Gnostische evangeliën

hier is plaats voor alle wereldreligies

Henriette 2
Lid geworden op: 24 feb 2007, 15:51

18 dec 2011, 12:39

cappa schreef:

Dit is geen gewone zelfstudie, geen rustige introspectie. Dit is iets dat je overkomt, waar je niet alleen elke controle afgenomen wordt, maar zelfs die zaken waarmee je je placht te handhaven in je vertrouwde omgeving. Het onbewuste overspoelt wat je tot dan was. Duister, zwart.

“Vermesse dich, die Pforter aufzureissen, an dener jener gern vorüberschleicht…”
Dat kan. (zwarte nacht van de ziel?)
Op dit punt kan het ego vernietigd worden óf dodelijk verwond zich terug proberen te handhaven.
Maar dodelijk verwond zal 't blijven en altijd onzeker terug op zoek naar de aloude vermeende zekerheid.
Vandaaruit ontstaat dan de zoektocht.

En nóg maar eens ten overvloede vermeld; wordt er NIET bedoeld dat het denken zal stoppen.
Het denken zal nooit stoppen.
Maar het bewustzijn kan dit denken/ego doorzien als het fake-leven, een soort van 'second life' en zo verdwijnt de waarde van het (psychische)denken.
Gast

18 dec 2011, 13:49

Henriette 2 schreef: Dat kan. (zwarte nacht van de ziel?)
Op dit punt kan het ego vernietigd worden óf dodelijk verwond zich terug proberen te handhaven.
Maar dodelijk verwond zal 't blijven en altijd onzeker terug op zoek naar de aloude vermeende zekerheid.
Vandaaruit ontstaat dan de zoektocht.
Alléé, we komen er nog uit. Weet je nog het verhaal van Lazarus ? Was dood en moest weer opstaan door toedoen van Jezus ( staat voor gnosis ). Net zoals Paulus van de gekruisigde en écht gestorven Yeshua een mythologisch gebeuren maakt en Hem in zijn versie na enkele dagen weer laat opstaan. Dit sterven en weerom opstaan vinden we ook terug in de overige Hellenistische mythologische culten. Het ego wordt door dit inzicht ( gnosis ) gedood en wordt als een nieuw ego herboren. En ja, sommigen kunnen hun oude ego niet afwerpen of vervallen opnieuw in de aloude vertrouwde ( ogenschijnlijke ) zekerheden.

Henriette 2
Lid geworden op: 24 feb 2007, 15:51

18 dec 2011, 14:11

talisman schreef: En ja, sommigen kunnen hun oude ego niet afwerpen of vervallen opnieuw in de aloude vertrouwde ( ogenschijnlijke ) zekerheden..
En dat alles overkomt je.

Elke ademtocht overkomt je.
Elke gedachte overkomt je.
Elke ziekte overkomt je.
Elk gevoel overkomt je.
Elk inzicht overkomt je.

Geboorte overkomt je.
Dood overkomt je.

Alles dat je leert overkomt je.
En alles dat je niet leert overkomt je.

Er is niets dat iemand 'doet.'
Gast

18 dec 2011, 14:56

Henriette 2 schreef:
talisman schreef: En ja, sommigen kunnen hun oude ego niet afwerpen of vervallen opnieuw in de aloude vertrouwde ( ogenschijnlijke ) zekerheden..
Er is niets dat iemand 'doet.'
O, ik doe wel wat af en toe.

Henriette 2
Lid geworden op: 24 feb 2007, 15:51

18 dec 2011, 15:06

Ja, dat lijkt zo.
Maar wat jij doet doe je omdat al wat is jou aanzet, of juist niet, tot wat je doet.
Heel de kosmos/natuur is één geheel waarin alles zich onderling aanstuurt om doen wat het doet.

Heel de kosmos laat jou ademen totdat heel de kosmos dat staakt.
Heel de kosmos laat jouw lichaam honger krijgen totdat zij dat staakt.
Ze laat je in slaap vallen en wekt je ook weer.
Totdat ze je niet meer wakker laat worden.
Gast

18 dec 2011, 16:54

Henriette 2 schreef:Ja, dat lijkt zo.
Maar wat jij doet doe je omdat al wat is jou aanzet, of juist niet, tot wat je doet.
Heel de kosmos/natuur is één geheel waarin alles zich onderling aanstuurt om doen wat het doet.

Heel de kosmos laat jou ademen totdat heel de kosmos dat staakt.
Heel de kosmos laat jouw lichaam honger krijgen totdat zij dat staakt.
Ze laat je in slaap vallen en wekt je ook weer.
Totdat ze je niet meer wakker laat worden.
http://www.youtube.com/watch?v=5rUgCvBZ0SY

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

22 dec 2011, 00:27

Het wil lukken dat ik vandaag op Nat Geo een uitzending gezien heb over de evangelies Van Petrus, Thomas, Maria van Magdala en van Judas .

Daar wordt Judas voorgesteld als de meest wijze leerling van Jezus ( iemand die ook maar de opdracht van God uitvoerde met zijn verraad ?! ) en aan wie God's Zoon bepaald geheime lering doorgaf over het koninkrijk God's .

Maar hoe kan dit, als je uit de bijbel leest dat Judas , na zijn ontvangst van die dertig zilverlingen, zich ophing aan een boom ? Aan wie heeft hij dan die geheime boodschappen hebben kunnen doorgeven opdat ze later zouwen opgetekend kunnen worden ??

Ze zeiden ook dat sommige gnostische evangelies ouder of evenoud waren als de in Nicea verklaarde vier officielen .

In dat van Petrus zou bv staan dat de romeinse bewakers bij het graf van Jezus met de eigen ogen de steen hebben zien wegrollen en dat Jezus, ondersteund door lichtende engelen in de hemel werd weggevoerd . Achter deze drie goddelijke personen hadden de soldaten ook een kruis gezien dat Ja antwoordde op de vraag van de stem uit de hemel of de boodschap van de verrijzenis al werd medegedeeld aan de mensen .

Vreemd niet, ik moet dit verhaal absoluut eens gaan ""googelen "" , want ik heb hier eens op dit forum horen waaien dat Nat Geo iet of wat zou beinvloed worden door de zogenaamde creationisten . Waar of niet ? Ik zou het begot niet weten , maar ik ga het wel effe uitpluizen .

:idea: :idea: :idea:

Werefoef
AMEN en AUM
Gast

22 dec 2011, 07:18

werewoef schreef:Het wil lukken dat ik vandaag op Nat Geo een uitzending gezien heb over de evangelies Van Petrus, Thomas, Maria van Magdala en van Judas .

Daar wordt Judas voorgesteld als de meest wijze leerling van Jezus ( iemand die ook maar de opdracht van God uitvoerde met zijn verraad ?! ) en aan wie God's Zoon bepaald geheime lering doorgaf over het koninkrijk God's .

Maar hoe kan dit, als je uit de bijbel leest dat Judas , na zijn ontvangst van die dertig zilverlingen, zich ophing aan een boom ? Aan wie heeft hij dan die geheime boodschappen hebben kunnen doorgeven opdat ze later zouwen opgetekend kunnen worden ??

Ze zeiden ook dat sommige gnostische evangelies ouder of evenoud waren als de in Nicea verklaarde vier officielen .

In dat van Petrus zou bv staan dat de romeinse bewakers bij het graf van Jezus met de eigen ogen de steen hebben zien wegrollen en dat Jezus, ondersteund door lichtende engelen in de hemel werd weggevoerd . Achter deze drie goddelijke personen hadden de soldaten ook een kruis gezien dat Ja antwoordde op de vraag van de stem uit de hemel of de boodschap van de verrijzenis al werd medegedeeld aan de mensen .

Vreemd niet, ik moet dit verhaal absoluut eens gaan ""googelen "" , want ik heb hier eens op dit forum horen waaien dat Nat Geo iet of wat zou beinvloed worden door de zogenaamde creationisten . Waar of niet ? Ik zou het begot niet weten , maar ik ga het wel effe uitpluizen .

:idea: :idea: :idea:

Werefoef
En hoe lang zing ik dit al niet op Sen.net WW ? Is het omdat Nat.Geo. hierover begint dat ge wakker schiet ? Dan toch maar eens het boek van Elaine Pagels ' De Gnostische Evangelies ' lezen zeker ? Er zitten hier ook wijsneuzen tussen die denken deze gnostische evangeliën gelezen te hebben zonder bijkomende verklarende teksten, menen hier iets of niets uit begrepen te hebben. Veel Google-pret.