OM NA TE DENKEN ( vervolg ) .

hier is plaats voor alle wereldreligies

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

27 nov 2011, 16:50

VERVOLG .

ANGELICA , hier eindig ik dan mee , maar ik onderzoek het nog wel verder hoor .

Het koninkrijk is NU zegt Thomas , het is verborgen . Klopt , ook Lucas ( NT. ) zegt : het Koninkrijk Gods is binnen in ulieden . Allen die verbonden zijn door de Geest van Christus , zijn dat verborgen Koninkrijk . Moerland zegt ook : ... maar wel dat het EENS wezenlijk hier op aarde zal zijn , met Jezus als Koning .

Thomas : de mens wordt als Christus , er vindt een ' wederzijdse inwoning ' plaats : " wie zichzelf niet heeft , kent niets , maar wie zichzelf heeft gekend , is tegelijk de diepte van alle dingen te weten gekomen " . " Het gaat er om dat jij je concentreert op het proces dat Christus in je groeit " . Heel mooi !

EENLING : je kan beter de Heer benaderen door alleen te blijven ( je man of vrouw zijn te onthouden ) , een mystieke band met Christus en de Schepping . Dat steunt deze Thomas in zijn Evangelie . Paulus zegt in Gal. 1 : 11 " Het Evangelie dat ik u verkondig , is niet door mensen bedacht " . Dat was de werking van Chr. in hem . Toch niet zoveel verschil met het NT. !

Het Thomas Evangelie zegt niets over de kruisdood van Jezus , het verlossingswerk ! Misschien daarom dat het niet in de Kanonieke Boeken van het NT. werd opgenomen . Evangelie : Blijde Boodschap !

Ik vond het heel interessant Angelica , deze Thomas was niet zo vér van het Koninkrijk Gods . We moeten niet alleen zoeken , maar BLIJVEN zoeken , want wie zoekt die vindt , en zo zijn we allen samen op weg , de één al wat verder dan de ander , maar niet beter dan de ander !

Heel veel liefs , EBENHAEZER .
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .
Gast

27 nov 2011, 17:09

Ebenhazer, welk boek heb je gelezen waaruit je deze quotes maakt ?

Gnosis is een kernbegrip uit het gnosticisme. Het woord is afkomstig van het Griekse 'gnosis', dat kennis of inzicht betekent. Kenmerkend voor gnostici is dat ze niet geloven (in godsdienstige zin), maar hun innerlijke morele autoriteit stellen boven elk uiterlijk gezag. Die innerlijke autoriteit komt voort uit hun gnosis: hun kennis. Deze kennis is echter geen rationele kennis, maar een inwendige zelfervaring van de mens.

Het Tomas en het Judas evangelie zijn gnostische teksten en enkel opgehangen aan een historisch persoon, maar niet de historie van die persoon weergeeft. Jij gebruikt nog steeds het N.T. als ijkpunt en vergelijk daarmee deze gnostische geschriften met de bedoeling bewijs te vinden voor de originaliteit van het N.T. Ooit was het N.T. ook gnostische geschriften, maar zijn zo vervormd door de ' Kerkvaders' dat ze de boodschap missen. Uiteraard zijn er nog raakpunten, maar totaal verborgen achter een geschiedenis die met het christendom niks te maken heeft. Zowel Tomas, Judas als Jezus zijn fictieve entiteiten waar men dit denken aan heeft opgehangen. Zolang je dit niet zult inzien, zal je nooit gnosis bezitten en heb je deze geschriften niet begrepen. Jij focust je nog steeds op de verpakking en niet op de inhoud. Ik weet dat dit een moeilijk proces is. Het is niet voor niks dat men dit Mysterie religie noemt en ' Geheim inzicht '.
Ik hoop dat Angelica dit nog verder zal aanvullen.

angelica
Lid geworden op: 13 jun 2011, 12:14
Locatie: Oostmalle

27 nov 2011, 20:05

Lieve EB, ik vind het mooi hoe jij je toelegt op deze teksten. Het vergt inderdaad moed om je voor iets nieuws open te stellen. Maar, weet, dat je je nooit helemaal voor het nieuwe kunt openstellen als je aan het oude blijft hechten. Er is heel wat durf en moed voor nodig om alles wat men ooit geleerd en gehoord heeft in vraag of in twijfel te trekken, om het terzijde te laten zolang je het nieuwe verwerkt. Soms moet men eerst aan "het nieuwe" wennen, dan wordt het steeds gemakkelijker om het "oude" achterwege te laten.
Je pint je vast aan "personages" die dit of dat gezegd of geschreven zouden hebben. De boodschapper is niet belangrijk, doch de boodschap. De inhoud van de boodschap is wat telt.
Om de gnostische teksten goed te begrijpen, om te weten hoe ze te benaderen, kan het handig zijn om iemand te hebben die een toelichting geeft, iemand die je zegt op welke manier je ze kunt lezen. Want het is niet gemakkelijk ze juist te interpreteren.
Daarom zou ik een topic willen openen omtrent gnostische teksten naar keuze.
Iemand kiest bvb een bepaalde tekst, en we kijken samen naar de betekenis ervan. Dan kiest er iemand anders een tekst, om die dan weer samen te bekijken.

vriendelijke groet
Schoonheid ligt in het oog van de toeschouwer

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

27 nov 2011, 20:24

Eb ,
Talisman en Angelica hebben hier elk op hun eigen manier de essentie van de zaak neergezet.
Probeer je dit eigen te maken en je bent er.
Zulk inzicht zal je nooit afbrengen van je idee dat je goed en braaf kan en moet leven, - ook zonder het geloof in een schepper en een zogenaamde zoon die men aan een kruis zou genageld hebben, ter verlossing van het kwaad dat de mensheid aanrichtte.
(alhoewel menig sukkelaar die folterdood gestorven is)
Het NT zijn verhalen om een religie te kunnen stichten: parabels om de mens iets diets te maken en onder de knoet te houden.
Maar echt, ik denk dat er nog werk aan de winkel is vooraleer je het oude door het nieuwe zal kunnen vervangen.
Neem een voorbeeld aan Angelica. En durf voor jezelf na te denken, niet hetgene wat men je influistert.
Gast

27 nov 2011, 21:05

Reini schreef:Eb ,
Talisman en Angelica hebben hier elk op hun eigen manier de essentie van de zaak neergezet.
Probeer je dit eigen te maken en je bent er.
Zulk inzicht zal je nooit afbrengen van je idee dat je goed en braaf kan en moet leven, - ook zonder het geloof in een schepper en een zogenaamde zoon die men aan een kruis zou genageld hebben, ter verlossing van het kwaad dat de mensheid aanrichtte.
(alhoewel menig sukkelaar die folterdood gestorven is)
Het NT zijn verhalen om een religie te kunnen stichten: parabels om de mens iets diets te maken en onder de knoet te houden.
Maar echt, ik denk dat er nog werk aan de winkel is vooraleer je het oude door het nieuwe zal kunnen vervangen.
Neem een voorbeeld aan Angelica. En durf voor jezelf na te denken, niet hetgene wat men je influistert.
Daar komt het hem op neer. @ EB, ik begrijp zeer goed dit dit dieper inzicht niet zomaar verkregen wordt door één of twee boeken hierover te lezen ( en zeker niet de kritieken hierop ), maar een langzaam proces wat tot dieper inzicht geeft van wat je nu denkt te hebben.

Henriette 2
Lid geworden op: 24 feb 2007, 15:51

27 nov 2011, 22:06

Beste B.E.

Wat die evangelieën betreft kun je ook eens hier kijken.
Hier kun je vrijblijvend info krijgen en ook, als je dat wil eens gaan kijken.

http://www.rozenkruis.be/

Eerst klikken op 'Nederlands'
Dan klikken onder informatie op: -> Introductieboekje.

p.s: Mijn moeder was ook iemand die heel erg 'bijbelminded' was en bij die Rozenkruizers heeft ze toen haar echte diepgang daarvan gevonden.
Want die sloten voor haar gevoel werkelijk heel prachtig aan bij haar geloof.

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

27 nov 2011, 23:52

Hé ???
Diepgang in het niét denken ???
Dat moet superdiep zijn. Of superzwart.

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

28 nov 2011, 00:17

Beste Eben, iets in je laatste drie teksten deed mij denken aan iets dat Ons Heer zou gezegd hebben tijdens een repliek van Petrus op het feit dat alleen mannen de hemel konden ingaan, dit doelend op Maria van Magdala; waarop De Heer Jezus zou geantwoord hebben dat Hij haar, Maria Magdelane,dan zou maken als man .

Ergens in de mystiek zou ik ook ergens gelezen hebben dat alleen mannen als vrouw en vrouwen als man , het koninkrijk God's zouwen kunnen binnen treden . Of misschien ook alleen maar als een kind ...

Deze vragen komen er van als je het laaste uur bezig zijt geweest om op het net een site te zoeken voor een nieuwe forumdeelnemer voor zijn vraag over de Ziel en de geest . :wink:

mvg-werewoef
AMEN en AUM

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

28 nov 2011, 08:56

Henriette 2 schreef:http://www.rozenkruis.be/
Hé! De rozenkruisers. Bestaan die nog?
Moet bijna zo'n 40 jaar geleden zijn dat ik die ontmoette. :)
Gast

28 nov 2011, 09:41

cappa schreef:
Henriette 2 schreef:http://www.rozenkruis.be/
Hé! De rozenkruisers. Bestaan die nog?
Moet bijna zo'n 40 jaar geleden zijn dat ik die ontmoette. :)
In Oostenrijk zijn die nog zichtbaar aanwezig in bv. ziekenzorg. Vorig jaar nog tegengekomen.

Henriette 2
Lid geworden op: 24 feb 2007, 15:51

28 nov 2011, 15:02

Reini schreef:Hé ???
Diepgang in het niét denken ???
Dat moet superdiep zijn. Of superzwart.
Denk daar maar niet meer over na Reini. :D

Henriette 2
Lid geworden op: 24 feb 2007, 15:51

28 nov 2011, 15:03

cappa schreef:
Henriette 2 schreef:http://www.rozenkruis.be/
Hé! De rozenkruisers. Bestaan die nog?
Moet bijna zo'n 40 jaar geleden zijn dat ik die ontmoette. :)
Die bestaan nog over de hele wereld.

Clausewitz
Lid geworden op: 15 mei 2009, 18:22
Locatie: Vlaams Brabant

28 nov 2011, 16:01

Henriette 2 schreef:
cappa schreef:
Henriette 2 schreef:http://www.rozenkruis.be/
Hé! De rozenkruisers. Bestaan die nog?
Moet bijna zo'n 40 jaar geleden zijn dat ik die ontmoette. :)
Die bestaan nog over de hele wereld.
Is dat weer een nieuwe sekte? Draaien ze ook aan gebedsmolens? Verwant met de moslims? Die spelen ook voortdurend met een rits kralen.
Wie bewaakt de bewakers.

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

28 nov 2011, 16:19

Henriette 2 schreef:
Reini schreef:Hé ???
Diepgang in het niét denken ???
Dat moet superdiep zijn. Of superzwart.
Denk daar maar niet meer over na Reini. :D
Ik zou eerder zeggen, denk daar maar zoveel mogelijk over na. :D
Uit onderzoek blijkt dat er een sterk verband bestaat tussen wat mensen gedurende hun leven met hun hersenen doen en de manier waarop hun hersenen verouderen.
Scholing lijkt te helpen tegen dementie. Dementie, inclusief Alzheimer, komen minder voor bij mensen die gestudeerd hebben. Veel bezig zijn met mentaal veeleisende activiteiten schijnt de sleutel te zijn.
Ook zullen neurologische aandoeningen een minder ontwrichtend effect hebben op geoefende hersenen dan op niet geoefende, op basis van de extra voorraad aan neurale verbindingen en bloedvaten van de eerstgenoemde.

Dergelijke bevindingen weerleggen de vroegere aanname dat hersencellen niet aangemaakt worden gedurende het leven en alleen geleidelijk afsterven. Het bestaan van een levenslange neurale plasticiteit en haar afhankelijkheid van cognitieve activiteit wordt niet langer betwijfeld.

Als je dus lang gezond wil leven, Henriette, denken dan hé meiske, denken. :D

Henriette 2
Lid geworden op: 24 feb 2007, 15:51

28 nov 2011, 16:45

Jao! moh gij zijt d'n denker niet eey Cappake!