Gnostische evangeliën

hier is plaats voor alle wereldreligies

angelica
Lid geworden op: 13 jun 2011, 12:14
Locatie: Oostmalle

27 nov 2011, 20:31

Om dit topic te openen, ben ik zo vrij een stuk tekst uit het Evangelie der Waarheid te kiezen. In het oog houdende, dat niet van belang is wie er wat gezegd zou hebben en wanneer, maar wel de aandacht te richten op de inhoud van de boodschap.

[/i]"zij nu die de lering zullen aanvaarden zijn de levenden die geschreven staan in het boek van de levenden, en zij ontvangen lering over zichzelf en zij ontvangen dat van de Vader, zodra zij weer terugkeren tot Hem. Want de volkomenheid van het Al is in de Vader en het is daarom noodzakelijk voor het Al om tot de Vader op te stijgen. Daarom, wanneer iemand weer tot kennis komt, ontvangt hij wat het zijne is, en eigent zich dat toe. Wie namelijk onwetend is, heeft een tekort, en zijn tekort is groot, omdat hij juist tekort komt wat hem zal volmaken. Aangezien de volkomenheid van het Al in de Vader verblijft, en het noodzakelijk is dat het Al naar Hem opstijgt en eenieder ontvangt wat het zijne is, heeft Hij hen, die uit Hem zijn voortgekomen, van tevoren opgeschreven, nadat Hij hen ontvankelijk had gemaakt voor de volkomenheid. "

Ieder mens heeft van nature een "aangeboren" voeling met zijn werkelijke aard : God (de Vader) waarvan hij deel uitmaakt. Enkel door de aandacht naar buiten te richten, door het verkrijgen van onjuiste informatie over God (de Vader) (bvb door de kerkelijke instanties), wordt men "onwetend", over zijn eigen, ware aard. De kennis is een intuïtieve kennis, kennis die komt vanuit het innerlijke. Het is het weten van je werkelijke aard , die goddelijk is, de goddelijkheid IN je.
De Vader bedoelt men : God. Het Al : is datgene wat uit de Vader voortvloeit.
...
Schoonheid ligt in het oog van de toeschouwer

angelica
Lid geworden op: 13 jun 2011, 12:14
Locatie: Oostmalle

27 nov 2011, 20:49

Om God te leren kennen dien je jezelf te kennen. Als je God wil aanvaarden dien je eerst jezelf te aanvaarden. Want jij bent de manifestatie van God.
God is zuiver bewustzijn, uit wie het Al (alle gedachten, gevoelens, intellect, mensen, dieren, natuur, ) voortgekomen is. Het Al is de manifestatie van de Vader. De Vader (God) is de ongeziene, onbevattelijke, onvoorstelbare, die het Al schiep (het Al (alles wat waarneembaar is) is een manifestatie van de Vader.
Omdat je een goddelijke manifestatie bent, een manifestatie van de Vader dus, dien je jezelf te leren kennen wil je God leren kennen, dien je jezelf te accepteren wil je God accepteren, dien je van jezelf te houden, wil je van God kunnen houden. Godskennis begint met zelfkennis. Je aandacht naar binnen te richten, te oefenen aan te leven naar de juiste morele waarden, is gnosis verwerven. Deze gnosis ligt niet buiten je om, maar binnen in je.
Er is niets anders dan God. De Vader heeft zich geopenbaart in tijdelijke vorm en naam. Omdat naam en vorm tijdelijk zijn, dus vergankelijk, zijn ze niet volkomen en niet werkelijk. De werkelijkheid kan enkel onveranderbaar en onvergankelijk zijn, eeuwig dus.
Het Al is vergankelijk, enkel de (ongeziene) Vader is volkomen en eeuwig.
Zoek in je innerlijke en je vindt de Vader.
Diegene die het inzicht heeft in zichzelf, heeft gnosis.
Weet dat niemand volmaakt is, enkel de Vader is volmaakt

Ben benieuwd hoe anderen deze tekst lezen.

vriendelijke groet
Schoonheid ligt in het oog van de toeschouwer
Gast

27 nov 2011, 21:23

Angelica, nu kan ik me best voorstellen dat men ' de Vader ' in deze teksten ziet als een entiteit zoals christenen die aangeleerd hebben. Echter weten we dat in de gnostische schriften ( als men aandachtig leest men dit er ook kan opmaken ) een ' neter ' van het Al bedoeld is. De Vader staat hier volgens mij als het scheppende element van het Al. De Zoon is dan al het geschapene en dit heeft het Al gedaan in ' goddelijke wijsheid ' ( H.Geest )
Dit zijn de drie ' neteru ' of aspecten van het Al. ( De El ( Al ) uit Egyptische mythe had honderden verschillende aspecten, wat de archeologen foutievelijk ' goden ' noemde )

Kan een zeer interssante topic worden.

angelica
Lid geworden op: 13 jun 2011, 12:14
Locatie: Oostmalle

27 nov 2011, 22:20

de Vader, God, is NIET : een persoon, een gevoel, een gedachte.
Met de Vader bedoelde ik : stilte/leegte. Zuiver bewustzijn, immanent aanwezig in iedereen
Stilte /leegte in jezelf
Stilte/leegte in alle dingen
Die stilte /leegte is energie
ze is aanwezig in iedereen en in alle dingen
als ze niet aanwezig zou zijn in alle dingen zouden die dingen hun vorm, kleur niet kunnen laten zien
Alle vorm = gemanifesteerde energie
alle gevoel, intellect, gedachten = gemanifesteerde energie
de stilte , leegte is zuiver bewustzijn, (of goddelijk bewustzijn).
Daarom ben jij God, ben ik God, is EB God, is Reini, Henriette, iedereen is God , is je hond God, ook je kat, ook de zeugen van een varkenskwekerij zijn God, ook een kakkerlak en een olifant, en daarom is het kleinste grassprietje, de bloem, de steen, de zon en de maan, zoals de verste ster aan de hemel ook een manifestatie van God.
men behoeft geen externe godheid
men behoeft geen martelaarschap,
men behoeft geen boetedoening,
men behoeft geen georganiseerde religie,

men behoeft enkel kennis van jezelf, totale acceptatie van jezelf en houden van jezelf zoals je bent, in je totaliteit, met alle min en pluspunten. Totale acceptatie van jezelf maakt het je mogelijk om anderen te accepteren
van jezelf houden zoals je helemaal bent, maakt het je mogelijk om van anderen te houden, zoals ze helemaal zijn
Men heeft geen nood aan opgelegde, dwangmatige morele disciplines, maar van het naleven van morele waarden vanuit JE EIGEN, innerlijke inzicht. Kritisch zelfonderzoek is nodig om tot zelfkennis te komen.
Pas als ik van mezelf kan houden, ben ik in staat om ook werkelijk van anderen te houden.
vriendelijke groet
Schoonheid ligt in het oog van de toeschouwer

wayti
Lid geworden op: 06 aug 2008, 23:25
Locatie: Antwerpen

28 nov 2011, 23:01

Min de stilte in uw wezen.
Min de stilte die bezielt...
Zij die alle stilte vrezen..
Hebben nooit in het hart gelezen..
Hebben nooit geknield...


(verbeterd!)
Laatst gewijzigd door wayti op 03 dec 2011, 00:27, 1 keer totaal gewijzigd.
GOD=LIEFDE voor alles wat leeft.

Zondervrees
Lid geworden op: 04 jul 2010, 22:00

29 nov 2011, 00:08

wayti schreef:MIN DE STILTE IN UW WEZEN […]
En dat moet je dan blijkbaar heel hard ROEPEN.
Ni Dieu, Ni Maître
Gast

29 nov 2011, 07:12

wayti schreef:MIN DE STILTE IN UW WEZEN
MIN DE STILTE DIE BEZIELT...
ZIJ DIE ALLE STILTE VREZEN
HEBBEN NOOIT IN HET HART GELEZEN
HEBBEN NOOIT GEKNIELD...
OFF TOPIC !!!

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

29 nov 2011, 09:13

talisman schreef:OFF TOPIC !!!
Niet zo roepen jong. :?
Gast

29 nov 2011, 12:29

cappa schreef:
talisman schreef:OFF TOPIC !!!
Niet zo roepen jong. :?
Zeker voordat ze hier weer een potteke van maken.

angelica
Lid geworden op: 13 jun 2011, 12:14
Locatie: Oostmalle

02 dec 2011, 23:39

Hoe interpreteren jullie het volgende :
Thomas evangelie, logion 50 :
Als zij tegen jullie zeggen : waar komen jullie vandaan? Zeg tegen hen : wij zijn gekomen uit het Licht, daar waar het Licht uit zichzelf is ontstaan, het was er, en het heeft zich in hun beeld geopenbaard.
Als zij jullie zeggen : wie zijn jullie? Zeg : wij zijn zijn zonen, en wij zijn de uitverkorenen van de levende Vader. Als zij jullie vragen : wat is in jullie het teken van de Vader? Zeg tegen hen : het is beweging en rust.

Mijn interpretatie : wij komen voort uit het licht, wij zijn (zowel lichaam als gevoel, intellect, enz) de openbaring van dit Licht. Het Licht is de bron waaruit wij zijn ontstaan, zowel de vorm als het innerlijke.
Komt overeen met de samkhya filosofie : vanuit purusha (ziel) (bron, of god) ontstaat prakriti (alles wat waarneembaar is,gedaante, intellect) en van daaruit buddhi (weten) , het weten dat het eerste ik-besef voortbrengt.
God is dus de neter van het Al. (bron waaruit alles ontstaat)

De schepping is dus voortdurend bezig (is beweging) maar dat wat schept is rust (in het hindoeïsme en het boeddhisme spreekt men over stilte of leegte).

Heb ik dit juist geïnterpreteerd?

vriendelijke groet
Schoonheid ligt in het oog van de toeschouwer

wayti
Lid geworden op: 06 aug 2008, 23:25
Locatie: Antwerpen

03 dec 2011, 00:24

Als zij tegen jullie zeggen : waar komen jullie vandaan? Zeg tegen hen : wij zijn gekomen uit het Licht, daar waar het Licht uit zichzelf is ontstaan, het was er, en het heeft zich in hun beeld geopenbaard.
Dit gaat zelfs nog dieper Angelica...
Want u schrijft: daar waar het licht uit zichzelf is ontstaan, dus het AL... van waaruit het licht zich openbaarde. God die zich splitste, het begin en het ontstaan van alles...
Als zij jullie zeggen : wie zijn jullie? Zeg : wij zijn zijn zonen, en wij zijn de uitverkorenen van de levende Vader. Als zij jullie vragen : wat is in jullie het teken van de Vader? Zeg tegen hen : het is beweging en rust.
Hier nog eens de bevestiging: Wij zijn zijn zonen.. de mens is de kroon van de schepping die steeds in beweging is en rust...
GOD=LIEFDE voor alles wat leeft.

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

03 dec 2011, 00:35

angelica schreef:Mijn interpretatie : wij komen voort uit het licht, wij zijn (zowel lichaam als gevoel, intellect, enz) de openbaring van dit Licht. Het Licht is de bron waaruit wij zijn ontstaan, zowel de vorm als het innerlijke.
Mee eens, met dien verstande, dat het licht ook moet zijn voortgekomen uit iets en dat noem ik de dan Bron. Maar je kunt ook denken indien er licht is dan kan deze enkel vanuit een duisternis zijn ontstaan. Dat lijkt mij een logische gedachte of denk je van niet?
Alles is Één en die Éne is Alles.
Gast

03 dec 2011, 08:50

janx schreef: Mee eens, met dien verstande, dat het licht ook moet zijn voortgekomen uit iets en dat noem ik de dan Bron. Maar je kunt ook denken indien er licht is dan kan deze enkel vanuit een duisternis zijn ontstaan. Dat lijkt mij een logische gedachte of denk je van niet?
Ik denk in ieder geval van niet. Dit heeft natuurlijk niks te maken met licht wat voortkomt uit een spaarlamp, een kaars of de zon. Gaat er bij jou nu al een lichtje branden?

Clausewitz
Lid geworden op: 15 mei 2009, 18:22
Locatie: Vlaams Brabant

03 dec 2011, 10:09

Janx
Mee eens, met dien verstande, dat het licht ook moet zijn voortgekomen uit iets en dat noem ik de dan Bron
Jantje.Heeft weer een nieuwe synoniem gevonden voor wat hij het Leven noemde.Deze keer heeft hij het licht ontdekt wat hij dan de Bron noemt. Ons licht komt al vele milliarden jaren gewoon van onze ster,die we de zon noemen.Het was er al vooraleer er enig leven was op onze planeet.
Wie bewaakt de bewakers.

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

03 dec 2011, 17:14

Ik denk in ieder geval van niet. Dit heeft natuurlijk niks te maken met licht wat voortkomt uit een spaarlamp, een kaars of de zon. Gaat er bij jou nu al een lichtje branden?
Ik kan het niet helpen dat jij aan licht denkt zoals een lamp of kaars. Ik heb het over het levenslicht dat vanuit de kern, bron, het begin, geef het maar een naam, is voort gekomen.
Alles is Één en die Éne is Alles.