" Wat is de mens , dat Gij zijner gedenkt ! "

hier is plaats voor alle wereldreligies
Fazal

30 jul 2019, 12:09

ebenhaezer schreef:
30 jul 2019, 11:28
Nee Fazal , God had de mens niet nodig , maar de mens heeft Hem nodig , dat is al menigmaal gebleken in dit leven , uit onszelf zijn we niets , we hebben elkaar nodig , dat is wel duidelijk !
Nee , Hij schiep de mens niet voor Zichzelf , wel met vreugde en wijsheid , zodat Hij kon zeggen , dat het ZEER GOED was.
Hij schiep dus de mens om te kunnen zeggen dat het ZEER GOED was!???
En dat was dus niet voor ZIJN plezier!??? Het was dus om de toen nog niet bestaande mens gelukkig te maken!???
Wel, zijn schepping is niet zo perfect gebleken, vermits hij alleen al, op voorhand had moeten weten dat de mens verre van perfect zou zijn. Niet zozeer die appel, maar Kaïn was daar al het eerste voorbeeld van.

En verder, als hij de mens niet nodig had, waarom heeft hij hem/haar dan geschapen???
Mijn vraag en uw plaat, blijven dus hangen!
Als hij ons niet nodig had dan had hij ons ook niet op de wereld moeten zetten.
Zodoende hadden wij hem dan ook niet nodig gehad. Er is dus toch iets dat niet rijmt.
Dus nogmaals: WAT MOEST GOD MET DE MENS???
Staat er een duidelijk en aanvaardbaar antwoord in de bijbel ...? NEEN ..., blijkbaar NIET!

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

30 jul 2019, 13:05

Fazal schreef: Als het antwoord in de bijbel staat, dan kunnen de bijbel-aanhangers het antwoord geven op die vraag.
Maar eigenaardig is en blijft, dat dat antwoord er maar niet komt.
Tenzij ver naast de kwestie, zoals in het geforceerde antwoord van ebenhaezer.
Neen Fazal, ik ben nog altijd van mening dat als u een correct antwoord op een vraag wilt je zelf op onderzoek moet gaan. Als je dat niet wilt doen, tja..... :roll: dan zal je meestal in het ongewisse blijven.
Vaststellen wat de juiste zienswijze is, is zeker geen zuiver theoretische zaak, want wat de mensen geloven is van invloed op onze manier van leven.
Evolutie-aanhangers geloven dat wij maar zeer weinig verschil vertonen met de dieren en dat bij evolutie het vooral gaat om voortplanting.
Daar tegenover staat dat de bijbel leert dat God de mens heeft geschapen met een hoger doel dan louter voortplanting.

De “bijbel-aanhangers” kunnen u misschien wel nu en dan een antwoord op een vraag geven, ebenhaezer gaf u al een tip, maar het zint u niet.
Zal u ooit een bevredigend antwoord kunnen vinden ? Ik denk van niet ! Je ingesteldheid of je vooroordeel maken het onmogelijk.
Fazal schreef: Een goede raad: lees de bijbel als je daar voldoening in vind, maar gebruik tussendoor ook eens uw gezond verstand, en laat u niet 'te' diep meevoeren in een mist van waan.
Tja men zegt wel eens : ‘laat je leiden door je gezond verstand.” Deze raad kan heel nuttig zijn. Blijft nog altijd de vraag : hoe kan iemand bepalen wat feitelijk de geest van een gezond verstand is?
Ik kan eveneens aan evolutiebelievers de raad geven om hun gezond verstand te gebruiken en zomaar niet alles klakkeloos aan te nemen wat er in de boekskes staat. Ten andere zijn veel schoolboeken niet aangepast aan de nieuwste ontdekkingen en blijft men leugens wijsmaken aan onze kinderen. Maar goed, dit even terzijde.
Fazal schreef: Dus nogmaals: WAT MOEST GOD MET DE MENS???
Staat er een duidelijk en aanvaardbaar antwoord in de bijbel ...? NEEN ..., blijkbaar NIET!
Gezien het voorgaande, beantwoord ik uw vraag gesteld aan ebenhaezer met JA .

Toch wel straf van iemand die de bijbel NIET leest of NIET onderzoekt blijft beweren dat het antwoord niet in de bijbel staat 8O
Fazal

30 jul 2019, 14:42

bluevelvet schreef:
30 jul 2019, 13:05
Neen Fazal, ik ben nog altijd van mening dat als u een correct antwoord op een vraag wilt je zelf op onderzoek moet gaan. Als je dat niet wilt doen, tja..... :roll: dan zal je meestal in het ongewisse blijven.

De “bijbel-aanhangers” kunnen u misschien wel nu en dan een antwoord op een vraag geven, ebenhaezer gaf u al een tip, maar het zint u niet.
Zal u ooit een bevredigend antwoord kunnen vinden ? Ik denk van niet ! Je ingesteldheid of je vooroordeel maken het onmogelijk.
Ik schreef: Dus nogmaals: WAT MOEST GOD MET DE MENS???
Staat er een duidelijk en aanvaardbaar antwoord in de bijbel ...? NEEN ..., blijkbaar NIET!
bluevelvet schreef:
30 jul 2019, 13:05
Gezien het voorgaande, beantwoord ik uw vraag gesteld aan ebenhaezer met JA .

Toch wel straf van iemand die de bijbel NIET leest of NIET onderzoekt blijft beweren dat het antwoord niet in de bijbel staat
Ik ga mij voor die ene vraag gene bijbel kopen!
Die vraag lijkt mij nochtans simpel, en ik vind het raar dat jullie daar zo nen hutsepot van maken door telkens weer 'naast' de kwestie te antwoorden.
Er zullen trouwens weinig niet-gelovigen zijn die zo'n boek gaan beginnen bestuderen. Voor wie en voor wat ...???
Moet ik soms het wetboek kopen en bestuderen, voor een simpele vraag dat ik aan een wijkagent kan stellen? 't Zou mooi zijn moest die mij naar het wetboek verwijzen omdat hij het zelf niet weet. :roll:

Maar gezien jullie, gelovigen, de bijbel wèl bestuderen, dan mag er toch worden verondersteld dat jullie weten wat er wel of niet in staat. En uw antwoord bewijst duidelijk dat het er NIET in staat. meer nog, dat je het antwoord zelf niet weet, en mij daarom naar de bijbel verwijst om het zelf uit te zoeken. En dat alles ondanks uw "ja".
En dan kan je het natuurlijk ook niet weten. Want van wat NIET in de bijbel staat, hebben jullie duidelijk geen kaas gegeten.

En verder zou mijn ingesteldheid het juist wèl mogelijk moeten maken daar een antwoord op te krijgen, gezien ik objectief ben ingesteld, en zeker geen vooroordelen heb.

Ik heb wel een na-oordeel, want jullie geven mij steeds weer een antwoord dat de bijbel waardig is.
Wazig, dubbelzinnig, en verwarrend! Niet moeilijk, gezien jullie antwoorden ook uit de bijbel komen.

Eén ding is zeker, zò ... gaan jullie geen zieltjes winnen.
Laatst gewijzigd door Fazal op 30 jul 2019, 18:07, 4 keer totaal gewijzigd.

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

30 jul 2019, 14:50

@Fazal,
U kan de bijbel integraal en gratis lezen op het internet, in verschillende talen zelfs.
Aan u de keuze. Alvast veel leesplezier !
Fazal

30 jul 2019, 14:56

Daar ga ik zeker geen plezier aan beleven, en ga dus ook niet doen.
Trouwens ik vraag dit niet aan de bijbel, maar wel aan de gelovigen! Als zij het niet weten, wie dan wel?
Het is nog maar eens duidelijk dat het niet zo moeilijk is om gelovigen voor een muur te plaatsen, al denken ze dat ze er de bijbel in de hand, gewoon door kunnen wandelen. Nee dus!
En van al de rest dat NIET in de bijbel staat, weten ze geen snars, en logica en nadenken, is aan hen zeker niet besteed.
Als ze zich niet meer kunnen verweren, negeren ze u alsof je voor hen niet meer bestaat.
Maar wacht nog even, ebenhaezer zal nog wel weer met oud nieuws uit de bijbel boven water komen.
Met woorden van god die hij nooit heeft gezegd, en die ze zelf ook niet begrijpt.
Fazal

30 jul 2019, 18:33

Geschapen door God en voor God
Wat wil de Bijbel zeggen? Dat God niet zonder mensen kan, zoals de goden van de Mesopotamische mythen niet zonder voedsel konden? Nee, zo afhankelijk is God volgens de Bijbel niet. God is juist onafhankelijk. Maar daarnaast wordt duidelijk dat God pas volop God kan zijn als mensen oog hebben voor wat hij voor hen wil betekenen. Zijn er geen mensen die zijn goedheid zien en die hem daarom loven, dan lijdt God daaronder. In Psalm 22 wordt zelfs gezegd dat God troont op de lofliederen van Israël (22:4).
Dat betekent dus dat de lofliederen van mensen van enorme waarde zijn voor God.

Het blijft speculeren, omdat God zelf de enige is die weet waarom hij de wereld en ons geschapen heeft. Maar God zou ons dus wel eens geschapen kunnen hebben, omdat hij het nodig heeft om zijn goedheid te laten zien. Als er geen mensen zouden zijn voor wie hij iets kan betekenen, dan zou hij als het ware verpieteren. Hij heeft ons geschapen, omdat hij een relatie met ons wil. Hij kan wel zonder ons, maar hij wil niet zonder ons. Michelangelo, Creation of Adam 03.jpg

Paul Sanders, universitair docent Oude Testament PThU

Bron

Zijn er geen mensen die zijn goedheid zien en die hem daarom loven, dan lijdt God daaronder. In Psalm 22 wordt zelfs gezegd dat God troont op de lofliederen van Israël (22:4).
Zoals ik al schreef: "Dat betekent dus dat de lofliederen van mensen van enorme waarde zijn voor God."
Laatst gewijzigd door Fazal op 31 jul 2019, 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

30 jul 2019, 22:21

Fazal, ik wist dit niet, maar naar het schijnt en waait kunde gij nu deen of ander aan Google vragen . Wie wèt , heeft deze " goochemerd " een antwoord ? :idea:
AMEN en AUM
Fazal

31 jul 2019, 10:30

Hoe onnozel ook, in datzelfde artikel staat ook nog het volgende:

En toch heeft God de wereld en de mensen geschapen. Maar waarom dan? Het antwoord op die vraag staat nergens duidelijk in de Bijbel. Maar er zijn een paar passages in het Oude Testament die er toch iets over zeggen. Volgens het Oude Testament zou God zeker iets missen als er geen mensen meer waren: Hij zou het erg vinden dat niemand meer oog zou hebben voor zijn trouw en zijn liefde.
Fazal

31 jul 2019, 10:47

En al even onnozel, maar toch ...!?

Er is inderdaad vaak gezegd dat God alles van tevoren al wist. Opvallend genoeg kom je die gedachte in de Bijbel niet tegen, in elk geval niet in verband met de ellende die mensen zouden gaan aanrichten. God is juist geschokt als de mensen steeds meer onrecht doen. "Hij kreeg er spijt van dat hij de mensen gemaakt had en hij voelde zich diep gekwetst" (Genesis 6:6).

Paul Sanders08 juli 2019 14:03

En zo rijzen er steeds weer nieuwe vragen, waarvan de antwoorden NIET ofwel heel onduidelijk in de bijbel staan, hetgeen alweer bewijst dat ook de bijbel vol tegenstrijdigheden staat.

Bvb.: Kan god zich geschokt en gekwetst voelen, verdriet hebben?
Erger nog, spijt hebben van zijn 'oh zo volmaakte schepping'?

Soit, ik verwacht hier geen antwoorden meer op, in de eerste plaats, omdat men mij niet kan paaien met epistels uit de bijbel.
Laatst gewijzigd door Fazal op 31 jul 2019, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.

walteropdemaan
Lid geworden op: 27 nov 2009, 15:56

31 jul 2019, 11:01

Als men zelf het belang niet inziet van BDE is dat hier hopeloos bende muggezifters

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

31 jul 2019, 11:09

Het heeft er toch alle schijn van dat de mens God heeft geschapen naar zijn beeld en gelijkenis. Je merkt dat aan de persoonlijkheidskenmerken van God.

God is uit op wraak:

Psalmen 18:48 Hij is de God, die voor mij wraak heeft genomen en volken aan mij heeft onderworpen.
1 Koningen 2:44 En hoe zit het met alle wandaden die u bedreef tegen mijn vader, koning David? De Here zal vandaag wraak op u nemen


• God is jaloers:

Exodus 20:5 U mag niet voor dergelijke beelden neerknielen of deze vereren, want Ik, de Here, ben een jaloerse God, die de zonden van de vaders toerekent aan de kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen van hen die Mij haten.
Deuteronomium 4:24 De Here is een verterend vuur, een jaloerse God.


• God gedraagt zich als een handelaar op een markt: hij laat de tegenspeler toe om af te dingen

Genesis 18 Abraham pleit voor Sodom: 'als er 50 rechtvaardigen zijn … als er 40 zijn … als er … 10 zijn'

• God is niet alwetend. Hij moet ter plaatse gaan kijken of de feiten wel de feiten zijn:

Gen. 18:20 Daarom zei de Here tegen Abraham: ‘Ik heb gehoord dat de inwoners van Sodom en Gomorra erg slecht zijn en zwaar zondigen. Ik ga er nu heen om te zien of dat inderdaad zo is of niet. Ik zal het te weten komen.’


Genesis: God wil Abraham testen om te zien of hij zijn zoon Isaac wel zou offeren. Een alwetende God kent op voorhand de afloop van een test

God is wreed, genadeloos:

Jeremia 13: 14 ‘Ik zal niet toelaten dat medelijden of genade hen van de totale verwoesting redden.

Enzovoort. Ik kan me best indenken dat mensen zich een God scheppen naar wiens voorbeeld men wil leven. De God van het OT is dat niet. Daarom is de versie van het NT aanvaardbaar en een 'bijschaving' van die OT-versie.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
Fazal

31 jul 2019, 11:13

walteropdemaan schreef:
31 jul 2019, 11:01
Als men zelf het belang niet inziet van BDE is dat hier hopeloos bende muggezifters
Wat verwacht jij nu eigenlijk?
Dat er hier een tiental seniorennetters zijn die zo'n ervaring hebben gehad, en er nog zouden mee buitenkomen ook?
Of ... dat er volgens u meer aandacht mag worden geschonken aan uw kennis over astrologie??? :roll:

walteropdemaan
Lid geworden op: 27 nov 2009, 15:56

31 jul 2019, 11:21

waar halen jullie dat kinderachtig beeld van god vandaan, een normaal persoon gaat tot zijn15de naar de kerk en dan begint men na te denken , bij mij was dat toch het geval. Stop toch met die onnozelheden willen jullie overheerst worden door de islam. En wat is er nu mis met astrologie, jullie superheld Etienne Vermeersch was daar aanvankelijk ook mee bezig hoor. Maar natuurlijk het is een hele kunde niet iedereen kan daar mee weg.
Fazal

31 jul 2019, 12:19

U schreef: "Maar natuurlijk het is een hele kunde niet iedereen kan daar mee weg."

Mijn vermoeden was dus gegrond.
U wil uw kunde hier gewoon tentoonspreiden en een discussie uitlokken met andere zgn astrologen om uw gelijk te halen. Want ik zie, dat je er meer over weet dan de meeste anderen.
En dus wilt u uw kennis hier eens extra in de verf zetten, met de bedoeling anderen in hun hemd te zetten..

Maar de vraag was: "wat verwacht jij eigenlijk"?
Dat iedereen zich zou interesseren voor astrologie?
Astrologie vind ik persoonlijk (ik zal hier dus geen anderen bij betrekken) al even onnozel als de bijbel.

Astrologie is evenwel een heel ingewikkelde materie, maar is niet van aard om de levensloop van iemand te volgen, laat staan, te voorspellen. Ik plaats astrologie op een gelijklopende lijn met kaartleggerij.
En degenen die zich slimmer willen voordoen dan ze zijn, gebruiken o.m. de Tarotkaarten.
Daar verstaan hun klanten toch meestal geen barst van, en de kaartlegsters kunnen van de combinaties maken wat ze willen. En verder, heeft astrologie (voor de zoveelste keer), niets te maken met dit onderwerp.

walteropdemaan
Lid geworden op: 27 nov 2009, 15:56

31 jul 2019, 12:55

Nee ik had dit seniorenforum gekozen om een chart te plaatsen. Omdat ik veranderd was van resizer web site wou ik gewoon uittesten of die chart zou blijven staan en omdat het een godsdienst afdeling betrof had ik een gepaste chart van Christus genomen. Ik wil hier geen astrorubriek plaatsen joh. Er zijn astrologiefora , maar het is overal hetzelfde: de komst van internet brengt ook een vervlakking mee.. Een normaal gesprek is er niet meer bij .Astrologie is van oudsher gebaseerd op: "zo boven zo beneden" een oude wijsheid de eerste wetenschap in feite