c schijf verkleinen in vista +

Vragen/antwoorden betreffende computer hardware.

julius
Lid geworden op: 11 dec 2004, 08:23
Locatie: Wichelen

27 feb 2008, 18:27

Heb een nieuwe labtop en wil mijn c verkleinen tot 30mb om enkel het besturingsysteem daar te plaatsen en van de rest een nieuwe partitie maken om mijn dokumenten op te plaatsen.
de schijf is nu 117mb maar ik kan ze via susteembeheer niet kleiner maken dan 65mb
graag raad hoe dit wel kan??

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

27 feb 2008, 19:42

eerst en vooral
welk besturingssysteem ?
in xp kan dat niet , tenzij men bv.partition magic gebruikt
als men géén onderlegde kenner is, raad ik het niet aan , om het zo maar zelf op eigen houtje te gaan doen

julius
Lid geworden op: 11 dec 2004, 08:23
Locatie: Wichelen

28 feb 2008, 09:25

beste mensen
het gaat hier inderdaad om een medion met vista erop.
maar men zegt toch dat het beter is om de prog en de eigen dokumenten op een afzonderlijke partitie te plaatsen omdat men dan makkelijker een backup kan maken wanneer je instellingen naar eigen voorkeur staan en je alle eigen prog hebt ingesteld zijn dan kan je een backup maken zodat je deze bij een probleem makkelijk kan terugzetten.
Tevens staan je eigen doc denk ik veiliger afzonderlijk van het besturinsysteem.
dus toch graag info hoe dit kan gebeuren ,want partitionmagic schijnt niet te werken met vista.

julius
Lid geworden op: 11 dec 2004, 08:23
Locatie: Wichelen

28 feb 2008, 13:32

bedankt onsma
zal er eens rustig werk van maken en ik weet dat dit natuurlijk op eigen risk is

julius
Lid geworden op: 11 dec 2004, 08:23
Locatie: Wichelen

29 feb 2008, 09:01

hoi onsma
tot hiertoe is het nog niet gelukt :
heb met het prog prefect disk 8 een poging ofline gedaan maar na het opstarten verscheen dat hij zou defragmenteren maar dan kwam een foutmelding en starte hij gewoom op , was net telaat om de melding te lezen.
verkleinen gaat nog steeds niet.
ga eerst al een image maken om als het nu fout mocht lopen de wijzigingen tot hiertoe te kunen terugzetten en dan nog een poging wagen

julius
Lid geworden op: 11 dec 2004, 08:23
Locatie: Wichelen

29 feb 2008, 11:03

heb ccleaner laten lopen maar nog steeds niet opgelost.
bij offlinedefrag krijg ik de melding possible driver confict en dan start hij gewon verder op.
nog sugesties??

julius
Lid geworden op: 11 dec 2004, 08:23
Locatie: Wichelen

29 feb 2008, 11:07

nog wat vergeten:
ik zie bij defrag dat er inderdaad enkele files achteraan op de sshijf blijven staan die niet verplaatst worden en dat is waarshijnlijk de reden dat ik de schijf niet kan verkleinen

julius
Lid geworden op: 11 dec 2004, 08:23
Locatie: Wichelen

29 feb 2008, 13:54

ok onsma zal hem eerst nogmaals op originele groote zetten en opnieuw beginnen.
alvast dank en u hoort er nog van

capricornuss
Lid geworden op: 13 feb 2008, 14:48
Locatie: VOSSELAAR

29 feb 2008, 15:54

:D Ik heb GPartEd leren kennen en ben er 100% tevreden over (zie: http://gparted-livecd.tuxfamily.org/)

:?: HOWTO:
Download het gratis programma (extensie: ISO) | Brand de IMAGE

:?: HOWTO burn image:
Download bijv. InfraRecorder (zie: http://infrarecorder.sourceforge.net/ gratis) en installeer het onder Windows

:idea: Steek de CD met GPartEd in de CD-speler

:idea: herstart windows en ga naar BIOS ([Del] of [F2]) | ga naar BOOT | verander de sekwentie: eerst CD daarna HD | Save and Exit

:arrow: Je krijgt nu een grafische omgeving waarin je je partitie ziet. Je wil de afmeting van je partitie veranderen, in dit geval verkleinen. Dat kan met de optie Resize. Daarna moet je die optie ook uitvoeren.
:!: Eens dat GPartEd aan het werken is: NIET onderbreken, of je bent alles kwijt. Je hebt waarschijnlijk nu de tijd voor een plasje en/of een kopje koffie (niet in die volgorde). :wink:

:idea: Eens het verkleinen gedaan is er grijze ruimte zichtbaar waarin je een nieuwe partitie kan maken, voor Windows: formaat NTFS.

Aan Allen: SUK6. 8)

julius
Lid geworden op: 11 dec 2004, 08:23
Locatie: Wichelen

01 mar 2008, 08:35

hoi capriconus heb intussen de cd gebrand en opgestart met deze maar dan versta ik het nog niet goed, ik krijg bij het opstarten wel een heel menu maar vind geen reseise wel een antal gparted en ook boot partition1 &2 & 3 enz.
wil u graag nog wat meer uitleg geven want ben niet zeker en zou niet graag in de problemen komen

julius
Lid geworden op: 11 dec 2004, 08:23
Locatie: Wichelen

01 mar 2008, 16:37

sorry onsma
maar bij mij staat GParted liveCD -0.3.4.11 auto cnfig en niet 1.3..4.11
en wanneer ik op enter druk laad het prog en krijg ik een heel scherm met op het laatste
io scheduler noop registred
io schuduler anticipartory registered default
io scheduler deadline registered
io scheduler cfq registered
en dan stop het en ik kan niets ingeven

julius
Lid geworden op: 11 dec 2004, 08:23
Locatie: Wichelen

01 mar 2008, 18:12

nee dat krijg ik zeker niet heb reeds tweemaal geprobeerd maar steeds hezelfde.
zal proberen met nogmaals het progr opnieuw te branden op een andere cd
en laat iets weten.
weet ook niet hoe jij die sceen maakt ??
zal wel voor maandag zijn want moet nu weg
mvg

julius
Lid geworden op: 11 dec 2004, 08:23
Locatie: Wichelen

03 mar 2008, 08:57

Hallo onsma
heb Geparted onpieuw gedownload van een andere site en op cd gezet maar het resultaat is nog steeds hetzelfde.
het klinkt mischien raar maar het is zo.
heb ook een foto van het scherm bijgevoegd
sorry maar zie de foto niet staan

julius
Lid geworden op: 11 dec 2004, 08:23
Locatie: Wichelen

03 mar 2008, 14:12

bedankt onsma
zal dan maar verkleinen met vista zelf zo ver ik kan er zit niets anders op, want heb ook al opnieuw met perfect disk gedaan en nu lukte het wel offline maar ik kan nog steeds niet verder verkleinen
ik hoop dit later eventueel nog te kunnen aanpassen.
mocht u nog een oplossing vinde u mag ze altijd doorgeven, desnoots via pb
weet u ook waarom de foto die ik heb toegevoegd niet zichbaar is??
alvast veel dank voor de gedane moeite

julius
Lid geworden op: 11 dec 2004, 08:23
Locatie: Wichelen

03 mar 2008, 17:42

Afbeelding

hopelijk lukt het nu