Het karakter van Schepper God .

hier is plaats voor alle wereldreligies

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

06 jan 2013, 16:15

Bedankt BLUEVELVET , jij hebt mensenkennis , en begrijpt mij volkomen , daar ben ik heel blij om !
Angst is juist een kenmerk van ongelovigheid en een gemis aan zekerheid , maar dat willen ze liever niet erkennen en schuiven dat dus maar op de nek van gelovigen , terwijl ze in hun hart wel beter weten !
FAZAL schijnt er zo zeker van te zijn , dat er na dit leven niets meer is ! Zou hij al eens gestorven zijn ?
Een christen is niet ongelukkig in dit leven , en gebruikt zijn tijd nuttig om er voor anderen te zijn ; en bovendien heeft een gelovige de hoop op een mooie en zekere toekomst na dit leven ; daar zijn ze wellicht jaloers op , wie weet !
Veel liefs van EB.
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

06 jan 2013, 17:29

De vraag blijft behouden: waarom is er geen échte communicatie meer met zijn schepsels, indien hij zou bestaan??
Zelfs aliëns zouden geen duizenden jaren nodig hebben om tot hier te raken en ons bewijzen dat ze bestaan.
De almachtige blijkt niet zo almachtig te zijn.
En zoveel mogelijkheden tot communicatie !
(waar zou dat wezen zich ophouden?)

rolija
Lid geworden op: 27 jan 2004, 17:41

06 jan 2013, 18:25

Afbeelding


God schiep de wereld in zeven dagen en zag dat het goed was. Als ik elke dag via het nieuws de tragedies zie in de wereld zou ik toch moeten vaststellen dat God, op dat moment toch iets aan zijn ogen moet gehad hebben.
"Spel- en typfauten zijn doelbewust en tot grood jolijt van de leser gemaakd."
Fazal

06 jan 2013, 19:59

Neenee, god had toen nog niemand geschapen die hem kon bewonderen.
Dus bewonderde hij zichzelf. Vlug tevreden over zichzelf, was hij dus ook zeker wel.

En neen EB, bij mijn weten ben ik nog nooit vroeger gestorven. Jij wel soms?
Indien niet, héél raar dan ..., gezien jij zo zéker bent van (zelfs) een (beter) hiernamaals bestaan!?

rolija
Lid geworden op: 27 jan 2004, 17:41

06 jan 2013, 20:08

Fazal schreef:Neenee, god had toen nog niemand geschapen die hem kon bewonderen.
Dus bewonderde hij zichzelf. Vlug tevreden over zichzelf, was hij dus ook zeker wel.

En neen EB, bij mijn weten ben ik nog nooit vroeger gestorven. Jij wel soms?
Indien niet, héél raar dan ..., gezien jij zo zéker bent van (zelfs) een (beter) hiernamaals bestaan!?

Maar het staat toch in de bijbel ( zal het antwoord zijn :roll: )
"Spel- en typfauten zijn doelbewust en tot grood jolijt van de leser gemaakd."

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

07 jan 2013, 14:43

Ebenhaezer schreef:Een christen is niet ongelukkig in dit leven , en gebruikt zijn tijd nuttig om er voor anderen te zijn ; en bovendien heeft een gelovige de hoop op een mooie en zekere toekomst na dit leven ; daar zijn ze wellicht jaloers op , wie weet !
In zeker opzicht heb je gelijk!
"Onze god is een sterke burcht" zei Luther ("Eine feste Burg is unser Gott").
Psychologisch is het zeker een voordeel dat je een manier gevonden hebt om je onsterfelijk te voelen.
Het grappige is dat je de sterkte van de muren van je burcht komt uitproberen op een Seniorennet-forum door je bloot te stellen aan de aanvallen van ouwe verzuurde atheïsten! Ik kan dat zéér appreciëren en zie er de sportieve kant van in... hahahahahahahahaha!!!

Ter ondersteuning... een fragment van - uit de laatste bladzijden van - "Ideas Have Consequences", waarin de Amerikaanse filoloog-filosoof Richard Weaver, na het afschuwelijke debacle van de tweede wereldoorlog, een analyse probeerde te maken van hoe het zover had kunnen komen en wat er nog aan te doen is. Zijn kijk op de zaak is zestig jaar later nog altijd griezelig actueel:

"Ik heb geprobeerd, zover als mogelijk, de gedachten achter dit essay in seculiere taal uit te drukken, maar er zijn punten waar het onmogelijk bleek die af te doen zonder beroep te doen op religie.
En ik denk dat deze term moet opgeroepen worden als de beschrijving van de sterkste ondersteunende kracht binnen een leven dat, vanuit beperkte gezichtspunten, "eenzaam, arm, kwellend, brutaal en kort" is.
Het kan aangetoond worden, in ieder geval, dat het verlies van geloof resulteert in een of andere vorm van bitterheid.
Het oude cynisme, scepticisme, en zelfs stoïcisme, die de producten waren van een vervallende Griekse godsdienst, verborgen elk een bitterheid.
Er is bitterheid in de gedachte dat er misschien geen hel is; want - volgens het onomstotelijke syllogisme van de theologen - als er geen hel is, is er geen rechtvaardigheid.
En bitterheid is altijd een aanzet tot zelf-destructie.
Wanneer het evident wordt dat de beloningen van deze wereld niet adequaat zijn tegenover het lijden van deze wereld, en wanneer de mogelijkheid van een andere beloning wordt ontkend, vereist eenvoudig rekenen het einde van alles.
De opdracht is: hoe mensen ervan te weerhouden zich wanhopig onbeloond te voelen. Willen zij vandaag verder gaan met leven, of willen zij de wereld vernietigen?
Sommigen zijn niet in staat om de bitterheid te begrijpen die een verlangen kan ontsteken om voor deze tweede gang van zaken te kiezen."
(Richard Weaver: "Ideas have consequences" - vert. Vesselin)
Afbeelding

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

07 jan 2013, 16:25

Vesselin schreef:Psychologisch is het zeker een voordeel dat je een manier gevonden hebt om je onsterfelijk te voelen.
Waarom is dat een voordeel? Zoals het zo dikwijls gebeurt wordt het hulpmiddel blijkbaar een belemmering om verder te geraken. Religie als kruk om een scheefgezakt leven te ondersteunen: zo beschrijf jij het.
En ik denk dat deze term moet opgeroepen worden als de beschrijving van de sterkste ondersteunende kracht binnen een leven dat, vanuit beperkte gezichtspunten, "eenzaam, arm, kwellend, brutaal en kort" is.
Als je leven een en al ellende is, doe er dan wat aan. Ben je nog aan 't zuipen?

Ik heb verlies van geloof alleszins niet ervaren als bitterheid. Eerder als een last die van me af viel, een opluchting dat het leven veel eenvoudiger kon zijn. Dat ik ook best voortkon zonder kruk.

Geen rechtvaardigheid zonder hel? Dat is pas zelf-destructief. Die gedachte alleen lijkt me elke mogelijkheid tot verbetering te hypothekeren. Je kent het verhaal toch:
A Pagan dies, and to his great surprise finds himself standing before some pearly gates.

The guy in charge looks him over before asking, “Can I help you?”
“Where am I?” asks the Pagan.
“Beg your pardon?” the other guy asks. “You’re in Heaven, of course.”
“B-but I don’t believe…”
“Hmmm” (squinting his eyes) “are you one of them Pagan folk?” the gatekeeper asks, his mouth curling in mild distaste.
“Yes, I am… I believe I’m in the wrong place, which way is the Summerland?” our Pagan friend asks.
“It’s been ‘temporarily’ shut down for repairs,” the gatekeeper said with an ironic chuckle, “ever since we took over…err…I mean… since the people found their way to the true path.”
“Whatever,” says the Pagan, “What do I do now?”
“I’m sorry sir, but you must go to Hell. No Pagans allowed here.”
“WHAT? Hell? But I don’t believe in Hell!”
“Sorry, those are the rules, just follow the downward path to the left.”

So our Pagan friend walks down to Hell, only to find the doors open. He warily goes in and looks around to see beautiful meadows, and animals happily roaming the surrounding woods. “Hmm, so far so good.”
A voice behind him made him all but jump out of his skin. “Can I help you?”
“SHEESH! Give a guy a heart attack, why don’t you?”
“Ahem… a little too late for that, isn’t it?” the guy said with a smile.
“Who are you, anyway?” our friend asks.
“Why, I’m Satan,” the other one said with a slight bow.
“Satan?!” said our friend as he started looking around nervously.
“At your service… you’re the Pagan guy Pete called us about, right?”
“Pete… oh the guy in Heaven, yes…” he said, eyeing Satan carefully. “What’s gonna happen to me now?”
“Well, you can hang out, there’s some great fishing going on in the lake beyond these woods and, if you follow the road down this way, there’s refreshments and a little market not too far and to your right. I believe the Pagan meeting grounds are just behind that hill…” Satan went on.
“Are you serious…?” he finally asked.
Satan grinned at him innocently. “Why shouldn’t I be?”
Sudden understanding filled Satan’s eyes. “You don’t believe the rumors, do you?”

Suddenly, in answer to our friend’s growing fear, the vault of the skies opened with a thunderous groan. A soul, plummeting through the sky, screamed in terror, his screams drowned by the opening of a yawning chasm full of fire and brimstone. The stench of sulfur thickened the air.
Thousands of howling, suffering, tortured voices echoed through Hell. When the screaming soul finally fell into the pit, the ground shut closed with a sickening thud that rattled the earth.
Our Pagan friend all but soiled his undies as he yelped in terror. “And what was THAT all about?”
Satan rolled his eyes, and made a dismissive gesture with his hand as he said with a distasteful grimace. “Oh, just ignore that…” He rolled his eyes again. “My Christian guests refuse to have it any other way!”
Dus als je niet verder geraakt dan rekenen in ellende en beloningen, ga dan maar naar uw hel.
Jawatte

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

07 jan 2013, 20:11

:lol: :lol: :lol:
"Base rhetoricians"... zie: "The ethics of rhetoric" van dezelfde Richard Weaver.
Maar de kans dat je dat gaat lezen is zo groot als de kans dat de wereld morgen vergaat.
Maar ik ben niet onder de indruk.

Zoveel mogelijk wereldbeelden verzamelen en dan je eigen conclusies trekken is veel moeilijker dan je vrijblijvend spottend afreageren.
Je hoeft dan niet aan te tonen of je wel ooit in je leven een ernstig filosofisch werk gelezen hebt. Maar je bewijst tezelfdertijd dat je dat nooit gedaan hebt.

Het is... toogpraat...
Maar het is wel jouw toogpraat....

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

07 jan 2013, 20:51

Waarom doe je geen poging om eens iets vriendelijk, opbouwend te posten.
Altijd maar de gemakkelijkste weg kiezen: afbreken zonder iets in de plaats te stellen.
En begin eens met een mooie Nederlandse volzin te schrijven! Zelfs dat kun je niet!
Overstijg nu eindelijk eens het niveau van ouwe kwaadaardige - denkende??? - apen en probeer eens wat ethiek in je kijk op de wereld te krijgen.
Dit - godbetert - 'filosofie-forum' lijkt wel ingepalmd door de zes apen (het zijn altijd, min of meer, dezelfde zes ouwe hooligans die hier reageren met hun negativistische afbraakpolitiek) uit het experiment van de British National Council of Arts waarbij men die beesten een computer gegeven had met een keyboard, waar ze onbekommerd konden op rammen, in de hoop dat er een verstaanbare zin zou uit voortkomen.... Maar die beesten hebben voornamelijk op dat keyboard gescheten.
Wel... de meeste interventies hier zijn - vanuit ethisch, filosofisch - standpunt niet veel beter!
Ge moogt er trots op zijn!

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

07 jan 2013, 22:07

VISSELIN schreef :... waarom zou die godheid ... niet hier en nu met ons communiceren ?
Dat doet Hij wel ! Hier een klein voorbeeldje : Een bedroefde vrouw , die onlangs haar man verloor , is ontroostbaar verdrietig . God ziet het en laat in haar hart een tekst zien uit Zijn Woord , of soms een lied ; de vrouw denkt aan die woorden die in haar zijn opgekomen en wordt intens getroost , en dankt God met een verlicht en blij hart .
Nu kun je dat op twee manieren bekijken en beoordelen : je zegt , dat is onzin , fantasie . Of , je zegt , idd. God gaf haar vertroosting .
Bluevelvet zei het zo mooi : God communiceert nog altijd met ons .
Het hangt er dus vanaf , hoe je het bekijkt , dat is ook het verschil tussen geloven en niet geloven .

REINI zegt : ... je moet de kracht en de moed halen , om van hersenspoelingen af te raken .
Als je iets interesseert , en je onderzoekt die dingen en leest er alles over , ben je dan gehersenspoelt ? Dat is een onzinnige beoordeling zeg ik . En als je overtuigd bent van de juistheid er van , waarom zou je er dan vanaf moeten komen ?
Volgens mij , klinkt er wat jaloersheid door die uitspraak ? Maar het is voor iedereen bereikbaar hoor , " wie wil , nemen het Water des Levens om niet " !

CAPPA , jij zegt : ... een opluchting dat het leven veel eenvoudiger kon zijn .
Het geloofsleven van een waar christen is absoluut niet ingewikkeld , het kan maar zo eenvoudig zijn : gewoon de Meester volgen , Hij regelt alles ten beste voor jou . Hij is wijs , alwetend , machtig , vol liefde en geduld ! Zo moeilijk kan dat toch niet zijn . Net als een bruidje die haar geliefde volgt !
Dan spreek ik wel over gelovigen die eenvoudig Gods Woord liefhebben en in ernst nemen . Niet over zogenaamde gelovigen , die blindelings een kerksysteem volgen met al zijn eigengemaakte wetten en verplichtingen , want dan heb je wel gelijk .

Met vriendelijke groet en nog een rustige nacht , EB.
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

08 jan 2013, 08:55

Oef... ik heb de Karlkraus in mij alweer krachtig onderdrukt en gekozen voor wat mij het dierbaarst is: Beleefdheid.
Ik wist op voorhand hoe sommigen gingen reageren toen ik het woord "hel" schreef... zo voorspelbaar, zo eenzijdig, zo zonder een greintje voeling voor de achterliggende diepe filosofische gedachte....
Maar kom... de spons erover.

En om te bewijzen wat een lieve, beleefde mens ik eigenlijk ben, zal ik zo vriendelijk zijn de grappige tekst van Cappa uit het Engels te vertalen, zodat iedereen kan meegenieten (lui is ie wel hé, onze cappa!:twisted:)... hier komt ie:
Een Heiden sterft, en ontdekt tot zijn grote verbazing dat hij zich voor een of andere hemelpoort bevindt.

De baas van 't spel bekijkt hem eens goed voordat hij vraagt, "Kan ik je helpen?"
"Waar ben ik?" vraagt de Heiden.
"Pardon?" vraagt die andere kerel, "In de hemel natuurlijk!"
"M...m...maar ik ben helemaal niet gelovig..."
"Hmmm" (zijn ogen dichtknijpend) "ben jij er eentje van dat Heidense volkje?" vraagt de poortwachter, zijn mond krullend in milde afkeer.
"Ja, dat ben ik.... Ik geloof dat ik op de verkeerde plaats ben. Langs waar is het Zomerland?" vraagt onze Heidense vriend.
"Het is 'tijdelijk' afgesloten voor herstellingen," zegt de poortwachter met een ironische monkel, "al van toen wij de zaak over namen... euh... ik bedoel... sinds de mensen de weg naar het ware pad gevonden hebben."
"Om 't even," zegt de Heiden, "wat moet ik nu doen?"
"Het spijt me meneer, maar je moet naar de Hel gaan. Geen Heidenen toegelaten hier."
"WAT? De Hel? Maar ik geloof niet in de Hel!"
"Sorry, dat zijn de regels, volg nu maar dat pad naar beneden daar linksaf."

En zo wandelt onze Heidense vriend naar beneden, Hellewaarts, waar hij alleen maar de deuren open vindt. Hij gaat bezorgd naar binnen en al rondkijkend ziet hij prachtige weiden en dieren die vrolijk door de omringende wouden struinen. "Hmm, alles goed tot dusver."
Een stem achter hem doet hem bijna uit zijn vel springen van 't verschieten. "Kan ik je helpen?"
"Potverdorie! Vent... wou je me een hartaanval bezorgen misschien?"
"Ahum... doorvoor is het wel een beetje te laat nietwaar?" zegt de kerel, met een glimlach.
"Wie ben jij trouwens?" vraagt onze vriend.
"Hoezo, ik ben Satan," zegt de andere met een lichte buiging.
"Satan?!" zegt onze vriend terwijl hij zenuwachtig om zich heen begint te kijken.
"Tot uw dienst... jij bent die Heidense vent waarover Piet ons gebeld heeft, niet?"
"Piet?... oh... die gast in de Hemel?...Euh... Ja..." zegt hij, Satan argwanend bekijkend. "En wat gaat er nu met mij gebeuren?"
"Wel, je kunt je bezig houden. Er is een geweldig partijtje vissen aan de gang in het meer achter dit woud en, als je de weg afwandelt langs die kant daar, vind je verfrissingen en een kleine markt niet zo ver hier vandaan aan je rechterkant. En ik geloof dat de terreinen waar de Heidenen samenkomen net achter die heuvel liggen..." vervolgde Satan.
"Ben je nu ernstig?..."vraagt onze Heiden stomverbaasd.
Satan grijnst hem onschuldig aan. "Waarom zou ik dat niet zijn?"
Er verschijnt ineens een begrijpende blik in Satan's ogen: "Je gelooft niet in de geruchten, hé?"

Plots, als een antwoord op de groeiende angst van onze vriend, opent zich de koepel van de hemel met een donderend geraas. En een ziel, door de lucht naar beneden stortend, schreeuwt het uit van de vreselijkste angst, maar zijn kreten worden gesmoord door het openen van een gapende afgrond vol met vuur en zwavel. De stank van solfer verpest de lucht.
Duizenden huilende, lijdende, gemartelde stemmen echoën doorheen de Hel. En als de krijsende ziel eindelijk in de put valt, klapt de bodem dicht met een misselijk makende stamp die de grond doet rammelen.
Het scheelde niet veel of onze Heidense vriend had zijn ondergoed bevuild als hij het uitschreeuwt van angst: "Wat was me DAT voor iets?!!!!"
Satan rolt eens met zijn ogen en maakt een afwerend gebaar met zijn hand. Met een grimas van afkeer zegt hij: "Ach, negeer dat gewoon.." Hij rolt nog eens met zijn ogen: "Mijn Christelijke gasten weigeren om het op een andere manier te beleven!"
Laatst gewijzigd door Vesselin op 08 jan 2013, 15:00, 4 keer totaal gewijzigd.

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

08 jan 2013, 13:43

Reini schreef:Vesselin schreef oa.
Ten eerste: Als je een liefhebbende god postuleert die om zijn schepping geeft, waarom zou je die dan alleen kunnen benaderen via teksten van een paar duizend jaar oud? Waarom zou die godheid, in godsnaam (sic), niet hier en nu met ons communiceren?

Ik begrijp dat dit een retorische vraag is Vesselin, maar toch antwoord ik om anderen, die het zich misschien toch afvragen.
Het is toch heel makkelijk voor de gelovige: hij moet niks bewijzen: leugens en fantasie vanuit het verre verleden zijn gewoonlijk toch niet aan de kaak te stellen, of er moet hier en daar een Talisman rondlopen die er zowaar een levenswerk van maakt om de geschiedkundige gebeurtenissen naar boven te halen.
Maar je moet ze willen aanvaarden en inzien.
De meest fervente gelovigen bewijzen immers hun bijbel met...de bijbel.
Commentaar op het in het vet benadrukt :
Laat het nu net datgene zijn dat heel toepasselijk is op de evolutietheorie ! Waarom zou dat wat een of andere talisman naar boven haalt geschiedkundig de waarheid zijn ?
Gelovigen hebben één boek waar ze uit putten, een duizenden jaar oud boek en nog steeds actueel !
Encyclopedieën moeten bijna elk jaar aangepast worden want NIET meer actueel.
Van uit hoeveel boeken en schrijvers put onze 'geschiedkundige' hier op forum :roll: :roll: Hoeveel van die boeken belanden in de vergeethoek van als er een ander opzienbarend boek verschijnt die meent de bijbel te kunnen tegenspreken ?
Ik weet het Reini, je gelooft hem blindelings zonder zelf op zoek te gaan ! Wel heel gemakkelijk hé voor jou, je moet je hoofd niet breken. Het wordt je (nog steeds) met de paplepel in gegeven :lol: Of besef je het niet :?:

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

08 jan 2013, 13:50

Ebenhaeze reageerde:
REINI zegt : ... je moet de kracht en de moed halen , om van hersenspoelingen af te raken .
Als je iets interesseert , en je onderzoekt die dingen en leest er alles over , ben je dan gehersenspoelt ? Dat is een onzinnige beoordeling zeg ik . En als je overtuigd bent van de juistheid er van , waarom zou je er dan vanaf moeten komen ?
Volgens mij , klinkt er wat jaloersheid door die uitspraak ? Maar het is voor iedereen bereikbaar hoor , " wie wil , nemen het Water des Levens om niet " !


Dat is pas een onzinnige beoordeling !
Het is toch niet omdat je leest en onderzoekt, dat je gehersenspoeld wordt.
Het is pas als je alles klakkeloos aanneemt zonder bewijzen, dat zich dat verschijnsel voordoet.
Je weet Ebby, dat de bijbel een geloofsboek is en geen wetenschappelijk werk.
En tot nader order kan niemand bewijzen dat er een goddelijk wezen rondzweeft.
Zeer waarschijnlijk kan je zeggen: god is de uitvinding van de mens.
Hier eentje waar je over kan nadenken:

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen,
en slechte mensen die slechte dingen doen.
Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
(Steven Weinberg.
Nobelprijs Fysica 1979.)

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

08 jan 2013, 19:06

bluevelvet schreef:.
Commentaar op het in het vet benadrukt :
Laat het nu net datgene zijn dat heel toepasselijk is op de evolutietheorie ! Waarom zou dat wat een of andere talisman naar boven haalt geschiedkundig de waarheid zijn ?
Gelovigen hebben één boek waar ze uit putten, een duizenden jaar oud boek en nog steeds actueel !
Encyclopedieën moeten bijna elk jaar aangepast worden want NIET meer actueel.
Van uit hoeveel boeken en schrijvers put onze 'geschiedkundige' hier op forum :roll: :roll: Hoeveel van die boeken belanden in de vergeethoek van als er een ander opzienbarend boek verschijnt die meent de bijbel te kunnen tegenspreken ?
Ik weet het Reini, je gelooft hem blindelings zonder zelf op zoek te gaan ! Wel heel gemakkelijk hé voor jou, je moet je hoofd niet breken. Het wordt je (nog steeds) met de paplepel in gegeven :lol: Of besef je het niet :?:
De bijbel nog steeds actueel ????
Het enige actuele is het geloof in een god.
Dat wetenschappelijke werken moeten aangepast op tijd en stond is juist hun grote kracht: men staat open voor meer verklaringen of vondsten.
Ik geloof niks blindelings, BV; wat er duizenden jaren geleden gebeurde in verband met godsdienst is niet echt mijn dada, vermits ik niet geloof en wel andere zaken aan mijn hoofd heb.
Maar lees wel wat hier geschreven wordt en dan merk ik op dat Talisman veel meer schrijft, gebaseerd op de echte geschiedenis van religieën.
Gezond verstand bezitten doet veel, maar daar kan jij niet van meespreken.
Ik sta soms verstomd hoe anders jij de zaken "begrijpt".
De levend geworden naïviteit.

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

09 jan 2013, 21:46

Flauw hoor Janx.
In elk politiek systeem doen mensen slechte en goede dingen.
Het gaat hierover: mensen dingen LATEN doen.
En dan is godsdienst wel je van het om ze voor hun kar te spannen.
Ik denk daar toch wel genuanceerder over Reini.
Je kunt het niet wegwuiven dat geld van mensen moordenaars kunnen maken of op z'n minst ongelukkige slaven. Maar in feite is de zucht naar het grote geld en macht de oorzaak van zo'n rijke en overheersende RK instituut en niet zozeer geestelijke liefde, anders dan op macht en geld, wat daar binnen heerst.
Alles is Één en die Éne is Alles.