De omstreden bronnen van de Islam

hier is plaats voor alle wereldreligies

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

01 dec 2015, 10:05

talisman schreef:Zou je daar eens een grafiekje van kunnen maken ? Je mag het ook inkleuren, maar binnen de lijntjes blijven. :lol:
U kunt dit allemaal vinden in de wereldliteratuur, alhoewel deze niet altijd correct is begrepen. Bijvoorbeeld het idee dat je moet leren om meester te worden over je eigen natuur is in alle grote boeken van de wereld tot uitdrukking gebracht. Deze ‘Jihad’ – om de islamitische term te gebruiken – is altijd bedoeld als een innerlijke strijd en niet als uiterlijke strijd tegen onze medemensen.

http://www.noetischwetenschappelijkinit ... schap.html

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

02 dec 2015, 14:24

Nog wat koren op de molen voor wie graag in strijd leeft.

Hier zijn 447 korte beschrijvingen en verwijzingen naar teksten over intolerantie ten aanzien van niet-moslims in de koran. Het eerste cijfer verwijst naar de soera, de tweede naar de versen in de soera. Onder de cijfers staan de teksten zoals die in de koran staan om zelf te zien of dat de interpretaties correct zijn. Mocht u van mening zijn dat hieronder fouten staan, dan horen we dat graag met verwijzing naar het desbetreffende vers.

http://www.ex-moslims.nl/

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

02 dec 2015, 16:31

Wat moeten we aanvangen met een groepering die er dergelijke principes op nahoudt? Zou het niet gepast zijn dat zijn die oude bronnen afzweren als zij het recht willen behouden om deel uit te maken van onze gemeenschap? Dat zou dan inhouden dat iedereen die zich moslim noemt, afstand neemt van een aantal verzen uit de koran.

Vervolgens moeten we ook de hadith nog eens gaan uitvlooien, want daar is het al niet beter mee gesteld. Ook daarvan moet afstand genomen worden.

Hoe zouden we omgaan met mensen die de ideeen van Hitler propageren? Misschien zeggen zij ook wel: 'Ja, maar de uitwerking van het nazisme zoals dat in de jaren '40 is gebeurd, dat is niet mijn nazisme. Ik streef naar vegetarisme, liefde tegenover de dieren, aanleg van grote en goede wegen, een sociaal zekerheidsstelsel dat die naam waardig is, enz. Allemaal in overeenstemming met de levenswijze van onze grote voorman. '

Krijgt zo iemand het woord op radio en tv om zijn visie uit te bazuinen? Krijgt zo'n groepering subsidies?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

02 dec 2015, 17:48

Wil. schreef:Wat moeten we aanvangen met een groepering die er dergelijke principes op nahoudt? Zou het niet gepast zijn dat zijn die oude bronnen afzweren als zij het recht willen behouden om deel uit te maken van onze gemeenschap? Dat zou dan inhouden dat iedereen die zich moslim noemt, afstand neemt van een aantal verzen uit de koran.

Vervolgens moeten we ook de hadith nog eens gaan uitvlooien, want daar is het al niet beter mee gesteld. Ook daarvan moet afstand genomen worden.

Hoe zouden we omgaan met mensen die de ideeen van Hitler propageren? Misschien zeggen zij ook wel: 'Ja, maar de uitwerking van het nazisme zoals dat in de jaren '40 is gebeurd, dat is niet mijn nazisme. Ik streef naar vegetarisme, liefde tegenover de dieren, aanleg van grote en goede wegen, een sociaal zekerheidsstelsel dat die naam waardig is, enz. Allemaal in overeenstemming met de levenswijze van onze grote voorman. '

Krijgt zo iemand het woord op radio en tv om zijn visie uit te bazuinen? Krijgt zo'n groepering subsidies?
:lol: Mee eens.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

03 dec 2015, 10:29

Wil. schreef:Wat moeten we aanvangen met een groepering die er dergelijke principes op nahoudt? Zou het niet gepast zijn dat zijn die oude bronnen afzweren als zij het recht willen behouden om deel uit te maken van onze gemeenschap? Dat zou dan inhouden dat iedereen die zich moslim noemt, afstand neemt van een aantal verzen uit de koran. Vervolgens moeten we ook de hadith nog eens gaan uitvlooien, want daar is het al niet beter mee gesteld. Ook daarvan moet afstand genomen worden. Hoe zouden we omgaan met mensen die de ideeen van Hitler propageren? Misschien zeggen zij ook wel: 'Ja, maar de uitwerking van het nazisme zoals dat in de jaren '40 is gebeurd, dat is niet mijn nazisme. Ik streef naar vegetarisme, liefde tegenover de dieren, aanleg van grote en goede wegen, een sociaal zekerheidsstelsel dat die naam waardig is, enz. Allemaal in overeenstemming met de levenswijze van onze grote voorman. ' Krijgt zo iemand het woord op radio en tv om zijn visie uit te bazuinen? Krijgt zo'n groepering subsidies?
Op de volgende pagina staat het onderstaande, wellicht stoppen velen bij de eerste pagina en dan kan je de plank al eens misslaan. :wink:

De lijst is bedoeld als satirische eye-opener met betrekking tot de intolerante opmerkingen in de koran die gemaakt worden over niet-moslims. En nee, natuurlijk is het niet zo dat moslims huichelaars, leugenaars, gierig, doof, stom en blind zijn. Geen enkele bevolkingsgroep kan met dergelijke denigrerende uitlatingen worden omschreven. Dat feit alleen al is een van de vele bewijzen dat de koran geen goddelijke oorsprong kan hebben, maar slechts een menselijke.

http://www.ex-moslims.nl/norak.html

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

03 dec 2015, 10:43

Wil. schreef:Vervolgens moeten we ook de hadith nog eens gaan uitvlooien, want daar is het al niet beter mee gesteld. Ook daarvan moet afstand genomen worden.
Wat uitvlooien betreft

Syncretisme is in de godsdienstwetenschappen een term die verwijst naar het naar elkaar toegroeien van religies, als een poging om uiteenliggende of tegengestelde geloven en religies met elkaar te combineren. Een equivalent woord kan fusie of hybridisatie zijn. Het syncretisme is ook de samengroeiing en versmelting, onder andere van wereldbeschouwingen van verschillende herkomst, zonder dat er echte samenvattende beschouwing wordt bereikt. Bij uitbreiding kan ook in taalvormen of muziek syncretisme worden nagestreefd. Syncretisme veronderstelt in zijn algemeenheid een onderliggende eenheid. Sommige godsdienstwetenschappers verwerpen de term syncretisme, omdat het immers veronderstelt dat er zuivere religies zouden bestaan. Maar in werkelijkheid zijn religies steeds in interactie met hun omgeving.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Syncretisme_%28religie%29

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

03 dec 2015, 10:49

Christenen hebben ook geen idee hoe de evangelies tot stand gekomen zijn!
Kritisch denken wordt volledig geweerd binnen de zogenaamde "bible belt".
Dat kun je vaststellen in deze documentaire: "The god who wasnt there"
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

03 dec 2015, 11:30

Vesselin schreef:Christenen hebben ook geen idee hoe de evangelies tot stand gekomen zijn! Kritisch denken wordt volledig geweerd binnen de zogenaamde "bible belt". Dat kun je vaststellen in deze documentaire: "The god who wasnt there"
Misschien hebben een aantal dat verkeerd begrepen, het zal knap lastig worden om dat ook te erkennen. Hoe zeg je, kritisch denken? Syrië?

Jullie kunnen niet God dienen én de Mannon. De Mannon is een afgod. Het woord mannon is Syrisch voor geld of rijkdom. Jezus zegt hier dat niemand twee heren kan dienen. Het gaat om de keuze voor God of het geld. Jezus roept op om geen schatten op aarde verzamelen, maar in de hemel.

http://topo.plazilla.com/page/429507880 ... -van-jezus

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

03 dec 2015, 19:59

YYZ schreef:Hoe zeg je, kritisch denken? Syrië?

Jullie kunnen niet God dienen én de Mannon. De Mannon is een afgod. Het woord mannon is Syrisch voor geld of rijkdom.
Dat is mooi knip- en plakwerk. Maar het is MaMMon. Niet Mannon.

Zie Lukas 16:13 en Mattheus 6:24.
Zelfs in de oude Latijnse Vulgate: "Non potestis Deo servire et mammonae"

Kritisch denken.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

03 dec 2015, 20:05

YYZ schreef:(...) het naar elkaar toegroeien van religies, als een poging om uiteenliggende of tegengestelde geloven en religies met elkaar te combineren.
Ik ben wel onder de indruk: syncretisme .... hybridisatie ... fusie
Dat zijn laboratoriumtermen. Voorlopig blijft het bij koude fusie: een nog nooit vastgesteld fenomeen. Idem voor het naar elkaar toegroeien van de islam en om het even welke andere godsdienst. Gaat niet gebeuren.

Of zijn er feiten waarvan ik niet op de hoogte ben?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

04 dec 2015, 07:00

Wil. schreef:Dat is mooi knip- en plakwerk. Maar het is MaMMon. Niet Mannon. Zie Lukas 16:13 en Mattheus 6:24. Zelfs in de oude Latijnse Vulgate: "Non potestis Deo servire et mammonae". Kritisch denken.
Je hebt gelijk, geef jij het door aan die redactie daar? Inhoudelijk is die uitspraak zeer van toepassing op het heden, zo gezien hebben we nog niets geleerd van die bijbel (ea), niet? Ligt dat nu aan dat boek of aan het feit dat we er niet kritisch over denken? Wat is ethiek waard in de wetenschap dat miljoenen mensen economische nonsens wordt opgesolferd?

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

04 dec 2015, 07:12

Wil. schreef:Ik ben wel onder de indruk: syncretisme .... hybridisatie ... fusie. Dat zijn laboratoriumtermen. Voorlopig blijft het bij koude fusie: een nog nooit vastgesteld fenomeen. Idem voor het naar elkaar toegroeien van de islam en om het even welke andere godsdienst. Gaat niet gebeuren. Of zijn er feiten waarvan ik niet op de hoogte ben?
Er zijn veel feiten waarvan je op de hoogte bent, het zou wel kunnen dat je ze geen of niet voldoende aandacht schenkt waardoor een en ander niet duidelijker wordt. Dergelijke processen worden allemaal beschreven in de vakliteratuur, dit als gevolg van 'laboratoriumonderzoek' maar niettemin gebaseerd op de praktijk. Finaal heel eenvoudig nochtans, kritisch denken staat hierin centraal.
Afbeeldinghttps://nl.wikipedia.org/wiki/Elaborati ... hood_model

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

04 dec 2015, 09:05

Aha, de grafiekskes zijn er weer en reeds ingekleurd. Sinterklaas zal tevreden zijn. :lol:

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

04 dec 2015, 09:36

talisman schreef:Aha, de grafiekskes zijn er weer en reeds ingekleurd. Sinterklaas zal tevreden zijn. :lol:
Slechts 5,6 procent van de deelnemers aan het onderzoek gaf aan trollen plezierig te vinden, tegenover 41,3 procent van de respondenten die het liefst helemaal geen online discussies wilde aangaan. Opmerkelijk was dat er een significant verband werd gevonden tussen trollengedrag en narcistische, manipulatieve, psychopatische en sadistische eigenschappen.

http://www.joop.nl/media/detail/artikel/25543/

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

04 dec 2015, 10:22

talisman schreef:Aha, de grafiekskes zijn er weer en reeds ingekleurd. Sinterklaas zal tevreden zijn. :lol:
Kijk maar eens aandachtig hoe men bevolkingen tegen elkaar opzet, alsof er geen boek geschreven werd.

Europa kan niet langer het lot van de christenen negeren, nu ze duidelijk de meest vervolgde groep ter wereld zijn. Dat christenen niet meer veilig zijn op ons eigen continent zou ons wakker moeten schudden.” Dat heeft de voorzitter van het Europees Parlement, de Duitser Martin Schulz, woensdag in Brussel gezegd ter gelegenheid van een bijzondere zitting over de vervolging van christenen wereldwijd. Hij voegde er aan toe dat de vervolging van christenen onderschat wordt en onvoldoende aandacht krijgt, 'wat betekent dat de nodige maatregelen achterwege blijven'.

http://www.express.be/joker/?action=vie ... _campaign=