschap, niet aan rituelen en al helemaal niet aan starre dogma's.
Volledig eens met u Angelica.
Maar de meeste mensen zijn DAAR nog niet aan toe, ze hebben blijkbaar nog steeds behoefte aan leiders die hen zeggen wat te moeten doen. Ook is het algemeen bekend dat vooral in tijden van moeilijkheden opeens de mens gaat zoeken naar een hogere macht die hem helpt of begrijpt, en de enige God die de mensen kennen is voorlopig die van de kerken...

Mvg: wayti
GOD=LIEFDE voor alles wat leeft.

wayti
Lid geworden op: 06 aug 2008, 23:25
Locatie: Antwerpen

27 dec 2011, 07:21

Heel interessant topic van je Wayti , maar als je over atheisten praat , moeten we dan niet in gedachte houden dat er verschillende soorten atheisten zijn ? En ook nog het feit dat ondanks deze groei in Belgie de kerken leeglopen en dat er nauwelijks nog priesterroepingen zijn .
Tja werewoef er zijn inderdaad veel verschillende atheisten net als er verschillende kerken religies en sekten zijn. Dat er terug meer mensen naar religie zoeken wil nog niet zeggen dat ze daarom ook priester willen worden. Is het nostalgie, een opflakkering, de toekomst zal het uitmaken. Toch zijn er steeds meer en meer mensen (zelfs wetenschappers) die beseffen dat achter het leven zelf meer zit dan gewoon stoffelijke evolutie...
GOD=LIEFDE voor alles wat leeft.

wayti
Lid geworden op: 06 aug 2008, 23:25
Locatie: Antwerpen

27 dec 2011, 07:33

Ik spreek nu eens voor mezelf, dit is mijn eigen, persoonlijke mening : Ik vind het spijtig, dat mensen kerken of tempels nodig hebben, dat ze als schapen hun vermeende leiders maar blijven volgen, zonder zich ooit af te vragen wat er nu van waar is. Het koninkrijk is IN de mens, niet in tempels, niet in kerken. Dat vind ik persoonlijk nu verkeerd van sommige godsdiensten : men legt allerlei geboden en verboden op, en tracht de mens als een gewillig lammetje te laten volgen, meelopen in het gareel. In plaats van de mens als individu te zien, en hem aan te moedigen op zoek te gaan naar zijn innerlijke waarden, zijn individuele eigenschappen te ontplooien. Maar dan heeft men geen leiders meer nodig, dan zoekt men de leider in zichzelf, is men zijn eigen goeroe.
Alles behoort tot de geestelijke persoonlijke evolutie van de mensheid. Ook wij hebben ooit kerken bezocht en hoevelen van ons hebben ook nu niet nog geestelijke leiders of goeroes nodig. Vóór de jaren zestig hadden wij alleen Westerse geestelijke leiders in de Golden Sixties zijn daar (misschien wel dank zij de Beatles) ook Oosterse goeroes bijgekomen. En zolang mensen macht kunnen uitoefenen of geld verdienen met gelovigen te leiden of misleiden zullen er sekten of kerken blijven bestaan.. Alles in deze wereld draait nog steeds om macht en geld..
GOD=LIEFDE voor alles wat leeft.

Klaartje
Lid geworden op: 27 jan 2005, 17:22
Locatie: Brecht

27 dec 2011, 09:10

Helemaal juist Angelica, zo ging het en gaat het meestal nog wereldwijd !
Mensen blijken leiders nodig te hebben, we zijn roedeldieren zeg maar.....
vandaar ook al die dinausaurussen van Koninklijke families die stikkken in het geld en zich boven iedere mens zetten; ze knielen voor de geestelijke leiders want zijn macht en geld, één pot nat. Ze vermenigvuldigen zich in getale want hun dynasties moeten doorgegeven worden..... zo zit de mensenwereld in elkaar....... tijd voor verandering :roll: nog niet meteen vrees ik :wink:
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez

Zondervrees
Lid geworden op: 04 jul 2010, 22:00

27 dec 2011, 10:52

Vreemd dat niemand dit zinnetje leest:
"Met bekeringen heeft het volgens de Amerikaanse studie overigens niet echt te maken: het geboortecijfer bepaalt de groei van de verschillende godsdiensten."
Wat zegt dat over atheïsten? Weinig. Over gelovigen in het algemeen? Dat ze meer kinderen krijgen. Wat weten we over volkeren en gebieden met een hoog geboortecijfer?
Ni Dieu, Ni Maître

wayti
Lid geworden op: 06 aug 2008, 23:25
Locatie: Antwerpen

27 dec 2011, 17:46

Vreemd dat niemand dit zinnetje leest:
"Met bekeringen heeft het volgens de Amerikaanse studie overigens niet echt te maken: het geboortecijfer bepaalt de groei van de verschillende godsdiensten." Wat zegt dat over atheïsten? Weinig. Over gelovigen in het algemeen? Dat ze meer kinderen krijgen. Wat weten we over volkeren en gebieden met een hoog geboortecijfer?
Inderdaad zonder vrees, niet bij stil gestaan voor één keer moet ik u eens gelijk geven.. Mag al eens hé.. :wink:

Ps: Wel een groot nadeel voor de atheisten, ze gaan uitsterven...
Laatst gewijzigd door wayti op 27 dec 2011, 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
GOD=LIEFDE voor alles wat leeft.

Clausewitz
Lid geworden op: 15 mei 2009, 18:22
Locatie: Vlaams Brabant

27 dec 2011, 18:06

WW:
En ook nog het feit dat ondanks deze groei in Belgie de kerken leeglopen en dat er nauwelijks nog priesterroepingen zijn .
Gelukkig maar.Dan zijn onze kinderen veilig voor smeerlappen lijk Vangheluwe.
Wie bewaakt de bewakers.

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

01 jan 2012, 19:01

Allé , Claus wordt een volgeling van Rolija ! Wat heeft deze Topic te maken met kindermisbruik ???
Dat er velen tot geloof komen in deze tijd , heeft veel te maken met de onrust die er heerst over de onzekere toekomst van deze aarde . Er loopt te veel verkeerd op alle gebied en niemand weet hoe dit te kunnen keren , ondanks de vele voorstellen en pogingen .
Dààrom zoekt de mens een zekerheid in een hogere macht . Zo komen geloofsopwekkingen altijd tot stand , nl. in moeilijke tijden . En ik deel de mening van Angelica , dat je dat best kunt vinden in jezelf , door persoonlijk contact met die hogere macht , volgens mij , nl. God die in je woont door Zijn Geest .
Gemeenschappen kunnen wel helpen voor mensen die het alleen niet kunnen en steun van anderen nodig hebben .
Maar daar zelfs kerken en gemeenschappen veelal onzeker geworden zijn , is een persoonlijke zoektocht naar zekerheid en veiligheid toch het beste . Een persoonlijk gesprek met jezelf , met de God die in je woont , biedt de meeste voldoening , rust en vrede . Dat is Opwekking op het hoogste niveau , en dat gebeurt in deze tijd van onrust , daar ben ik het met Wayti eens mee .

M.vr. gr. EBENHAEZER .
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

angelica
Lid geworden op: 13 jun 2011, 12:14
Locatie: Oostmalle

01 jan 2012, 20:00

Hierin heb je volgens mij volkomen gelijk, EB. Individuele ontwikkeling heeft de hoogste waarde. Zo is het steeds geweest al werd het dikwijls heel anders verkondigd ! En deze ommekeer is hard nodig opdat mensen zich weer kunnen richten naar hun innerlijke God en kunnen ontwikkelen vanuit eigen inzichten en niet door opgelegde orders waar meer dan de helft zich toch niet aan houdt. Misschien kunnen mensen dan hun eigen verantwoordelijkheid beginnen te nemen. Misschien kunnen mensen dan al die starre dogma's eens achterwege gaan laten. Misschien leren mensen dan hun eigen geweten als hoogste toetssteen gebruiken. Misschien leren we op deze manier dat we niet altijd met ons oordeel klaar moeten staan, maar dat we beter onszelf mogen onderzoeken.
vriendelijke groet
Schoonheid ligt in het oog van de toeschouwer

Clausewitz
Lid geworden op: 15 mei 2009, 18:22
Locatie: Vlaams Brabant

01 jan 2012, 22:35

EB:
Een persoonlijk gesprek met jezelf ,
Als je met jezelf begint te praten, moet je dringend naar een bekwaam psychiater. :lol:
Wie bewaakt de bewakers.

Zondervrees
Lid geworden op: 04 jul 2010, 22:00

02 jan 2012, 11:57

wayti schreef:
Vreemd dat niemand dit zinnetje leest:
"Met bekeringen heeft het volgens de Amerikaanse studie overigens niet echt te maken: het geboortecijfer bepaalt de groei van de verschillende godsdiensten." Wat zegt dat over atheïsten? Weinig. Over gelovigen in het algemeen? Dat ze meer kinderen krijgen. Wat weten we over volkeren en gebieden met een hoog geboortecijfer?
Inderdaad zonder vrees, niet bij stil gestaan voor één keer moet ik u eens gelijk geven.. Mag al eens hé.. :wink:

Ps: Wel een groot nadeel voor de atheisten, ze gaan uitsterven...
Atheïsten planten zich niet voort als konijnen. Een kenmerkend trekje van intelligentere mensen.
Ni Dieu, Ni Maître

Henriette 2
Lid geworden op: 24 feb 2007, 15:51

02 jan 2012, 12:40

'N kenmerkend trekje van domme mensen is dat ze zichzelf onder de 'intelligentere' denken. :lol: