problemen na DBAN gebruik!

Vragen/antwoorden betreffende computer hardware.

Taurusago
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:40

20 feb 2022, 20:40

na het lezen van deze tread viewtopic.php?f=7&t=213079&p=4915349&hi ... 9#p4915349
heb ik besloten om op een oude pc hiermee de harde schijf te wissen! Had gekozen voor 7 passes. Na een dag was het succesvol voltooid volgens DBAN.
ik blij en klaar om win10 te her installeren op de schijf!
probleem 1 :
de harde schijf was totaal weg, niet meer te vinden, heb het opgelost met Geparted om opnieuw de partitie aan te maken en te formateren in ntfs format. Schijf is terug 465GB beschikbaar als primaire schijf.
probleem 2:
Wat ik ook doe, ik kan de installatie niet starten via mijn dvd speler en mijn win10 install schijf, de setup start niet op, het blijft hangen, zonder errors, bij het laden van de setup. scherm blijft leeg en zwart.
volgens mij ook nog een fout met de DVD speler in het bios misschien! DVD is in orde op andere pc start hij wel op.
Kan iemand mij hier mee helpen aub?
vraag 3 :
als ik in het bios ga, kan ik opstartvolgorde instellen op harde schijf, cd/dvd,
maar ook ook USB dff, usb harde schijf, usb zip ! Wat is bruikbaar om via USB stick de installatie te starten, heb deze aangemaakt met media creater tool van windows.

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

21 feb 2022, 10:10

in de bios kun je instellen waar hij als eerste van moet booten , en welke tweede enz.
is dat een interne dvd of een externe ?
kunt booten vanaf usb als je die als eerste zet in de bios
maar als ge in de bios iets veranderd moet ge dat wél bevestigen via een toets meestal F10
anders gaat de verandering niet door

Taurusago
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:40

21 feb 2022, 12:56

@verhaegen
wat het bios betreft daar ben ik mee vertrouwd! je moet idd ' Save and exit ' kiezen om je wijzigingen door te voeren. Ik start op via bootabele dvd in interne dvd-speler, maar de setup blijft hangen! Zeer vreemd daar deze in een andere pc WEL correct loopt. De pc waarop ik wil installeren is een 2.9Ghz met 500GB harde schijf waar voorheen ook win10 home opstond, al verschillende jaren oud maar niet versleten of TE oud!
ik kan ook niet via USB opstarten :( . Welke bios instelling voor usb booten : usb-HDD, usb-DFF, usb-Zip ?
Mijn probleem is dat om de één of andere reden de win10 setup niet wil verder lopen, ik krijg geen beeld voor de setup keuzes die je kan maken, het stopt al voor er iets wordt weergegeven op het scherm.
Tijdens de POST opstart ( of hoe noem je dat ), kan ik zien dat de harde schijf en de dvd-speler worden herkent , misschien de dvd-speler eens los koppelen en terug aansluiten of vervangen door een andere!
Als ik boot via een - Ubuntu v9.04 - schijf dan lukt het wel om deze te starten en ermee te werken, kan ik van daaruit misschien die windows 10 setup starten ?
Hoe kom ik dan vanuit ubuntu aan die dvd-speler en aan die harde schijf, ben daar niet mee vertrouwd?

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

21 feb 2022, 13:10

Taurusago schreef:
21 feb 2022, 12:56
Ik start op via bootabele dvd in interne dvd-speler, maar de setup blijft hangen! Zeer vreemd daar deze in een andere pc WEL correct loopt. De pc waarop ik wil installeren is een 2.9Ghz met 500GB harde schijf waar voorheen ook win10 home opstond, al verschillende jaren oud maar niet versleten of TE oud!

Als ik boot via een - Ubuntu v9.04 - schijf dan lukt het wel om deze te starten
Ligt waarschijnlijk aan de lezer zelf.
Als die lezer al een zekere ouderdom heeft kan het zijn dat de laserstraal iets afgezwakt is en dat bij het lezen van de schijf één of meerdere bits gemist wordt.........en dan heb je ballekes natuurlijk.
Een andere dvd-lezer ofwel een externe dvd-lezer zou de zaak toch moeten oplossen.....
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Taurusago
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:40

21 feb 2022, 14:32

ok Charlie Maru, dat zal ik dan eens proberen of dat werkt!
bedankt voor het mee denken!

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

21 feb 2022, 15:11

DVD-lezers/schrijvers zijn ook onderworpen aan slijtage.
De laserkop is goed voor een zeker aantal bedrijfsuren, zowel voor lezen als voor schrijven. Daarna begint deze stilletjesaan van zijn pluimen te verliezen.
Dan kan het best zijn dat bij lezen of schrijven er eens een fout optreedt bij één schijfje en dat een ander schijfke zonder probleem te lezen is. Niks abnormaal, dat spel heeft gewoon zijn kilometers.

In al die jaren heb ik er hier zelf ook al een aantal gehad die hun kilometers hadden.
Ik heb hier een externe usb-lezer/schrijver liggen die ik alléén gebruik in geval van nood of als er geen aanwezig is op het toestel zelf. Bijgevolg komt die alléén onder spanning te staan als ik hem nodig heb.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier