Draadloze verbinding maken+

Vragen/antwoorden betreffende computer hardware.

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

07 aug 2007, 18:26

Ik heb mij een nieuwe laptop aangeschaft (besturing W. Vista Home Edition Premium) met daarbij een router (Sitecom) om draadloos te kunnen surfen. Bij die router zat een "wireless network USB adapter". Conform de handleiding van de router heb ik deze USB adapter (drivers?) geïnstalleerd alvorens de draadloze router te configureren.
Op de pictogrammen in het configuratiescherm internet & verbindingen (of iets in die stijl) zie ik dat er een verbinding is tussen mijn laptop en de router en tussen mijn laptop en de USB stick (als ik die insteek). Signaal: uitstekend. Toch krijg ik geen verbinding met internet.
Als computerleek heb ik zeker en vast iets over het hoofd gezien, maar ik heb geen idee wat.
Kan er iemand mij helpen? Alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door MyriamC op 09 aug 2007, 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.

dendeze
Lid geworden op: 25 nov 2006, 09:02

07 aug 2007, 19:23

eerst moet je eens gaan zien bij "internet explorer";"extra";"internetopties";"verbindingen"of hier "nooit een verbinding kiezen"staat aangevinkt.ook moet je eens kijken hoe de security van het wireless staat ingesteld van uwe router.dit bereik je door vanuit internet http://192.168.0.1 in te geven.staat hier een wachtwoord, dan heeft uwe laptop dit nodig om verbinding te kunnen maken

Condes
Lid geworden op: 05 mei 2005, 07:57
Locatie: BE (L)

07 aug 2007, 19:31

Je hebt een nieuwe laptop gekocht, heeft die geen ingebouwde wireless? Dat hebben de meeste toch tegenwoordig dacht ik. Zo ja, dan moet je die "wireless network USB adapter" niet gebruiken!

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

07 aug 2007, 19:32

er moet wél een internetverbinding gemaakt worden met je inlognaam en paswoord !
alsook je account instellen in je mailprogramma

dendeze
Lid geworden op: 25 nov 2006, 09:02

07 aug 2007, 19:40

die inlognaam en wachtwoord komt wel in je router te staan en niet in een standaardverbinding die je op je pc instelt

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

07 aug 2007, 19:47

@ verhaegen
account heb ik aangemaakt (denk ik toch, email adres en wachtwoord van Skynet)

@ Condes
Ik wil die wireless ook voor mijn desktop gebruiken, vandaar de USB.

@ dendeze
De procedure op het adres http://192.168.0.1 heb ik volledig gevolgd, login admin en wachtwoord admin enz. enz.

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

07 aug 2007, 19:58

dendeze schreef:die inlognaam en wachtwoord komt wel in je router te staan en niet in een standaardverbinding die je op je pc instelt
heb je toen je die router geinstaleerd hebt
de gegevens van je internetverbinding opgegeven
je inlognaam : bv . (skynet) = fa 456789
je paswoord : bv : jefke 3456

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

07 aug 2007, 20:25

Ja, dat heb ik ingegeven.

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

07 aug 2007, 20:36

dendeze schreef:eerst moet je eens gaan zien bij "internet explorer";"extra";"internetopties";"verbindingen"of hier "nooit een verbinding kiezen"staat aangevinkt.
staat daar een verbinding in ?

dendeze
Lid geworden op: 25 nov 2006, 09:02

09 aug 2007, 08:53

gisteren opgeroepen voor identiek hetzelfde probleem.router via software resetten tot alles terug op fabrieksinstellingen staat en vervolgens terug uw gegevens invoeren.eerst zonder beveiliging werken;testen of het werkt en die dan geleidelijk opvoeren (wep,wap,macadres etc...)lijkt me de beste oplossing

Condes
Lid geworden op: 05 mei 2005, 07:57
Locatie: BE (L)

09 aug 2007, 10:01

MyriamC, je schriijft dat je de USB-adapter hebt geïnstalleerd én je schrijft dat je die adapter wilt gaan gebruiken om draadloos met je desktop te gaan werken. Die adapter heb je dus geïnstalleerd (niet alleen ingestoken) op je desktop. Je zegt n.l. dat je de adapter insteekt en dan een goed signaal krijgt tussen laptop en usb-adapter(?) De adapter heeft dan dus geen verbinding/signaal met de router. Het klinkt allemaal niet erg logisch of heb ík heb iets niet goed begrepen.
Is het niet handiger om de gehele installatie eerst te beperken tot de router en die usb-adapter even te vergeten? De desktop werkt dan via de vaste aansluiting en de laptop kan draadloos met de router (en dus internet) en eventueel met de desktop kan communiceren.

Om je laptop draadloos met je desktop te laten werken heeft die desktop de adapter niet nodig, aannemende dat de pc rechtstreeks (kabel) is verbonden met de router. Je laptop communiceert met de desktop via de router. Je maakt daarvoor een Netwerk(je) aan.

Ik ken Vista niet maar zit daar misschien, naast je andere Firewall, ook een Windows Firewall in? Heb je die uitgeschakeld?

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

09 aug 2007, 10:56

Condes,
Als volledige computer leek is de enige vraag die ik echt begrepen heb de laatse: ja, de windows firewall is uitgeschakeld.

In de handleiding van de router (Sitecom) staat het volgende:
Zorg ervoor dat de draadloze USB-adapter is geïnstalleerd voordat u de draadloze router configureert. Als de draadloze adapter niet eerst wordt geconfigureert, kan er geen verbinding worden gemaakt met de router.
Dat heb ik dus gedaan.


Dan heb ik - nog steeds volgens de handleiding - de router geconfigureerd met de adresregel 192.168.01. Deze procedure heb ik volledig doorlopen en alles leek mij normaal.

Ik denk dat er iets met de netwerkconfiguratie misgelopen is.
Wat heb ik gedaan?
In Netwerk & Internet --> Internetopties --> Verbindingen --> Instellen --> Hoe wilt u een verbinding maken? (opties draadloos, breedband, inbelverbinding) --> Draadloos --> Selecteer een netwerk waarmee u verbinding wilt maken --> Sitecom: signaal uitstekend (en als ik de USB stick inplug krijg ik een Sitecom2 met signaal uitstekend). Op het scherm zie ik dan een pictogram van mijn laptop met een verbinding naar de Sitecom en van daar naar Internet. Tussen de laptop en Sitecom (en Sitecom2) staat een groen vinkje ; tussen Sitecom (en Sitecom2) en Internet een rood kruis. Als ik daarop klik gaat hij het probleem vaststellen en komt dan terug met de melding "het probleem kan niet automatisch gedecteerd worden".
Zo ben ik er al een dag of vijf mee aan het prutsen.

@ dendeze
Sorry voor de wellicht heel domme vraag, maar 'router via software resetten', hoe begin ik daaraan?

Ik heb al heel veel spijt dat ik bij de Mediamarkt niet gewoon 55 euro betaald heb om hem helemaal gebruiksklaar te laten maken. Maar die man vond dat weggegooid geld omdat het allemaal zo simpel was. NIET DUS![/i]

korhaantje
Lid geworden op: 14 mar 2005, 20:04
Locatie: 2300 Turnhout

09 aug 2007, 11:35

MyriamC,

Misschien een "stomme" opmerking, maar als je in netwerkverbindingen (configuratiescherm) eens op de wereldbol klikt (éénmaal, linkermuisknop) en even wacht komt er dan ook geen verbinding tot stand? Bij mijn Vista moet ik dit af en toe ook eens doen omdat hij niet verbindt met het internet maar wel het netwerkje herkent.

korhaantje.
Windows XP Home & Pro
Vista Business
Windows 7 ultimate
Ubuntu 9.1 (Karmic) geïnstalleerd.

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

09 aug 2007, 12:33

Helaas niet korhaantje.
Ik word er zo langzamerhand moedeloos van.

Tillie
Lid geworden op: 28 jul 2004, 23:20
Locatie: Kempen

09 aug 2007, 13:16

was er vroeger een beveiliging ingesteld in je modem? Of nu? Bvb invullen van je computernr of van het serienummer van je stick?
Zonder vrouwen gaat het niet, dat heeft zelfs God moeten toegeven.
Duse