Kiezen van religie of geloven in

hier is plaats voor alle wereldreligies

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

04 jun 2013, 17:49

Dieren hebben geen 10 geboden nodig om te weten wat goed en kwaad is. Ze moeten daarvoor ook niemand kruisigen.
't zal wel aan mij liggen, maar ik begreep er uit dat je de dieren hoger inschatte.... maar je bedoelde 'ze weten het al' en ze doen net als de mens?
Alles is Één en die Éne is Alles.

fotofant
Lid geworden op: 28 jul 2009, 20:00
Locatie: wenduine

04 jun 2013, 18:47

Ik heb momenteel niet veel tijd om verder in te gaan op de replieken hier (ben heel erg bezig met alles en nogwat tot het einde van de maand), maar ik wel wel nog duidelijk stellen dat ik met mijn posting over Boeddhisme niemand wou oproepen om boeddhist of wat dan ook te worden, ik wou alleen maar een idee en/of een inzicht geven in wat het complexe boeddhisme (de filososofie althans en minder de diverse volkspraktijken) inhoudt, zonder waardeoordeel uit te spreken of richtlijnen mee te geven.
Ieder moet voor zichzelf uitmaken wat hij wil geloven of niet geloven, en welke teksten een eventueel compas kunnen zijn in het leven, maar ik volg Janx wel als hij oproept om het leven lief te hebben en te respecteren en om als mens te groeien in mededogen.
elk moment is belangrijk

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

04 jun 2013, 19:17

Oh ... maar beste fotofant, mijn schrijven heeft geen enkele bedoeling naar jouw uitleg van het boeddhisme. Het was eigenlijk meer naar religie in het algemeen gericht. Eigenlijk meer het gevoel wat ik verwoorde opgewekt tijdens het doorlezen van meerdere berichten. Hm ... dus eigenlijk een berichtje naar mij zelf. :?
Alles is Één en die Éne is Alles.

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

04 jun 2013, 20:12

janx schreef:
Dieren hebben geen 10 geboden nodig om te weten wat goed en kwaad is. Ze moeten daarvoor ook niemand kruisigen.
't zal wel aan mij liggen, maar ik begreep er uit dat je de dieren hoger inschatte.... maar je bedoelde 'ze weten het al' en ze doen net als de mens?
't Ligt zeker aan jou. Je kan niet begrijpelijk lezen. Waar haal je toch steeds die verwrongen conclusies ?? :roll:

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

04 jun 2013, 21:41

:cry: ik ben niet zo intelligent als jij talisman. Daar zit het vast in. En dan mee genomen dat ik aan teveel tegelijk denk en het verkeerde verwoord. 'k Ben soms een warhoofdig iemand dat hoor ik vaker, en nog dom ook. :(
Alles is Één en die Éne is Alles.

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

23 jun 2013, 16:00

Wat is écht geloven in ... eigenlijk ?
Het is niet gewoon een religie kiezen en volgen , maar er door aangeraakt zijn , het doet je iets , het laat je niet onbewogen ! Je bent er van overtuigd dat het waarheid is .
Maar dat heb je niet in één , twee , drie , daar gaan vaak jaren overheen om het goed te begrijpen .
Dan moet je ook nog eerst alle aangroei of wildgroei wegdenken van deze religie ( wat mensen er van gemaakt hebben ) , om dan te ontdekken wat deze godsdienst in werkelijkheid is .
Als het je dan nog intens boeit en je blij maakt , dan mag je wel zeggen dat het de goeie keuze was , en je overtuiging gegrond is .

Als ik zo de verschillende godsdiensten eens bekijk , vind ik maar één God , die zo GEWOND werd , uit liefde voor de mensen , die zichzelf geofferd heeft om hen te redden , dat is Christus .
Jammer dat juist daar zoveel wildgroei is ontstaan , en dit geloof zo 'n blaam heeft gekregen . Men moet er dwars doorheen kunnen kijken om die God echt te kennen en te begrijpen .
't Is niet alleen een keuze , maar vooral een doorzicht krijgen , en je er goed en gelukkig bij voelen . Zo ondervond ik dat toch in mijn leven , ben benieuwd hoe dat bij anderen ging ?
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .
Fazal

23 jun 2013, 18:09

ebenhaezer schreef:
Als ik zo de verschillende godsdiensten eens bekijk , vind ik maar één God , die zo GEWOND werd , uit liefde voor de mensen , die zichzelf geofferd heeft om hen te redden , dat is Christus .
Zust zie! Alle leed van alle andere mensen verzakt hierbij in het niets!
En we zijn nu nog altijd niet gered! Trouwens ..., gered ...? Van wat ...??? :roll:
Laatst gewijzigd door Fazal op 23 jun 2013, 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.

rolija
Lid geworden op: 27 jan 2004, 17:41

23 jun 2013, 18:16

Fazal schreef:
ebenhaezer schreef:
Als ik zo de verschillende godsdiensten eens bekijk , vind ik maar één God , die zo GEWOND werd , uit liefde voor de mensen , die zichzelf geofferd heeft om hen te redden , dat is Christus .
Zust zie! Alle leed van alle andere mensen verzakken hierbij in het niet!
En we zijn nu nog altijd niet gered! Trouwens ..., gered ...? Van wat ...??? :roll:
Van Ebenhaerzer en Bleuvelvet en nog een paar :D :D
"Spel- en typfauten zijn doelbewust en tot grood jolijt van de leser gemaakd."
Fazal

24 jun 2013, 13:41

Komt waarschijnlijk door de zondagsmis, alwaar zij o.a. van meneer pastoor, een nieuwe stimulans hebben meegekregen om hun geloof (weer) sterker te maken.
Want er zou tussendoor wel eens enige twijfel kunnen ontstaan.
Als een gelovige nadien, vol vervulling weer huiswaarts keert, kan hij/zij, zijn/haar vermeend geluk niet op. Zij hebben dan ook de onweerstaanbare drang het uit te schreeuwen.
Dat zij weerwind krijgen kan hen niet schelen, ze moeten het gewoon even kwijt.
En geef nu toe, waar kunnen ze dat dan beter dan op Seniorennet!? 8O

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

24 jun 2013, 20:42

Fazal schreef:
ebenhaezer schreef:
Als ik zo de verschillende godsdiensten eens bekijk , vind ik maar één God , die zo GEWOND werd , uit liefde voor de mensen , die zichzelf geofferd heeft om hen te redden , dat is Christus .
Zust zie! Alle leed van alle andere mensen verzakt hierbij in het niets!
En we zijn nu nog altijd niet gered! Trouwens ..., gered ...? Van wat ...??? :roll:

FAZAL , gered van wat ? Van de eeuwige dood natuurlijk ! Geen gevolg zonder oorzaak , weet je nog ?
En inderdaad Fazal , het leed van alle mensen verzakt hier in het niets !
Al eens over nagedacht hoe dat moet voelen , als ONSCHULDIGE , al de schuld van alle mensen op zich te nemen en uit te boeten , vrijwillig en uit liefde voor hen ?
Dat dit vreselijke pijn kost , is goed voorstelbaar , maar is nog niets vergeleken bij de immense pijn die Hij leed door de SCHEIDING van zijn Godheid , omdat de Vader zich die laatste 3 duistere uren moest terug trekken . Want zoals water en vuur niet kunnen samen gaan , kon ook een heilig God niet in de Zoon blijven , die drie uur lang de zonde van alle mensen op zich genomen had , en er voor betaalde met zijn eigen vlees en bloed .
Hij was in die 3 vreselijke uren , een mens van vlees en bloed , beladen met onze zonden . Niet toevallig dat de hele natuur hier reageerde met duisternis en aardbeving !
Zo'n leed is niet te evenaren , vooral omdat Hij dit VRIJWILLIG onderging , uit liefde voor zijn schepselen ; en nog kon Hij het zijn beulen vergeven !
Later zei Hij " Wie in Mij geloofd , heeft eeuwig leven ." Niemand hoeft dus verloren te gaan Fazal , de redding is er voor iedereen die WIL !
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

24 jun 2013, 23:22

Ebenhaezer schreef:[..... ], gered van wat ? Van de eeuwige dood natuurlijk ! Geen gevolg zonder oorzaak , weet je nog ?
Gered Ebenhaezer? Ze hebben die bijzondere mens gewoon vermoord dat is de harde waarheid. En wat betreft het eeuwige leven, elk leven is eeuwig niets gaat verloren en wat de mens zelf betreft er is geen dood, in de zin dat je niet ophoud te bestaan, wel het lichamelijk en helaas denken velen dat dat dan het definitieve einde is.

En inderdaad Fazal , het leed van alle mensen verzakt hier in het niets !
Al eens over nagedacht hoe dat moet voelen , als ONSCHULDIGE , al de schuld van alle mensen op zich te nemen en uit te boeten , vrijwillig en uit liefde voor hen ?
Een totaal verkeerd idee die de bijbelse leer jouw wil doen geloven. Een volkomen onzin dat die Jezus een schuld zou hebben moeten vereffenen. De verantwoordelijken die hem gekruisigd hebben die zijn, hebben, en zullen de gevolgen moeten dragen. (oorzaak en gevolg)
Dat dit vreselijke pijn kost , is goed voorstelbaar , maar is nog niets vergeleken bij de immense pijn die Hij leed door de SCHEIDING van zijn Godheid , omdat de Vader zich die laatste 3 duistere uren moest terug trekken . Want zoals water en vuur niet kunnen samen gaan , kon ook een heilig God niet in de Zoon blijven , die drie uur lang de zonde van alle mensen op zich genomen had , en er voor betaalde met zijn eigen vlees en bloed .
Weer zo'n rare dogma van de kerk. Hij is net zoveel zoon (leven) van god als alle andere levens, dus ook jij, ook al ben je nu een vrouw(leven) op aarde, evenals alle andere mensen (levens). Alleen hij had meer kennis van het leven dan de toenmalige mens kon bevatten en dat is zijn dood geworden omdat de gevestigde orde geen tegengeluid wilde horen hoe het anders moet en kon zijn en vreesde dat hun gezag teniet werd gedaan. Zijn kennis was zo groot dat hij wist dat god niet te scheiden was van welk leven dan ook, dus ook niet van hem, zou dat wel het geval zijn geweest, dan was alles opgelost naar dat wat het was voor de 'schepping'. Niets kan bestaan zonder het Geheel Omvattende Drijfkracht( GOD) wat alles heeft doen ontstaan, instandhoud en doet voortgaan. De huidige kerken en religies zijn nog zeer blind en onwetend aangaande god en wat het leven is, denk ik zelf. Ja ..., ik kan mij wel indenken wat men hierop zal zeggen, zeker niet hiermee gaan instemming.
Maar Ebenhaezer, blijf gerust geloven in god, de mensen en liefde, ook al is deze niet zo als jij je het zich voorstelt ik wil het je niet afnemen maar geef enkel mijn visie hierop en je kan er mee doen wat je maar wilt, dit geldt voor iedereen natuurlijk.
Alles is Één en die Éne is Alles.
Fazal

25 jun 2013, 13:50

ebenhaezer schreef:
FAZAL , gered van wat ? Van de eeuwige dood natuurlijk !
Ben jij dan ook zo bang van die 'eeuwige' dood ebenhaezer? Ik niet!
ebenhaezer schreef:En inderdaad Fazal , het leed van alle (andere) mensen verzakt hier(bij) in het niets !
Goeien appel, gaat daar maar eens mee naar den oorlog zeg!? :twisted:

rolija
Lid geworden op: 27 jan 2004, 17:41

25 jun 2013, 16:32

Ja santé mijn ratje ( dat is Gents voor te zeggen " kust nu mijn klo...." :lol: )
"Spel- en typfauten zijn doelbewust en tot grood jolijt van de leser gemaakd."
Fazal

25 jun 2013, 18:52

Wie zoiets durft beweren, is niet goed wijs!
Maar ja, een verliefde kwezel is duidelijk tot alles in staat!

Nee, volgens mij zagen de Romeinen Jezus als een politiek gevaar, en hebben hem enkel dààrom geliquideerd, en zijn lijden als voorbeeld gesteld. De toenmalige heersers waren gewoon bang geworden omdat hij zoveel volgelingen had. En eigenlijk he, weet niemand of hij ook die doelstelling had. Het had in elk geval gekund, alle bijbels ten spijt !

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

25 jun 2013, 19:35

Tja, dat lijden van Jezus als voorbeeld?
Niet vergeten dat kruisiging een straf was voor misdadigers of rebellen tegen het Romeinse gezag.
In principe was hetgeen hem overkwam niet zo heel speciaal (alhoewel ik zo'n wrede dood niet wil minimaliseren).
En inderdaad Fazal, zoals we langs Talisman meermaals konden lezen, was hij de gedoodverfde Messias, maar op politiek gebied: de nieuwe koning die hen zou verlossen van het Romeinse juk.
Moesten de eerste kervaders hem niet als het perfecte slachtoffer hebben opgevoerd om hun nieuwe religie te starten, was er van die man nooit meer iets gehoord.