Godsdienstarcheologie - (Deel 3 van Talisman)

hier is plaats voor alle wereldreligies
Gast

31 dec 2010, 12:41

armandine schreef:moest ik van jou zijn , ik zou de lezing die jij aan iedereen afraad toch maar eens goed beluisteren. Waarom raad je dit eigenlijk af?
En ze moet maar 5 minuten van onderstaande link beluisteren. Is toch een stuk gemakkelijker dan al die teksten hier te plakken.
http://www.youtube.com/watch?v=7QIBB7gX ... 55C51E75E0
Maar ja, het misschien dat ik dat zelf al maanden lang gezongen heb en deze prof. net hezelfde komt te zeggen. Ligt wat moeilijk, versta je ? De volgende stap is ons komen vertellen wat ik hier al zolang probeer duidelijk te maken. :wink:

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

31 dec 2010, 12:47

armandine schreef:moest ik van jou zijn , ik zou de lezing die jij aan iedereen afraad toch maar eens goed beluisteren. Waarom raad je dit eigenlijk af?
Ik hou niet van mensen die niet objectief zijn ! En daar behoort volgens mij talisman bij. Als hij alleen maar kan aanraden wat hem als muziek in de oren klinkt is het niet aan mij besteedt en om het daar langdurig over te hebben heeft geen zin !

Ik heb ook al sites of boeken aangeraden om te lezen, heb jij daar dan al interesse voor gehad 8)

Als jij 'volgeling' van talisman wil zijn, zonder 'kennis van zaken' is jouw keuze, maar daarom hoef je er bij anderen niet aan te dringen hetzelfde 'lot' (= brainwashing) te ondergaan ! :lol: :lol:
Gast

31 dec 2010, 12:52

Dus jij raad een historische lezing over de Bijbel af omdat Talisman dit aangeraden heeft? 8O En jij noemt jezelf onbevooroordeeld? 8O
Op welke manier lees jij eigenlijk de Bijbel? Dat zou al een heel stuk verduidelijking geven naar de lezers toe. Je weet toch dat je die Bijbel op vele manieren kunt lezen?

dhr.antoon
Lid geworden op: 24 mei 2007, 19:55

31 dec 2010, 13:35

Als ik voor mij persoonlijk spreek
het is voor mij niet de bedoeling dat je weg gaat, uiteraard van de zaak moet je zelf de beslissing nemen, natuurlijk zijn we het niet met alkaar eens Talisman, en als je blijft zal dat niet veranderen, in ieder geval hoop ik dat je voor jezelf de juiste beslissing neemt.
Gast

31 dec 2010, 13:44

dhr.antoon schreef:Als ik voor mij persoonlijk spreek
het is voor mij niet de bedoeling dat je weg gaat, uiteraard van de zaak moet je zelf de beslissing nemen, natuurlijk zijn we het niet met alkaar eens Talisman, en als je blijft zal dat niet veranderen, in ieder geval hoop ik dat je voor jezelf de juiste beslissing neemt.
Dit zal misschien te wijten zijn om te weigeren in te gaan op mijn posting.
Gast

31 dec 2010, 13:55

Maar natuurlijk blijf je hier, Talisman.
We kunnen je hier niet missen of alle geloofsduiven landen hier zonder paspoort of verblijfsvergunning omdat ze denken dat we moeten bekeerd worden. En dat kan niet he. :lol:
Maar het discutieniveau is hier wel bijzonder laag te noemen in vergelijk met andere geloofsfora. Dit forum wordt veeleer gebruikt als een bekeringsforum of getuigenisforum.
Daarom raden zij bv. wetenschappelijk historische lezingen ook af. Bijzonder jammer te noemen.

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

31 dec 2010, 14:51

Wel wel wel.... hoe raar kan het gaan . Het is z'n op mist zeer vreemd dat anderen die niet de historische Jezus zoeken. Zich mengen in een topic die daar juist overgaat. Het zou dan toch wel van een zekere inzicht getuigen indien men de moeite neemt om zich een beetje in te lezen alvorens iets te gaan beweren of op voorhand afwijzen. Het zijn toch geen domme jongens, de history docenten van de diverse universiteiten. Het zou van meer denkwerk getuigen indien diverse forumschrijvers de moeite nam om gefundeerd een tegengeluid te geven waarom men het anders ziet, en Jezus enkel als religie stuk willen zien .Religie is een uitvinding van de mens zelf en niet van de mens Jezus denk ik zelf.
Alles is Één en die Éne is Alles.

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

31 dec 2010, 15:23

janx schreef:Wel wel wel.... hoe raar kan het gaan . Het is z'n op mist zeer vreemd dat anderen die niet de historische Jezus zoeken. Zich mengen in een topic die daar juist overgaat. Het zou dan toch wel van een zekere inzicht getuigen indien men de moeite neemt om zich een beetje in te lezen alvorens iets te gaan beweren of op voorhand afwijzen. Het zijn toch geen domme jongens, de history docenten van de diverse universiteiten. Het zou van meer denkwerk getuigen indien diverse forumschrijvers de moeite nam om gefundeerd een tegengeluid te geven waarom men het anders ziet, en Jezus enkel als religie stuk willen zien .Religie is een uitvinding van de mens zelf en niet van de mens Jezus denk ik zelf.
Het topic hier noemt "Godsdienstarcheologie" janx en niet "de historische Jezus" ! !

En net zoals de farizeeën in Jezus tijd zijn zijn de docenten ook niet dom te noemen ! Maar ....... heb je kennis van hoe Jezus de Farizeeën of de (schrift)geleerden noemde :idea:

Komt er nog bij dat ik het "tegengeluid" wel eens van een ander forumlid wil horen of lezen, maar niet altijd op de opdringerige manier van "zo is het" en niet anders die steeds uit de zelfde richting komt gewaaid ! Ik zou ook wel willen dat er meer forumschrijvers zouden zijn die deelnemen aan de discussies hoor.

Hoeveel keer heb ik al moeten lezen naar gelovigen toe van ROT OP, TRUT, e.d. men zou voor minder de moeite niet nemen om met bv. een talisman in discussie te gaan. De lezing van ene Martin Dale, die lijkt mij meer iets papegaaisachtig. Aframmelen en aframmelen...... maar zegt naar mijn gevoel weinig zinnigs.

En janx, een vraaje, denk je dat talisman zich wel 'inleest' alvorens op mijn postings te antwoorden dat het ZEVER is, of LEUGENS zijn ? Zie maar op mijn topics 'De historische Jezus of "In de voetsporen van Jezus" ? Maar ja, kun jij wel objectief wezen :?:
Gast

31 dec 2010, 15:33

dhr.antoon schreef:Het discutieniveau is hier helemaal niet laag, met mensen als oa. BV. bekeren doen wij verder niet hoe haal jij dat in je hoofd.
sorry antoon zo zie ik dat wel en velen met mij.
De Bijbel uitleggen met de Bijbel zelf of met gelovigensites om te zien waar het een het ander bekrachtigd is niet zoeken naar waarheid maar naar geloof of bevestiging van je geloof. De zondagsschool is daar voldoende voor. En daar ben ik niet mee bezig en daar ben ik ook niet op zoek naar. Historisch critisch zijn hoort daar niet eens bij. Maar blijkbaar beseffen jullie dat niet eens. Bij gevolg lees ik gewoon zeer oppervlakkig en diagonaal wat jullie schrijven. En de linken die jullie plaatsen die doe ik niet eens open.

dhr.antoon
Lid geworden op: 24 mei 2007, 19:55

31 dec 2010, 15:36

Jij schijnt het maar niet te willen begrijpen wat bv en ik aandragen komt van de wetenschap waarvan je lijkt te willen beweren dat jij die hoog in het vaandel draagt, je spreekt jezelf weer lekker tegen.

met wetenschap bedoel ik archeologie, schriftkennis, kennis van de oude talen, historie enz.
de geleerden die deze info aandragen kunnen ook makkelijk atheist zijn, het heeft in eerste instantie niet met de bijbel te maken
na zorgvuldig onderzoek blijkt steeds dat de bijbel waar is
even kort sluiten
het is hier niet zo dat we met de bijbel de bijbel bevestigen, wat ook een goede zaak is, maar we bevestigen met data uit de wetenschap
Gast

31 dec 2010, 15:43

dhr.antoon schreef:Jij schijnt het maar niet te willen begrijpen wat bv en ik aandragen komt van de wetenschap waarvan je lijkt te willen beweren dat jij die hoog in het vaandel draagt, je spreekt jezelf weer lekker tegen.
Ik beweer niets Antoon. Jullie beweren dat de Bijbel historisch juist is en daarvoor gebruiken jullie gelovige bronnen en laten jullie neutrale of anders denkende bronnen achterwege en raden dit zelfs af. En dat laatste vind ik pas erg.
Gast

31 dec 2010, 15:45

bluevelvet schreef: En net zoals de farizeeën in Jezus tijd zijn zijn de docenten ook niet dom te noemen ! Maar ....... heb je kennis van hoe Jezus de Farizeeën of de (schrift)geleerden noemde :idea:
Vertel eens. Ben benieuwd.

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

31 dec 2010, 15:48

armandine schreef:
dhr.antoon schreef:Het discutieniveau is hier helemaal niet laag, met mensen als oa. BV. bekeren doen wij verder niet hoe haal jij dat in je hoofd.
sorry antoon zo zie ik dat wel en velen met mij.
De Bijbel uitleggen met de Bijbel zelf of met gelovigensites om te zien waar het een het ander bekrachtigd is niet zoeken naar waarheid maar naar geloof of bevestiging van je geloof. De zondagsschool is daar voldoende voor. En daar ben ik niet mee bezig en daar ben ik ook niet op zoek naar. Historisch critisch zijn hoort daar niet eens bij. Maar blijkbaar beseffen jullie dat niet eens. Bij gevolg lees ik gewoon zeer oppervlakkig en diagonaal wat jullie schrijven. En de linken die jullie plaatsen die doe ik niet eens open.
En de linken die jullie plaatsen die doe ik niet eens open. :?:

In het zicht van het bovenstaande mijn vraag : Kan men jou dan nog een discussielid noemen op forum ?

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

31 dec 2010, 15:52

armandine schreef:
bluevelvet schreef: En net zoals de farizeeën in Jezus tijd zijn zijn de docenten ook niet dom te noemen ! Maar ....... heb je kennis van hoe Jezus de Farizeeën of de (schrift)geleerden noemde :idea:
Vertel eens. Ben benieuwd.
Die vraag was aan janx gesteld. Maar elkeen die de bijbel leest weet het antwoord, ook janx of jij kan dat lezen in de bijbel als jullie er een hebben.
Hoe kun jij nu benieuwd zijn naar mijn mening armandine, die interesseert jou toch niet ? Wees eens eerlijk aub.

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

31 dec 2010, 15:54

EB schreef:En janx, een vraaje, denk je dat talisman zich wel 'inleest' alvorens op mijn postings te antwoorden dat het ZEVER is, of LEUGENS zijn ? Zie maar op mijn topics 'De historische Jezus of "In de voetsporen van Jezus" ? Maar ja, kun jij wel objectief wezen
Persoonlijk denk ik dat talisman zich niet kan veroorloven iets te beweren zonder zelf de zaken te hebben gelezen en daar een afweging in te maken. Dus ik denk dat talisman zich goed inleest over feitelijke zaken. Niet over wat men kan of zal gaan geloven.
ja ... ik was eigenlijk een beetje verkeert met mijn schrijven zat niet in het juiste topic maar ach .... het kan hier best ook een functie hebben dus laat ik het staan.
Of ik opjectief ben? Ik probeer dat wel zijn maar ja ... ieder heeft zo z'n eigen gedachten, kennis en ervaringen in het leven verzameld en dat speelt natuurlijk altijd mee of je het wilt of niet. Het heeft je persoonlijkheid gemaakt die je bent.
Alles is Één en die Éne is Alles.