Het karakter van Schepper God .

hier is plaats voor alle wereldreligies

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

02 jan 2013, 14:55

janx schreef:Ik heb de indruk dat een ieder hier op het forum zo z'n eigen wijsheid bezit.
Misschien dat het wel deel uitmaakt van die grote alles omvattende wijsheid.

Hierbij wens ik een ieder, dit jaar, een fijne verruiming van haar of zijn wijsheid toe. :wink:

Bedankt voor je mooie wens aan ons allen , we kunnen nooit genoeg leren en ons verruimen in dit leven ; deze kennis kan ons alleen maar ten goede komen , om elkaar beter te begrijpen en te aanvaarden , vooral op dit forum . Hou je taai jongen , een lieve groet van EB.
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

02 jan 2013, 15:11

werewoef schreef:Hawèl, hé, Janks, zoals ge kwaamt te schrijven zou ik het ook durven te verwoorden . Ik denk nu aan het boek - De Eeuwige Wijsheid van Aldous Huxley .

Aan Ebenhauzer , heb nog wat geduld ; de Moderators slapen heus niet, hoor, uit onnoembare bron weet ik te vertellen dat ze dik onderbemand zijn, surtout met deze drukke dagen . Hun servers draaien soms vierkant door gebrek aan extra servers .

Een andere reden zou ook kunnen zijn dat het hier op dit forum spookt . Geesten, zuivere of duistere worden immers aangetrokken als men over hun schrijft of vertelt . Believe it or not . :P :P :P

mvg-werewoef

Bedankt Werewoef voor je goede raad , geduld heb ik in grote mate ! Geleerd in mijn arbeid in het ziekenhuis , en dat komt altijd goed van pas !
Weet je , ik geloof niet in toeval , maar wel dat alle dingen meewerken ten goede , voor wie de Heer liefhebben ; zo ben ik eigenlijk wel blij dat ik deze topic nog even kan verlengen , er is eigenlijk oneindig veel te zeggen over onze Schepper God ! Hoe meer je Hem benadert , hoe meer je van Hem te weten komt , Zijn grootheid is niet te omvatten ! Een lieve groet van EB.
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

02 jan 2013, 15:25

eb schreef:
cappa schreef:Zoek beter eens naar eigen wijsheid i.p.v. die van een ingebeelde superman.
Liever niet hoor Cappa , EIGENWIJS zijn is geen mooie gave , jezelf ontwikkelen en steeds bijleren is beter , en dat gaat vanzelf want al doende leert men !
Mijn ' superman ', je bedoelt natuurlijk de Heer Jezus , is absoluut niet ingebeeld , Hij leeft voor milliarden mensen , of je dat nu gelooft of niet , maar het is wel zo ! Lieve groetjes , EB.
Ja eb, als je geen verschil ziet tussen eigen wijsheid en eigenwijsheid, dat zegt helaas genoeg. :roll:
En neen hoor, die jezus leeft niet. Er zijn er nogal wat die dat geloven, dat wel, maar het is niet zo.
Die zelloot is al tweeduizend jaar morsdood. :D
Laatst gewijzigd door cappa op 02 jan 2013, 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Jawatte

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

04 jan 2013, 16:15

cappa schreef:
eb schreef:
cappa schreef:Zoek beter eens naar eigen wijsheid i.p.v. die van een ingebeelde superman.
Liever niet hoor Cappa , EIGENWIJS zijn is geen mooie gave , jezelf ontwikkelen en steeds bijleren is beter , en dat gaat vanzelf want al doende leert men !
Mijn ' superman ', je bedoelt natuurlijk de Heer Jezus , is absoluut niet ingebeeld , Hij leeft voor milliarden mensen , of je dat nu gelooft of niet , maar het is wel zo ! Lieve groetjes , EB.
Ja eb, als je geen verschil ziet tussen eigen wijsheid en eigenwijsheid, dat zegt helaas genoeg. :roll:
En neen hoor, die jezus leeft niet. Er zijn er nogal wat die dat geloven, dat wel, maar het is niet zo.
Die zelloot is al tweeduizend jaar morsdood. :D

Ja , Hij was inderdaad morsdood , maar is wel OPGESTAAN UIT DE DODEN , en vele getuigen in die tijd hebben het allemaal gezien , waren er bij ! Stefanus zag Hem aan de rechterhand van Zijn God en Vader , en Openbaring zegt ons dat Hij TERUG KOMT ! en dat zul jij en wij allemaal eenmaal meemaken , misschien zal ik je dan ook nog eens mogen ontmoeten jongen , hopelijk niet met de mond vol tanden !
Mijn ' wijsheid ', of beter , kennis van God , komt niet UIT MIJZELF , maar is de werking van de H. Geest in mijn hart . Hij opent de ogen voor de werkelijkheid van de ongeziene dingen .
Met lieve groetjes , EB.
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

05 jan 2013, 09:00

Ebenhaezer schreef:Mijn ' wijsheid ', of beter , kennis van God , komt niet UIT MIJZELF , maar is de werking van de H. Geest in mijn hart . Hij opent de ogen voor de werkelijkheid van de ongeziene dingen .
Met lieve groetjes , EB.
Ik hoop voor jou dat je de waarheid spreekt en rechtstreeks contact hebt met de goddelijke dimensie.
Anders is het 'The oldest trick in the universe' en gebruik je dezelfde techniek van de tovenaars, sjamanen en priesters van weleer en vandaag: "Ik heb een rechtstreekse 'pijplijn' naar god!"
Deze uitspraak valt niet te weerleggen. Maar als je je overgeeft aan de manipulaties en machinaties van degenen die deze uitspraken doen, ben je een angstig mens.
Dit soort religiositeit is het gevolg van angst. Je durft niet voor jezelf onderzoeken of die goddelijke dimensie er werkelijk is.
Het is overal het zelfde.
Ikzelf ben al vroeg in contact gekomen met Indische mystiek.
Daar komen de goeroes ook naar je toe en zeggen: "Ik heb god gerealiseerd! Vertrouw mij nu maar en geef me wat geld. Ik zal je de weg wijzen naar deze realisatie!"
En de islam doet nog eens over wat de katholieke kerk gedaan heeft:
Zeggen dat er buiten dat geloof geen heil is en, waar ze reële macht verworven heeft, je bedreigen met de dood en je ook effectief doden als je weigert bij de club te horen.
Het is allemaal tragisch en bewijst dat de mens niet van zijn ervaringen leert.

rolija
Lid geworden op: 27 jan 2004, 17:41

05 jan 2013, 09:19

Vesselin,

In niets geloven is toch zo (H)eerlijk, leven en laten leven. Als Kind hebben ze me genoegd belogen en bedrogen die bijbellovers.
"Spel- en typfauten zijn doelbewust en tot grood jolijt van de leser gemaakd."

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

05 jan 2013, 18:52

@ Vesselin,

Ebenhaezer is volgens mij een oprecht gelovig mens vanuit het hart.
Haar vergelijken met tovenaars, sjamanen, e.d. is niet wijs ! Zij spreekt hier niet als een 'leider' die mensen probeert te ronselen of die probeert geld af te troggelen. Nee, zij spreekt haar medemens over de liefde die zij heeft voor God zoals iedere gelovige dat graag wil doen : "waar het hart van vol loopt loopt de mond van over". Dat anderen dat niet graag willen lezen tot daar toe.
Nog al wat leden hier wijzen er steeds op dat men de religie beoefent uit angst. Angst voor wat ? Bijna alle apostelen en vele eerste christenen zijn als martelaar gestorven. Heden nog worden vele gelovigen vervolgd en gemarteld ! Angst ? Ze kennen absoluut geen angst !
Wie of wat geeft hen de kracht dit te verduren ?
Daar komt geen ervaring bij kijken, je kan toch maar een keer doodgaan !
Maar nadien is er hoop op een beter leven, waarom zou je dan angst hebben :roll:

rolija
Lid geworden op: 27 jan 2004, 17:41

05 jan 2013, 18:56

Daar komt geen ervaring bij kijken, je kan toch maar een keer doodgaan !

Zeer juist Bleuvelvet dus een goede raad, profiteert van het leven nu het nog kan, want dood is dood he..... :!:
"Spel- en typfauten zijn doelbewust en tot grood jolijt van de leser gemaakd."
Fazal

05 jan 2013, 20:26

bluevelvet schreef:Daar komt geen ervaring bij kijken, je kan toch maar een keer doodgaan !
Maar nadien is er hoop op een beter leven, waarom zou je dan angst hebben :roll:
Hoop op een beter leven na dit leven? Voor wat is dat nodig?
Als je dat heel uw leven lang hebt gehoopt, en nadien blijkt er helemaal niets meer te zijn!?
Wat dan? :roll:

Haaa ... nikske dan natuurlijk, maar dat zal je dan ook niet meer weten.
Maar wat missen jullie 'hier' eigenlijk? Zijn jullie gelovigen dan zo ongelukkig 'hier' in uw 'huidig' leven? Waarom verlangen jullie zo ijverig naar dat zgn bèter leven nadien???
Niettemin, ik hoop, voor jullie althans, dat al die hoop geen ijdele hoop zal zijn geweest, want daar gaat nogal wat energie- en tijdverspilling mee gepaard.

Niets goed aan die schepping(sic!) dus! Tenminste niet, als men al die gelovigen zou geloven. Want dat zeggen zij dus eigenlijk wel zelf, zonder goed te beseffen, dat zij zichzelf voortdurend tegenspreken!
Als die schepping dan zo goed is zoals zij zelf steeds blijven beweren, waarom verlangen zij dan nog naar een nog beter leven, (en dan nog ... nadien) ??? :roll: :roll: :roll:

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

05 jan 2013, 22:36

Dat Ebenhaeser de Heilig Geest in zich werkzaam weet... wie ben ik om dat tegen te spreken!
Dat ze daar publiekelijk getuigenis wil over afleggen is haar zaak. Ze kan er natuurlijk donder op zeggen dat ze gaat uitgelachen worden. Maar dat zal ze inmiddels wel weten.
Wat een mens allemaal bedenkt om zich te verzoenen met het feit dat hij/zij moet sterven is tenslotte zijn/haar zaak. Als het voor die mens werkt, werkt het hé!

Ik wou twee punten aanraken.

Ten eerste: Als je een liefhebbende god postuleert die om zijn schepping geeft, waarom zou je die dan alleen kunnen benaderen via teksten van een paar duizend jaar oud? Waarom zou die godheid, in godsnaam (sic), niet hier en nu met ons communiceren?

Ten tweede: Als een geloof verbonden wordt met wereldlijke macht, gaat dit gepaard met uitoefening van terreur.
Neem bvb de "Codex Theodosianus" uit het begin van vijfde eeuw... die laat niets aan de verbeelding over:
"Keizers Gratianus, Valentinianus en Theodosius Augustus:
Het is Onze wil dat alle volkeren, die onder het bestuur zijn van Onze Clemente administratie, die religie zullen praktiseren welke de goddelijke Apostel Petrus aan de Romeinen heeft overgeleverd....
Wij verordenen dat alle personen onder Ons bestuur de naam van Katholieke Christen zullen omhelzen.
De rest, echter, die Wij beoordelen als dement en krankzinnig, die de infaamheid van ketterse dogma's ondersteunen, mogen de plaatsen waar zij bijeen komen geen kerken noemen.
Zij zullen neergeslagen worden: vooreerst door de Goddelijke wrake en vervolgens door de retributie volgens Ons eigen initiatief, die wij zullen voltrekken in overeenkomst met het Goddelijke oordeel."

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

06 jan 2013, 11:21

Vesselin schreef oa.
Ten eerste: Als je een liefhebbende god postuleert die om zijn schepping geeft, waarom zou je die dan alleen kunnen benaderen via teksten van een paar duizend jaar oud? Waarom zou die godheid, in godsnaam (sic), niet hier en nu met ons communiceren?

Ik begrijp dat dit een retorische vraag is Vesselin, maar toch antwoord ik om anderen, die het zich misschien toch afvragen.
Het is toch heel makkelijk voor de gelovige: hij moet niks bewijzen: leugens en fantasie vanuit het verre verleden zijn gewoonlijk toch niet aan de kaak te stellen, of er moet hier en daar een Talisman rondlopen die er zowaar een levenswerk van maakt om de geschiedkundige gebeurtenissen naar boven te halen.
Maar je moet ze willen aanvaarden en inzien.
De meest fervente gelovigen bewijzen immers hun bijbel met...de bijbel.

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

06 jan 2013, 12:50

Daarom dat ik ook zeg dat er in wezen angst achter zit.
De energieën die ons, als... ahum... ahum... intelligente waarnemers laten ontstaan hebben, hebben ons ook doen beseffen dat we sterfelijk zijn. Daar hebben we een antwoord op gezocht:
In al die religieuze en wetenschappelijke wereldbeelden.

Ik zeg, beste Reini, dat, als ik, misschien, het niveau bereikt heb van Terentius': "Humani nihil a me alienum puto" (niets menselijk is mij vreemd), ik bang ben om mensen te schofferen...
Maar dan denk ik: "Wat je in het leven daadwerkelijk overkomt is de leraar"...
en... jezelf te grabbel gooien op een internet-forum is er om vragen! :lol:
Laatst gewijzigd door Vesselin op 07 jan 2013, 08:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

06 jan 2013, 14:33

Als je kan zeggen: "niets menselijks is mij vreemd", dan heb je geen verlangen meer om mensen te schofferen.
Zo zie ik het, vermits men dan "begrijpt".
Je kan alleen nog medelijden hebben met mensen die geen verstand meekregen om inzichten te verwerven.
Zo dwalen er hier wel enkelen rond, maar zoals je zegt : het werd hen geleerd.
Je moet de kracht en de moed hebben om van hersenspoelingen af te raken.
Voorts zoeken de meesten van ons slechts wat geluk en begrip en vriendschap. Maar zelfs dat wordt soms niet gegund. :?

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

06 jan 2013, 15:42

Vesselin schreef:
Ebenhaezer schreef:Mijn ' wijsheid ', of beter , kennis van God , komt niet UIT MIJZELF , maar is de werking van de H. Geest in mijn hart . Hij opent de ogen voor de werkelijkheid van de ongeziene dingen .
Met lieve groetjes , EB.
Ik hoop voor jou dat je de waarheid spreekt en rechtstreeks contact hebt met de goddelijke dimensie.
Anders is het 'The oldest trick in the universe' en gebruik je dezelfde techniek van de tovenaars, sjamanen en priesters van weleer en vandaag: "Ik heb een rechtstreekse 'pijplijn' naar god!"
Deze uitspraak valt niet te weerleggen. Maar als je je overgeeft aan de manipulaties en machinaties van degenen die deze uitspraken doen, ben je een angstig mens.
Dit soort religiositeit is het gevolg van angst. Je durft niet voor jezelf onderzoeken of die goddelijke dimensie er werkelijk is.
Het is overal het zelfde.
Ikzelf ben al vroeg in contact gekomen met Indische mystiek.
Daar komen de goeroes ook naar je toe en zeggen: "Ik heb god gerealiseerd! Vertrouw mij nu maar en geef me wat geld. Ik zal je de weg wijzen naar deze realisatie!"
En de islam doet nog eens over wat de katholieke kerk gedaan heeft:
Zeggen dat er buiten dat geloof geen heil is en, waar ze reële macht verworven heeft, je bedreigen met de dood en je ook effectief doden als je weigert bij de club te horen.
Het is allemaal tragisch en bewijst dat de mens niet van zijn ervaringen leert.

VESSELIN , ik ben geen leugenaar , ik heb geleerd uit Gods Woord , dat " uw woord ' ja ' , zij ja , en uw ' nee ' , zij nee " . Een waar christen weet zich verantwoordelijk voor elk woord dat hij zegt ! Laat dat voor jou duidelijk zijn .
Mijn ' rechtstreeks contact met de doddelijke dimentie ' , zoals jij dat formuleert , heb ik door Bijbellezen ( dat is brood ) , en door bidden ( dat is ademhalen ) . Men kan niet leven zonder te eten en te ademen , zo ook voor een geestelijk leven , is het nodig om door contact met Zijn Woord , en het spreken met Hem , geestelijk leven te hebben .
Dat heeft niets met mystiek te maken , wel met een werkelijke wandel met de Heer , die door Zijn Geest in je leven aanwezig is .
Bedankt voor je reaktie die ik goed begrijp . M.vr. gr. EB.
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

06 jan 2013, 16:09

Vesselin schreef: Als je een liefhebbende god postuleert die om zijn schepping geeft, waarom zou je die dan alleen kunnen benaderen via teksten van een paar duizend jaar oud? Waarom zou die godheid, in gods
naam (sic), niet hier en nu met ons communiceren?
OMDAT EEN GESCHREVEN BOODSCHAP NOODZAKELIJK IS.
Een mondelinge mededeling aan een profeet, een generatie of een uitverkoren volk zou niet voldoende zijn. Net zoals de geschiedenis van de mensheid vastgelegd op schrift moet ook een goddelijke openbaring berusten op geschreven basis. De boodschap neemt alzo een definitieve basis aan en wordt behoed voor vergissingen, veranderingen of toevoegingen die bij een mondelinge overlevering kunnen binnensluipen.
Een geschreven tekst zal ons steeds herinneren aan de oorspronkelijke boodschap die men anders snel dreigt te vergeten. Daarom sprak God menig keer tot zijn profeten : schrijf dit ter gedachtenis in een boek .......
Zo worden in een boek allerhande boodschappen gerangschikt.
In I Cor. 10:11 leest men dat het opgeschrevene dient als een voorbeeld voor ons en als een teken ter waarschuwing.
Een geschreven boodschap wordt onafhankelijk van deze die hem uitgesproken heeft of opgetekend heeft. De eerste openbaring wordt gegeven aan de profeet zelf mondeling kan hij er een beperkt gehoor aan geven. Van zodra de tekst op schrift is gesteld kan zij onbeperkt vermenigvuldigd worden, vertaald worden. Al verdwijnt de profeet God blijft spreken door de geïnspireerde tekst.
Iedereen kan zijn eigen exemplaar hebben van Gods Woord, zelfs al komen er vervolgingen en verdwijnen er steeds meer volgelingen maar de bijbel blijft bestaan. Elkeen is dus zelf verantwoordelijk of zij Gods Openbaring al dan niet aanvaarden.
Lucas 16:29 schrijft : "Zij hebben Mozes en de profeten, naar hen moeten zij luisteren".
Jezus sprak over zijn komst : "Zie hier ben ik, in de boekrol staat van mij geschreven". (Heb. 10:5-7) Over welke persoon ? In welk boekrol ? Het antwoord kunnen wij lezen in het O.T.
Het Woord van God werd geschreven door mensen van vlees en bloed in een wereld van zondige mensen en niet in een wereld van onwezenlijkheden. De boodschap is leesbaar, begrijpelijk en vertaalbaar in ieders taal. Elkeen kan zijn eigen exemplaar bezitten. De bijbel is in de eerste plaats een Joods boek, uit een klein land maar toch het meest universele boek voor de gehele mensheid. Meer dan enig ander boek werd het verafschuwd, verbrand, verscheurd en verboden. Het is belachelijk gemaakt bekritiseerd maar de bijbel zegeviert ten aller tijde over zijn vijanden. God waakt over Zijn Woord.
De bijbel is nog altijd levend en actueel !

Op die manier communiceert God nog altijd met ons :idea: