1 laptop, 1 HDD met windows 10, 1 SSD met Chrome OS - OPGELOST

Vragen/antwoorden betreffende computer hardware.

joshuwa
Lid geworden op: 01 jan 2006, 17:30
Locatie: merksem

09 nov 2020, 14:44

Beste vrienden,

Omdat we dan toch noodgedwongen thuis zitten wil ik graag een beetje meer info ivm 1 laptop, 1 HDD met windows 10, 1 SSD met Chrome OS.
Dus ik heb 1 laptop met 1 HDD van 750 GB waar Windows 10 op geïnstalleerd is en in dezelfde laptop heb ik nu ook 1 SSD van 120 GB zitten met Chrome OS. De reden waarom is redelijk simpel, gewoon dat ik Chrome OS beter wil leren kennen en ik niet telkens 2 laptops moet meenemen.
Nu het hebben van is 1, maar het gebruiken van is net iets te moeilijk en hiermee bedoel ik dat ik tot op heden het nog niet aangedurfd heb om de laptop op te starten omdat ik vrees dat ik in de problemen ga geraken. Misschien terecht of misschien ook helemaal niet maar...
Nu mijn vraag dus , is het Uberhaupt mogelijk om beide OS te gebruiken op 1 toestel en hoe moet ik deze dan instellen om beide OS zonder problemen naast elkaar te gebruiken. De bedoeling zou moeten zijn om zonder problemen over te schaken van Win10 naar Chrome en omgekeerd zonder elke keer de laptop te moeten opstarten. Weet iemand van het panel hier een oplossing voor of is dit sowieso niet mogelijk.
Graag jullie reactie en bijkomende info geef ik met graagte indien nodig,

Alvast bedankt

Jos
Laatst gewijzigd door joshuwa op 13 nov 2020, 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.
ieder afscheid is de geboorte van een nieuwe herinnering

sacho
Lid geworden op: 03 nov 2014, 19:08

09 nov 2020, 15:01

Dat gaat zomaar niet, het is het ene of het andere in dual boot, gewoon overschakelen gaat niet.

Of je zou Virtual Machine moeten gebruiken en daar zal je laptop veel te licht voor zijn.

joshuwa
Lid geworden op: 01 jan 2006, 17:30
Locatie: merksem

09 nov 2020, 15:19

Beste Sacho,

Ik ben niet helemaal mee met je verhaal, 1 wat bedoel je met een Virtual Machine en 2,wat bedoel je met dat de laptop veel te licht zal zijn. Momenteel 8 gig ram of is dit niet wat je bedoelde ?
En dual boot neem ik aan dat je hiermee bedoeld dat ik telkens de laptop terug moet opstarten en kiezen welk OS ik wil gebruiken ?
Indien je ergens een duidelijke uitleg hebt voel ik mij aanbevolen,

alvast bedankt voor de reactie
ieder afscheid is de geboorte van een nieuwe herinnering

sacho
Lid geworden op: 03 nov 2014, 19:08

09 nov 2020, 15:37

Voor een Virtual Machine lees je hier meer.
Ik kan het niet beter uitleggen.
Ze spreken wel van minimum 8 Gb Ram maar dan zal je een slak hebben als je een virtuele OS gaat draaien.
Je moet namelijk een aantal Gb toewijzen aan deze virtual machine. Die verlies je dus aan je Windows.
Ik heb een nieuwe laptop met 16 Ram 8 Core en mijn processor is nog te licht om dit te draaien.

joshuwa
Lid geworden op: 01 jan 2006, 17:30
Locatie: merksem

09 nov 2020, 16:13

ik vermoed dat de link niet werkt maar ben al wel eens gaan googlen op virtual machine en dit lijkt mij toch best ingewikkeld. Ik zal het dan maar best met een bootmanager proberen maar ook hier ken ik het gebruik niet van en welke is de beste keuze ?
Kan er overigens geswitched worden tussen de 2 OS zonder telkens de hele opstart procedure te moeten doorlopen ?
Je ziet allemaal vragen waar een doorsnee mens weinig of geen problemen mee zal hebben maar ik wil me zeker geen doorsnee mens noemen, doorgesneden misschien wel maar...

bijkomende vraag is of ik mijn laptop kan opstarten zonder al te veel problemen, ?
ieder afscheid is de geboorte van een nieuwe herinnering

sacho
Lid geworden op: 03 nov 2014, 19:08

09 nov 2020, 16:30

Sorry de link vergeten te plaatsen.
https://computertotaal.nl/artikelen/pc/ ... achine-op/

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

10 nov 2020, 09:01

@ joshuwa
Het artikel is best goed, maar je kunt wel gelijk hebben dan Virtuele Machines niet iets is voor "Jan met de pet".
Ik heb geen ervaring met VirtualBox op Windows 10, dus de bemerkingen van Sacho zal ik voor waar aannemen. Maar ik draai zelf Linux op deze machine (ChromeOS is daar een variant op), die heegt 8Gb Ram en een oudere 6-core AMD processor. Ik heb hier Windows XP in een Virtual Bow draaien (met 2Gb Ram en 1 core toegekend) en dat valt best mee. Voor Win10 zou ik wel 4Gb moeten toekennen, maar dat zal voor Linux geen bezwaar zijn.
Maar het simpelste is en blijft, dat je een dual boot maakt. Overigens is dat niet zo erg als het lijkt, omdat ik er redelijk zeker van ben, dat je vanuit ChromeOS je de gegevens van je Windows installatie (dokumenten e.d.) kunt gebruiken.
In de omgekeerde richting is het moeilijker: Windows 10 op zich kan niet overweg met de standaard formateringen van Linux. Er bestaat software om dat voor bepaalde formaten op te lossen, maar er staan vraagtekens bij de betrouwbaarheid (korrekte werking) hiervan.

joshuwa
Lid geworden op: 01 jan 2006, 17:30
Locatie: merksem

10 nov 2020, 13:16

@ hviaene,

Als ik het dus goed begrijp is het dus het makkelijkst te werken met een bootmanager ?(dual boot)
Moet ik daar speciale acties voor ondernemen of kan ik gewoon tijdens het opstarten van de laptop kiezen ?
Indien dit genoeg is, werkt dit dan met sneltoetsen of moet ik telkens de bios aanspreken ?
Welk OS moet ik dan als 1e instellen, Chrome of Win 10 ?
Ik zit dus echt met de schrik dat ik iets fout doe en op het einde van de rit niets deftig meer over heb.
Graag uw reactie,
ieder afscheid is de geboorte van een nieuwe herinnering

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

10 nov 2020, 16:12

Het is nu al vele jaren geleden dat ik nog een bootmanager heb gebruikt........
Eigenlijk niet nodig als ik met 4-5 verschillende PC/laptops bezig ben.

Maar....
joshuwa schreef:
10 nov 2020, 13:16
Als ik het dus goed begrijp is het dus het makkelijkst te werken met een bootmanager ?(dual boot)
Moet ik daar speciale acties voor ondernemen of kan ik gewoon tijdens het opstarten van de laptop kiezen ?
Indien dit genoeg is, werkt dit dan met sneltoetsen of moet ik telkens de bios aanspreken ?
Bij de opstart kan je normaal gezien kiezen met welk OS je wilt opstarten. In de Bios heb je niets verloren.
joshuwa schreef:
10 nov 2020, 13:16
Welk OS moet ik dan als 1e instellen, Chrome of Win 10 ?
Dit is uw keuze natuurlijk.
De tijd om te kiezen kan je normaal gezien instellen, maak je geen keuze, dan start hij verder automatisch op met het OS dat standaard ingesteld staat. (bij mij was dat indertijd toch zo....)
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

joshuwa
Lid geworden op: 01 jan 2006, 17:30
Locatie: merksem

10 nov 2020, 16:40

Ok, dan gaan we dit proberen maar wat ik niet zo goed snap, laptop heeft altijd gedraaid onder Win10, nu dus SSD met chrome OS bijgestoken. Dus...als ik nu opstart en laat hem gewoon doen zal hij opstarten met WIN 10
Als ik nu wil opstarten met Chrome OS als standaard moet ik dat toch ergens aanpassen of ben ik zo verkeerd?

Ik heb dus maar 1 laptop en moet dus een beslissing gaan nemen, graag jullie mening(en)...
ieder afscheid is de geboorte van een nieuwe herinnering

sacho
Lid geworden op: 03 nov 2014, 19:08

10 nov 2020, 17:01

Was het maar zo simpel als jij denkt.
Ik steek er een schijf bij en het OS moet maar werken.
Die Chrome OS zal op die laptop nooit werken. Die extra schijt aanziet win 10 als een dataschijf;
Als hij die herkent is nog de vraag.

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

10 nov 2020, 17:35

joshuwa schreef:
10 nov 2020, 16:40
laptop heeft altijd gedraaid onder Win10, nu dus SSD met chrome OS bijgestoken.
En hoe is diene Chrome op diene SSD geraakt ?
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

joshuwa
Lid geworden op: 01 jan 2006, 17:30
Locatie: merksem

10 nov 2020, 18:02

Die chrome is op de SSD gekomen met een image van cloudready, had er wel de hdd met win10 uitgehaald en de ssd ingestoken en met behulp van een usb op de ssd gezet
ieder afscheid is de geboorte van een nieuwe herinnering

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

11 nov 2020, 08:58

joshuwa schreef:
10 nov 2020, 13:16
@ hviaene,

Als ik het dus goed begrijp is het dus het makkelijkst te werken met een bootmanager ?(dual boot)
Moet ik daar speciale acties voor ondernemen of kan ik gewoon tijdens het opstarten van de laptop kiezen ?
Indien dit genoeg is, werkt dit dan met sneltoetsen of moet ik telkens de bios aanspreken ?
Welk OS moet ik dan als 1e instellen, Chrome of Win 10 ?
Ik zit dus echt met de schrik dat ik iets fout doe en op het einde van de rit niets deftig meer over heb.
Graag uw reactie,
Je hebt een image van ChromeOS op die SSD gedumpt, lees ik, dat is niet de manier om aan een boot manager te komen.
Je hebt nu drie keuzes:
ofwel kies je via de F toetsen (nogal eens F12, maar kan ook F8 zijn) de bootopties. Dat in de veronderstelling dat die dump van ChromeOS een bootsektor heeft. Maar dat zal direkt duidelijk zijn als de SSD al of niet in de bootopties staat.
ofwel ga je ChromeOS downloaden en opnieuw installeren op je SSD. Die zal dan ook een bootmanager meebrengen.
ofwel ga je op zoek naar een bootmanager en kijk na of je die kunt installeren op een bestaande konfiguratie. Daar heb ik zelf geen ervaring mee.
Wat je dan als eerste optie ingeeft, dat is jou keuze. Een bootmanager zoals grub (komt mee met een Linux installatie) onthoudt wat je laatst gekozen hebt als standaard.

joshuwa
Lid geworden op: 01 jan 2006, 17:30
Locatie: merksem

11 nov 2020, 17:28

Vandaag dus toch maar mijn stoutste schoenen aangetrokken en mijn laptop opgestart. Eerst even niets en dan startte hij op onder Chrome. Effe aan het rommelen geweest daar en dan de laptop terug opgestart want ik moest toch weten of hij aanspreekbaar was via Win 10. Klassieke toetsen gebruikt, F2, F12 en zelfs F1.
Heb dingen gezien (bios) waar ik zeker geen kaas van gegeten heb maar zag wel dat er verschillende opstartmogelijkheden waren. Nu ben ik daar niet zo bekend mee en ben toch maar overal afgebleven. De handleiding van mijn laptop genomen en daar zag ik dat er achter F9 en F10 ook functies zaten. Dus terug opstarten en F9 ingedrukt maar daar geraakte ik niet wijs uit en na volledige opstart maar terug afgesloten en terug opgestart met de F10 toets. Wonderbaarlijk kon ik daar mijn HDD en SSD waarnemen. Omdat ik nog wist dat win 10 op de HDD stond heb ik die optie genomen waarop de laptop opstartte met het vertrouwde Win10 logo. Nu moet ik nog proberen of ik beide systemen samen kan gebruiken (afgaande op jullie inbreng moet ik hier niet al te veel van verwachten). Ik ben al wel super content dat beide OS werkbaar zijn en dat was voor mij toch het punt waar het om ging. Dankzij jullie hulp en richtlijnen kan ik nu optimaal werken met mijn laptop.
Bedankt iedereen en ik zal overmorgen de topic afsluiten zodat jullie er eventueel toch nog wat wijze raad kunnen bijzetten. Bedankt!!!
ieder afscheid is de geboorte van een nieuwe herinnering