OM NA TE DENKEN ( vervolg ) .

hier is plaats voor alle wereldreligies

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

28 apr 2011, 12:33

Ik las deze week iets dat toch wel het nadenken waard is , vooral omdat er zo negatief gedacht wordt over God , terwijl men Hem helemaal niet kent ! Ik las in Ezech. 18 : 23 " Denk je dat ik , God , de Heer , blij ben als een misdadiger sterft ? Integendeel , IK zie veel liever dat hij tot inkeer komt en in leven blijft ."
Misschien moeten we Hem toch beter leren kennen, en ons eens afvragen hoe deze Schepper zich moet voelen , als Hij zo àl dat boze hier op aarde ziet in Zijn Schepping . Is dat soms de keerzijde van de ' vrije ' wil die Hij de mensen gaf ? Hoe zien wij onze verantwoordelijkheid ?

Met vriendelijke groet , EBENHAEZER .
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

Choerrel
Lid geworden op: 27 dec 2008, 21:08

28 apr 2011, 12:37

De grootste boosdoeners zijn zij die in zijn naam werden aangesteld en ongestraft misdaden mogen begaan. Hoe kan Hij dan nog geloofwaardig overkomen? Schrijnend voorbeeld hiervan is Roger Van Gheluwe.

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

28 apr 2011, 18:02

Choerrel schreef:De grootste boosdoeners zijn zij die in zijn naam werden aangesteld en ongestraft misdaden mogen begaan. Hoe kan Hij dan nog geloofwaardig overkomen? Schrijnend voorbeeld hiervan is Roger Van Gheluwe.

CHOERREL , denk eens even na , aangestelden , zelfs in de naam van de Heer , zijn ook maar mensen , en ook die kunnen zondigen of tekort schieten ! Dat kun je niet in de schoenen schuiven van de Heer , dat is te kort om de bocht ! Als een Directeur iemand aanstelt om les te geven , en deze veegt zijn broek aan de les , dan is die Directeur toch niet de schuldige ? Ook voor mij moeten boosdoeners gestraft worden , en dat vindt de Here God ook want Hij zegt dat de misdadiger zal sterven , maar Hij ziet liever dat ze tot inkeer komen . Je kan God toch niet kwalijk nemen dat Hij barmhartig is , want Hij is ook rechtvaardig en laat het kwade niet toe ! Waarom zou anders de hel moeten bestaan ?

Vr. gr. EBENHAEZER .
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

28 apr 2011, 19:40

ebenhaezer schreef:CHOERREL , denk eens even na , aangestelden , zelfs in de naam van de Heer , zijn ook maar mensen , en ook die kunnen zondigen of tekort schieten ! Dat kun je niet in de schoenen schuiven van de Heer , dat is te kort om de bocht ! Als een Directeur iemand aanstelt om les te geven , en deze veegt zijn broek aan de les , dan is die Directeur toch niet de schuldige ?
Als die directeur - net zoals God - de toekomst kent en weet wat er zal gebeuren, is hij dan niet schuldig om die persoon aan te stellen?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

28 apr 2011, 20:34

Wil. schreef:
ebenhaezer schreef:CHOERREL , denk eens even na , aangestelden , zelfs in de naam van de Heer , zijn ook maar mensen , en ook die kunnen zondigen of tekort schieten ! Dat kun je niet in de schoenen schuiven van de Heer , dat is te kort door de bocht ! Als een Directeur iemand aanstelt om les te geven , en deze veegt zijn broek aan de les , dan is die Directeur toch niet de schuldige ?
Als die directeur - net zoals God - de toekomst kent en weet wat er zal gebeuren, is hij dan niet schuldig om die persoon aan te stellen?

WIL , dat is belachelijk wat je daar zegt , een Directeur is niet God , hij kan niet weten wat zijn aangestelden denken en gaan doen ! God kent wel de toekomst en weet alles , dat is juist ; maar Hij gaf ons een vrije wil omdat Hij geen automaten wilde die niet kiezen kunnen ! M. vr. gr. EB.
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

martien55
Lid geworden op: 21 feb 2009, 23:28

28 apr 2011, 22:11

ebenhaezer schreef: maar Hij gaf ons een vrije wil omdat Hij geen automaten wilde die niet kiezen kunnen ! M. vr. gr. EB.
Waarom had Ie dan niet EN vrije wil gegeven EN de behoefte om het juiste te doen? Dan was alles opgelost.
Evolution is a fact of life. Deal with it.

Henriette 2
Lid geworden op: 24 feb 2007, 15:51

28 apr 2011, 22:24

ebenhaezer schreef:

God kent wel de toekomst en weet alles , dat is juist ; maar Hij gaf ons een vrije wil omdat Hij geen automaten wilde die niet kiezen kunnen ! M. vr. gr. EB.
Hoe kunnen we nou "kiezen" als God al weet wat wij gaan kiezen?
Het staat immers volledig vast wat wij gaan kiezen anders zou God niet kunnen weten wat wij zullen kiezen.

Volgens mij doet alles en allen reeds perfect God's Wil.
Er is gewoon geen andere mogelijkheid voor niets en niemand dan God's Wil te doen.
Hoe zou dat nu kunnen?????? NIET God's Wil te doen??????

Tenzij God helemaal niets wil natuurlijk.

Effe nadenken..

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

28 apr 2011, 22:35

Als God de werkgever is van al die "kinderverkrachters" alla Vangheluwe, dan is hij als werkgever, verantwoordelijk voor zijn personeel. A fortiori omdat hij toch al van tevoren weet wat die viezeriken gaan uitspoken.
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

28 apr 2011, 23:59

ebenhaezer schreef:
Wil. schreef:
ebenhaezer schreef:CHOERREL , denk eens even na , aangestelden , zelfs in de naam van de Heer , zijn ook maar mensen , en ook die kunnen zondigen of tekort schieten ! Dat kun je niet in de schoenen schuiven van de Heer , dat is te kort door de bocht ! Als een Directeur iemand aanstelt om les te geven , en deze veegt zijn broek aan de les , dan is die Directeur toch niet de schuldige ?
Als die directeur - net zoals God - de toekomst kent en weet wat er zal gebeuren, is hij dan niet schuldig om die persoon aan te stellen?

WIL , dat is belachelijk wat je daar zegt , een Directeur is niet God , hij kan niet weten wat zijn aangestelden denken en gaan doen ! God kent wel de toekomst en weet alles , dat is juist ; maar Hij gaf ons een vrije wil omdat Hij geen automaten wilde die niet kiezen kunnen ! M. vr. gr. EB.
Ebenhaezer, ik heb verschillende bedenkingen:
1. Jij was degene die de vergelijking maakte tussen de situatie van de directeur en de situatie waarin God zich bevindt. Ik heb de situatie gewoon doorgetrokken.

2. Volgens de verhalen in de Bijbel weet God niet alles. Bewijs: wanneer Abraham met God staat te discuteren over de vernietiging van de ontuchtigaards van Sodoma en Gomora, zegt God: Gen. 18 : 21 "Ik ga naar beneden om te zien of hun daden werkelijk overeenstemmen met de roep die tot Mij is doorgedrongen; Ik wil het weten.’ "

Vanuit zijn luie zetel weet God het dus niet. Hij is niet alwetend volgens het boek.


3. Ik ben het eigenlijk met je eens dat God wel degelijk alles weet en ook de toekomst kent. Dat blijkt immers uit Jesaia 46:10 "10 Ik verkondig u het einde vanaf het begin, en vooraf wat nog niet is gebeurd.

Maar dan wordt het wel moeilijk om nog iets anders te doen dan wat God reeds voor je geboorte over jou wist. Voorbeeld: Roger Van G. heeft zitten rotzooien met kinderen. God wist dat reeds voor de geboorte van RVG. Het is alsof God de video reeds een keer heeft afgespeeld en weet hoe het zal verlopen. De figuren in de film kunnen er niets meer aan veranderen: ze doen gewoon wat oorspronkelijk is opgenomen, hoe dikwijls je de film ook herbekijkt, er verandert niets.

Weg is de vrije keuze. Ik hoor je al riposteren: "Ja maar God heeft ons een vrije wil gegeven en we kunnen kiezen." Volgens de logica kan dat niet samen bestaan. Indien God weet dat een moord gepleegd wordt, dan kan de dader uit de videofilm zich niet bedenken en de moord niet plegen. Dat is onmogelijk want anders zou blijken dat de alwetendheid van God gewoonweg een leugen was, toen hij vooraf kon zeggen hoe iemand de moord zou plegen. En God kan niet fout zijn.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

29 apr 2011, 07:24

Nooit in de spiegel gekeken? :lol:
Alles is Één en die Éne is Alles.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

29 apr 2011, 10:02

janx schreef:Nooit in de spiegel gekeken? :lol:
Afbeelding
Laat het middel nooit het doel vervangen !

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

29 apr 2011, 10:11

:lol: :lol: :lol:
Alles is Één en die Éne is Alles.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

29 apr 2011, 10:41

In een spiegel zien we onszelf nooit zoals anderen ons zien. Meestal zien we zelfs niet wat de spiegel weerkaatst maar een beeld dat we denken te zien.:idea:
Laat het middel nooit het doel vervangen !

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

29 apr 2011, 12:11

God staat buiten de tijd, Hij kent het verleden, het heden en de toekomst...... en is daardoor Alwetend. God is om zo te zeggen in bezit van een afgewerkte "videofilm" van miljarden mensen die ooit geleefd hebben en nog (zullen) leven. Alles ligt dus 'vast'.
Ten andere hebben wij vrije wil gekregen, waarom wil men Hem dan verplichten tussen te komen wanneer de mens een beslissing neemt, ook al is het een verkeerde ? Willen zij dat wel ? Hij heeft ons toch richtlijnen gegeven welk pad te volgen, welke weg te kiezen ? Dat mensen dat niet willen volgen is hun eigen problemen creeëren en moeten ze er zelf de gevolgen van dragen. Wat kun je Hem dan verwijten ?
EB schreef het al, God wil niet dat iemand sterft maar eeuwig leeft.

In Jeremia 29:11 lezen we : Ik ken de plannen die ik met u heb - Godsspraak van de Heer. Ze hebben uw heil op het oog, niet uw ongeluk, en een hoopvolle toekomst. (Willibrord)
Fazal

29 apr 2011, 12:18

BV schreef:In Jeremia 29:11 lezen we : Ik ken de plannen die ik met u heb - Godsspraak van de Heer. Ze hebben uw heil op het oog, niet uw ongeluk, en een hoopvolle toekomst. (Willibrord)
EB schreef:Ik las in Ezech. 18 : 23 " Denk je dat ik , God , de Heer , blij ben als een misdadiger sterft ?
Amen! :idea: