De HISTORISCHE JEZUS

hier is plaats voor alle wereldreligies

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

01 nov 2010, 11:32

armandine schreef: Janx, dat nieuw verbond bestaat erin dat men de thorah niet meer moet volgen. Dit was duidelijk bedoeld voor niet Joden = de heidenen. Waarom moesten ze die niet meer volgen? Omdat geloof in Jezus voldoende was om gezuiverd te worden van zonden.
Zoals je weet is het volgen van de thorah ook het strikt naleven van Mozes zijn tien geboden.
Er is in mijn optie nergens een nieuwverbond gemaakt. Met wie zou dat dan moeten zijn? Met de natuur ( ik zal maar niet het woordje god gebruiken) en evolutie mechanisme? Kom nou .... veel van het geschrevene is gewoon geweest om de nog onbewusten iets te geven waardoor men een geloof kon ontwikkelen en ook om daar goed gebruik van te maken door de zgn geestelijke leiders.
armandine schreef: Janx jij hebt de visie van de wet van werking van oorzaak en gevolg. Wat wil zeggen dat op alles wat je doet ooit een gepast gevolg zal komen. Dat wil zeggen dat als je bv. iemand vermoord je vroeg of laat daar het gevolg van zal dragen. Akkoord?
Ja daar ben ik geheel mee accoord. Een ieder staat voor z'n eigen gevolg van daden en doen.
armandine schreef: Het voorbeeld van de moordenaar omgezet volgens het nieuw verbond betekent juist dat je daar de gevolgen niet van zal dragen als je geloofd in Jezus. Waarom niet? Omdat Jezus zich geofferd heeft voor de mensheid en al die zonden op zich heeft genomen.
Ja maar ... Jezus is niet gekomen om schulden op zich te nemen ... dat is gewoon verlakkerrij om mensen aan zich te binden in een religie vereniging. Al dat geschrevene is gewoon onwaar en een misvorming van een andere werkelijkheid. Ik geloof ieder dat Jezus gezegt zal hebben dat een ieder die rechtvaardiging van God verkrijgt om al z'n gevolgen van foute zaken tegen het leven weer goed te maken. Dus niemand zal eeuwig in een zgn hel branden of uit gestoten worden omdat al het leven van God ( de bron van alles) nooit zichzelf kanl vernietigen.
armandine schreef: Hetzelfde voorbeeld volgens het oud verbond zegt dat die moordenaar zijn gevolg wel degelijk zal krijgen in het aanschijn van God. Hij zal dus geoordeeld worden ongeacht wat hij geloofd.
Ook het oude zgn verbond is niet korrect weergegeven. Het goddelijke in de mens zelf zal zich oordelen en dat betekend dat deze alles zelf weer zal moeten vereffenen en zichzelf weer geheel tot, wat we noemen, "liefde" moeten brengen.
armandine schreef: Nu... als Jezus zo ver gevorderd was, zoals je zei , zou hij dan gezegd hebben : "Mijn lieve broeder moordenaar, zelfs al heb jij iemand het leven beroofd dan nog zal jij met mij nog vandaag in het paradijs zijn, als jij in mij geloofd, want ik ben het lam dat werd geofferd voor het wegnemen van je zonden" ? Ik denk het niet.
nee, dat is gewoonweg een grove leugen wat daar staat en een verdraaiing van zijn woorden, zoals ik denk. Het had zo kunnen zijn, je zult met mij uit dit leven gaan en met mij in het komende zijn.
En het komende is echt geen paradijs hoor ... er zijn , zoals ik denk vele levens ruimte's.
armandine schreef: Was Jezus een nieuwe ver gevorderde wijze of was hij een oude wijze samen met zijn eigen schriftgeleerden en was hij dus niets uitzonderlijk
Naar mijn bescheiden mening was Jezus weldegelijk een ver gevorderde ziel die niet geheel begrepen kon worden waardoor er vele sage's en mhyte's zijn ontstaan en veel door menselijk denken is vervormd en ook misbruikt voor doeleinden. De mens is een genie in het doen omzetten naar gewin en macht.
Alles is Één en die Éne is Alles.
Gast

01 nov 2010, 11:52

janx schreef:
talisman schreef:Zoals beweren dat hij de zoon van God is ??? Janx, hoe verklaar je dát dan ?
Al eens die links gelezen van Armandine ? Sta ik voor 99 % achter.
Janx:
Ik heb nergens beweert dat Jezus een Zoon van God is anders dan de mens.
Hen ik ergens beweerd dat u dat wél zo beweerd heeft ???
Janx:
Ik zie Jezus als een mens die net zoals jij en ik door evolutie is komen daar waar hij was en is.
En ook even dit. Jezus heeft zelf nergens iets geschreven. Alles is door derden geschreven zowel naar overleveringen, eigen inzichten en laten we zeggen politieke inzichten der religie bestuurders.
Daarom kan een ieder zeggen "ik ben een zoon en dochter van god" en niemand is daarvan uitgezondert. En god zie ik echt niet als een persoon hoor, maar is dat waar alles uitvoort is gekomen.
Daar ben ik het met u eens.
Gast

01 nov 2010, 12:15

Het spijt mij Janx ik zie enkel verwardheid in je schrijven.

Maar in het kort : je probeert ene Jezus figuur als zijnde een wijze en vergevorderd bewustzijn in te kaderen in de wet van oorzaak en gevolg en reïncarnatietheorie en je ervaringen.

Maar het feit blijft: als je Jezus aanvaard, aanvaard je ofwel de thorah zoals die werd geschreven en gevolgd werd door de traditionele Joden en is hij geen vergevorderd bewustzijn. Ofwel aanvaard je zijn nieuw verbond zoals die werd geschreven en gevolgd door de Christenen en dan aanvaard je Paulus als vergevorderd bewustzijn.

Jij probeert Jezus in te passen in een nieuwe religie die niet bestaat en een mengelmoes is van vanalles en nog wat. Maar juist daarom getuigd van verwarring al om.

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

01 nov 2010, 12:22

talisman schreef:Heb ik ergens beweerd dat u dat wél zo beweerd heeft ???
het onderstaande regeltje gaf mij de indruk dat ik dat wel zo zou kunnen zien ...
talisman schreef:Heb ik ergens beweerd dat u dat wél zo beweerd heeft ???
Dus nee , je hebt het nergens beweerd.
:wink:
Alles is Één en die Éne is Alles.

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

01 nov 2010, 12:41

armandine schreef:Het spijt mij Janx ik zie enkel verwardheid in je schrijven.
beste armandine, die opmerking is natuurlijk geheel voor je zelf ... en ik begrijp het ook wel dat zo opmerkt. Jouw geest is bezig om het een en ander duidelijk te verkrijgen en je bent een pad op die, naar jouw persoonlijke mening, de goeie is. Dus per definitie is elke afwijking daarvan in jouw gevoel niet passend. Dat lijkt mij duidelijk en ook zeer begrijpelijk.
armandine schreef: Maar in het kort : je probeert ene Jezus figuur als zijnde een wijze en vergevorderd bewustzijn in te kaderen in de wet van oorzaak en gevolg en reïncarnatietheorie en je ervaringen.
neen, ik probeer het niet maar dat is voor mij allang duidelijk dat deze persoon Jezus een meer gevorderde bewustzijn had en ook wel moest hebben gezien zijn inpact op het wereld gebeuren.
armandine schreef: Maar het feit blijft: als je Jezus aanvaard, aanvaard je ofwel de thorah zoals die werd geschreven en gevolgd werd door de traditionele Joden en is hij geen vergevorderd bewustzijn. Ofwel aanvaard je zijn nieuw verbond zoals die werd geschreven en gevolgd door de Christenen en dan aanvaard je Paulus als vergevorderd bewustzijn.
Waarom moet dat een feit zijn? Ik aanvaard in het geheel niet al hetgeen wat men hem toedicht wat afwijkt van mensenliefde.
ik zie de thora meer als richtlijnen om het klubje bij elkaar te houden ... en deze richtlijnen zijn vermoedelijk ook gebracht door invloeden van buiten de aarde. In die tijd zal het wellicht de beste weg geweest zijn om iets meer van het mensdom te maken en de geest te training in vorming en vasthoudendheid. Tevens kon het dienen als een opvangnet dat de mens zich niet verloren zou voelen omdat het ergens naar toe kon leven , nou ja ... kon sterven.
armandine schreef:
Jij probeert Jezus in te passen in een nieuwe religie die niet bestaat en een mengelmoes is van vanalles en nog wat. Maar juist daarom getuigd van verwarring al om.
Dat zie je goed..... alleen ik zie het niet als een nieuwe religie maar meer als levenswijsheid ( bij mij nog in ontwikkeling ) die de huidige mens kan gaan aanvaarden en zichzelf daardoor leert kennen.
Alles is Één en die Éne is Alles.
Gast

01 nov 2010, 12:46

janx schreef:
talisman schreef:Heb ik ergens beweerd dat u dat wél zo beweerd heeft ???
het onderstaande regeltje gaf mij de indruk dat ik dat wel zo zou kunnen zien ...
talisman schreef:Heb ik ergens beweerd dat u dat wél zo beweerd heeft ???
Dus nee , je hebt het nergens beweerd.
:wink:
Janx, ik heb dezelfde bedenkingen over uw postings als Armandine. Is prins Filip dan ook een hoger ontwikkelde ziel ?? Wat zou Jezus ooit gezegd hebben dat enigzins van de Tenach zou afwijken ?? Uit de evangelies kan men enkel opmaken dat hij gedoopt was als Esseen en het farizeese gedachtengoed onderschreef, als we ons enigzins op deze geschriften mogen voortgaan. Waarom toch maar weer die persoon in een transcendent kleedje stoppen ?? Je gaat die toch niet vergelijken met de Boeddha mag ik hopen.
Gast

01 nov 2010, 12:52

Janx:
neen, ik probeer het niet maar dat is voor mij allang duidelijk dat deze persoon Jezus een meer gevorderde bewustzijn had en ook wel moest hebben gezien zijn inpact op het wereld gebeuren.
Maar vanwaar hááld u zo iets ?! Een meer gevorderd bewustzijn ? Aan de hand van wát doet u deze vaststelling ?? o maar, dan is de Vlaamse Bart De Wever ook iemand met een meer gevorderd bewustzijn ? Misschien had Napoleon dat dan ook ? Leg eens uit ?
Gast

01 nov 2010, 13:19

janx schreef:
beste armandine, die opmerking is natuurlijk geheel voor je zelf ... en ik begrijp het ook wel dat zo opmerkt. Jouw geest is bezig om het een en ander duidelijk te verkrijgen en je bent een pad op die, naar jouw persoonlijke mening, de goeie is. Dus per definitie is elke afwijking daarvan in jouw gevoel niet passend. Dat lijkt mij duidelijk en ook zeer begrijpelijk.
Ook dat is een mening van jou , Janx. Mag best. Maar het is niet omdat het voor jou duidelijk is dat het daarom waar is wat je schrijft. :lol:
armandine schreef: Maar in het kort : je probeert ene Jezus figuur als zijnde een wijze en vergevorderd bewustzijn in te kaderen in de wet van oorzaak en gevolg en reïncarnatietheorie en je ervaringen.
neen, ik probeer het niet maar dat is voor mij allang duidelijk dat deze persoon Jezus een meer gevorderde bewustzijn had en ook wel moest hebben gezien zijn inpact op het wereld gebeuren.
En welke inpact is dat dan, als ik vragen mag?
armandine schreef: Maar het feit blijft: als je Jezus aanvaard, aanvaard je ofwel de thorah zoals die werd geschreven en gevolgd werd door de traditionele Joden en is hij geen vergevorderd bewustzijn. Ofwel aanvaard je zijn nieuw verbond zoals die werd geschreven en gevolgd door de Christenen en dan aanvaard je Paulus als vergevorderd bewustzijn.
Waarom moet dat een feit zijn?

Omdat dat geschreven staat, Janx. Of ga je nu alles wat ooit geschreven is op de rommelhoop gooien als zijnde allemaal toe te schrijven aan niet gevorderde bewustzijnen? Dat zou idd. passen in je idee van enkel richting opgaande evolutie. En dat is niet juist. Alles is cyclisch. Er waren in ver vervlogen tijden zeer vergevorderde bewustzijnen. Veel verder gevorderd dan ene Jezus of gelijk wie. De Veda's getuigen daarvan en daar kan je niet onderuit. Tenzij je gaat beweren dat dat allemaal niet heeft bestaan.
Ik aanvaard in het geheel niet al hetgeen wat men hem toedicht wat afwijkt van mensenliefde.
Het aanmoedigen van mensenliefde is van alle tijden geweest en niet van Jezus alleen. De Thorah predikt naastenliefde en daarom wordt ook gezegd dat alle Joden elkaar moeten leren liefhebben. Werd ook in de Veda's aangemoedigd.
ik zie de thora meer als richtlijnen om het klubje bij elkaar te houden ... en deze richtlijnen zijn vermoedelijk ook gebracht door invloeden van buiten de aarde.
Al eens bij stilgestaan dat dat clubje zoals jij het noemt misschien toch wel ernstige schriftgeleerden zijn geweest? Dat is altijd hun motief geweest : onderzoek. Iets wat Jezus dus afgeleerd heeft volgens de Bijbel : gewoon geloven en aannemen. En van die buitenaardsen daarbij is wel een beetje met het haar gegrepen. Maar als dat zo zou zijn dan wijst het erop dat dat clubje Joden een vergevorderd bewustzijn hadden, niet?
In die tijd zal het wellicht de beste weg geweest zijn om iets meer van het mensdom te maken en de geest te training in vorming en vasthoudendheid. Tevens kon het dienen als een opvangnet dat de mens zich niet verloren zou voelen omdat het ergens naar toe kon leven , nou ja ... kon sterven.
zoals het in alle tijden zo geweest is. Maar dan moeten we wel vasstellen dat dit met de tijd achteruit is gegaan. En de mens zich meer en meer verwijdert van het Goddelijke. Net zoals in de Veda's is gezegd dat dit zal gebeuren.
Jij probeert Jezus in te passen in een nieuwe religie die niet bestaat en een mengelmoes is van vanalles en nog wat. Maar juist daarom getuigd van verwarring al om.
Dat zie je goed..... alleen ik zie het niet als een nieuwe religie maar meer als levenswijsheid ( bij mij nog in ontwikkeling ) die de huidige mens kan gaan aanvaarden en zichzelf daardoor leert kennen
Oke maar die levenswijsheid impliceert wel een nieuwe religie in de maak. En die is al flink en een hele tijd bezig. Nml. De Bijbel in een nieuw Oosters kleedje. Nog een groter ratjetoe dan daarvoor.

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

01 nov 2010, 17:14

Misschien wil Janx onderliggend bedoelen dat er zo iets bestaat als een christus-bewustzijn . :idea:

Misschien moet de uitspraak -Be like Jezus meer in de richting gaan van -Be like UNTO Jezus .... :idea:

Words to ponder ...

Werewoef
AMEN en AUM
Gast

01 nov 2010, 17:41

je bedoeld words to forget, zul je bedoelen? Of ga je ook meewerken aan de nieuwe Bijbel.? Het is niet omdat je van Jezus , christusbewustzijn maakt dat het meer geloofwaardiger is he?
Een mythische Jezus, heeft ook een mythisch christusbewustzijn. Dus onbestaande

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

02 nov 2010, 17:43

Als je aanneemt dat er een Krishna-bewustzijn , Buddhi-bewustzijn of een kosmisch-bewustzijn zou bestaan, waarom zou er dan geen heus Christus-bewustzijn bestaan ? :idea: Heb ooit eens gelezen, dit in verband met de verschillende yogi-bewustzijnen, dat de grootste yogi, die Yogi is die kan goed doen aan AL de schepselen ...

mvg-Werewoef
AMEN en AUM
Gast

02 nov 2010, 17:51

ja dat is waar WW alles kan... koffiekan, melkkan...als het beestje maar een naam heeft . Wat de inhoud aangaat is dat allemaal niet zo belangrijk. Als het maar goed klinkt. 8O

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

02 nov 2010, 23:20

Inderdaad, begrijpe, wie KAN ... :idea:

werewoef
AMEN en AUM
Gast

03 nov 2010, 09:01

werewoef schreef:Inderdaad, begrijpe, wie KAN ... :idea:

werewoef
Een Christus-bewustzijn ? ? Inderdaad, begrijpe wie kan. :roll:

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

15 nov 2010, 00:43

Ben toevallig op een mooie site terecht gekomen over iemand die in Christus-Bewustzijn is :


- http://www.stoutenburg.nl/Zonnelied.htm

a.u.b- werewoef- Heel prachtig en met weergaloze afbeeldingen, is op het einde van deze kagina de link naar de meditatie op dit Zonnelied .
AMEN en AUM