De HISTORISCHE JEZUS

hier is plaats voor alle wereldreligies
Gast

21 dec 2010, 17:04

Mijn vorige posting niet gelezen BV ? Of hebt ge het weer eens niet begrepen ?

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

21 dec 2010, 22:53

Talisman, er moet mij iets van het hart en als je het verfoeilijk vind dan verwijder ik het dus laat het maar horen.

Ik begrijp de bijbelmensen niet dat men zo gefocus zijn op uitspraken van de bijbel. Indien ze het goede hebben begrepen, en wetende dat liefde dat is wat je verder kan brengen. ( christenen hebben daar toch de mond van vol?)
Eenmaal dit wetende donder dan dat boek in vuilnis en erger je nergens meer aan maar draag de liefde uit punt.
Het is toch zo eenvoudig, of ben ik dat?
Alles is Één en die Éne is Alles.

martien55
Lid geworden op: 21 feb 2009, 23:28

22 dec 2010, 00:46

Je hebt de essentie te pakken van wat zo irritant is aan de fundies, jan.
Precies.
ALS goddelijke liefde de essentie is, LAAT DAT DAN ZIEN. Maar nee, wij andersdenkenden moeten ook vooral van hun gelijk overtuigd worden, waardoor het eerste uitgangspunt verloren gaat.
Dit forum staat bol van voorbeelden daarvan.

Het boeddhisme is heel anders wat dat betreft.
Evolution is a fact of life. Deal with it.
Gast

22 dec 2010, 08:58

janx schreef:Talisman, er moet mij iets van het hart en als je het verfoeilijk vind dan verwijder ik het dus laat het maar horen.

Ik begrijp de bijbelmensen niet dat men zo gefocus zijn op uitspraken van de bijbel. Indien ze het goede hebben begrepen, en wetende dat liefde dat is wat je verder kan brengen. ( christenen hebben daar toch de mond van vol?)
Eenmaal dit wetende donder dan dat boek in vuilnis en erger je nergens meer aan maar draag de liefde uit punt.
Het is toch zo eenvoudig, of ben ik dat?
Janx, het is hier toch al klaar en duidelijk aangetoond dat moraal en religie twee verschillende begrippen zijn. Religie zou de gelovige een geweten moeten schoppen, maar tegenwoordig is het meestal andersom. Georganiseerd geloof heeft ook niet de bedoeling moraal uit te dragen, maar doet wel of deze de uitvinder en de norm is van de leefregels. Als de godsdiensten bepalen wat goed en kwaad is, gaan die uit van hun normen en plaats op de wereld, alsof het begrip goed/kwaad overal gelijk is en universeel, en dat is niet zo. Goed en kwaad is al dan niet naleven van plaatselijke leefregels. Een religie houdt daar geen rekening mee en daardoor komen sommige religieuze regels soms in conflict met de ' geweten' van de gelovige. Dit geweten werkt op de plaatselijke leefregels die cultureel bepaald worden. Dat was even off topic. :wink:

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

22 dec 2010, 09:42

:!: & :!: en nu hopen dat er een :idea: gaat branden daar waar het nog te donker is.
Tnx.
Alles is Één en die Éne is Alles.

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

23 dec 2010, 00:25

talisman schreef: Janx, het is hier toch al klaar en duidelijk aangetoond dat moraal en religie twee verschillende begrippen zijn. Religie zou de gelovige een geweten moeten schoppen, maar tegenwoordig is het meestal andersom. Georganiseerd geloof heeft ook niet de bedoeling moraal uit te dragen, maar doet wel of deze de uitvinder en de norm is van de leefregels. Als de godsdiensten bepalen wat goed en kwaad is, gaan die uit van hun normen en plaats op de wereld, alsof het begrip goed/kwaad overal gelijk is en universeel, en dat is niet zo. Goed en kwaad is al dan niet naleven van plaatselijke leefregels. Een religie houdt daar geen rekening mee en daardoor komen sommige religieuze regels soms in conflict met de ' geweten' van de gelovige. Dit geweten werkt op de plaatselijke leefregels die cultureel bepaald worden. Dat was even off topic. :wink:
Toch nog iets interessant geschreven door talisman :
"Als de godsdiensten bepalen wat goed en kwaad is, gaan die uit van hun normen en plaats op de wereld, alsof het begrip goed/kwaad overal gelijk is en universeel, en dat is niet zo".

Daarom is er juist de bijbel, en daarom mogen niet de godsdiensten bepalen, ....enz. enz...
Het zijn niet de religieuze leefregels waarmee de gelovige conflicten hebben, kijk maar eens naar de lange lijst van 'martelaren' in de eerste eeuwen na Chr. die liever ter dood veroordeeld werden dan tegen de Wet van God in te gaan, toen hen bv. werd gevraagd om de keizer te aanbidden of te offeren aan afgoden ? Dat heeft toch niets te maken met goed en kwaad om afgoderij te verplichten ?
Velen verloren ook hun job toen ze christen werden...... welke leefregels werden hier dan gehandhaafd ?

God zegt bv. 'JE MAG NIET DODEN' maar hoeveel regeringsleiders geven de opdracht om wapens te hanteren, oorlog te voeren, enz.... om nog niet te spreken van de enorme stock van vernietigingswapens en de miljarden dollars die deze handel oplevert.
Als er dan burgers weigeren dit bevel uit te voeren, gaan ze de gevangenis in, ze worden verraders genoemd, en/of worden soms geëxecuteerd ! Hoe absurd is dit nietwaar, terwijl elke natie het doden verbiedt ! Wanneer gelden dan die "plaatselijke" leefregels :?:

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

23 dec 2010, 00:58

God zegt bv. 'JE MAG NIET DODEN' maar hoeveel regeringsleiders geven de opdracht om wapens te hanteren, oorlog te voeren, enz.... om nog niet te spreken van de enorme stock van vernietigingswapens en de miljarden dollars die deze handel oplevert.
En hoeveel kerkleiders, voorgangers en priesters hebben de wapens gezegend. Dit evenwel aan beide zijnden van het front. ja ... ja ... Geen één kerk of sekte is vrij van eigenbelang en gewin. En dat is ook zo in deze tijd. Praatjes zijn er er altijd van de leiding en dezen zijn op psygologisch gronden samengesteld om meeste effect te bereiken bij de goedgelovigen. Ja ... het zijn slimme en geesten die weten hoe het één en ander werkt. Mensen die zonder lid te zijn van deze of gene kerk, sekte of wat dan ook, en die werken in oprechtheid en liefde met de medemens die mag je dan van mij betreft ateïsten noemen
Alles is Één en die Éne is Alles.
Gast

23 dec 2010, 07:47

BV:
Toch nog iets interessant geschreven door talisman :
"Als de godsdiensten bepalen wat goed en kwaad is, gaan die uit van hun normen en plaats op de wereld, alsof het begrip goed/kwaad overal gelijk is en universeel, en dat is niet zo".

Daarom is er juist de bijbel,...
Ofwel ben je mentaal gehandicapt ofwel Jehova's Getuige, alhoewel de grens zéér dun is.
En waarom denk ik dat ? Omdat ge wéér eens de ballen begrepen hebt van wat ik aan Janx geadresseerd heb. Daarom had ik het ook aan hém gepost. En door onderstaande quote die de definitie van Guitigen is, alhoewel ge dat steeds ontkend hebt. Maar we weten ook dat ge kunt liegen of het gedrukt staat. Alles voor de Club he BV ?
God zegt bv. 'JE MAG NIET DODEN' maar hoeveel regeringsleiders geven de opdracht om wapens te hanteren, oorlog te voeren, enz.... om nog niet te spreken van de enorme stock van vernietigingswapens en de miljarden dollars die deze handel oplevert.
Als er dan burgers weigeren dit bevel uit te voeren, gaan ze de gevangenis in, ze worden verraders genoemd, en/of worden soms geëxecuteerd ! Hoe absurd is dit nietwaar, terwijl elke natie het doden verbiedt ! Wanneer gelden dan die "plaatselijke" leefregels.
Begint al goed: God zegt 'Je mag niet doden .' Ook al een leugenaar, want uwen bijbel druipt van bloed en vergelding, op bevel van uwen Jehova. En uw clubleden zijn als dienstweigeraars bekend. Voor mij duidelijk genoeg.

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

23 dec 2010, 09:58

janx schreef:
God zegt bv. 'JE MAG NIET DODEN' maar hoeveel regeringsleiders geven de opdracht om wapens te hanteren, oorlog te voeren, enz.... om nog niet te spreken van de enorme stock van vernietigingswapens en de miljarden dollars die deze handel oplevert.
En hoeveel kerkleiders, voorgangers en priesters hebben de wapens gezegend. Dit evenwel aan beide zijnden van het front. ja ... ja ... Geen één kerk of sekte is vrij van eigenbelang en gewin. En dat is ook zo in deze tijd. Praatjes zijn er er altijd van de leiding en dezen zijn op psygologisch gronden samengesteld om meeste effect te bereiken bij de goedgelovigen. Ja ... het zijn slimme en geesten die weten hoe het één en ander werkt. Mensen die zonder lid te zijn van deze of gene kerk, sekte of wat dan ook, en die werken in oprechtheid en liefde met de medemens die mag je dan van mij betreft ateïsten noemen
janx, dat kan dat kerkleiders en anderen wapens zegenden, maar was dat dan op vraag van God denk je ? of naar het voorbeeld van Jezus denk je ? Neen, op eigen initiatief ! En dan bedenken dat katholieken tegen katholieken oorlog voerden met elk de leuze : "God met ons" ! Hoe absurd mensen toch kunnen zijn.

Weet je wat atheïsten teweeg gebracht hebben ? Ik heb het dan speciaal over goddeloze regeringsleiders ? Nog meer doden dan de twee wereldoorlogen samen ! AUB.
Er zijn nog steeds vervolgingen aan de gang tegen "gelovigen" en wellicht ook door mensen die in het alledaagse leven 'menslievend' over komen.

Je moet niet ver gaan zoeken naar voorbeelden, lees eens een paar postings van andersdenkenden naar gelovigen toe en ik hoef er niet veel meer aan toe te voegen. Ze claimen ook goede daden te stellen of niemand kwaad te berokkenen, menslievend te zijn ...... :roll:

Men doet dat misschien om gezien te zijn door mensen, opdat ze goed zouden praten over hen. In de anonimiteit komt dan hun werkelijke aard naar boven en kunnen ze misschien wel hun frustaties kwijt, en vinden ze een "zondebok" in de gelovigen. Ik heb geen idee hoeveel leden op fora verbannen worden wegens onhebbelijk 'gedrag' . Bestaan er statiestieken van, ik zou het niet weten.

Er zijn er zelfs die topics over 'geloven in God' liever niet op het forum zien, noem jij dat menslievend of respectvol tgo je medemens ?
Ze vergeten dat niemand VERPLICHT is deze topics te lezen. Maar het komt hen net goed van pas meen ik te begrijpen !

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

23 dec 2010, 10:46

Toch staat juist in deze ' ongeliefde ' Bijbel : " Heb elkander hartelijk lief " , " doe goed aan wie u haten " , " wees ootmoedig en nederig van hart " . Dat typeert juist de Heer Jezus uit de Bijbel ; christen zijn zonder de Bijbel kan nu eenmaal niet , want het is Zijn Woord , en daar heeft Religie mee te maken !

Vr. gr. EBENHAEZER .
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .
Gast

23 dec 2010, 10:52

ebenhaezer schreef:Toch staat juist in deze ' ongeliefde ' Bijbel : " Heb elkander hartelijk lief " , " doe goed aan wie u haten " , " wees ootmoedig en nederig van hart " . Dat typeert juist de Heer Jezus uit de Bijbel ; christen zijn zonder de Bijbel kan nu eenmaal niet , want het is Zijn Woord , en daar heeft Religie mee te maken !

Vr. gr. EBENHAEZER .
Over welke versie van de bijbel hebt ge het hier eigenlijk? En het O.T., telt dat dan niet meer? En wat met de genocide die Jozua heeft aangericht op bevel van God ? Overgelezen ? Mens, a.u.b., stop met die'n onzin hier te posten.

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

23 dec 2010, 10:54

De bijbel bekrachtigd zijn goddelijk auteurschap : een Wonder van een boek
--------------------------------------------------------------------------------------

Tja, in het O.T. werd de geschiedenis van het Joodse volk beschreven en niets werd erin verdoezeld, van oprechtheid en eerlijkheid in dit wonder van een boek kunnen we wel spreken.

Zonder het O.T. , waarin weliswaar bloederige taferelen in staan, zouden we niet kunnen weten waarom de Joden uitkeken naar een Messias of niet begrijpen waarom deze Messias moest komen (Jesaja 53). Jezus niet kunnen identificeren als de Messias, zonder de vele gedetailleerde profetieën daarin beschreven.

Ook niet de Joodse gebruiken begrijpen die in het N.T. te lezen staan of niet begrijpen hoe de Farizeeërs Gods wet verdraaiden door er hun eigen tradities aan toe te voegen. En ook niet begrijpen waarom Jezus zo boos was toen hij de mensen uit de tempel wegjoeg.

Noch zouden wij kunnen begrijpen waarom in het einde van de bijbel te lezen staat hoe het verloren paradijs zal hersteld worden dat er eens op aarde was toen deze door God geschapen werd......

De meeste geschriften uit de oudheid zijn compleet verdwenen. En toch zijn veel kopieën van het O.T. bewaard gebleven. Van "De Gallische Oorlogen" van Julius Caesar bestaan slechts tien kopieën die ongeveer 1,000 jaar na de gebeurtenissen werden geschreven.

Ter vergelijking: er bestaan meer dan 24,000 manuscripten van het N.T., waarvan de oudste kan worden gedateerd tot minder dan 24 jaar n.Chr.

Ja, er is iemand die waakt over dit wonderbare boek !
Gast

23 dec 2010, 11:00

bluevelvet schreef:De bijbel bekrachtigd zijn goddelijk auteurschap : een Wonder van een boek
--------------------------------------------------------------------------------------

Tja, in het O.T. werd de geschiedenis van het Joodse volk beschreven en niets werd erin verdoezeld, van oprechtheid en eerlijkheid in dit wonder van een boek kunnen we wel spreken.

Zonder het O.T. , waarin weliswaar bloederige taferelen in staan, zouden we niet kunnen weten waarom de Joden uitkeken naar een Messias of niet begrijpen waarom deze Messias moest komen (Jesaja 53). Jezus niet kunnen identificeren als de Messias, zonder de vele gedetailleerde profetieën daarin beschreven.

Ook niet de Joodse gebruiken begrijpen die in het N.T. te lezen staan of niet begrijpen hoe de Farizeeërs Gods wet verdraaiden door er hun eigen tradities aan toe te voegen. En ook niet begrijpen waarom Jezus zo boos was toen hij de mensen uit de tempel wegjoeg.

Noch zouden wij kunnen begrijpen waarom in het einde van de bijbel te lezen staat hoe het verloren paradijs zal hersteld worden dat er eens op aarde was toen deze door God geschapen werd......

De meeste geschriften uit de oudheid zijn compleet verdwenen. En toch zijn veel kopieën van het O.T. bewaard gebleven. Van "De Gallische Oorlogen" van Julius Caesar bestaan slechts tien kopieën die ongeveer 1,000 jaar na de gebeurtenissen werden geschreven.

Ter vergelijking: er bestaan meer dan 24,000 manuscripten van het N.T., waarvan de oudste kan worden gedateerd tot minder dan 24 jaar n.Chr.

Ja, er is iemand die waakt over dit wonderbare boek !
Ik heb nog nooit zoveel nonsens in één posting gelezen. Typisch voor de JG's. Zal aan de vriekou liggen en te glad om op stap te gaan.

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

23 dec 2010, 11:27

talisman schreef:
bluevelvet schreef:De bijbel bekrachtigd zijn goddelijk auteurschap : een Wonder van een boek
--------------------------------------------------------------------------------------

Tja, in het O.T. werd de geschiedenis van het Joodse volk beschreven en niets werd erin verdoezeld, van oprechtheid en eerlijkheid in dit wonder van een boek kunnen we wel spreken.

Zonder het O.T. , waarin weliswaar bloederige taferelen in staan, zouden we niet kunnen weten waarom de Joden uitkeken naar een Messias of niet begrijpen waarom deze Messias moest komen (Jesaja 53). Jezus niet kunnen identificeren als de Messias, zonder de vele gedetailleerde profetieën daarin beschreven.

Ook niet de Joodse gebruiken begrijpen die in het N.T. te lezen staan of niet begrijpen hoe de Farizeeërs Gods wet verdraaiden door er hun eigen tradities aan toe te voegen. En ook niet begrijpen waarom Jezus zo boos was toen hij de mensen uit de tempel wegjoeg.

Noch zouden wij kunnen begrijpen waarom in het einde van de bijbel te lezen staat hoe het verloren paradijs zal hersteld worden dat er eens op aarde was toen deze door God geschapen werd......

De meeste geschriften uit de oudheid zijn compleet verdwenen. En toch zijn veel kopieën van het O.T. bewaard gebleven. Van "De Gallische Oorlogen" van Julius Caesar bestaan slechts tien kopieën die ongeveer 1,000 jaar na de gebeurtenissen werden geschreven.

Ter vergelijking: er bestaan meer dan 24,000 manuscripten van het N.T., waarvan de oudste kan worden gedateerd tot minder dan 24 jaar n.Chr.

Ja, er is iemand die waakt over dit wonderbare boek !
Ik heb nog nooit zoveel nonsens in één posting gelezen. Typisch voor de JG's. Zal aan de vriekou liggen en te glad om op stap te gaan.
Niets anders te posten ? Met de mond vol tanden talisman ? :lol:
Je denkt altijd je gelijk te halen, maar WEER zit je ernaast !
Ik behoor niet tot een kerk of gemeenschap. Noem mij gewoonweg een 'bijbelgelovige' !

Ik ga nooit op stap, verplaats mij zelfs heel weinig.

Moet je nog iets weten ? 8)

Omdat je de bijbel niet begrijpt noem je het nonsens ! Tja, dat is ook een opinie nietwaar, maar wel een verkeerde m.i.

Geef mij eens meer details over de nonsens die ik schreef omtrent Julius Caesar ? Hoeveel kopieën denk je dat er bestaan over de Gallische Oorlogen' ? Wanneer zijn de kopieën dan geschreven ?

Ik ben benieuwd of je 'mijn nonsens' kunt rechtzetten 8O
Gast

23 dec 2010, 11:35

BV:
Niets anders te posten ? Met de mond vol tanden talisman ? Laughing
Je denkt altijd je gelijk te halen, maar WEER zit je ernaast !
Ik behoor niet tot een kerk of gemeenschap. Noem mij gewoonweg een 'bijbelgelovige' !
Afgaande op de nonsens die ge hier plakt zou ik in uw plaats toch sterk overwegen aansluiting te zoeken bij de Guitigen. Die geloven die'n onzin allemaal. Doen ! Doeiii