Laptop opstarten via USB

Vragen/antwoorden betreffende computer hardware.

defons
Lid geworden op: 26 sep 2008, 17:23

24 feb 2022, 11:08

Laptop Acer Aspire ES 17 ( ES1-732-C18H) staat in UEFI-modus en het lukt me niet om van daaruit op te starten via USB. Ik geraak wel in de BIOS maar kan niet overschakelen, ook niet van UEFI naar gewone BIOS-modus zodat de laptop zou kunnen opgestart worden vanaf USB-stick.
De win10 is volledig in de prak gedraaid en terug naar fabrieksinstellingen lukt ook niet.
Wie kan mij helpen en goede raad geven?

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

24 feb 2022, 14:35

en heb je via Acer Recovery Management een backup gemaakt op een usb stick ? (herstelstation)
en via systeemherstel van windows al geprobeerd ?

Start Acer Recovery Management:
• Ga naar Start en voer 'Recovery' (Herstel) in. Klik vervolgens op
Acer Recovery Management in de lijst met apps.
en kies Customized Restore
of

Herstellen vanaf een back-up
Herstellen vanaf een back-up op een USB-station:
1. Zoek uw herstelback-up.
2. Wanneer uw computer niet beschikt over een ingebouwd
toetsenbord, zorg er dan voor een toetsenbord aan de computer
aan te sluiten.
3. Sluit het USB-station aan en zet de computer aan.
4. Als het nog niet is ingeschakeld, dient u het F12 Boot Menu (F12
Opstartmenu) in te schakelen:
a. Druk op <F2> als u de computer opstart.
b. Gebruik de linker- en rechterpijltoetsen om het menu Main
(Hoofdmenu) te selecteren.
c. Druk op de pijl-omlaag totdat het F12 Boot Menu (F12
Opstartmenu) is geselecteerd. Druk op <F5> om deze instelling
te veranderen in Enabled (Ingeschakeld).
d. Gebruik de linker- en rechterpijltoetsen om het menu Exit
(Afsluiten) te selecteren.
e. Afhankelijk van het type BIOS van de computer kiest u Save
Changes and Exit (Wijzigingen opslaan en afsluiten) of Exit
Saving Changes (Afsluiten en wijzigingen opslaan). Druk
vervolgens op Enter. Kies OK of Yes (Ja) ter bevestiging.

defons
Lid geworden op: 26 sep 2008, 17:23

26 feb 2022, 09:50

Bedankt voor de raad maar een backup blijkt er niet te zijn natuurlijk en windowsherstel is ook in de prak gedraaid. Ander voorstel?

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

26 feb 2022, 10:00

als windows niet start en der zit een setupstick in de usb moet die opstarten vanaf usb als je op de juiste toets op het toetsenbord tokkeld
maar soms kan dat al tokkelen zijn en dan pas starten , en soms moet men het dikwijls herhalen eer het .....
een installatiestick maken met een windowssetup der op

viewtopic.php?f=8&t=187215&sid=165a39a6 ... 9be2a9d03b

defons
Lid geworden op: 26 sep 2008, 17:23

28 feb 2022, 11:31

Bedankt voor de raad maar het opstaten via stick lukt me niet, waarschijnlijk omdat de laptop op UEFI staat. Als ik hem op de oude Bios zou kunnen overschakelen zou ik wel verder kunnen maar dat lukt me bij deze laptop nog steeds niet. Wie kan me helpen?

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

28 feb 2022, 11:49

normaal als ge de juiste toets hebt komt er na een paar keer proberen toch een keuzescherm vanwar je vanaf de usb kunt starten
dat is nu juist het voordeel van uefi , dat je van iedere bron kan opstarten
maak eens een recovery aan en probeer daar eens mee op te starten , en of probeer eens in veilige modus op te starten

Ruud55
Lid geworden op: 07 feb 2023, 16:55

07 feb 2023, 17:12

Ik heb recent exact hetzelfde probleem gehad met een Acer Extensa laptop.
Werd geleverd met Windows 11 waar ik niet echt op zat te wachten, dus ik wilde deze laptop voorzien van een ander operating system. Wat zéker niet hielp was dat in de setup toets F12 ('boot menu') uitgeschakeld was.
Maar na dit verholpen te hebben was het nog steeds niet mogelijk vanaf een USB stick op te starten, terwijl deze USB stick op elke andere computer wél opstartbaar is.
Volgens de informatie van Acer zou ik onder 'bootable media' moeten kunnen aangeven wat de opstart prioriteit zou moeten zijn, maar het enige dat ik zie is 'Windows boot manager'.
Verder alles wat mogelijk was geprobeerd: systeem wachtwoord ingevoerd, secure boot uitgeschakeld etc. maar niets hielp. Aangezien ik geen CD/DVD drive in deze laptop heb en aangewezen ben op het installeren van software via een USB stick was deze laptop dus volkomen ontoegankelijk voor mij.
Daar sta je dan, met een splinternieuwe laptop waar je niets mee kunt...

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

07 feb 2023, 21:36

defons schreef:
24 feb 2022, 11:08
Laptop Acer Aspire ES 17 ( ES1-732-C18H) staat in UEFI-modus en het lukt me niet om van daaruit op te starten via USB. Ik geraak wel in de BIOS maar kan niet overschakelen, ook niet van UEFI naar gewone BIOS-modus zodat de laptop zou kunnen opgestart worden vanaf USB-stick.
.....
Moet kunnen ... lees en vertaal wat "Sharanji Posts: 4,321 Pathfinder" hier schreef : https://community.acer.com/en/discussio ... -boot-mode

Ik heb zelf een ACER Aspire 5 ( A517 ) Laptop , en bij mij werkt dit : https://www.youtube.com/watch?v=c7WdMQSIb9Q

Bekijk ook dit : https://www.youtube.com/watch?v=4yddQ4ccTZo ( moeilijk te volgen , zou het kunnen samenvatten , maar heb er geen tijd voor - maakt gebruik van F12 toets )

Als ge Googled met "Laptop Acer Aspire ES 17 legacy mode" kom je deze tekst tegen

" How do I turn on legacy mode on my Acer laptop?
Note: If you want to change the uefi to legacy on bios you need to press f9 - load the bios defaults - save the changes. Go to bios again. Go to security - set the supervisor password and disable the secure boot. Restart the computer.18 Nov 2021"


Geen idee op welke site die tekst terug te vinden is.

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

12 feb 2023, 16:30

Ik denk eerder dat u met een bootabele USB (die mag niet te groot zijn) van rufus wel kunt opstarten.
https://rufus.ie/nl/

https://www.gratissoftware.nu/downloaden/rufus.php
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.