De wetenschap als misleiding.

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

28 dec 2014, 07:01

Het is heel eenvoudig:

Ik ervaar mezelf niet als een brein.
Maar ik ervaar mezelf als een persoon die bewust beslissingen kan nemen en bewust kan beslissen waar hij aandacht aan geeft. Én die verantwoordelijk is voor de beslissingen die hij neemt en er de gevolgen van voor lief moet nemen.
Dus heb ik in de praktijk geen last van figuren die mij proberen wijs te maken dat wat ik ervaar een illusie is en dat ik geen vrije wil zou hebben.
Mijn persoonlijke ervaring spreekt dat onomstotelijk tegen. En daar gaat het tenslotte om.

Dat dat, wat we ervaren van onszelf en de wereld om ons heen, een interpretatie is, heeft Immanuel Kant ons al verteld. Daar moeten we het mee doen. Dat iemand als Metzinger dat een "egotunnel" noemt, verandert niets aan de zaak. Hij heeft een nieuwe naam bedacht voor iets dat we al lang beseffen.
Afbeelding
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

28 dec 2014, 09:18

Afbeelding
Jawatte

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

28 dec 2014, 09:25

Maar jongen!... Ik ben nog maar pas begonnen! :lol: :lol: :lol:
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

28 dec 2014, 09:44

Dan hoop ik dat je voortgaat met wat zinnige praat.
Vesselin schreef:Ik ervaar mezelf niet als een brein.
Maar ik ervaar mezelf als een persoon die bewust beslissingen kan nemen en bewust kan beslissen waar hij aandacht aan geeft. Én die verantwoordelijk is voor de beslissingen die hij neemt en er de gevolgen van voor lief moet nemen.
Dus heb ik in de praktijk geen last van figuren die mij proberen wijs te maken dat wat ik ervaar een illusie is en dat ik geen vrije wil zou hebben.
Mijn persoonlijke ervaring spreekt dat onomstotelijk tegen. En daar gaat het tenslotte om.
Maar hier ga je nog maar eens in herhaling voor de zoveelste maal. Wordt saai.
Miljarden mensen ervaren dat ze gewoon op een platte aarde leven.
En als je schrijft dat het daarom gaat, dan haal je maar weer eens verschillende contexten door elkaar.
Vesselin schreef:Dat dat, wat we ervaren van onszelf en de wereld om ons heen, een interpretatie is, heeft Immanuel Kant ons al verteld. Daar moeten we het mee doen. Dat iemand als Metzinger dat een "egotunnel" noemt, verandert niets aan de zaak. Hij heeft een nieuwe naam bedacht voor iets dat we al lang beseffen.
En?
Jawatte

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

28 dec 2014, 10:22

Ik ben hier terug beginnen schrijven sinds ik niet meer op café ga.
Daar moest ik ook af en toe hard weglopen als ik nog wat tanden in mijn stoute muil over wou houden.
Eerlijk gezegd... hier is het erger. Maar van een digitale peut op mijn digitale bakkes ben ik gelukkig niet bang!

Dat ik in herhaling val, is, omdat het niet doordringt:
Er is een oorlog aan de gang tegen de menselijke verantwoordelijkheid, in de neurowetenschap!
(Om mijn geliefde leraar te parafraseren.)

En?... Dat we niet anders kunnen dan de wereld interpreteren, verandert niets aan het feit dat we er op een fatsoenlijke manier moeten leren mee omgaan.
Afbeelding
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

28 dec 2014, 10:25

Vesselin schreef oa.

Maar ik ervaar mezelf als een persoon die bewust beslissingen kan nemen en bewust kan beslissen waar hij aandacht aan geeft. Én die verantwoordelijk is voor de beslissingen die hij neemt en er de gevolgen van voor lief moet nemen.


Is dat wel zo Vesselin? in onze moderne tijd gaat men ervan uit dat de maatschappij voor een groot deel verantwoordelijk is hoe mensen reageren en handelen tijdens hun leven.
Stel, dat jij tijdens je jeugd alle dagen een fiks pak rammel krijgt van een kwaadaardige pa.
Dat gaat jou tekenen, je brein houdt daar een trauma aan over.
Mogelijk ga je later dezelfde toer op, je weet immers niet beter.
Als je dan vroeg of laat iemand doodslaat, in hoeverre ben jij dan verantwoordelijk voor die daad ?
Daarom zijn er menslievende wetten gemaakt die "verzachtende omstandigheden " mogelijk maken.
Dat onderscheidt ons van barbaren en mensen die nog in de middeleeuwen leven.
Wij "ervaren" allemaal dat we een vrije wil hebben, maar geloof het gerust, we zijn allen geconditioneerd door onze omgeving.
Jouw reacties op het forum bewijzen dat zelfs : vermits je met die bipolaire stoornis behept zit, en er dus af en toe een hoekje af is in jouw beleving, mogen we jou die zotternijen niet kwalijk nemen.
Denk er eens over na.
:wink:

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

28 dec 2014, 10:30

Dat we niet anders kunnen dan de wereld interpreteren, verandert niets aan het feit dat we er op een fatsoenlijke manier moeten leren mee omgaan.



Soms kan men dat niet Vesselin, wegens bovenstaande posting van mij.
Soms is je brein ( waar je persoon zetelt, waar anders, nietwaar ?) zo verprutst, dat normale reacties niet meer mogelijk zijn.
Daarom moeten we ook kunnen vergeven, niet haten.
Dat sommige mensen, zoals massamoordenaars, uit de maatschappij moeten geweerd worden, om herhaling te voorkomen, mag duidelijk wezen.

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

28 dec 2014, 10:44

Vesselin schreef:Dat ik in herhaling val, is, omdat het niet doordringt:
Er is een oorlog aan de gang tegen de menselijke verantwoordelijkheid, in de neurowetenschap!
(Om mijn geliefde leraar te parafraseren.)
Afbeelding
Jawatte

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

28 dec 2014, 10:47

Vesselin schreef:En?... Dat we niet anders kunnen dan de wereld interpreteren, verandert niets aan het feit dat we er op een fatsoenlijke manier moeten leren mee omgaan.
Ah, je oude hobby nog eens? Open deuren intrappen.
Jawatte

Silver Wolf
Lid geworden op: 08 apr 2008, 16:51
Locatie: Thuis

28 dec 2014, 10:51

@ VESSELIN met zijn....

VRIJE WIL.... :!: :?:

Waardoor kan dan (massa) -hysterie ontstaan en/of paniekgedrag.
Bij de brand in de INNO (alweer heel lang geleden) vond men slachtoffers, die al dan niet met de hiel van een schoen de schedel was ingeklopt en/of vertrappeld in de rush naar buiten. Discreet trachtte men dat wat stil te houden (uit schaamte?).
Het "Heizeldrama" werd helaas een "stampede" en ook tijdens de Love Parade in Duisburg (op 24 juli 2010) - toen honderden bezoekers van het dancefestival bij de ingang van het feestterrein in de verdrukking kwamen. -
In het gedrang vielen 21 doden en 509 gewonden
En zo zijn er voorbeelden legio.
Het autonome zenuwstelsel, ook vegetatieve of viscerale zenuwstelsel geheten, is het deel van het perifere zenuwstelsel dat een groot aantal onbewust plaatsvindende functies reguleert.
Over neurotransmitters en/of hormonen die op de hersenfuncties inwerken zal ik het hier niet hebben....

Bij mensen met PDS is men er (eindelijk ) achter gekomen, dat de - aanvankelijk via het vegetatief zenuwstelsel geregelde - (angst-en-vluchtreacties) die o.a. inwerken op maag- en darm- stelsel, op den duur werden overgenomen door de betreffende organen zelf, die dan zonder tussenkomst van het voornoemde, de reacties gaan sturen.

Verder mag men graag van zichzelf beweren, dat men alles in de hand heeft, via die vrije wil....maar wat een kleurloos leven is dat dan?
Mogelijk wil men "cool" overkomen, maar een boek lezen, een film zien, muziek beluisteren... zonder de emoties hun vrije loop te laten, lijkt me erg kil. Men kan dan zelfs eender welke tekst op dit forum herleiden tot een banale rangschikking van (letter)tekens uit het alfabet.
Maar...als dat MIJN leven zou zijn, koos ik direct voor euthanasie, want zelfs een plant heeft een rijker bestaan.

sw

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

28 dec 2014, 12:28

Cappa schreef:Ah, je oude hobby nog eens? Open deuren intrappen.
"Open deur intrappen" is een van jouw geliefde retorische trucjes.
In jouw geval betekent dat gewoon dat je het probleem niet ziet, vrees ik.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

28 dec 2014, 12:30

Leg eens uit.
Hier ging het over:

Vesselin schreef:
En?... Dat we niet anders kunnen dan de wereld interpreteren, verandert niets aan het feit dat we er op een fatsoenlijke manier moeten leren mee omgaan.
Jawatte

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

28 dec 2014, 13:13

Ja, dat is een kameel van jewelste! :lol:
Verschoning!
Afbeelding
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

28 dec 2014, 13:15

Ge hebt gelijk Silver Wolf:
Ik ben daarnet rood geworden van schaamte!
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Silver Wolf
Lid geworden op: 08 apr 2008, 16:51
Locatie: Thuis

28 dec 2014, 16:15

Vesselin schreef:Ge hebt gelijk Silver Wolf:
Ik ben daarnet rood geworden van schaamte! :oops:
Wat volgens de kenners van "body-language"
nog altijd veiliger is dan wit worden...
van woede :wink:

sw