Versterker Pioneer SA-600

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over (exacte) wetenschappen en techniek.

Interessant
Lid geworden op: 08 feb 2021, 23:14

09 feb 2021, 00:20

Mijn versterker (verbonden met een stereo tuner Pioneer TX-500) heeft gedurende meer dan 40 jaren uitstekend gewerkt. Recent echter heb ik volgend probleem. Wanneer ik de versterker inschakel, geeft hij het normale klankvolume. Maar, na enige tijd (soms minuten, soms een paar uren) vermindert het klankvolume om uiteindelijk volledig te verdwijnen en nadien terug te keren. Wanneer ik de versterker enkele malen on/off zet, speelt hij weer normaal. Echter, na een wisselvallige tijd stelt het probleem zich opnieuw.
Herkent iemand dit probleem? Is er iets aan te doen?
Alvast bedankt voor uw reactie/advies.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

09 feb 2021, 00:27

Ergens 8O zit daar een versleten/defecte condensator ...
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

Interessant
Lid geworden op: 08 feb 2021, 23:14

11 feb 2021, 16:09

Beste E.T.,

Bedankt voor uw reactie.
Heb je meer informatie waar de defecte condensator in de versterker zich kan bevinden?

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

11 feb 2021, 17:47

Jammer genoeg niet ... Op het eerste gezicht zou ik zeggen daar waar het volume geregeld wordt.
Een oplossing zou kunnen zijn dat je contact zoekt met een elektronica technieker van de oude stempel. Misschien kan je eens horen in een repair cafe in de buurt. Of bij een (gepensioneerde) leraar in wat vroeger de vakschool was.
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

11 feb 2021, 22:06

Probeer anders eens contact te maken met Simul

simul schreef:
17 jan 2021, 09:57
Ik ben een gepensioneerde technicus en mijn hobby is nog steeds elektronica . Graag zou ik in contact komen met ook gepensioneerden die nog gepassioneerd zijn door elektronica als hobby en die nog met vele andere technische zaken bezig zijn . Ik hou mij bezig met geprogrammeerde logica , sturingen motoren , ook audio , enz ,enz om van gedachten te wisselen en misschien samen iets uit te werken . Nu ben ik bezig met Raspberry pi B3 en Arduino en proton Pic- basic en simulatie Profilab van Abacom .en ook misschien uitwisselen onderdelen , wie weet waar het ons brengt .
Beschik ook over ruim labo . Kijk alvast uit .
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

stevens-willy
Lid geworden op: 24 jul 2005, 11:25
Locatie: HEERS (Veulen)

12 feb 2021, 09:32

Spuit er wat contact spraai op de aan uit en volume regelaar en het zaakje is opgelost.

Willy
Afbeelding