Ik loop heel ver achter

Vragen/antwoorden betreffende
gsm, gps, Ipod, Ipad,smartphones, tablets...

Cyper
Lid geworden op: 12 jun 2013, 23:17
Locatie: Ieper

30 apr 2021, 21:36

Hoi
Nadat ik iedereen 20 jaar lang anderen heb zien frutselen met hun gsm's en later smartphones, meer nooit zelf de aanvechting gehad heb om daaraan mee te doen, heb ik er nu ook een gekocht.
Niet om mee te bellen of op Facebook te zitten, maar voornamelijk omdat de camera die erin zit beter is dan wat je tegenwoordig aan betaalbare camera's kunt kopen, en de mijne is aan vervanging toe. Dus het is feitelijk voor de foto's.

Ik heb wel zo'n klein flip-phone-dingetje, dus ik heb een mobiele lijn. Maar die gebruikte ik nooit, tenzij voor één enkel doel, de controle van de bank bij een betaling met kredietkaart.
Ik heb dat ding al zo lang, dat mijn simkaart wel 3 keer te groot was om in het laatje van de nieuwe machine te passen. Dus ik ga naar de Telenetwinkel en haal een nieuwe simkaart, steek die daarin, maar... ik krijg geen verbinding.
Jaren geleden toen ik de eerste keer van gsm wisselde, stonden mijn telefoonlijst en al de rest meteen klaar in de nieuwe foon, om ermee te beginnen, van zodra die kaart erin zat. Nu dus niet.

Omdat ik zoiets nog nooit gebruikt heb, weet ik niet hoe dat komt. Al wat ik weet is dat ik het ding niet kan gebruiken. Ik kan erop tokkelen en swipen, van de ene (lege) applicatie naar de andere, maar telefoneren of iets anders niet.
En foto's nemen lukt prima; alleen heb ik geen idee hoe ik die foto's nu in m'n computer moet krijgen...
Dus, alle two cents worth zijn welkom en merci op voorhand

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

01 mei 2021, 09:47

voor die foto's is het gemakkelijkste dat je een google acount aanmaakt , dan gaat die telefoon syncroniseren met foto's op google
dan kan je ze ook gemakkelijk met de computer ...
of
je koppelt het met one drive , is dan ongeveer zoals met google
of
je gebruikt een usb kabeltje ene kant usb groot andere kant usb-c of micro usb navenant het toestel zijn uitgang heeft
als je die dan koppelt met de draad gaat dat toestel vragen of het verbinding mag maken , en je computer gaat ook nieuwe hardware detekteren , en je vragen wat te doen daarmee
sommige fabrikanten van toestellen is ook software te krijgen die je dergelijks toelaten van te doen
hangt van de fabrikant af (merk )

uw adressenbestand dat staat heel denkelijk op uw oud kaartje
op dat nieuw kaartje staat niks
in princiepe hadden ze dat kunnen overzetten waar je de telefoon gekocht hebt
zodat die adressen en nr's ook op dat kleine nieuwe kaartje staan en je die kunt gebruiken zoals voorheen met je oude

lode
Lid geworden op: 13 mar 2005, 16:14

01 mei 2021, 10:39

verhaegen schreef:
01 mei 2021, 09:47
uw adressenbestand dat staat heel denkelijk op uw oud kaartje
op dat nieuw kaartje staat niks
in princiepe hadden ze dat kunnen overzetten waar je de telefoon gekocht hebt
zodat die adressen en nr's ook op dat kleine nieuwe kaartje staan en je die kunt gebruiken zoals voorheen met je oude
Uw adressen stonden waarschijnlijk op uw toestel en niet op uw simkaartje.
Wat is het merk en type van uw oud en nieuw toestel ?
1) HP Pavilion P6 2030 be/WIN 7 Home-Premium SP1 / Intel Core i5 2500-3.3GHz/ 8Gb /HD1.5Tb / Externe HD 4TB
2) HP Envy Win 11 / Intel Core I7 / 16 GB/ SSD 256 GB/ HD 1 TB
/Firefox/MS Office 2013/ OpenOffice/ LibreOffice/ Eset Smart Security Premium V17

Cyper
Lid geworden op: 12 jun 2013, 23:17
Locatie: Ieper

01 mei 2021, 19:05

Ah, bedankt.
Het merk van mijn oud toestelletje was Thomson, het was zo'n "clamshell" apparaatje. Ik had er een sim en een geheugenkaart in zitten, om het geheugen te verhogen, want dat was niet veel soeps. Dat laatste zit er nog in, ik zou misschien kunnen kijken of daar wat op staat? Ik zal het er eens uithalen en bij de sim in de nieuwe stoppen. Maar ik maak me geen illusies.
Mijn smartphone is Xiaomi Redmi.
Ik ga dan maar morgen eens naar de Telenet shop om te vragen of ik dat oude simkaartje terugkrijg, of beter of ze de data die eropstaat willen overzetten, want zo heb ik niks aan dat nieuwe ding. Het lijkt wel of ik niet eens aangesloten ben op het telefoonnet, nu!
Die winkel is nu natuurlijk gesloten, dus dat wordt wachten tot maandag. Hopelijk hebben ze intussen mijn simkaart niet weggegooid.
Intussen ga ik eens een kabel tussen de nieuwe machine en mijn pc steken om te zien of ik de foto's doorgesjast krijg!

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

02 mei 2021, 10:13

als ge dat simkaartje daar gelaten hebt (wat ge eigenlijk nooit moogt doen ) dan vrees ik dat het ribbedebie is
tenzij het een winkel is waar héél weinig verloop is

lode
Lid geworden op: 13 mar 2005, 16:14

02 mei 2021, 10:41

Als je in een Telenet winkel uw sim kaart laat vervangen door een nieuwe dan (normaal gezien) verplaatst men alle gegevens van uw oude naar de nieuwe. Als je alle telefoonnummers bewaard hebt op uw toestel en niet op de simkaart dan kan men deze ook niet overzetten. Het zou mij verwonderen dat de tel nrs op uw sd kaartje staan. Die zullen vermoedelijk op uw oud toestel staan. Maar dat je niet kan telefoneren met je nieuwe sim kaart, dat is raar.
1) HP Pavilion P6 2030 be/WIN 7 Home-Premium SP1 / Intel Core i5 2500-3.3GHz/ 8Gb /HD1.5Tb / Externe HD 4TB
2) HP Envy Win 11 / Intel Core I7 / 16 GB/ SSD 256 GB/ HD 1 TB
/Firefox/MS Office 2013/ OpenOffice/ LibreOffice/ Eset Smart Security Premium V17

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

02 mei 2021, 18:34

dat overzetten is niet meer zo vanzelfsprekend hoor , dat kost tijd , tijd kost geld , werkuren
als men dergelijks tegenwoordig moet doen in een winkel waar wat volk komt staat der een plakaat , betalen om dingen over te zetten (met andere woorden dan ik het zeg )
als men dat vraagt en impassant een nieuw toestel koopt dan rekenen ze dat niet maar anders ........

Cyper
Lid geworden op: 12 jun 2013, 23:17
Locatie: Ieper

02 mei 2021, 19:37

Ik snap het langzamerhand. Ik zal morgen eens gaan vragen of ze het ding nog hebben; en als ze me een hoop geld vragen om de gegevens over te zetten zeg ik 'nee danku laat maar', want zoveel contacten had ik daar nu ook weer niet op staan, een twintigtal op z'n meest. Dus die kan ik heus wel opnieuw samenstellen.
Dat ik telefoneren kan met de nieuwe kaart is intussen gebleken, ik heb eens geprobeerd naar m'n eigen thuistelefoon te bellen, en dat lukte, dus dat weet ik nu. Smssen echter lukte niet: telkens stond er "kan niet verzonden worden". Waarom stond er jammer genoeg niet bij. :(
Wat ook eerst wel lukte maar daarna niet meer, was foto's opladen naar m'n computer; dat met het USB-kabeltje was ik zelf al opgekomen voordat jullie me erop wezen, en de eerste keer ging dat. Ik blij! De tweede keer echter, nadat ik een paar foto's was gaan maken buiten, toen ging het niet meer. Telkens gaf de app van Windows het bericht: "importeren mislukt, misschien is uw apparaat vergrendeld" of zoiets.
Ik weet gewoon nog totaal niet hoe ik dat ding moet laten doen wat ik will, dat is het probleem. Ik zal het moeten leren. Vergrendelen? Hoe zou ik dat gedaan hebben zonder dat ik het wist? Geen flauw idee. :?

lode
Lid geworden op: 13 mar 2005, 16:14

03 mei 2021, 10:03

Cyper schreef:
02 mei 2021, 19:37
Smssen echter lukte niet: telkens stond er "kan niet verzonden worden". Waarom stond er jammer genoeg niet bij. :(
Is het nummer van de berichtencentrale ingesteld ??
Geef eens het juiste type van uw Xiaomi Redmi.
1) HP Pavilion P6 2030 be/WIN 7 Home-Premium SP1 / Intel Core i5 2500-3.3GHz/ 8Gb /HD1.5Tb / Externe HD 4TB
2) HP Envy Win 11 / Intel Core I7 / 16 GB/ SSD 256 GB/ HD 1 TB
/Firefox/MS Office 2013/ OpenOffice/ LibreOffice/ Eset Smart Security Premium V17

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

03 mei 2021, 10:37

per ongeluk niet mms genomen ?
inplaats van sms

Cyper
Lid geworden op: 12 jun 2013, 23:17
Locatie: Ieper

03 mei 2021, 17:55

Ik heb geen flauw idee wat te antwoorden, niet op de vraag van Lode noch op die van Verhaeghen. Ik tikte mijn eigen telefoonnummer in (dat van mijn huistelefoon) en schreef "hallo" en deed "verzenden". En kreeg de boodschap "niet verzonden - kan niet verzonden worden".
Telefoneren ging wél, mijn huistelefoon belde netjes. (tussen haakjes, het is een huistelefoon die wel degelijk smsjes kàn ontvangen, ingeval iemand me nog dommer denkt dan ik ben :lol: )

Maar zo erg is dat niet, want smssen doe ik sowieso nooit, ik mail liever. (Dat is waarschijnlijk de reden waarom ik niet weet wat een berichtencentrale is, en wat het verschil is tussen mms en sms)
Het probleem met de foto's hindert me meer, want dat is immers de enige reden dat ik dat domme ding gekocht heb, om er foto's mee te maken...

Oja, het is een Xiaomi Redmi 9T.

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

03 mei 2021, 18:42

zo gaat dat inderdaad niet hoor
Ik tikte mijn eigen telefoonnummer in (dat van mijn huistelefoon) en schreef "hallo" en deed "verzenden"
je moet op die smartphone het appje berichten opzoeken en openen
daar kan je een bericht intypen en een bestemmeling , of een bestemmeling uit je adressenbestand nemen
dan verzenden
dat zou moeten gaan
als dat dan niet gaat moet eerst de berichtencentrale ingesteld worden
ps.
soms staat er in de plaats van "berichten " het woordje "chat "
dat is soms verwarrend
chat en berichten sms is dus hetzelfde op die toestellen

ik denk dat je best iemand die er een beetje van kent zal raadplegen en die het je kan voordoen hoe dergelijks moet
want die toestellen hebben allemaal een andere mui (uiterlijk en schil)

Cyper
Lid geworden op: 12 jun 2013, 23:17
Locatie: Ieper

03 mei 2021, 19:19

Tja, dat het makkelijker zou zijn het te laten tonen door iemand die het weet besef ik wel, maar die is er jammer genoeg niet, daarom dat ik hier zit vragen te stellen.
Al wat er totnutoe gelukt is, zijn het maken van foto's, het één keer die foto's naar de computer overzetten via de usb-kabel (de tweede keer niet meer, om één of andere onbekende reden), naar mijn huistelefoon bellen, ... en een update installeren, die me al de eerste dag meteen aanbevolen werd. Daar was ook sprake van "mui".

Nu ga ik eens proberen of ik met mijn huistelefoon naar de Sjawmie kan bellen: dat heb ik nog niet geprobeerd.

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

04 mei 2021, 09:13

en wat is : Sjawmie ?

redpoppy
Moderator SeniorenNet
Lid geworden op: 23 sep 2004, 09:15
Locatie: tussen Rupel en Schelde

04 mei 2021, 09:27

Zijn smartphone is Xiaomi Redmi :D
Luister naar ieders kritiek ,maar behoud uw eigen oordeel (Hamlet)

I :heart: Seniorennet