Restore via ext.ssd - OPGELOST

Vragen/antwoorden betreffende computer hardware.

desarc44
Lid geworden op: 01 okt 2009, 15:38
Locatie: Brugge

07 mar 2023, 09:13

Beste,
ik heb met macrium reflect 8 een backup naar ssd-schijf en ook een opstartCD.
Nu moet een restore lopen; mijn pc start enkel nog via die CD maar Macrium kent enkele usb ingang, hoe kan ik dit oplossen?
Met dank,
Desarc44.
(P.S. Verstuurd via laptop)
Laatst gewijzigd door desarc44 op 29 apr 2023, 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
1) desktop medion met XP - SP3, printer HP7350, scanner HP4850.
2) desktop HP Pavillon TP01-1148nb I7-10700 16GB 512GB SLV, ssd 1TB met win10, printer/scanner HP4502

desarc44
Lid geworden op: 01 okt 2009, 15:38
Locatie: Brugge

07 mar 2023, 12:12

Sorry, FOUT van mij , moet zijn: Macrium kent GEEN enkele usb ingang.
1) desktop medion met XP - SP3, printer HP7350, scanner HP4850.
2) desktop HP Pavillon TP01-1148nb I7-10700 16GB 512GB SLV, ssd 1TB met win10, printer/scanner HP4502

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

07 mar 2023, 13:06

desarc44 schreef:
07 mar 2023, 12:12
Sorry, FOUT van mij , moet zijn: Macrium kent GEEN enkele usb ingang.
Komiek.......
Heb enkele maanden geleden nog een SSD gekloond via USB-poort met Macrium Reflect.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

desarc44
Lid geworden op: 01 okt 2009, 15:38
Locatie: Brugge

08 mar 2023, 10:59

@charlie,
mijn pc ziet er zo uit: 1 ssd van 500Gb, 1 cdrom drive en later toegevoegd 1 hdd van 1Tb.
Op de foto zie je op de eerste lijn H:\BU FULL ...
In het bovenste kader staat Disk1 GPT ...(de interne ssd schijf)
In het onderste stat dezelfde disk.

Via 'select a different source disk' krijg ik de externe sdd daar niet, en daar knelt het schoentje. Heb je daar een oplossing voor?
Afbeelding
1) desktop medion met XP - SP3, printer HP7350, scanner HP4850.
2) desktop HP Pavillon TP01-1148nb I7-10700 16GB 512GB SLV, ssd 1TB met win10, printer/scanner HP4502

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

08 mar 2023, 21:31

Wat is die "opstart CD" ( WinPE , BartPE , .... ) ? Zie je na het opstarten met de CD die SSD ? Zoniet zal dat Macrium programma die ook niet zien.

desarc44
Lid geworden op: 01 okt 2009, 15:38
Locatie: Brugge

09 mar 2023, 11:15

Fred1950,
De opstart cd is gemaakt via macrium en macrium ziet de ssd.
1) desktop medion met XP - SP3, printer HP7350, scanner HP4850.
2) desktop HP Pavillon TP01-1148nb I7-10700 16GB 512GB SLV, ssd 1TB met win10, printer/scanner HP4502

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

09 mar 2023, 13:02

desarc44 schreef:
08 mar 2023, 10:59
@charlie,
mijn pc ziet er zo uit: 1 ssd van 500Gb, 1 cdrom drive en later toegevoegd 1 hdd van 1Tb.
Op de foto zie je op de eerste lijn H:\BU FULL ...
In het bovenste kader staat Disk1 GPT ...(de interne ssd schijf)
In het onderste stat dezelfde disk.

Via 'select a different source disk' krijg ik de externe sdd daar niet, en daar knelt het schoentje. Heb je daar een oplossing voor?
Sorry, maar gisteren de hele dag afwezig geweest.......

Wat je laat zien in de afbeelding is mij niet echt duidelijk.
Maar eerst en vooral, met zo'n programma's moet je goed weten met wat je bezig bent en ik heb zo den indruk dat dit niet het geval is.

In je afbeelding laat je een "restore venster" van een beeld zien (H:..........*.img )
Onder de locatie van het image bestand krijg je dan de inhoud ervan.
Deze weg dient alléén om een gemaakt beeld van een schijf uit een bestand terug te zetten naar een schijf.

Eerst en vooral moet je goed weten:
- dat wanneer je opstart met een "bootCD" of "startCD", de schijven alsook partities niet altijd worden weergegeven zoals je die ziet/zag met een normaal opgestart OS zoals Windows.
- de startCD gaat die schijven en stations toewijzen op zijn eigen manier.
Heb je 3 schijven, dan kan het best zijn dat die anders worden weergegeven dan in windows......
Disk 0 kan terug Disk 0 zijn
Disk 1 kan Disk 2 worden
Disk 2 kan Disk 1 worden......
Hetzelfde voor partities.......een partitie voorheen in windows "F:" genaamd kan met de startCD weergegeven worden als "G:"

Je moet dus altijd goed naar de beschrijving/eigenschappen van de "Disk" kijken om te weten met welke je bezig bent.


Nu, aan je uitleg te zien heb je één SSD van 500 GB en één HD van 1TB in je PC steken, met daarnaast een externe SSD van.....????? GB

Mocht je nu eerst eens zeggen wat eigenlijk je bedoeling is, dan zouden andere mensen hier op het forum het niet zo horen donderen in Berlijn.......

Je afbeelding geeft een beeld weer van een beeldbestand (H:\...*.mg) dat gemaakt geweest is op 04-03-2023.
- Naar waar heb je deze *.img gemaakt ? ..... naar de schijf van 1 TB ?
- Wil je deze *.img terugzetten naar de interne SSD ? dan weet ik niet wat die externe SSD daarbij komt doen.....
- Wat houdt die externe SSD in ?
- is die externe SSD een vroeger kleinere SSD die in de PC stak ?
- Wil je die externe SSD klonen naar de interne SSD ?

Het enige wat je loslaat is dat je in het bovenste vak geen schijf kunt selecteren.
Aangezien dit een "restore" is ga je nooit een schijf zelf kunnen selecteren, maar een image-bestand.
En "select source disk" betekent dan dat je een andere schijf kunt selecteren waar een image-bestand opgeslagen staat.

Als het je bedoeling is om de externe SSD over te zetten naar de interne SSD, dan heb je om te beginnen al de verkeerde oprit genomen. Deze weg dient alléén om een *. img terug te zetten.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

desarc44
Lid geworden op: 01 okt 2009, 15:38
Locatie: Brugge

09 mar 2023, 15:02

Charlie,
... 'met zo'n programma moet je weten....', gelijk heb je; ten tijde van XP liep PARAGON 9 als een fluitje van 1cent maar nu is het blijkbaar andere soep.
Mijn ext.ssd is 1Tb en daar staat de *.img op en dat is de enige beveiliging van de pc, dus de interne ssd en hdd; dus zit ik idd op de verkeerde oprit.
Ik heb dar dus hee weinig kaas van gegeten en ik zou m'n gebruikersnaam beter wijzigen in P.Rutser ? Kort gezegd: die (enige) *.img zou de pc in de oorspronkelijke staat moeten zetten.
1) desktop medion met XP - SP3, printer HP7350, scanner HP4850.
2) desktop HP Pavillon TP01-1148nb I7-10700 16GB 512GB SLV, ssd 1TB met win10, printer/scanner HP4502

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

09 mar 2023, 16:30

desarc44 schreef:
09 mar 2023, 15:02
Mijn ext.ssd is 1Tb en daar staat de *.img op en dat is de enige beveiliging van de pc, dus de interne ssd en hdd; dus zit ik idd op de verkeerde oprit.
Ja en neen........
Mijn vorig antwoord was met de bedoeling om een schijf te klonen.(wat dus niet het geval is)
======================================================================
>>Als het je bedoeling is om de externe SSD over te zetten naar de interne SSD, dan heb je om te beginnen al de verkeerde oprit genomen. Deze weg dient alléén om een *. img terug te zetten.<<
=======================================================================
Als het de bedoeling is om een beeld terug te zetten, dan zit je op de goede oprit.
In uw afbeelding heb je dus in het bovenste gedeelte de locatie van dat beeld : met daaronder
Source (bron) : H:\.......... *.img
met daaronder de configuratie van de verschillende partities die aanwezig zijn in dat beeld.

In den onderste helft (destination of doel) moet je dan kiezen voor de SSD van 500GB in uw PC.
Mogelijks is dat op het eerste zicht al het geval.
Je drukt daar op "Copy Partitions" zodat alle partities ook onderaan verschijnen. (die eerste moet er ook op staan natuurlijk)
Daarna druk je op "next" en het proces van terugzetten zou één of 2 stappen verder moeten beginnen.
Het kan ook zijn dat eerst nog de melding komt dat alle actuele aanwezige partities op de doelschijf zullen verwijderd worden alvorens te beginnen.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

desarc44
Lid geworden op: 01 okt 2009, 15:38
Locatie: Brugge

10 mar 2023, 16:10

Ja, bovenste lijn vermeldt de locatie H:\....img,
Nee, de source vermeldt : Disk 1 GPT ..... , en dat is de interne ssd en na na ’browser a different source disk zie grotere foto hieronder.
Tevens heb ik een opstart usb stick, mar opstarten doet ie niet, blijkbaar
zijn de usb stekkers nie beschikbaar. Ik zal eens op zoek gaan naar een andere opstart-cd.

Afbeelding
1) desktop medion met XP - SP3, printer HP7350, scanner HP4850.
2) desktop HP Pavillon TP01-1148nb I7-10700 16GB 512GB SLV, ssd 1TB met win10, printer/scanner HP4502

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

10 mar 2023, 20:26

desarc44 schreef:
10 mar 2023, 16:10
Ja, bovenste lijn vermeldt de locatie H:\....img,
Nee, de source vermeldt : Disk 1 GPT ..... , en dat is de interne ssd en na na ’browser a different source disk zie
grotere foto hieronder.
Tevens heb ik een opstart usb stick, mar opstarten doet ie niet, blijkbaar
zijn de usb stekkers nie beschikbaar. Ik zal eens op zoek gaan naar een andere opstart-cd.
Tot hier zit je goed.
Maar vanaf nu raak je het noorden kwijt vanwege die "Disk 1" in het rode kader.

1 - In het bovenste rode kader staat alles goed.
Wat die source "Disk 1" voorstelt is een weergave van de inhoud van de "image" (een fotocopie van uw schijf bij manier van spreken)

2 - In het onderste gele kader verwijder je best eerst alle partities (blauwe blokken) - totdat alles leeg is en je een volledig grijs kader hebt ( want de grootte van inhoud verschilt met wat in het beeld aanwezig is.)
Om deze partities te verwijderen druk je telkens op "Delete Partition".

3 - Eens alles leeg druk je dan op "Copy Partitions"
Normaal gezien ga je dan in het onderste gele kader hetzelfde beeld moeten krijgen als in het bovenste rode kader.
Is dat niet het geval, kan je de partities met de muis verslepen vanuit het rode kader naar het gele kader.
Je moet in alle geval hetzelfde beeld krijgen als in het bovenste rode kader.

Daarna druk je op "Next" en ga je verder.
Je zult wel nog een paar meldingen krijgen dat de aanwezige partities op de doelschijf zullen verwijderd worden enz......
En dan zal het terugzettingsproces beginnen.

Afbeelding
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

desarc44
Lid geworden op: 01 okt 2009, 15:38
Locatie: Brugge

11 mar 2023, 18:19

Ik had het rode kader verkeerd begrepen en daardoor op het eerder spoor.
Je aanwijzigen nauwkeurig opgevolgd ; na 'next' op 'finsh' gedrukt, het terugzetten begon en even later moest ik een bevestiging geven maar na luttele seconden kwam : 'restore failed error 1'. Eventjes opgezocht op het net onder 'macrium error 1' maar dat zal hopelijk voor morgen zijn.
1) desktop medion met XP - SP3, printer HP7350, scanner HP4850.
2) desktop HP Pavillon TP01-1148nb I7-10700 16GB 512GB SLV, ssd 1TB met win10, printer/scanner HP4502

desarc44
Lid geworden op: 01 okt 2009, 15:38
Locatie: Brugge

12 mar 2023, 11:23

De tip van "annoying restoration eror" opgevolgd met zelfde resultaat als voordien, eerst foto1 en op ok geklikt en dan foto2
Afbeelding

Afbeelding

Misschien de ssd (her)formatteren -na het loskoppelen van de ext ssd- en eerst op strooptocht vor en andere opstart cd.
1) desktop medion met XP - SP3, printer HP7350, scanner HP4850.
2) desktop HP Pavillon TP01-1148nb I7-10700 16GB 512GB SLV, ssd 1TB met win10, printer/scanner HP4502

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

12 mar 2023, 20:25

Het is onbegonnen werk om op deze manier verder te doen.
Je gaat steeds dieper in het moeras zakken.
Het beste wat je in deze situatie kunt doen is er iemand bijhalen (een kennis ?) met kennis van zaken, anders ben je nog 6 maanden bezig.

desarc44 schreef:
07 mar 2023, 09:13
ik heb met macrium reflect 8 een backup naar ssd-schijf en ook een opstartCD.
Nu moet een restore lopen; mijn pc start enkel nog via die CD .....
Wat ik maar moeilijk kan begrijpen:
- Op 04-03-2023 maak je een beeld van de schijf alsook een opstart-CD.
Ik veronderstel dat je PC op dat moment nog normaal opstartte.

- 3 dagen later op 07-03 plaats je hier het eerste bericht met de melding dat de PC nog enkel opstart met die CD.
- Je eerste afbeelding laat zien dat de image van de schijf volledig is en 4 partities bevat, terwijl op de schijf zelf de eerste partitie verdwenen is en er nog 3 overblijven.
- Heb je op die tijdspanne van 3 dagen het een en ander liggen uitproberen en per toeval die eerste partitie verwijderd zonder te beseffen welke gevolgen het kon hebben ?

Met dergelijke programma's, eens dat je effectief een stap vooruit zet dan kan je niet meer achteruit, je moet dus altijd goed begrijpen wat je werkelijk aan het doen bent.

desarc44 schreef:
10 mar 2023, 16:10
Tevens heb ik een opstart usb stick, mar opstarten doet ie niet, blijkbaar
zijn de usb stekkers nie beschikbaar.
Deze opstart-USB stick waarvan je hier melding maakt, is dat een "Herstel-stick" dat je gemaakt hebt met Windows zelf ?
- indien je probeert op te starten met die stick op een van de USB-poorten aan de voorkant van de PC en dat werkt niet, moet je eens proberen met de stick op een van de poorten aan de achterkant van de pc, dat kan soms een verschil geven.
Als hij dan nog altijd niet opstart moet er waarschijnlijk een aanpassing gebeuren aan de "boot-order" in de bios. Als je hier dan ook geen kaas van gegeten hebt sta je nog altijd evenver.


Opstarten met CD-station werkt zonder probleem.
Het laatste redmiddel is een iso maken met de "media creation tool" en op dvd branden.
https://www.microsoft.com/nl-nl/softwar ... /windows10
(hulpprogramma downloaden)
Wel opletten als je dat met een andere pc maakt om te kiezen voor: "installatiemedia voor een andere pc maken"
Alsook "gebruik de aanbevolen opties voor deze pc" uitvinken en de correcte versie: 32 of 64-bit versie aanduiden.

Dit is ook een opstart-dvd en hiermee kan je terug een nieuwe installatie van windows doen.
Als je Windows voordien was geactiveerd met een digitale licentie zal hij terug automatisch geactiveerd worden bij het eerste contact met internet.
Wanneer tijdens de installatie gevraagd wordt naar de product-code, deze gewoon overslaan.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

desarc44
Lid geworden op: 01 okt 2009, 15:38
Locatie: Brugge

13 mar 2023, 19:38

Da klopt, ik zat er al in tot mijn knietjes. En nu een kenner erbij halen.
Op 7/3 had ik al een restore gedaan, die dus niet gelukt was; die eerste partitie is verdwenen, maar ik weet niet hoe; 'k had dat wel gezien maar zag daar geen kwaad in, die stond toch op de backup.
De usb stick is identiek aan de opstart-cd dus via macrium gemaakt voor het geval de opstart-cd niet zou werken en op de achterkant lukt het ook niet en de "boot-order" is ok. En nu dvd laten maken.
Ik laat zeker iets weten als het zover is.
Desarc44.
1) desktop medion met XP - SP3, printer HP7350, scanner HP4850.
2) desktop HP Pavillon TP01-1148nb I7-10700 16GB 512GB SLV, ssd 1TB met win10, printer/scanner HP4502