Kiezen van religie of geloven in

hier is plaats voor alle wereldreligies

Klaartje
Lid geworden op: 27 jan 2005, 17:22
Locatie: Brecht

06 jul 2013, 08:49

Gods-dienst...... "kan" soms mensen inspireren tot het goede te doen, maar het is allemaal geen koek en ei, in naam van die "GOD" gebeuren er héél veel misdaden tegen die zogezegde "entiteit".

De nieuwe Paus is er alleszins werk van het maken, om het één en ander op punt te zetten, afwachten nog !!
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez

Silver Wolf
Lid geworden op: 08 apr 2008, 16:51
Locatie: Thuis

06 jul 2013, 12:04

Nu "God & klein Peerke" even vakantie nemen, zullen er allicht ook senioren zijn, die de steven naar het Zuiden wenden.

Wie vertrouwd is met de streek rond ALBI (en nabijheid van TOULOUSE) zal mogelijk al de restanten van de vestingen van de Katharen gezien hebben.

Meteen mag men zich afvragen waar de soms (alhier) gevraagde tolerantie voor ieder z'n overtuiging was, toen die mensen bloederig werden uitgemoord. En vooral met als doel hun bezittingen verbeurd te kunnen verklaren, ter aanvulling van de eigen schatkisten.

SW

fotofant
Lid geworden op: 28 jul 2009, 20:00
Locatie: wenduine

06 jul 2013, 21:28

Silver Wolf schreef:Nu "God & klein Peerke" even vakantie nemen, zullen er allicht ook senioren zijn, die de steven naar het Zuiden wenden.

Wie vertrouwd is met de streek rond ALBI (en nabijheid van TOULOUSE) zal mogelijk al de restanten van de vestingen van de Katharen gezien hebben.

Meteen mag men zich afvragen waar de soms (alhier) gevraagde tolerantie voor ieder z'n overtuiging was, toen die mensen bloederig werden uitgemoord. En vooral met als doel hun bezittingen verbeurd te kunnen verklaren, ter aanvulling van de eigen schatkisten.

SW
Beste Silver Wolf, niet alleen de Katharen werden vervolgd, omwille van hun afwijkende ideeën als mom om hun bezittingen in beslag te nemen, maar ook de Orde van de Tempeliers, de Heksen (meestal kruidenvrouwen) en zovele anderen. Onvermijdelijk gevolg van een machtige religie die uitgaat van zijn "absolute grote gelijk".
elk moment is belangrijk

Silver Wolf
Lid geworden op: 08 apr 2008, 16:51
Locatie: Thuis

07 jul 2013, 13:15

@fotofant... :roll:

Natuurlijk greep ik enkel naar een algemeen en relatief bekend voorbeeld, om de onverdraagzaamheid van de Roomse religie te staven.
Zowat heel Latijns Amerika werd o.a. door de troepen van de toenmalige Spaanse keizer onder de voet gelopen, vooral om het goud, zilver en andere rijkdommen te plunderen. De Azteken werden daarbij nagenoeg uitgemoord. Die laatsten waren - met de aanbiddingsrituelen van hun zonnegod - nu ook geen doetjes.

Want ook zowat alle andere vormen van "(bij)-geloof" gaan zeker niet vrijuit, als het op moorden, plunderen en intolerantie aankomt.

Nadat ik reeds de TV-serie "De Borgia's" had gevolgd, blijf ik nu de heruitzendingen van "de Tudors" bekijken. Waarin die Engelse kardinaal "Wolsey" al even machtsgeil en boosaardig blijkt te zijn geweest als "Richelieu" in Frankrijk.
In de afleveringen van "de Tudors" komt o.a. ook de opkomst van Luther aan bod.

Samengevat...wie de eigen ogen en oren opent, kan bezwaarlijk enig geloof hechten aan al wat zich als religie aandient.
Wat niet wegneemt dat het eenieder ruimschoots wordt gegund om een kaarsje te branden en zich daaraan vast te houden.
Zoiets kadert dan in gebruiken zoals een konijnenpoot in de broekzak stoppen of een hoefijzer boven de (stal)deur hangen. En komt bij mij (persoonlijk) nog altijd minder wansmakelijk over als een ritueel met wijn en brood, waarin dan gepreveld wordt "drink mijn bloed en eet mijn vlees".
Dat laatste laat ikzelf wijselijk over aan enkele kannibalen op Papoea Nieuw Guinea. :twisted:

SW