Snorkelen

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over (exacte) wetenschappen en techniek.

superbock
Lid geworden op: 03 mei 2024, 15:26

03 mei 2024, 16:20

Sedert vandaag ben ik nieuw op dit forum en groet ik iedereen !
Bij wijze van kennismaking gooi ik al meteen een denkvraag in de groep.
Jullie kennen allemaal de snorkel. Ze laat toe om langs een pijp onder water te blijven ademen.
Commerciële snorkels zijn - bij mijn weten - echter nooit langer dan ongeveer 40cm.
Waarom worden er geen langere snorkels verkocht zodat we bijv. op 1 meter diepte of dieper zouden kunnen ademen ?

boeffer
Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Locatie: In mijn zetel

04 mei 2024, 23:14

Is bedoelt om zwemmend op het water te gebruiken. Vroeger zat bovenaan een ping pong balletje in die 180° bocht als je ging duiken en de lucht afsloot.
Bij wat langere tijd snorkelen leer je evtl ingeamd water terug uitspuwen. Bij duiken verwijder ik mijn mondstuk. Bij terugplaatsen blaas je er ook in om evtl water uit te blazen.
Je hebt korte en langere buizen: kind-volwassene-speelgoed-prof duiker.
Gebrand glas is prof ipv dat plastik dat na 2 dagen al flou wordt.
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, de slijtageslag duurt langer dan de waarborg

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

05 mei 2024, 10:38

Er zijn meerdere redenen die langere snorkels onmogelijk maken.
Zo is de druk van het water (op je borstkast) op 2 meter diep al 1,2 bar, lijkt niet veel maar is het wel ...
Ander probleem is dat bij een lange buis je eigenlijk steeds dezelfde lucht gaat in- en uitademen.

Wil je (zonder flessen) langer en dieper onder water blijven dan heb lucht onder druk nodig, via een (drijvende) pomp, een soepele luchtleiding en een drukregelaar in je mondstuk.

superbock
Lid geworden op: 03 mei 2024, 15:26

05 mei 2024, 16:59

ET zit er het dichtste bij. Wanneer het lichaam niet onder water is, is de druk in het lichaam en buiten het lichaam dezelfde. Doordat de ademhalingsspieren de borstkas opentrekken is inademen mogelijk. Onder water echter ondervinden de ademhalingsspieren een tegendruk van het water. Vanaf 80cm onder water (=0,08 bar) zijn de ademhalingsspieren niet meer opgewassen tegen de waterdruk en kan er niet meer ingeademd worden.
Snorkels zijn dus om die reden beperkt in lengte (ongeveer de helft van de 80cm). Duikers gebruiken luchtflessen onder druk, precies om de luchtdruk in het lichaam gelijke tred te laten houden met de waterdruk op de borstkas. Bovendien zal men in langere snorkels meer uitgeademde lucht terug inademen...

boeffer
Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Locatie: In mijn zetel

05 mei 2024, 22:15

Die prof luchtpijpen die langer zijn hebben meestal een grotere diameter, wisselen van (meer) lucht wordt dan gemakkelijker.
Bij snorkelen kan je je hoofd ook niet te veel draaien of dieper in't water drukken, je pijp pakt dan water.
Wat jullie proberen is met een lange pijp onder water te zwemmen evtl met loodgordel zoals een duikboot met snorkel.
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, de slijtageslag duurt langer dan de waarborg