Wiskundig probleem

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over (exacte) wetenschappen en techniek.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

18 aug 2023, 08:12

@E.T.
Dat schreef ik toen, ondertussen moet ik vaststellen dat het voordeel groter is dan dat je zou verwachten ...

Vergeet niet dat het spel al van in het begin vastligt ...

kamp A één kans / kamp B twee kansen

OF hij de juiste doos KIEST of niet is de vraag echter NIET, wel hoe hij de meeste KANSEN op succes krijgt.
Als je wil suggereren dat hij zijn kansen vergroot door te wisselen is je eigen bedriegen. De kandidaat is NOOIT verplicht geweest om zich bij zijn eerste keus te moeten houden, hij heeft altijd de keus gehad tussen A of B, 50% kans op winst en 50% kans op verlies.
De sleutel zit in A of B en hij heeft alleen de keus tussen A of B.
Het is gewoon een gokspel en hopen dat hij de juiste keuze maakt, niks meer en niks minder. Niks kansberekening.
En ik heb het eerder geschreven het blijft theoretisch want voor hetzelfde geld gokt hij 100 keer juist of 100 keer mis, telkens achter elkaar (de kans is klein maar ze bestaat).

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

18 aug 2023, 09:23

Dicksy schreef:
18 aug 2023, 01:10
Dus een simpele vraag:
Hij moet zijn finale keuze maken uit doos A of B want daar is het tenslotte toch op uitgedraaid. Hoeveel % kans heeft hij dat hij bij zijn keuze onmiddellijk de juiste doos kiest?
(Hij mag van gedacht wisselen zoveel hij wil)
Heel simpel toch.
Hoeveel % Wil. ?
Jij hebt die logische tabel niet eens bestudeerd, want daarin staat het antwoord.
Bovendien is dit niet de vraag die moet gesteld worden, maar wel: 'Als hij 100 keer die test doet, hoeveel keer kiest hij dan juist?'
Ik zal het je zeggen: bij niet veranderen van keuze is het 33%; als hij wél verandert is het 66%.

Dat had je zelf ook kunnen weten als je die tabel goed begrepen had, toch?

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

18 aug 2023, 09:28

E.T. schreef:
18 aug 2023, 04:32
Dat schreef ik toen, ondertussen moet ik vaststellen dat het voordeel groter is dan dat je zou verwachten ...

Vergeet niet dat het spel al van in het begin vastligt ...

kamp A één kans / kamp B twee kansen

OF hij de juiste doos KIEST of niet is de vraag echter NIET, wel hoe hij de meeste KANSEN op succes krijgt.
Interessant dat je van mening bent veranderd, E.T. :idea: Mijn vraag is: hoe is dat gekomen? Is het omdat je de praktijktest hebt gedaan en dan hebt moeten ervaren dat het inderdaad richting 66% gaat, of ben je door studie van het probleem tot een ander inzicht gekomen?

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

18 aug 2023, 10:13

@Wil.

En ik zeg u:

En ik heb het eerder geschreven het blijft theoretisch want voor hetzelfde geld gokt hij 100 keer juist of 100 keer mis, telkens achter elkaar (de kans is klein maar ze bestaat).

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

18 aug 2023, 10:41

Dicksy schreef:
18 aug 2023, 10:13
@Wil.

En ik zeg u:

En ik heb het eerder geschreven het blijft theoretisch want voor hetzelfde geld gokt hij 100 keer juist of 100 keer mis, telkens achter elkaar (de kans is klein maar ze bestaat).
Ik ga de fout in je denken over dit stukje via een ander voorbeeld duidelijk maken.

Het verkeer in ons land is gevaarlijk. Elk jaar sterven er meer dan 500 mensen in het verkeer. Wanneer jij 's morgens de deur uitgaat en je in het verkeer begeeft, dan is de kans aanwezig dat je sterft in het verkeer. Je gaat dus ofwel levend terug thuis komen ofwel sterf je die dag in het verkeer. Twee kansen en dus 50/50.

Nu herneem ik dit in jouw woorden: "voor hetzelfde geld zou je, wanneer jij je in het verkeer begeeft, 100 keer na elkaar kunnen sterven in het verkeer. De kans is klein, maar ze bestaat."

Ik hoop dat je de drogredenering hebt doorzien?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

18 aug 2023, 11:13

Gokken e.d. is nutteloos.
Wat gebeurt = een toevallige opeenvolging van omstandigheden.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

18 aug 2023, 11:22

door Wil. » 30 minuten geleden
Het verkeer in ons land is gevaarlijk. Elk jaar sterven er meer dan 500 mensen in het verkeer. Wanneer jij 's morgens de deur uitgaat en je in het verkeer begeeft, dan is de kans aanwezig dat je sterft in het verkeer. Je gaat dus ofwel levend terug thuis komen ofwel sterf je die dag in het verkeer. Twee kansen en dus 50/50.

Nu herneem ik dit in jouw woorden: "voor hetzelfde geld zou je, wanneer jij je in het verkeer begeeft, 100 keer na elkaar kunnen sterven in het verkeer. De kans is klein, maar ze bestaat."
Dikke zever Wil. Je kunt maar één keer sterven maar elke dag dat je je in het verkeer begeeft is de kans 50/50 dat je ofwel die dag in het verkeer sterft of veilig thuis komt.
En ik heb het eerder geschreven het blijft theoretisch want voor hetzelfde geld gokt hij 100 keer juist of 100 keer mis, telkens achter elkaar (de kans is klein maar ze bestaat).
Man, man toch.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

18 aug 2023, 11:51

Wil, hoe groot is de kans dat wat er net gebeurde meer dan 1 keer per dag voorkomt?
Ik bedoel had een flinke tekst met HET antwoord op je vraag ... VERDWENEN
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

18 aug 2023, 11:53

Het is geen gokspelletje!

De kansen zijn niet gelijk omdat er een derde lege doos in het spel is.
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

18 aug 2023, 12:06

Het raadseltje gaat eigenlijk zo :

Er zijn hier drie dozen, 2 zonder en 1 met wat lekkers. Dat moet niet maar mag een auto zijn, ik bedoel de sleutel ervan.
We verdelen ze in twee groepen.
GROEP X en GROEP Y

Met welke groep denk je dat je de meeste kansen op succes hebt?
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

18 aug 2023, 12:11

Poging 2
Hoe het gekomen is dat ik van mening ben veranderd? Dat was op het moment dat ik inzag dat het allemaal om woordjes draait niks wiskundig raadsel!
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

18 aug 2023, 12:11

door E.T. » 12 minuten geleden
Het is geen gokspelletje!

De kansen zijn niet gelijk omdat er een derde lege doos in het spel is.
Waar blijven jullie dat in godsnaam toch halen. Die derde doos werd geëlimineerd door de quizmaster vanaf het moment dat hij ze opende. Hij heeft het spel met 3 dozen terug gebracht naar een spel met 2 dozen.
Begrijp dat nu toch eens dat die derde doos niet meer meedoet en dat hij moet kiezen uit 2 dozen en niet uit drie.
Die derde doos is weg, weg, weg. Niks drie dozen meer waar hij uit kan kiezen maar 2 dozen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

18 aug 2023, 12:13

Dicksy schreef:
18 aug 2023, 11:22
door Wil. » 30 minuten geleden
Het verkeer in ons land is gevaarlijk. Elk jaar sterven er meer dan 500 mensen in het verkeer. Wanneer jij 's morgens de deur uitgaat en je in het verkeer begeeft, dan is de kans aanwezig dat je sterft in het verkeer. Je gaat dus ofwel levend terug thuis komen ofwel sterf je die dag in het verkeer. Twee kansen en dus 50/50.

Nu herneem ik dit in jouw woorden: "voor hetzelfde geld zou je, wanneer jij je in het verkeer begeeft, 100 keer na elkaar kunnen sterven in het verkeer. De kans is klein, maar ze bestaat."
Dikke zever Wil. Je kunt maar één keer sterven
Groot gelijk :lol:


maar elke dag dat je je in het verkeer begeeft is de kans 50/50 dat je ofwel die dag in het verkeer sterft of veilig thuis komt.
Hier maak je de typische denkfout: je herkent het verschil niet tussen een mogelijkheid en een kans. Dat is het allereerste begin in de lessen statistiek.

Als het inderdaad 50/50 zou zijn, zoals jij stelt, dan zou dat in de praktijk ook zijn uitwerking moeten krijgen met massaal veel doden elke dag. Dat is niet het geval.
Er is een mogelijkheid op sterven in het verkeer, maar de kans (de waarschijnlijkheid) is zeer klein.
Mogelijkheid wordt niet uitgedrukt in percentages. Kans wel.

Een verzekeringsmaatschappij zou nooit een brandpolis afsluiten als de kans op het afbranden van je woning 1 op 2 was. Nochtans is het mogelijk dat vandaag of morgen mijn huis in de fik gaat.
De verzekering rekent slechts een paar honderd euro per jaar voor een risico van vele honderdduizenden. Als de kans op brand - zeg maar op één jaar - 50% zou zijn, dan zal geen enkele maatschappij je verzekeren voor zo weinig geld.

Verzekeringsmaatschappijen sluiten levensverzekeringen af. Ze baseren zich op procentuele kansen op overlijden vanaf een bepaalde leeftijd en nemen nog andere factoren in overweging (man of vrouw bv)
Kans is niet gelijk aan mogelijkheid.

De procentuele kans op een voorval volgt soms uit het overlopen van de logisch mogelijkheden. De logische tabel geeft aan 2/3 bij wisselen.
Je hebt 2 mogelijkheden: je krijgt de sleutel in handen of niet.
De kans daarop wijkt daar sterk van af.



Zonder een goed inzicht in deze basisstap kun je echt niet verder. Dat verklaart de onmogelijkheid om het vervolg (of het voorafgaande van ons verhaal, zo je wil) te begrijpen.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

18 aug 2023, 12:15

Mijn aversie tegen die 'logische' tabel is er omdat het daar ook over woordjes gaat ...
BLIJF en je VERLIEST
WISSEL en je WINT

´t is gewoon 1 kans tegen 2 kansen
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

18 aug 2023, 12:22

door Wil. » 2 minuten geleden
maar elke dag dat je je in het verkeer begeeft is de kans 50/50 dat je ofwel die dag in het verkeer sterft of veilig thuis komt.
Hier maak je de typische denkfout: je herkent het verschil niet tussen een mogelijkheid en een kans. Dat is het allereerste begin in de lessen statistiek.
Man begint niet te zeveren hé om uw gelijk te halen. De mogelijkheid bestaat dat hij elke dag in verkeer sterft of veilig thuis komt, de kans bestaat dat hij elke dag sterft in het verkeer of veilig thuis komt.
Gij begint weer te zwemmen om maar niet te moeten toegeven dat je hier wel degelijk fout zit.

2 dozen waaruit hij moet kiezen, 2 x 50% kans. 50% kans op winst en 50% kans op verlies. Draai en keer het zoveel je wil.